EddieHansson
useless useless skrev:
Med 4G får du garanterat inget publikt IP. V
Jo, iaf Tele2 ger publika ipv6 adresser. Synd att det verkar omöjligt att få ipv6 i fibernäten
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag bytte från Telias öppna fiber till Bahnhofs villafiber, samma begränsning där, kan endast få 1000Mbit eller snabbare (1000Mbit var billigare än 100/100 I Telias nät).
Kan det vara att man slipper utrustning för att strypa nätverket?
Det är inte samma sak.

BH erbjuder helt enkelt bara två hastigheter, Fort eller SvinFort, i sitt icke öppna nät. Eftersom priset för Fort är i paritet med Långsamt från andra leverantörer i ett öppet nät, blir det snabbt en ickefråga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Lugnt :) dock fattar jag inte hur begränsningen TEKNISKT funkar. Säg att jag säger upp det och ringer Telia istället för openinfra och säger ”jag vill ha 250/250”. Telia: ”vi ser här att vi kan ba ge dig minst 1000/1000”, eller vad?

Den delen fattar jag ej.
Jag tror du ska se det som en kommersiell begränsning, inte en teknisk begränsning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är rent jäkla ocker, för att de kan.
Det finns inga tekniska begränsningar för en lägre hastighet, bara ekonomiska. Då menar jag inte att det kostar något att byta tjänst, utan att de tjänar mindre.
Vad kostar det att installera utan att binda sig?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Dörrknackare från OpenInfra ikväll.
Installationsavgift på några tusen.

1000-1000 mbit/s upp och ner, 0 kr/mån i 24 månader, sedan 549 kr/månad, 1 månads uppsägningstid.

1000 mbit är mycket för oss.

Står dock i avtalet att man är bunden till den hastigheten, även när ”uppsägningstiden löpt ut”, och att det isåfall kostar en avgift att sänka hastigheten (hur mycket det kostar står ej, men säkerligen hutlöst). Finns det en rimlig förklaring till detta?

Tycker priset generellt låter helt okej, sen vet man ju inte hur priserna kommer se ut om några år (speciellt om man är låst till en hastighet).
Något annat jag behöver tänka på i detta fall, någon med erfarenhet kanske? :)
Jag orkar inte läsa hela tråden men openinfra är ett bolag man inte vill ha att göra med. Jag är en av de drabbade i denna artikel å skulle nog säga att det är bland de värsta 2 åren i mitt liv med huvudvärk å stress å rena hot mm.. Det är ren fiber maffia.. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G3jdvx/fiberkunder-hotas-med-dyra-fakturor-maffiametoder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Avråder från att ha Open Infra, de har minst 67 felaktiga grävningar på sig (stämda på den delen), följer inte avtal, återställer inte, plöjer genom både gravar och djurkyrkogårdar, lägger fibern på ca 5 cm djup, går under broar utan skydda kabeln mm. Listan kan göras lång.

Undvik det företaget!
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Avråder från att ha Open Infra, de har minst 67 felaktiga grävningar på sig (stämda på den delen), följer inte avtal, återställer inte, plöjer genom både gravar och djurkyrkogårdar, lägger fibern på ca 5 cm djup, går under broar utan skydda kabeln mm. Listan kan göras lång.

Undvik det företaget!
Hur ska man göra då om det är Open Infra som drar fiber där man bor? Det är ju inte bara att be valfri annan fiberleverantör att gräva ner en kabel bara till mitt hus.
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg, men fastnade på att det inte går att ändra farten på fibern. Det står till fastigheten. Vad innebär detta """ Att fastighetn är låst till 1000/1000 för all evighet, även om den säljs och annan ägare inte vill ha det så, """ Bara funderar på detta, kan ha uppfattat det helt fel, så rätta mig.
 
F fuentes skrev:
Lägger in ett citat också nedan. Varför skulle jag vara tvungen, om jag väljer Telia som leverantör, att välja Telias 1000/1000 för närmare tusenlappen än Telias 250/250 om jag har OpenInfra som nätägare? Såg att en sådan ändring kostade 20 000 för några år sen men nu går det inte att hitta.

OBS! Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det inte kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att kvarstå även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut. Det finns möjlighet att ta bort denna begränsning genom att betala en ersättning till Open Infra.”
Jag skulle ta kolla upp Open Infra riktigt noga innan jag ingår avtal med dem.
https://www.google.com/search?rlz=1...HX9OD3kQ1QJ6BAg2EAE&biw=1693&bih=817&dpr=1.51
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Det är inte många.

Men hur många vanliga användare behöver ens fiber? Visst vi som har taskigt läge när det gäller master. Men det finns många ställen och tom här hemma klarar jag av att streama med 4G fast jag har som sagt dålig täckning.
4G+ är ett suveränt alternativ. Har kört det sedan juli 2018 och har haft ETT avbrott sedan dess. Det var över en helg men jag kunde ta in en annan mast än den jag har antennerna riktade emot så det funkade om än långsammare.
Är helt ärlig när jag säger att jag aldrig har några problem med laggande eller buffrande beroende på uppkopplingen. Otroligt stabilt!
Operatör är Telia och priset var från början 499:- och har höjts en gång på fem år och ligger nu på 549:-.

Beställde fiber via IP-Only 2017. Hände inte ett dugg.
Ny beställning hos lokal operatör i början på 2022. Ännu har inget hänt....
Tror jag kommer att bli kvar med mitt mobila bredband hos Telia inom överskådlig tid.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:

  • ADSL-bredband
  • Bredband via kabel-tv
  • Mobilt bredband
  • Fast bredband via mobilnätet
😀

ADSL känns ju verkligen framtidssäkert när hela kopparnätet ska vara avvecklat 2026... Går det ens att beställa längre?
Kabel-TV finns bara i stan och där är knappast Open Infra ute och gräver ner fiber.
 
  • Gilla
A. E och 6 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte läst alla inlägg, men fastnade på att det inte går att ändra farten på fibern. Det står till fastigheten. Vad innebär detta """ Att fastighetn är låst till 1000/1000 för all evighet, även om den säljs och annan ägare inte vill ha det så, """ Bara funderar på detta, kan ha uppfattat det helt fel, så rätta mig.
Ja? Det är ju inte ovanligt att villkor på ett avtal är knutna till en fastighet.
I det här fallet innebär det att fibern ansluts och är "låst" till 1000/1000Mbps.
Om fastigheten säljs och nästa ägare vill fortsätta att använda tjänster med den hastigheten är det fritt fram.
Om nästa ägare däremot önskar en billigare tjänst med exempelvis 100/100Mbps så kan de få teckna det, men då kommer den också att debiteras en kostnad för det.

I sig inget konstigt, men fortfarande ett avtal som jag skulle avstå från att teckna.
Rent krasst skulle jag överväga att köpa Starlink istället, visst, något högre kostnad än det föreslagna (690kr/mån och 3200kr för hårdvaran) men helt utan bindningstid och med 30 dagars provperiod.

Sedan kan man se om det kommer ett bättre erbjudande från någon fiberoperatör när de inser att de inte sitter på någon form av anslutnings-monopol...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
ADSL känns ju verkligen framtidssäkert när hela kopparnätet ska vara avvecklat 2026... Går det ens att beställa längre?
Kabel-TV finns bara i stan och där är knappast Open Infra ute och gräver ner fiber.
ADSL fanns här 2018. 2 Mbit/s som max var vad det kunde ge.
4G+ ger mig upp till 250 Mbit/s så valet var enkelt.
Skall dock tillägga att en hastighet på runt 150 Mbit/s är mera normalt.
Det fasta telenätet finns kvar ännu så länge men ADSL erbjuds ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja? Det är ju inte ovanligt att villkor på ett avtal är knutna till en fastighet.
I det här fallet innebär det att fibern ansluts och är "låst" till 1000/1000Mbps.
Om fastigheten säljs och nästa ägare vill fortsätta att använda tjänster med den hastigheten är det fritt fram.
Om nästa ägare däremot önskar en billigare tjänst med exempelvis 100/100Mbps så kan de få teckna det, men då kommer den också att debiteras en kostnad för det.

I sig inget konstigt, men fortfarande ett avtal som jag skulle avstå från att teckna.
Rent krasst skulle jag överväga att köpa Starlink istället, visst, något högre kostnad än det föreslagna (690kr/mån och 3200kr för hårdvaran) men helt utan bindningstid och med 30 dagars provperiod.

Sedan kan man se om det kommer ett bättre erbjudande från någon fiberoperatör när de inser att de inte sitter på någon form av anslutnings-monopol...
Snacka om att låsa fast en fastighet. Nästa fråga, om den nya ägaren inte vill ha fiber , vad händer då. Är hen då tvungen att betala för det. Kan då bli svårt att sälaj sin fastighet, är det förenligt med konsumentlagarna.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.