A AndersS skrev:
Tror inte på den teorin utifrån den teknisk utrustning.
Tänker utrustningen i "andra änden". Dvs i kopplingsskåp m.m.

Om de för spara pengar valt billigare utrustning där man inte kan reglera hastighet utan bara "av eller på".
 
  • Gilla
Karhoj och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Tänker utrustningen i "andra änden". Dvs i kopplingsskåp m.m.

Om de för spara pengar valt billigare utrustning där man inte kan reglera hastighet utan bara "av eller på".
Det du tänker på är accessswitchar.
I alla kan du begränsa bandbredden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Vilken internetleverantör var det som ingick i erbjudandet?
 
H hus520 skrev:
Vilken internetleverantör var det som ingick i erbjudandet?
Dom själva endast. Under de första två åren.
 
  • Wow
D-bug
  • Laddar…
H
Så openinfra är både kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör?
 
S sebastiannielsen skrev:
Kan det möjligtvis vara så att genom att välja den högre hastigheten, så kopplar dem dig fysiskt mot annan utrustning som rent tekniskt inte har möjligt att begränsa under 1000 mbit? Dvs utrustning som är olåst, alt förberedd för 10gbit.
Det är osannolikt. I IP-Onlys nät så routas all trafik samt en dhcp proxy till tjänsteleverantörerna. Troligtvis har OI samma system och all begränsning sitter i affärssystemet. Än så länge är det bara 1Gigabit i länklagret. Det går mot snabbare hastighet men än så länge är produkterna för det för dyra. Om 2 år lär det vara bättre.
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Så openinfra är både kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör?
Nu när du ställde frågan valde jag att kolla. Det står i löpande texten ”tjänsten från Internetbolaget innehåller…”.

Internetbolaget är alltså ett bolag som heter just Internetbolaget, aldrig hört talas om. Smart.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Internetbolaget råkar av en ren tillfällighet ha samma postadress som Open Infra - Lings Väg 2, Solna...
 
  • Gilla
Magic-gnome och 3 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Tänker utrustningen i "andra änden". Dvs i kopplingsskåp m.m.

Om de för spara pengar valt billigare utrustning där man inte kan reglera hastighet utan bara "av eller på".
Har ju bara jobbat inom området 😉.
 
kisumisu
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Rätt enkelt: För att de kan...
Om man ska leta efter någon form av logik skulle det väl vara att de räknar med att få mindre betalt för lägre hastighet och därigenom vill få någon form av "kompensation" för att du väljer att bli en sämre kund för dem.
Har blivit en hel del sånt här nuförtiden.

Själv har jag frågat Telenor att varför får inte jag testa 500/500 och 1000/1000 till rabatterat pris. Dem verkar vilja ha sina kunder på 100/100. Då var svaret ungefär att om alla väljer det höga räcker inte kapaciteten därmed så högt pris på det högsta

Så ja bredbandsbolag är bra märkliga. Sedan ger man nya kunder bra priser och gamla får skit. Är delvis kvar hos Telenor men har Ownit. Behöll nu Ownit av 1 anledning, dem erbjuder hemsideplats som typ ingen idag erbjuder!

Men dem har också höjt.

Nu har jag dålig täckning med mobil men hur länge kan dem hålla på såhär när folk börjar ha 5G och det är få som behöver ens 100/100 egentligen. Dem flesta "vanliga användarna" bryr sig inte ens om riktiga Ip adresser. När dem frågar vadå NAT adress, det gör väl inget.....
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Hur många "vanliga användare" behöver ett publikt IP?
 
kisumisu
useless useless skrev:
Hur många "vanliga användare" behöver ett publikt IP?
Det är inte många.

Men hur många vanliga användare behöver ens fiber? Visst vi som har taskigt läge när det gäller master. Men det finns många ställen och tom här hemma klarar jag av att streama med 4G fast jag har som sagt dålig täckning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Med 4G får du garanterat inget publikt IP. Varför skulle det vara viktigare med fiber?

Men jag håller med om att många skulle klara sig med mobilt Internet. Men det är oftast dyrare än fiber, mindre stabilt och inte lika framtidssäkert (inte för att mobilt internet skulle sluta funka helt plötsligt, men det kommer en ny generation ungefär var 15 år som gör att all utrustning i nätet måste bytas ut. Det betalas såklart av kunderna)..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Med 4G får du garanterat inget publikt IP. Varför skulle det vara viktigare med fiber?

Men jag håller med om att många skulle klara sig med mobilt Internet. Men det är oftast dyrare än fiber, mindre stabilt och inte lika framtidssäkert (inte för att mobilt internet skulle sluta funka helt plötsligt, men det kommer en ny generation ungefär var 15 år som gör att all utrustning i nätet måste bytas ut. Det betalas såklart av kunderna)..
Men det var det just jag menade när jag rabblade vissa fördelar som fiber har så har just sånt här börjat plockas bort av vissa leverantörer. "Äh det behövs inte". Trodde du nu försvarade fiber att det är en must have.
Dock har inte fast IP adress nåt med tekniken att göra det går att ha public ip även på mobilt! Men såvitt jag vet har ingen som är menat till konsumenter i Sverige det. Min finska 4G leverantör vill ha extra betalt för public ip.

Dem flesta kollar ju priset alltså vanliga konsumenter och som har jobb på fysiska arbetsplatser. Har inga övervakningskameror eller sitter och betalar till en cloud (då påverkas dem inte av fast ip eller inte). Har ingen egen server hemma osv. Streama, Betala räkningar, Spela enkla mobilspel går lika bra göra med mobilt.

Men sen är ju mobilt visserligen fortfarande dyrt i Sverige, många har t ex fortfarande begränsat data. T ex i Finland kör dem felsta 4G lösningar på ett eller annat sätt. Antingen en mobil router eller bara i mobilerna. Men nu har vi ju börjat se obegränsat data abbonemang även i Sverige och prismässigt inte så långt borta vad ändå en fiberanslutning kostar.

Sen är vi ju ändå inte värsta U-Landet när det gäller internet. Finns mycket värre t ex i Australien har dem datakvot även på fiber och sånt skit vill man INTE se 🤬
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med 4G får du garanterat inget publikt IP.
Mellan 2009 och december 2019 körde jag mobil uppkoppling i brist på alternativ, i början 3G men senare 4G. Hade publikt IP under alla år, först via Telenor och sedan via Tre. Kör publika servertjänster hemma och använde en DynDNS-liknande tjänst för att peka rätt, fungerade alldeles utmärkt.
Det kan ha ändrat sig sen dess, vad vet jag, men det var alltså inte länge sen det gick.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.