9 080 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Det där är bara trams som jag ibte kommer bemöta.F fribygg skrev:
Bara för att jag bor på landet så betyder det inte att jag har alla svar, det har jag inte. Men människan är uppfinningsrik. Du som verkar kunnig inom jordbruk, vad ser du för problem? Brist på mark som passar för växtproduktion? Inget alternativ till gödsel från djur?SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 492 inlägg
Jag tänker så här: du kritiserar att vårt nuvarande jordbruk använder djur för att ge människor mat. Du är starkt kritisk, till och med. Jag tänker mig också att du har förslag på alternativ, förslag på hur det tänkta växtbaserade jordbruket skulle se ut? Gör reklam för ditt synsätt nu när du har chansen!K Katthatt skrev:
Jag ser problem med både det nuvarande storskaliga jordbruket och ett helt växtbaserat jordbruk.
Vad bra, du får ju käka vad du vill även om det är producerat med konstgödsel och gifter på andra kontinenter och har uppenbarligen inga vettiga svar på varför man inte ska använda honung eller äta ägg, biet far ju inte illa av att jag skördar av dess arbete och hönan lägger gott om ägg såhär års när ljuset återkommit och det börjar finnas mask och lite lite grönt på backen.K Katthatt skrev:
Imponerande att ni orkar bemöta en fanatiker, men förvänta er inte att få en fanatiker att ändra uppfattning, möjligen under bilan.
Som sagt, jag föreslår lite mer grundläggande biologi, eftersom detta är biologi på högstadienivå.K Katthatt skrev:Som sagt det finns olika definitioner. Att reagera på en händelse är inte tillräckligt anser jag för att det ska tillmätas värde i moraliska frågor. Men det kan ju vara bra att använda för att grusa debatten.
Som sagt växter KAN ha medvetande på samma nivå som däggdjur, men det verkar väldigt osannolikt med vad vi känner till om växter och djur. Andra däggdjur HAR medvetande på ungefär samma nivå som människor
Vem är du att bestämma att virus inte är liv? Jag kanske tycker att de har medvetande på samma nivå som dig? Och asfalten på vägen har kanske också medvetande. Den blir ju varm och mjukare av värme.
Det finns tydliga definitioner av liv som är internationellt accepterade. Jag bestämmer absolut inte vad som är liv och inte, däremot accepterar jag internationella vetenskapliga definitioner.
Och du anser bara att däggdjur har medvetande i nivå med människor och skall tillmätas särskilt bemötande. Nu är det ju så att hönor inte är däggdjur utan fåglar…. Och fiskar är inte heller däggdjur….
Redigerat:
Där verkar ju vara medräknat hur mycket som behöver importeras för att kunna producera vald produkt. Sen framgår det inte om det är för att kunna hålla konsumtionen av produkten på samma nivå som idag eller om det är vad som faktiskt skulle behövas för att utfodra befolkningen.MultiMan skrev:
Nu har jag inte läst allt dom skriver i din länk så jag kan ha missat något.
svenskar är ju en särdeles liten minoritet såväl i sverige som utanförK Katthatt skrev:
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer