95 185 läst · 759 svar
95k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
I villakvarter är det det. Skarpa vapen som avlossas på tomten. Fick inte pastor Runar skaka galler för ett rådjur?Nissens skrev:
Låga straff... haha... Och det finns mycket annat en arg fd kattägare kan göra med låga eller inget straff om en granne skjuter hens katter. För att inte hamna i grannfejden så rekommenderar jag att inte skjuta katter. Om någon sköt vår katt så skulle jag, om grannen inte hade en jävligt bra förklaring och ursäkt, försöka hitta på något lagligt men så jävligt som möjligt för att få grannen att flytta dit pepparn växer...
Here we go again...
Var det inte du Nissens som förordade att lägga ut gift och skålar med glykol i grannskapet?
Jadu, du får läsa på lite. Brottet Runar gjorde sig skyldig till var att han fällde ett rådjur vid en tid på året när jakt inte var tillåten. Bor man utanför detaljplanerat område får man skjuta på sin tomt.J JohanLun skrev:
Om jag minns rätt bodde Runar utanför detaljplanerat område.
Ja, men är man mån om sin katt så ser man till den. Man är ju helt empatilös när man släpper ut sin katt bland småfåglarna, så det blir ju lite märkligt att man då har problem med att en katt avlivas snabbt utan plågor. Till skillnad från småfåglarna kattägaren har på sitt samvete.J JohanLun skrev:
En bra förklaring är att man inte står ut med djurplågeriet kattägaren orsakar genom att släppa ut sin katt.J JohanLun skrev:
Kattägaren är den som skall ha en bra ursäkt…J JohanLun skrev:
Näpp, det har du också fått om bakfoten, du behöver ju inte hitta på lögner. Till skillnad från dig är jag emot allt vad djurplågeri heter.J JohanLun skrev:
Försvara istället djurplågeriet du är ansvarig för. Och håll dig till fakta om du kan.
Jag har för mig att en klasskompis till mig bodde granne med Runar, men det kan varit att han bott på flera ställen. Om det var där klasskompisen bodde så var det definitivt inom planerat område.Nissens skrev:
Edit2: du har rätt, Runar sköt rådjuren långt efter jag slutat grundskolan och hade uppenbarligen flyttat. Tydligen sköt han även Carolas katt. Tror han även sköt hennes råtta.
Jag orkar inte riktigt leta upp inlägget, men jag vet att du försökt krångla dig ur det förut...Nissens skrev:
Edit: Äh. Det var lätt att hitta ett inlägg...
Nissens skrev:
Redigerat:
Du har för dig det ja..J JohanLun skrev:
Eftersom du har svårt att hålla dig till fakta hjälper jag dig:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A23ab5/inget-mer-skjutande-for-runar
Citat:
”Det är nu sex år sedan Runar Søgaard sköt ett rådjur från sovrumsfönstret i villan utanför Uppsala.
Han gjorde två fel:
Han sköt rådjuret under olovlig jakttid.
Rådjuret stod på grannens tomt.
Däremot rådde inte "skjutförbud" i området där Runars och Carolas dåvarande villa ligger.”
Det är du med dina fantasier. Jag skrev någon gång att tanken med glykol fanns när det var som jobbigast med lösspringande katter som oansvariga kattägare släppte ut vind för våg med nedkissade dynor som följd.J JohanLun skrev:
MEN det var aldrig något som genomfördes, det var inte ens nära.
Så försök hålla dig till sanningen som omväxling.
Hur går det med ditt ansvarstagande för djurplågeriet du orsakar?J JohanLun skrev:
Till skillnad från mig så utför du handlingar som orsakar djurplågeri, så du är ju diskvalificerad att hacka på andra i ämnet.
Redigerat:
Säger han som pratar om skålar med glykol åt katter...Nissens skrev:
Du har för dig det ja..
Det är du med dina fantasier. Jag skrev någon gång att tanken med glykol fanns när det var som jobbigast med lösspringande katter som oansvariga kattägare släppte ut vind för våg med nedkissade dynor som följd.
MEN det var aldrig något som genomfördes, det var inte ens nära.
Så försök hålla dig till sanningen som omväxling.
Hur går det med ditt ansvarstagande för djurplågeriet du orsakar?
Till skillnad från mig så utför du handlingar som orsakar djurplågeri, så du är ju diskvalificerad att hacka på andra i ämnet.
Ja, jag skrev om det, men skulle aldrig höra det, och förordar det absolut inte.FredrikR skrev:
Märkligt satt du reagerar på det, men inte på att vissa utsätter mängder av djur för stort lidande. Har du ingen empati alls?
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/katter-dodar-16-miljoner-smafaglar-varje-ar/
Nej, jag har väldigt låg empati för småfåglar.Nissens skrev:
Jag bromsar inte med bilen på det kommer en fågel flygandes mot fronten, däremot om det kommer en katt ut på vägen.
Vi har innekatter, som har några få småfåglars liv på sina samveten.
16 miljoner kattdödade fåglar i Sverige, skulle vilja syna dom sifforna. Samt att de kattdödade fåglarna endast står för 3% av totala fågeldöden.
Du borde fokusera på resterande 97%, förbjud vindkraft, rovdjur, bilar?
Så länge vissa kattägare ständigt upprepar att det är ok att ha katter lösa så är det väl nödvändigt att förklara att det absolut inte är ok, åtminstone inte om man har empati.Alfredo skrev:
Att avliva en katt på ett sätt fritt från smärtor är inget att orda om i jämförelse med vad kattägarna orsakar. 😊
Kattägarna?Nissens skrev:
Dom orsakar väl inte nån smärta?
Hur många av katterna är innekatter, dom fångar nog väldigt få fåglar.
Jag kör samma whataboutismargumentationsteknik som dig, whatabot Kronfågel som plågar många gånger fler fåglar och på värre sätt än katterna. Kan du snälla inte åka bort till Kronfågels ledning och prata lite med dem. Troligen ligger det utanför planlagt område så du kan ta med ärtbössan...Nissens skrev: