38 529 läst · 173 svar
39k läst
173 svar
Varför skulle det kosta att sänka hastigheten? (OpenInfra)
LugntDr Benz skrev:
Den delen fattar jag ej.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 942 inlägg
Jag bytte från Telias öppna fiber till Bahnhofs villafiber, samma begränsning där, kan endast få 1000Mbit eller snabbare (1000Mbit var billigare än 100/100 I Telias nät).
Kan det vara att man slipper utrustning för att strypa nätverket?
Kan det vara att man slipper utrustning för att strypa nätverket?
De öppna näten fungerar så att, när det väl är installerat, att tjänsteleverantören betalar en avgift till nätägaren. Förmodligen är denna avgift kopplad till hastigheten. Fiberleverantören räknar här med att räkna hem kostnaden på installation genom denna avgift senare. Efter X år räknar de med att det tickar in vinst utan speciellt stora utgifter.
Din risk är när du vill ha en lägre hastighet och att avgiften är upp till fiberleverantören. Hade avgiften varit tydlig redan nu hade det varit betydligt mer rimligt.
Din risk är när du vill ha en lägre hastighet och att avgiften är upp till fiberleverantören. Hade avgiften varit tydlig redan nu hade det varit betydligt mer rimligt.
Bahnhof villafiber är ingen öppen fiber, så där får dom göra som dom vill. Strypa bandbredden är grundfunktionalitet i de switchar man använder, så det finns inga pengar att spara på att inte använda den funktionen.13th Marine skrev:
Sluta, du gör mig avundsjuk varje gång du berättar att du lyckats med det bytet 🤣13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 942 inlägg
Att det inte är öppet vet jag, men jag kan ju byta till Telia igen, alternativt tele2 (eller om det var bredband2) om jag inte är nöjd.useless skrev:
Oki, då handlar det nog bara om pengar då.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 942 inlägg
Jag skulle starkt avråda från OpenInfra om annat alt finns!!!
Jag jobbar med fiber från jord till bord då inte för omnämnt bolag!
Ett av av tillfällena vi korsade en villagata gräver vi av två kundducter (7/3,5mm)
Längre ner kommer två st 7x7/3,5
OCH
Under dessa ligger ett markeringsband, ett ej sökbart alltså utan koppartråd så gick ej att sätta ut var fibern låg under asfalten!
Hade detta legat överst där de ska hade avgrävningen troligen inte skett!
Men det slutar inte där, jag vet inte hur det är idag men där och då flrsöker vi få tag på OI, det enda numret som ”svarar” är en växel där samtaletavslutas efter en stund.
Ingen svarar på Mail, 14 dagar gick, ingen återkoppling…
Jag jobbar med fiber från jord till bord då inte för omnämnt bolag!
Ett av av tillfällena vi korsade en villagata gräver vi av två kundducter (7/3,5mm)
Längre ner kommer två st 7x7/3,5
OCH
Under dessa ligger ett markeringsband, ett ej sökbart alltså utan koppartråd så gick ej att sätta ut var fibern låg under asfalten!
Hade detta legat överst där de ska hade avgrävningen troligen inte skett!
Men det slutar inte där, jag vet inte hur det är idag men där och då flrsöker vi få tag på OI, det enda numret som ”svarar” är en växel där samtaletavslutas efter en stund.
Ingen svarar på Mail, 14 dagar gick, ingen återkoppling…
Det där är väldigt märkligt skrivet. Det kan inte finnas någon avtalsmässig begränsning efter att avtalet löpt ut. Antingen fortsätter avtalet att gälla eller så har det löpt it. Avtal av demna typ kan inte ha obegränsad giltighetstid inte heller oskäligt lång giltighetstid. Det skulle aldrig hålla för en rättslig prövning. Hur lång tid ett bindande avtal högst kan gälla vet inte jag men det kan säkert en konsumenrådgivare svara på.F fuentes skrev:Det är detta jag reagerar på:
Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det INTE kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att KVARSTÅ även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut.
Jag förstår hur du tänker, men konceptet verkar ju funka för andra nätägare också enligt denna tråd.. Men visst, det kanske inte skett en rättslig prövning inom detta.E Eld skrev:Det där är väldigt märkligt skrivet. Det kan inte finnas någon avtalsmässig begränsning efter att avtalet löpt ut. Antingen fortsätter avtalet att gälla eller så har det löpt it. Avtal av demna typ kan inte ha obegränsad giltighetstid inte heller oskäligt lång giltighetstid. Det skulle aldrig hålla för en rättslig prövning. Hur lång tid ett bindande avtal högst kan gälla vet inte jag men det kan säkert en konsumenrådgivare svara på.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 756 inlägg
Kan det möjligtvis vara så att genom att välja den högre hastigheten, så kopplar dem dig fysiskt mot annan utrustning som rent tekniskt inte har möjligt att begränsa under 1000 mbit? Dvs utrustning som är olåst, alt förberedd för 10gbit.
Med andra ord, så kan du efter bindningstiden säga upp bredbandet helt om du vill, men inte aktivera en lägre hastighet än 1000 mbit.
Och eftersom det då rör sig om en fysisk omkoppling som behöver göras, så är kostnaden hög, typ 10 000 - 20 000 för att det behöver köras ut till kopplingsskåp och kopplas om.
Jag tror inte det faller för rättslig prövning, eftersom du kan säga upp avtalet helt och det är huvudsaken.
Att leverans av andra produkter än 1000 mbit och mer inte kan ske, är ju en egenskap av den beställda produkten.
Precis som att köper du en dieselbil så kan du ju inte tanka bensin.
Med andra ord, så kan du efter bindningstiden säga upp bredbandet helt om du vill, men inte aktivera en lägre hastighet än 1000 mbit.
Och eftersom det då rör sig om en fysisk omkoppling som behöver göras, så är kostnaden hög, typ 10 000 - 20 000 för att det behöver köras ut till kopplingsskåp och kopplas om.
Jag tror inte det faller för rättslig prövning, eftersom du kan säga upp avtalet helt och det är huvudsaken.
Att leverans av andra produkter än 1000 mbit och mer inte kan ske, är ju en egenskap av den beställda produkten.
Tror inte på den teorin utifrån den teknisk utrustning. Fibernivån/switch är väl idag 1 Gbit/s (merparten) eller 10 Gbit/s, även om du har abonnemang med lägre hastighet.S sebastiannielsen skrev:Kan det möjligtvis vara så att genom att välja den högre hastigheten, så kopplar dem dig fysiskt mot annan utrustning som rent tekniskt inte har möjligt att begränsa under 1000 mbit? Dvs utrustning som är olåst, alt förberedd för 10gbit.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför fungerar inte keystone insatserna?
Splitta inkommande fiber brf
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G