HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men snälla ni, som skriver. Var nogranna med prefix för annars vet man ju inte vad, som avses.
100 mbit/s ger ju 10 s för attöverföra 1 bit och det förstår ju alla att det är felskrivet, men om alla kollade sin text, så skulle missförstånden minska och det skulle fungera bättre i tråden. Om man skriver 100 mbit, så kan det ju lika gärna vara så felskrivet att det egentligen skulle vara 10 Kbit eller 100 Mbit.
Ja, det är fel med mbit och MB/s, men nog förstår alla vad det handlar om. Det är ju standardsiffrorna för hastighet som anges.
 
LandxPelle LandxPelle skrev:
Rättelse: Ethernetkabelns hastighetskapacitet beror på om den har 2 kommunikationspar eller 4 kommunikationspar Det senare kan ge en hastighetskapacitet på 10Gbit/s.
Men Cat 5 har enbart 2 kom.par medan Cat5e kan både ha 2 eller 4 kom.par. Från Cat 6 och vidare är det 4 kom.par som gäller.
Du blandat ihop kabelkategori med ethernetstandarder för olika hastigheter.
Upp till 100Mbit/s används 2 par (även om du dragit Cat7 eller Cat8)
1000Mbit/s och högre använder alla 4 paren och fungerar på Cat5e (eller Cat5 men inte lika långt).

Tabell jämför kategorier av Ethernet-kablar, standard, datahastighet, frekvens och antal ledare.

Lite kul med 2 pars kabel. 100 Mbit/s är mycket på andra håll i världen.
Har för mig att jag har en gammal röd nätverkskabel från Telia med 2 par.

Webbsida visar Cat 5e LAN-kabel, prisinformation, företagsuppgifter, koppar, tillverkad i Indien.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Med ett bra Wi-Fi och en fräsch snabb läsplatta så uppdateras annonserna på Aftonbladets sidor blixtsnabbt.
Netflix startar snabbare.

Efter att ha betalt några fakturor till ordinarie pris så går habegäret över. (Talar för mig själv som provade Telias 500Mbit/s till 1/2 priset).
Få har så bra Wi-Fi att över 500Mbit/s märks.

Jag undrar forfarande…

Erbjöds TS några andra alternativ?
Vad skulle det kosta att nedgradera hastigheten efter bindningstidens slut?

Att anslutningen fortsätter vara låste beror väl på att den inte är fullt betald än.

Att Open Infra anlitar företag som gräver sönder dräneringar och vägtrummor är lite sorgligt, men nu ligger ju fibern där.
Det är väl snarare ett tecken på hur utspridd kompetensbristen är i vårt samhälle. Folk får lov att jobba med saker de inte kan eller förstår sig på.
det må varas men de kan förtydliga detta i sin offert, eller presentera i en tabell baserat på generell anslutningskostnad vs månadskostnad för erbjuden hastighet hur lång tid det tar innan nedgradering inte kostar.
blackarrow blackarrow skrev:
Du blandat ihop kabelkategori med ethernetstandarder för olika hastigheter.
Upp till 100Mbit/s används 2 par (även om du dragit Cat7 eller Cat8)
1000Mbit/s och högre använder alla 4 paren och fungerar på Cat5e (eller Cat5 men inte lika långt).

[bild]

Lite kul med 2 pars kabel. 100 Mbit/s är mycket på andra håll i världen.
Har för mig att jag har en gammal röd nätverkskabel från Telia med 2 par.

[bild]
ja och nej,
Du kan köpa ethernetkabel i resp kategori och standard.
Försökte förenkla utan att gå in på detaljer.😊
Men skulle inte ga gjort det eller vara tydligare i detta.
Det är inte alla som förstår sig på detta🤔 och förstår lika väl som vi IT-Nerds 🤓.
 
MathiasS MathiasS skrev:
……och ändå är det HELT omöjligt att missförstå vad folk menar även när de skriver fel prefix så varför tjafsa om det….
För att om det är felskrivet, så kan det även finnas andra fel i texten t.ex. antalet nollor.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För att om det är felskrivet, så kan det även finnas andra fel i texten t.ex. antalet nollor.
I praktiken är det inte ett problem och det vet du.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
Summering:

Säljare: ”under 3000 för grävning, sen 549 kr/mån, ba byta när du vill sen”.

Jag läste noggrannare.

Erbjudande: under 3000 kr grävning, sedan 549 kr/månad i 12 månader för ”grävningen”, sedan 549 kr i månaden för 1000/1000 Mbit, låst i 12 månader.



Man är FÖR EVIGT låst, enligt avtalet, till den hastigheten. Det går att byta tjänsteleverantör, men man måste ha 1000/1000 oavsett leverantör. I avtalet står det ”internetbolaget bla bla bla” som alltså är ett bolag som döpt sig till just internetbolaget. Det är alltså dom som är tjänsteleverantören, och det är dom man signar sig till.



Vad det kostar att nedgradera om man prompt vill det är en ”död länk” i avtalet. ”Ojdå”, eller hur? Men det kostade ca 20 000 för några år sen. Enligt avtalet kommer det ALLTID vara en kostnad för det, oavsett när i tiden.

Jag hörde av mig till säljaren och sa:


1. Vad kostar nedgradering? Jag kan inte avtala om saker jag inte har priser på.

2. Jag vill veta mer om paket B på er hemsida, för att bekräfta att jag inte låst hastighet här. (Här var grävningen ca 20 000, vilket är rimligt/bra pris) enligt mig.


Jag fick inte svar på nr 2 alls, men jag fick ”svar” på nr 1, där han bara säger ”det finns ingen straffavgift för att byta tjänsteleverantör”. (Och nej, det gör det ju inte, OM jag fortsätter 1000/1000 Mbit) sen lite babbel om annat jag inte frågat om, bara för att det ska framstå som att han svarar och ger information.



Mitt huvudsakliga problem med detta:

OpenInfra vet EXAKT vad jag frågar om, varför jag frågar och vad jag vill ha svar på.

Hade jag fått allt glasklart från början hade jag säkerligen tagit detta! Om de sagt: ”Billig grävning, nackdelen med detta är att du måste ha och låser dig till 1000/1000 oavsett leverantör, men fan, det är väl inte så dyrt ändååå eller?”. Alltså diskutera på rätt nivå. Inte kasta fram en grävkostnad, månadskostnad och ”det är nog enklast om du skriver på här och nu”.

Jag åker hellre in till en dator på biblioteket fem kommuner bort resten av livet och betalar 20 papp för bensin per månad än ger dom EN SPÄNN. Iallafall när man gör affärer och kommunicerar på det sättet, jag går inte med på det.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A adron skrev:
100 mbit är för lite om man är flera som tittar på 4K-film samtidigt. Är man ensam användare räcker det rätt bra.
Tack för svar. Jag behöver inte se film i 4k. Men här funkar det att se 2 tv apparater samtidigt, tur det när det är hockey 😊
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
T tjalol skrev:
Håller med!

Här kommer lite bevis…

[länk]
En jag känner är en av de drabbade där. De fick 2 alternativ, 1: betalar 16000? och ha månadskostnad 2: betala 26000 och ha fritt (i xx månader?)

Nu har hon ingenting, förutom mobilt :p Tror inte de fått svar om de ska betala räkningen när den kommer heller, det är alltså ett rejält blufföretag.

Markägarna är nog rätt arga med.
 
  • Ledsen
tjalol
  • Laddar…
Har inte läst exakt alla detaljer i tråden, men är det egentligen ett problem?
Jag väntar på min anslutning från Open Infra, vi får väl se om den kommer, men har i alla fall signerat avtalet.
Där är det 16.900kr i avgift, och sedan beror månadskostnaden på vilken tjänsteleverantör man väljer.
Jag tog det billigaste, eftersom jag inte behöver e-post, TV mm, jag vill bara ha en internetanslutning.
Så då binder jag mig med en leverantör i 24 månader för 499kr/mån.
Egentligen står det att jag betalar 499kr/mån för fiberinstallationen i 24mån, och noll kronor för tjänsten under samma tid.
Efter 24 månader är jag fri att välja ur den palett med tjänsteleverantörer som finns.
Gör jag inget aktivt val, så kommer jag att fortsätta att betala 499kr/mån för 1000/100Mbit/s.
Visst, framtida pris går det inte att förutspå, men det känns som ett ickeproblem.
Om två år är det troligtvis ett ännu mindre problem.
Tittar jag på den tjänsteleverantör som jag har valt, så börjar deras valmöjlighet på 250Mbit/s i dagslägert, för 468kr/mån, och 1000Mbit/s kostar en hundring mer.
Så jag ser faktiskt inget riktigt problem i detta?
Att Open Infra sedan "suger" som företag är väl redan bevisat, och det tror jag absolut att det ligger en hel del sanning i, men just problematiken att bli låst till en hastighet ser jag som ett ickeproblem.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Har inte läst exakt alla detaljer i tråden, men är det egentligen ett problem?
Jag väntar på min anslutning från Open Infra, vi får väl se om den kommer, men har i alla fall signerat avtalet.
Där är det 16.900kr i avgift, och sedan beror månadskostnaden på vilken tjänsteleverantör man väljer.
Jag tog det billigaste, eftersom jag inte behöver e-post, TV mm, jag vill bara ha en internetanslutning.
Så då binder jag mig med en leverantör i 24 månader för 499kr/mån.
Egentligen står det att jag betalar 499kr/mån för fiberinstallationen i 24mån, och noll kronor för tjänsten under samma tid.
Efter 24 månader är jag fri att välja ur den palett med tjänsteleverantörer som finns.
Gör jag inget aktivt val, så kommer jag att fortsätta att betala 499kr/mån för 1000/100Mbit/s.
Visst, framtida pris går det inte att förutspå, men det känns som ett ickeproblem.
Om två år är det troligtvis ett ännu mindre problem.
Tittar jag på den tjänsteleverantör som jag har valt, så börjar deras valmöjlighet på 250Mbit/s i dagslägert, för 468kr/mån, och 1000Mbit/s kostar en hundring mer.
Så jag ser faktiskt inget riktigt problem i detta?
Att Open Infra sedan "suger" som företag är väl redan bevisat, och det tror jag absolut att det ligger en hel del sanning i, men just problematiken att bli låst till en hastighet ser jag som ett ickeproblem.
Låter rimligt och vettigt, det finns ju egentligen flera alternativ och ditt är ett av dem. (Dock är ”din grävning” billigare än vad min skulle vara om jag körde samma upplägg, typ 30% dyrare.)

Den säljare jag hade, hade nog i uppdrag att sälja ett enda abonnemang och göra det så fort som möjligt. De andra alternativen var inte på tal. Tråkigt att OpenInfra pushar för det upplägget hos säljaren.
 
F fuentes skrev:
Låter rimligt och vettigt, det finns ju egentligen flera alternativ och ditt är ett av dem. (Dock är ”din grävning” billigare än vad min skulle vara om jag körde samma upplägg, typ 30% dyrare.)

Den säljare jag hade, hade nog i uppdrag att sälja ett enda abonnemang och göra det så fort som möjligt. De andra alternativen var inte på tal. Tråkigt att OpenInfra pushar för det upplägget hos säljaren.
Har du frågat om du får gräva själv? Min nätägare (kommunala energobolaget) drog till tomtgräns och så grävde jag för hand därifrån. Kostade 7500 kr, sen var jag fri att välja vilken operatör som helst.
 
Vi anslöt oss till IP-only (minimum 1000/1000).
Skälet var att anslutningen annars hade kostat 20000, nu gick det på 9999.
Skillnaden i, nuvarande, pris gör att det tar minst 5 år att "spara in".

Som jag förstod det skulle det kosta 15000 att nedgradera (alltså 5000 mer än att dra in det "öppet") - men det blir ett framtida problem - tänker att konkurrensen på fiberlevernatörer och den utveckling på hastighet som brukar förekomma, borde göra att priserna iaf inte rusar uppåt i framtiden för snabba uppkopplingar, även om man kanske inte kan räkna med att dom går ner kanske.
 
kisumisu
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi anslöt oss till IP-only (minimum 1000/1000).
Skälet var att anslutningen annars hade kostat 20000, nu gick det på 9999.
Skillnaden i, nuvarande, pris gör att det tar minst 5 år att "spara in".

Som jag förstod det skulle det kosta 15000 att nedgradera (alltså 5000 mer än att dra in det "öppet") - men det blir ett framtida problem - tänker att konkurrensen på fiberlevernatörer och den utveckling på hastighet som brukar förekomma, borde göra att priserna iaf inte rusar uppåt i framtiden för snabba uppkopplingar, även om man kanske inte kan räkna med att dom går ner kanske.
Risken är bara att man sitter där med en uppkoppling som antingen föråldrad, för långsam osv. Beroende lite på tidsaspekten. Man skall sälja huset till någon som inte är intresserad av fibret, stängt bundet nät på livstid är knappast nån värdehöjare!

Min kommun planerade starta fiber men blev aldrig något och jag tappade även själv intresset när den skulle ha en månadsavgift (som dessutom var sådan som kunde ändras från tid och rum) på 100kr. Alltså 1200kr per år för kanske ingenting om man valde att inte ha internet. Skulle ha kostat 5000kr installera. Men på 10år har man ju redan betalat 12 000kr dvs ungefär det som Telenor kostade installera.

Då var Telenor mycket mer lockande med sitt öppna nät utan månadsavgifter.

Visst jag vet att vi betalar idag en nätavgift till den leverantör vi valt! Men jag kan närsomhelst säga upp allt utan avgifter!

Jag förstår också att man kan göra avtal på 5år osv. Men det är ju en helt annan sak. Men att binda sig längre tider är ju bara dumt!

Dessa sjuka avtal är bara gjorda till fattigt folk (eller slösaktigt) ungefär som mobilerna man "får på köpet" när man tecknar mobilabb. När det i slutändan är bara en dyr avbetalning.
 
Bundet på "livstid" är det inte. Som skrivits tidigare så håller inte det för en rättslig prövning.
 
kisumisu
E Eld skrev:
Bundet på "livstid" är det inte. Som skrivits tidigare så håller inte det för en rättslig prövning.
Nä är ju mycket tveksamt rent rättsligt.

Tänk om gamla Televerket gjort så att samtliga hus måste ha fast telefoni.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.