TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Avråder från att ha Open Infra, de har minst 67 felaktiga grävningar på sig (stämda på den delen), följer inte avtal, återställer inte, plöjer genom både gravar och djurkyrkogårdar, lägger fibern på ca 5 cm djup, går under broar utan skydda kabeln mm. Listan kan göras lång.

Undvik det företaget!
Håller med!

Här kommer lite bevis…

https://www.frilagt.se/2023/07/13/t...lerade-tillstand-skadade-vag-mark-och-garden/
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
F fuentes skrev:
1000 mbit är mycket för oss.
Då kanske du ska överväga mobilt databredband istället, OM du har ett stabilt mobilt bredband tillgängligt där du bor.
Då slipper du allt det här tjafset om avgift för att sänka hastigheten :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
Mats-S Mats-S skrev:
Då kanske du ska överväga mobilt databredband istället, OM du har ett stabilt mobilt bredband tillgängligt där du bor.
Då slipper du allt det här tjafset om avgift för att sänka hastigheten :)
Tänk långsiktigt, se till stt er fastighet får in fiber, men sen kan ni göra bedömningen om ni ska använda den eller ej.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Om två år när "gratis" perioden går ut så är frågan hur mycket overkill 1gbit/s känns som, prisskillnaden för långsammare abonnemang har minskat över tid så tror inte det kommer kännas så tungt att vara bunden till 1gbit/s som minimum.
 
Prissättning utifrån olika hastigheter är en marknadsfråga hur man prissätter
Får jag göra en kvalificerad gissning utifrån trafikmängd skulle den inte förändras om alla fick 1Gbit/s anslutning. Merparten skulle dessutom inte märka någon skillnad.
 
J jocke31 skrev:
Det där stämmer helt enkelt inte. Det kommer byggas ut 5G i hela landet, men hastigheten kommer inte bli hög överallt, speciellt inte i glesbygd..
Korrekt. Sedan 3G är hastigheten/kapaciteten över en bärvåg kopplad till dess bärarfrekvens. Kodningseffektiviteten har nått sin teoretiska gräns - fins inget mer att hämta map. bit/Hz. Så om 5G byggs på samma sekvenser som 4G så blir i princip prestandan samt som 4G - det är det implicit tänkta högre sändningsfrekvenserna som ger prestandaökningen som det talas så mycket om.

Men högre frekvenser dämpas mycket mer av fysiska hinder som tex fönster eller träd - det är därför 5G på 5-14GHz egentligen är ett tätorts koncept där man kan tänkas behöva stor kapacitet på ett torg eller tågstation - allt inom säg några hundra meter. Då blir det farter och kapacitet med 5G...

Men för oss på landet eller i förorten... nää.

Allt går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt ;-D

//
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
5G är bättre på att hantera flera samtidiga dataströmmar med låg latens och har bättre system och antenner för beamforming till varje enskild terminal. Så visst går det att kräma ur lite mer effektiv bandbredd och få lägre latens, men det är på marginalen då och inte magnituder bättre än 3/4G som reklamen antyder...

Dessutom måste man vara väldigt nära basstationen för att komma upp i de högsta hastigheterna på flera Gb/s - Nedåt några tiotal meter. Hur många har de förutsättningarna?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Ja, det är bara de som vill få en ursäkt att inte installera fiber som förespråkar 5G…
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
B Boan skrev:
Ja, det är bara de som vill få en ursäkt att inte installera fiber som förespråkar 5G…
Ja eller kanske vi som aldrig tycks kunna få fiber installerat trots löften om det och som är glada att ha, i mitt fall, en synnerligen väl fungerande uppkoppling till 4G+. Kommer t.o.m. åt 2600-bandet på en mast nio kilometer bort (fri sikt och riktantenner) med fem av fem staplar på routern. Routern klarar inte 5G så vet inte om det också skulle funka ev. Har SIM-kort som klarar det.
 
B
N Nalleman64 skrev:
Ja eller kanske vi som aldrig tycks kunna få fiber installerat trots löften om det och som är glada att ha, i mitt fall, en synnerligen väl fungerande uppkoppling till 4G+. Kommer t.o.m. åt 2600-bandet på en mast nio kilometer bort (fri sikt och riktantenner) med fem av fem staplar på routern. Routern klarar inte 5G så vet inte om det också skulle funka ev. Har SIM-kort som klarar det.
Absolut, om det inte går få fiber, eller i vänta på, då ska man såklart göra det bästa av situationen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
T tjalol skrev:
Håller med!

Här kommer lite bevis…

[länk]
J jonte0 skrev:
Korrekt. Sedan 3G är hastigheten/kapaciteten över en bärvåg kopplad till dess bärarfrekvens. Kodningseffektiviteten har nått sin teoretiska gräns - fins inget mer att hämta map. bit/Hz. Så om 5G byggs på samma sekvenser som 4G så blir i princip prestandan samt som 4G - det är det implicit tänkta högre sändningsfrekvenserna som ger prestandaökningen som det talas så mycket om.

Men högre frekvenser dämpas mycket mer av fysiska hinder som tex fönster eller träd - det är därför 5G på 5-14GHz egentligen är ett tätorts koncept där man kan tänkas behöva stor kapacitet på ett torg eller tågstation - allt inom säg några hundra meter. Då blir det farter och kapacitet med 5G...

Men för oss på landet eller i förorten... nää.

Allt går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt ;-D

//
Här på landet blev det faktiskt bättre med 4G. 3G är väldigt ostabilt system i alla fall i jämförelse 3G vs 4G!

Den enda som sämre med 4G är att min gamla mobil klarar inte av samtal och sms via den! Men nyare telefoner använder väl 4G även till telefonsamtal.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Här på landet blev det faktiskt bättre med 4G. 3G är väldigt ostabilt system i alla fall i jämförelse 3G vs 4G!

Den enda som sämre med 4G är att min gamla mobil klarar inte av samtal och sms via den! Men nyare telefoner använder väl 4G även till telefonsamtal.
3g är på väg att avecklas.
 
A A-Man_08 skrev:
3g är på väg att avecklas.
Pågår och sedan även GSM för att frigöra frekvenser.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Här på landet blev det faktiskt bättre med 4G. 3G är väldigt ostabilt system i alla fall i jämförelse 3G vs 4G!

Den enda som sämre med 4G är att min gamla mobil klarar inte av samtal och sms via den! Men nyare telefoner använder väl 4G även till telefonsamtal.
4G var alla gånger ett bättre system än 3G - men just genomströmningskapaciteten på en perfekt förbindelse skiljer sig inte nämnvärt. Nu är det så enormt många andra parametrar i ett nät som tillslut sätter slutanvändarupplevelsen - jag nämnde bara en. Kanske kan 5G vara något bättre på samma frekvens också - troligen är det väl så. Men 4G blev verkligen en lyckad standard och är så bra som det behövs. 5G och -> kommer man behöva stånka fram argument för ;)

//
 
kisumisu
A A-Man_08 skrev:
3g är på väg att avecklas.
Jo det vet jag men när vissa säger att 3G är stabilare och når längre. Jag har upplevt att 3G når inte alls lika bra som 4G näten. Flera områden som hade "Edge" i min 3G mobil och låser jag min nuvarande mobil till 3G får jag bara skit i jämförelse med 4G.

Så jag förstår inte den här debatten att 5G skulle göra saken sämre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.