8 901 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Sant. Dock kan ju människan inte smälta gräset som växer på ängen. Få människor tar tillvara insekter och mask lika bra som en vanlig höna.K Katthatt skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 457 inlägg
Som sagt det finns olika definitioner. Att reagera på en händelse är inte tillräckligt anser jag för att det ska tillmätas värde i moraliska frågor. Men det kan ju vara bra att använda för att grusa debatten.KristinaRT skrev:
Nja, medvetande kan absolut definieras på olika sätt, men att reagera på ett stimuli eller en händelse i ens omgivning är väl en ganska rimlig och grundläggande definition som används internationellt. Se tex [länk]
Sedan kan man argumentera ämnet i all evighet och så har gjorts i alla tider. Det är dock ganska intressant att man tillmäter djur så stort medvetande men är inte mottaglig för att växter kan ha medvetande. Vilket får mig att undra om du skulle äta maneter eller om du anser att deras medvetande är så begränsat att det kan ignoreras? Och var går då gränsen, skulle du äta myror, kräftor, spindlar, maskar? Hur bedömer du deras medvetandenivå?
Och eftersom virus inte ens är liv är det knappast en relevant jämförelse….
Som sagt växter KAN ha medvetande på samma nivå som däggdjur, men det verkar väldigt osannolikt med vad vi känner till om växter och djur. Andra däggdjur HAR medvetande på ungefär samma nivå som människor
Vem är du att bestämma att virus inte är liv? Jag kanske tycker att de har medvetande på samma nivå som dig? Och asfalten på vägen har kanske också medvetande. Den blir ju varm och mjukare av värme.
Det är bara en gissning av samma dignitet som när astronomer sade att vissa delar av universum var tomt. Ända tills de fick ett nytt teleskopet. 😁K Katthatt skrev:
"It's full of stars".
Jag tror som du. Veganism orsakar minst smärta. Men, det betyder på inget vis att växter inte känner smärta. Bara att den inte är lika stor som våra industriuppfödda djurs.
Var i växten upplevs smärtan?Intet skrev:
Det är bara en gissning av samma dignitet som när astronomer sade att vissa delar av universum var tomt. Ända tills de fick ett nytt teleskopet. 😁
"It's full of stars".
Jag tror som du. Veganism orsakar minst smärta. Men, det betyder på inget vis att växter inte känner smärta. Bara att den inte är lika stor som våra industriuppfödda djurs.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 457 inlägg
Du bor på landet, alltså. Då kanske du kan delge dina tankar om hur ett helt växtbaserat jordbruk skulle se ut, och hur man skulle kunna öka produktionen från detta jordbruk (vilket skulle behövas om det inte fanns några lantbruksdjur kvar)?K Katthatt skrev:
Hur vet du att havren vill bli havregrynsgröt eller processas till havremjölk?K Katthatt skrev:
Det är väl mycket naturligare att ge havren till arbetshästen än att processa den till havremjölk som förövrigt i mitt tycke är ett dåligt substitut för den äkta varan.
Nej, mängden djur borde öka, kraftigt. Vi ligger långt under att vara självförsörjande, särskilt gällande nötkött:N Niq skrev:Det skulle säkert vara bra att öka mängden djur som går ute på bete. Jag har inga siffror på hur det ser ut i Sverige eller Finland. Men det är väldigt sällan man ser kossor som går ute och betar nuförtiden. Nackdelen är väl att dom behöver ändå stå inne på vintern och att det ska odlas/produceras mat som dom kan äta på vintern. Men det kan hända att det inte påverkar så mycket. Men jag gissar att den totala mängden djur i matproduktion borde minskas.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.lrf.se/las-mer/forsorjningsgrad/