Men du får alltså gratis internet i 24 mån? Sen har du 1 månads uppsägning?

Efter dom 24 månaderna så kan du ju välja vem du vill och till vilken hastighet som helst?

För några tusenlappar i installation.


För oss kostar installationen 7500:- OM man tecknar (och bibehåller under 24 mån) en hastighet på 250/250. Dock valfri leverantör.

Om vi bryter detta under tiden så kostar det oss 10.000:- vilket är tillägget om jag bara skulle beställa fiber rakt av just nu. Dvs 17.500:-

Självklart tar vi det första eftersom man behöver internet om man lägger in fibern.
 
  • Gilla
kozneb
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men du får alltså gratis internet i 24 mån? Sen har du 1 månads uppsägning?
Det är detta jag reagerar på:

Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det INTE kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att KVARSTÅ även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
Vad finns det för alternativ då?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Det är detta jag reagerar på:

Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det INTE kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att KVARSTÅ även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut.
Därför att installationen av fibern kostar mer än det du betalar i engångskostnad om du tar denna dealen.

Om du väljer att installera fiber utan detta så är kostnaden högre och det är den mellanskillnaden du betalar. Du ser dom att det kostar pengar att sänka hastigheten. Snarare är det billigare att ta den höga hastigheten. Du betalar ju dessutom inget för den. Efter 25 månader så är du fri och kan välja vad du vill. Fram tills dess har du gratis snabbt internet?
 
D Dr Benz skrev:
Därför att installationen av fibern kostar mer än det du betalar i engångskostnad om du tar denna dealen.

Om du väljer att installera fiber utan detta så är kostnaden högre och det är den mellanskillnaden du betalar. Du ser dom att det kostar pengar att sänka hastigheten. Snarare är det billigare att ta den höga hastigheten. Du betalar ju dessutom inget för den. Efter 25 månader så är du fri och kan välja vad du vill. Fram tills dess har du gratis snabbt internet?
Jag tycker inte det stora problemet är kostnaden i sig, utan att de skriver att "... det INTE kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet".
Om det är en så kallad "öppen fiber" som uppfyller kraven för att få statligt bidrag så är jag tveksam till att man kan ha den typen av begränsningar? En grundsten i öppen fiber är att man fritt ska kunna välja tjänster och leverantörer.
 
  • Gilla
vickan11 och 12 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
under 3000 kr, men de drar ju in mer pengar med tanke på hastigheten man binder sig till. Nånstans ska ju pengarna in.
Men du skrev att det inte kostade något de första 24 månaderna, stämmer det? Är det inga andra kostnader de första 2 åren än de 3000 kr i anslutningsavgift?
Ska man vara krass är 549 kr/mån för 1 Gbit/s internetaccess idag ett normalpris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Efter 25 månader så är du fri och kan välja vad du vill. Fram tills dess har du gratis snabbt internet?
Det står ju precis tvärtom. Att man är låst efter att avtalet gått ut, se fetat citat ovan.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Det står ju precis tvärtom. Att man är låst efter att avtalet gått ut, se fetat citat ovan.
Du är ju inte låst. Du kan ju sänka hastigheten mot en avgift. Den avgiften motsvarar troligtvis vad det egentligen kostar att dra in fibern. Gissningsvis 20.000:- minus de 3000 som du de facto betalar.

Varför vill du betala så mkt för att få en lägre hastighet? Där du dessutom åker på månadskostnad för bredbandet?

Jag ser inte problemet?
 
Har samma avtal med ip-only. Anslutningsavgift var 20 000 billigare pga låst hastighet. Jag ville ha snabbt internet ändå och ser bara en ökning av internet i framtiden så såg det som värt det. Kan alltid köpa ut sig annars.

Så med en riktig billig anslutning på 3000 kr tycker jag inte du skall klaga. Annars är det bara att betala fulla anslutningsavgiften.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Varför vill du betala så mkt för att få en lägre hastighet? Där du dessutom åker på månadskostnad för bredbandet?

Jag ser inte problemet?
Problemet är väl att man inte fritt kan välja vilken tjänst man vill efter att bindningstiden gått ut?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Du är ju inte låst. Du kan ju sänka hastigheten mot en avgift. Den avgiften motsvarar troligtvis vad det egentligen kostar att dra in fibern. Gissningsvis 20.000:- minus de 3000 som du de facto betalar.

Varför vill du betala så mkt för att få en lägre hastighet? Där du dessutom åker på månadskostnad för bredbandet?

Jag ser inte problemet?
Kör jag på detta betalar jag 3000 kr, sen 549 kr/mån i 24 månader som ”extra betalning för anslutning”, där bredbandet samtidigt är 0 kr/månaden i samma 24 månader. Efter 24 månader kostar bredbandet 549 kr/månaden.

I rena pengar 3000 start, sen 549 kr/månaden.
 
  • Gilla
J_791
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är väl att man inte fritt kan välja vilken tjänst man vill efter att bindningstiden gått ut?
Tack. Jag vill inte vara otrevlig men jag förstår inte hur jag lyckas förmedla detta i tråden :)
 
  • Gilla
HenrikTornquist
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är väl att man inte fritt kan välja vilken tjänst man vill efter att bindningstiden gått ut?
Ber om ursäkt. Hade lite för bråttom när jag läste. Förstår helt oron isf…

Fult av dem att göra så. Men det är ju ett sätt för dem att tjäna hem pengarna ändå. Men kanske över 5år eller nåt, och därefter tjänar dom bra med pengar på det.

Att MÅSTE ha 1000/1000 hela tiden blir inget bra..

Sorry.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@fuentes Jag är lite osäker, har du redan fiber eller får du det installerat samtidigt?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Varför är du förvånad. Tänker du efter så handlar det om dörrförsäljning. Precis som vid telefonförsäljning handlar det om att, mer eller mindre, lura folk. Man kan ALDRIG lita på en sådan försäljare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.