38 543 läst · 173 svar
39k läst
173 svar
Varför skulle det kosta att sänka hastigheten? (OpenInfra)
Det är mycket enkelt. Man slår ett par kommandon i en terminal ock så vips är max hastighet ändrad. Tar ca 1 minut. Allt styrs i mjukvara.F fuentes skrev:
Dom vill bara låsa upp dig. Rent bondfångeri. 1Gbps är också en mycket onödigt hög hastighet för typ 75% av alla normala hushåll. Köp bara på distans - bättre och tryggare villkor - skulle aldrig köpa något vid dörren.
Kör på trådlöst om möjligt tills bättre erbjudan uppstår!?
//
Nej?J jonaserik skrev:
Jag tror du missförstår det rätt rejält.
Nästa fastighetsägare är inte på minsta vis tvingad att använda fibern, det avtalet är med kunden.
Om fastighetsägaren vill använda fibern är han dock tvungen att använda sig av minst 1000/1000Mbps om han inte vill betala en engångsavgift för att ändra det.
Det är ungefär som att jämföra med att fastigheten har en anslutning till elnätet.
Nästa fastighetsägare är inte bunden till att använda den. Men om föregående ägare har tecknat ett avtal på 20A och nästa ägare vill ha ett abonnemang på 35A så kommer nätägaren att ta ut en engångsavgift för det. På samma vis så *skulle* de kunna ta ut en avgift när man sänker sig utanför intervallet, även om jag inte känner till att någon gör det.
(Skulle kanske vara rimligt om man har en anslutning på 1250A med all den hårdvaran som hör till det och sedan bestämmer sig för att teckna ett 16A abb. Då har de ju en påtagligt dyrare drift av utrustningen än vad som täcks av avgiften för 16A abb'et.)
Dock haltar jämförelsen rätt grovt, då jag snarare skulle jämföra ändringen med att byta säkring inom intervallet, då det inte förekommer minsta ändring i kostnaden för drift och underhåll om man har 1Gbps eller 10Mbps på en fiber.
Bor i Upplands Väsby. ( Stockholm )
Grannen gått med på ett erbjudande ifrån Öppen infra. (förra sommaren)
Inkopplings- grävning avgift = 45.000kr 529kr månad 1000mbit.
Annan grannen precis bredvid mig tackade JA i år i Juni månad till Öppen Ifra 15.000Kr inkoppling och 499kr månad 1000mbit.
Förra veckan knackade de på hos mig (för typ 4e gång) och erbjöd mig 0kr i grävning och inkoppling och 399kr månad om jag binder mig i 24 månader. Jag tackade NEJ igen. Får se vad händer om några veckor till
Annan grannen precis bredvid mig tackade JA i år i Juni månad till Öppen Ifra 15.000Kr inkoppling och 499kr månad 1000mbit.
Förra veckan knackade de på hos mig (för typ 4e gång) och erbjöd mig 0kr i grävning och inkoppling och 399kr månad om jag binder mig i 24 månader. Jag tackade NEJ igen. Får se vad händer om några veckor till
Snart får du betalt för att gå med! 😆R RedAlert skrev:Bor i Upplands Väsby. ( Stockholm )
Förra veckan knackade de på hos mig (för typ 4e gång) och erbjöd mig 0kr i grävning och inkoppling och 399kr månad om jag binder mig i 24 månader. Jag tackade NEJ igen. Får se vad händer om några veckor till![]()
Här var det ADSL 0.5Mbit, Men den riktiga hastigheten varierade på 0.1-0.3Mbit. Var grannen som berättade (o på jobbet hade vi 0.5Mbit, plus mycket avbrott)N Nalleman64 skrev:
Nu tog jag aldrig den här skiten för jag ville inte betala för fast telefoni plus internet och då jag hade obegränsat 3G via Telenor kontantkort. Ja man laddade 300kr månad som man kunde ringa med, köpa saker med osv och sen fick man 1Mbit obegränsat och fria sms. Gamla goda tiden! 😂 tiderna innan begränsat data kom och swish mm. Jag ringde lite så blev alltid över pengar på kortet som man kunde använda till bussbiljetter, köp i vissa automater mm.
Annu godare var det när en affär sålde bort laddkoder som man fick 500kr och fri surf och sms en månad för 100kr st. Jag köpte väl allt som allt 20st sådana. Har väl som mest haft 5000kr på kontantkortet. Blev att man brände upp dess på google music sen, den tiden den fanns kvar.
Vet inte om jag missförstått något, det står fastigheten och då är det inte ägaren det gäller. Men vem som har avtalat det är frågan då. Fastighten eller ägeran som skrivit på. Om det gäller fasigheten så ska det kanske införas i fastighetsregistert. Men nu bryr vi oss inte om det, utan inriktar oss på deras säljsätt.Dowser4711 skrev:
Nej?
Jag tror du missförstår det rätt rejält.
Nästa fastighetsägare är inte på minsta vis tvingad att använda fibern, det avtalet är med kunden.
Om fastighetsägaren vill använda fibern är han dock tvungen att använda sig av minst 1000/1000Mbps om han inte vill betala en engångsavgift för att ändra det.
Det är ungefär som att jämföra med att fastigheten har en anslutning till elnätet.
Nästa fastighetsägare är inte bunden till att använda den. Men om föregående ägare har tecknat ett avtal på 20A och nästa ägare vill ha ett abonnemang på 35A så kommer nätägaren att ta ut en engångsavgift för det. På samma vis så *skulle* de kunna ta ut en avgift när man sänker sig utanför intervallet, även om jag inte känner till att någon gör det.
(Skulle kanske vara rimligt om man har en anslutning på 1250A med all den hårdvaran som hör till det och sedan bestämmer sig för att teckna ett 16A abb. Då har de ju en påtagligt dyrare drift av utrustningen än vad som täcks av avgiften för 16A abb'et.)
Dock haltar jämförelsen rätt grovt, då jag snarare skulle jämföra ändringen med att byta säkring inom intervallet, då det inte förekommer minsta ändring i kostnaden för drift och underhåll om man har 1Gbps eller 10Mbps på en fiber.
Det på elsidan som du nämner är inte som fiber , går hur bra som helst att säkra ner från 1250 A till tex 25 A utan extra avgifter
Här har dem också lagt fiber hipp som happ.TheGrayLady skrev:
Jag tyckte Telenor grävde för lite, men dom här andra grävde ju så slarvigt att kablarna tom syns på sina håll. Dem grävde även mitt i skogen och förstörde naturen. Lämnade små träd huller om buller.
Jepp fort ska det gå, grävarna har nog inte många kronor metern för att gräva och då blir det som det blir. Bolagen pressor nog grävarna rätt bra, så dom ligger på marginalen för att gå runt, passar det inte så tar vi en annan bara. Allt är ekonomi i , även att gräva som kostar skjortan att göra.kisumisu skrev:
Ja, rabatten på inkopplingen gäller fastigheten. Dvs om kommande ägare till fastigheten vill nyttja förbindelsen är det samma villkor som gäller. Däremot är det fritt för nästa ägare att välja att inte använda den, betala för att använda en lägre hastighet eller koppla upp sig mot någon annan fiberoperatör som känner för att gräva.J jonaserik skrev:
Fastigheter tecknar inte några avtal och var du får in fastighestregistret i diskussionen begriper jag verkligen inte...J jonaserik skrev:
Vilket jag nämnde...J jonaserik skrev:
Nu pratar vi om fastigheten i rätta ordlag som det skrivs tidigare. Är det då valfritt för nästa ägare att förkasta det, eftersom den nya inte har ett avtal. Det är väldigt diffust i skriften och måste klargöras i juridisk term.. Innebär det då att den nya ägaren inte har några skyldigheter, utan kan använda sig av annan leverantör av fiberinternet, allså då inte anslutning som tidigare debiterats. Det är fortsättningen på internet som det gäller. Då förlorar fiberanslutaren en hel del pengar, om den nya ägaren avsäger sig och tar en annan, klart under förutsättning att det är öppen fiber som finns. Ska villigt erkänna att jag inte hänger med i detta, med fastighet och kund.
Det är ren bullshit, teknisk sett i alla fall. Det finns ingen teknisk anledning till att det inte skulle gå eller att det skulle kosta något att nedgradera till en lägre hastighet. Bara en ursäkt för att binda upp er till en högre kostnad och hastighet än vad ni behöver.F fuentes skrev:Det är detta jag reagerar på:
Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det INTE kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att KVARSTÅ även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut.
Verkar vara skojare de flesta av de där fiberleverantörerna! 😡F fuentes skrev:Dörrknackare från OpenInfra ikväll.
Installationsavgift på några tusen.
1000-1000 mbit/s upp och ner, 0 kr/mån i 24 månader, sedan 549 kr/månad, 1 månads uppsägningstid.
1000 mbit är mycket för oss.
Står dock i avtalet att man är bunden till den hastigheten, även när ”uppsägningstiden löpt ut”, och att det isåfall kostar en avgift att sänka hastigheten (hur mycket det kostar står ej, men säkerligen hutlöst). Finns det en rimlig förklaring till detta?
Tycker priset generellt låter helt okej, sen vet man ju inte hur priserna kommer se ut om några år (speciellt om man är låst till en hastighet).
Något annat jag behöver tänka på i detta fall, någon med erfarenhet kanske?![]()
Så är det säkert.J jonaserik skrev:
Var ju "utländska" killar och "ungdomar" som utförde jobben både för Telenor och Openinfra. Jag har inget emot utlänningar eller ungt folk!
Men det var lite som att ingen hade koll vad den ena gjorde och dem kunde inte svenska heller och även engelska var svagt, men det tur man själv kan lite mer språk. Grävfirman var Finnar och dem som blåste fiber och installerade var Polacker. Sedan en kundtjänst på svenska som inte förstod nada sitter nånstans i Stockholm o tror man kan utan vidare gräva här i slutet början av Januari 😂 Diskuterade med grävarna och installatörerna själv hur jag ville ha och dem hade fått helt andra instruktioner av Telenor. En granne här fick ju sin fiber draget till garaget också....
Egentligen förjävligt att man utnyttjar unga och dem som inte kan språket!
Annu värre när man inte lyssnar på kunden eller ritar fel för fick se kartan var våran fiber skulle dras, hade jag inte råkat vara hemma och kunna språk hade det blivit fel.
Dem hade nog ingen vidare lön kan jag tänka mig ändå skulle man själv betala stora pengar för att få fiber!
För övrig var själva säljaren och planeraren svensk. I alla fall hörde ingen brytning, men han kanske inte förstod mig då 🤣
Undra hur det här med installation av fiber fungerar till helt nya fastigheter? Bara lite nyfiken då EL och Gamla Tele kablar ligeer ordentligt grävda. Var det såhär med telefoni också att dem husen som inte hade telefon ursprungligen att den grävdes på 20-30cm djup eller hängdes i luften??
Sett att några hus haft så att en telekabel kommer från marken till en stolpe som man sen skickat via luftledningar till 3-4 st hus från en enda stolpe. Men annars var det väl mer kontroll när Televerket installerade?
Redigerat:
Skulle själv aldrig koppla på mig på fiber i dagens läge. Inom ett år så är hela Sverige täckt av 5g och mycket snabba hastigheter kommer att levereras via mobilnätet. Fiber kommer snabbt att bli väldigt omodernt. Fram tills dess har jag själv anslutit mig till 3:s 4/5g-nätet för 500 kr per månad och då ingår riktad utomhusantenn samt routern inne
https://www.m3.se/article/1860771/5g-3.html
https://www.m3.se/article/1860771/5g-3.html
Redigerat:
I första inlägget skriver du att det är 0 kr per månad de första 24 månaderna, när det egentligen är 549 kr från start. Det har väl ingen praktisk betydelse om det kallad avbetalning på installation eller månadsavgift för bredband, det är ju fortfarande ganska mycket pengar.F fuentes skrev:
Jag hade aldrig tecknat någonting med Open Infra. Även om det säkert finns kunder som är nöjda, har de alldeles för mycket skit på sitt obefintliga samvete.
Hur är 5G-nätet där ni bor?
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför fungerar inte keystone insatserna?
Splitta inkommande fiber brf
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G