38 543 läst · 173 svar
39k läst
173 svar
Varför skulle det kosta att sänka hastigheten? (OpenInfra)
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 756 inlägg
Håller inte med. Du har ju fortfarande möjlighet att säga upp abonnemanget helt. Och sedan återanskaffa 1000/1000 valfritt år i framtiden.E Eld skrev:
Det är lite som:
Du kan köpa "Miniboxen" för 500 kr, och då kan du bara titta på Viasat Premium för 599 kr i månaden, eller så kan du köpa "Proboxen" för 2000 kr, men du kan då abonnera på vilket paket du vill, inkl baspaketet för 39 kr i månaden.
Varför skulle det inte hålla rättsligt? Du är ju inte tvungen att ha Viasat Premium, det är ju inget livstidsabbonemang, utan du kan säga upp det när som helst. Bara det att boxen bara har "kapacitet" för premiumabbonemanget, precis som ditt bredband bara har "kapacitet" för 1000/1000.
Det skulle mer vara som om samtliga hus måste ha antingen ingen telefoni alls, eller "Telefoni Fastpris" för 500 kr i månaden, för att "telestationerna i området stödjer inte debitering", men om du vill kan du installera en debiteringsbox för din linje, kostar 40 000 kr, då kan du skaffa "Telefoni Bas" för 100 kr/månaden + minutpris.kisumisu skrev:
Du är då inte tvingad till något avtal, utan kan välja mellan ingenting alls, eller det dyraste.
Precis som detta, du kan välja mellan ingenting alls, eller 1000/1000, efter bindningstiden.
Just att du kan välja "ingenting alls" gör att det håller rättsligt.
Att du väljer "ingenting alls" innebär ingen extra kostnad eller att fibern kopplas ut, utan du kan när som helst skaffa 1000/1000 igen utan att behöva mera kostnader än ev startavgift (typ mellan 250 till 1000 kr) + månadsavgiften.
Det är min bild också av detta, ja.S sebastiannielsen skrev:du kan välja mellan ingenting alls, eller 1000/1000, efter bindningstiden.
Att du väljer "ingenting alls" innebär ingen extra kostnad eller att fibern kopplas ut, utan du kan när som helst skaffa 1000/1000 igen utan att behöva mera kostnader än ev startavgift.
Fast då är det ju bara att byta leverantör ?kisumisu skrev:
Risken är bara att man sitter där med en uppkoppling som antingen föråldrad, för långsam osv. Beroende lite på tidsaspekten. Man skall sälja huset till någon som inte är intresserad av fibret, stängt bundet nät på livstid är knappast nån värdehöjare!
Min kommun planerade starta fiber men blev aldrig något och jag tappade även själv intresset när den skulle ha en månadsavgift (som dessutom var sådan som kunde ändras från tid och rum) på 100kr. Alltså 1200kr per år för kanske ingenting om man valde att inte ha internet. Skulle ha kostat 5000kr installera. Men på 10år har man ju redan betalat 12 000kr dvs ungefär det som Telenor kostade installera.
Då var Telenor mycket mer lockande med sitt öppna nät utan månadsavgifter.
Visst jag vet att vi betalar idag en nätavgift till den leverantör vi valt! Men jag kan närsomhelst säga upp allt utan avgifter!
Jag förstår också att man kan göra avtal på 5år osv. Men det är ju en helt annan sak. Men att binda sig längre tider är ju bara dumt!
Dessa sjuka avtal är bara gjorda till fattigt folk (eller slösaktigt) ungefär som mobilerna man "får på köpet" när man tecknar mobilabb. När det i slutändan är bara en dyr avbetalning.
I mitt fall, och det som gäller för IP only/globalconnect - är ju att man fritt kan välja leverantöre ( i mitt fall efter 24 månader) MEN iavtalet är det då minst 1000/10000 som gäller om man inte betala loss sig.
Kommer det ny teknik, istället för fiber, så får man ta ställning till det - det är inte bundet i sig.
Däremot är det en bra fråga vad som gäller om man säger upp det helt (drar ned hastigheten till 0 typ) - jag har tolkat det som att man då kan få betala enligt gällande tablell, men det vet jag faktiskt inte säkert

Redigerat:
Och finns det någon regel kring att bara vara ansluten, det vill säga utan att ha avtal med någon operatör, och således inte nyttja fibern?
Det finns väl någon som är nätägare, och ändå vill ha en liten peng varje månad?
Jämför man med elnätet så har elnätsbolaget rätt att "plocka bort" din anslutning om du säger upp abonnemanget, och ska du sedan återansluta så får du betala för en nyanslutning (i grova drag).
Ska du ha en elnästanslutning "vilande" så får du i alla fall betala den fulla nätavgiften.
Men här kanske det går att säga upp den helt, och ha den "vilande"?
Har inte koll på detta, men känner att frågan kan vara intressant, speciellt kanske vid ett ägarbyte.
Det finns väl någon som är nätägare, och ändå vill ha en liten peng varje månad?
Jämför man med elnätet så har elnätsbolaget rätt att "plocka bort" din anslutning om du säger upp abonnemanget, och ska du sedan återansluta så får du betala för en nyanslutning (i grova drag).
Ska du ha en elnästanslutning "vilande" så får du i alla fall betala den fulla nätavgiften.
Har inte koll på detta, men känner att frågan kan vara intressant, speciellt kanske vid ett ägarbyte.
Vad händer vid ägarbyte? För att få avtalet att följa fastigheten så måste det finnas ett avtalsservitut men det finns det väl ändå inte? Ska man fortsätta betala efter att ha flyttat därifrån?Hannuse skrev:
Och finns det någon regel kring att bara vara ansluten, det vill säga utan att ha avtal med någon operatör, och således inte nyttja fibern?
Jag har just skrivit på ett avtal med OpenInfra och i det kontraktet står det 0:- i avgift .
Elektroniktokig
· 756 inlägg
Jag har aldrig hört om en fiber som kostar att ha vilande. Det kan finnas nätavgift, men den gäller inte om du inte har ett abonnemang hörande till fibern. Oftast betalas nätavgiften av ansluten ISP också, så du får bara 1 faktura.Hannuse skrev:
Krävs ej eftersom det ingår i fiberns produkt att bara 1000/1000 kan skaffas.Hannuse skrev:
Det är inget konstigare än mitt exempel med miniboxen för 500 kr så kan du bara ha viasat premium för 599 kr mån, men skaffar du Proboxen för 2000 kr så kan du ha baspaketet för 39 kr.
Det avtalet behöver inte följa med när du säljer boxen, det är en begränsning/egenskap av boxens funktioner.
Precis som att endast 1000/1000 är en begränsning av fiberns funktioner. Det är något som du behöver nämna vid försäljning av huset (informationsplikt) men köparen behöver inte skriva på något avtalsservitut eftersom det inte är något avtal.
Det verkar vara så även i mitt avtal.S sebastiannielsen skrev:Jag har aldrig hört om en fiber som kostar att ha vilande. Det kan finnas nätavgift, men den gäller inte om du inte har ett abonnemang hörande till fibern. Oftast betalas nätavgiften av ansluten ISP också, så du får bara 1 faktura.
Krävs ej eftersom det ingår i fiberns produkt att bara 1000/1000 kan skaffas.
Det är inget konstigare än mitt exempel med miniboxen för 500 kr så kan du bara ha viasat premium för 599 kr mån, men skaffar du Proboxen för 2000 kr så kan du ha baspaketet för 39 kr.
Det avtalet behöver inte följa med när du säljer boxen, det är en begränsning/egenskap av boxens funktioner.
Precis som att endast 1000/1000 är en begränsning av fiberns funktioner. Det är något som du behöver nämna vid försäljning av huset (informationsplikt) men köparen behöver inte skriva på något avtalsservitut eftersom det inte är något avtal.
Jag är bunden i 24 månader, och då betalar jag även en nätavgift på 9kr/mån, men endast då jag har en aktiv tjänst.
Så då verkar jag kunna ha fibern "vilande" om jag önskar (vilket i och för sig inte kommer att inträffa).
Avtalet jag har verkar dock inte kunna överlåtas, om inte leverantören godkänner det.
Det står så här:
Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet utan Leverantörens
föregående skriftliga medgivande. Kunden ska vid eventuell flytt, separation/ bodelning eller annan
omständighet som påverkar avtalsförhållandet mellan parterna, underrätta Leverantören i förväg utan
dröjsmål och skriftligen ansöka om överlåtelse av Avtalet till ny kund. Kundens ansökan om byte av
avtalspart ska godkännas av Leverantören om inte t.ex. kreditprövning eller annat sakligt skäl talar emot.
Jag tolkar det som att skydligheten att avtalet överlåtes, till en eventuell ny ägare av mitt hus, ligger hos mig.
Det är ju enkelt om det har gått 24 månader, för då har jag bara en månads uppsägningstid, men om jag är inom dom 24 månaderna så bör det i alla fall beaktas.
Elektroniktokig
· 756 inlägg
Precis, det gäller bredbandsavtalet, inte fibern och nätet i sig.Hannuse skrev:
När de 24 månaderna gått och du ska sälja huset så säger du bara upp avtalet som vanligt, precis som du ska flytta från en vanlig lägenhet.
Sedan får den nya ägaren "beställa" bredband.
Det finns ingen skyldighet att informera om flytt/separation/bodelning när avtalet är uppsagt efter de 24 månaderna.
Leverantören har med andra ord rätt att neka din husförsäljning om den/de nya ägarna inte har tillräcklig inkomst enligt kreditprövningen, OM du fortfarande har ditt bundna bredbandsavtal kvar.
Ex vid bodelning/separation där du stannar kvar i huset, kan det vara så att kreditprövningen ihop med din sambo/fru säger att det är OK, därmed får du ha bredbandet, men när du står ensam i huset, kanske även behåller lånen på dig själv, då säger KALP-kalkylen att du längre inte har "råd" med bredbandet.
Därför ska du enligt avtalet informera leverantören även om du själv står på bredbandet och ditt civilstånd ändras (bodelning/separation), eftersom det PÅVERKAR ditt avtalsförhållande med leverantören i saken om kreditvärdighet/betalningsförmåga. Leverantören kan då anse att du inte längre har betalningsförmåga, och säga upp bredbandet till betalning på ett enda bräde.
Ok som nån redan skrev här är det ju inte helt självklart. Elavtal, Vattenavtal, sopor mm har avgifter som inte går komma ifrån.S sebastiannielsen skrev:Håller inte med. Du har ju fortfarande möjlighet att säga upp abonnemanget helt. Och sedan återanskaffa 1000/1000 valfritt år i framtiden.
Det är lite som:
Du kan köpa "Miniboxen" för 500 kr, och då kan du bara titta på Viasat Premium för 599 kr i månaden, eller så kan du köpa "Proboxen" för 2000 kr, men du kan då abonnera på vilket paket du vill, inkl baspaketet för 39 kr i månaden.
Varför skulle det inte hålla rättsligt? Du är ju inte tvungen att ha Viasat Premium, det är ju inget livstidsabbonemang, utan du kan säga upp det när som helst. Bara det att boxen bara har "kapacitet" för premiumabbonemanget, precis som ditt bredband bara har "kapacitet" för 1000/1000.
Det skulle mer vara som om samtliga hus måste ha antingen ingen telefoni alls, eller "Telefoni Fastpris" för 500 kr i månaden, för att "telestationerna i området stödjer inte debitering", men om du vill kan du installera en debiteringsbox för din linje, kostar 40 000 kr, då kan du skaffa "Telefoni Bas" för 100 kr/månaden + minutpris.
Du är då inte tvingad till något avtal, utan kan välja mellan ingenting alls, eller det dyraste.
Precis som detta, du kan välja mellan ingenting alls, eller 1000/1000, efter bindningstiden.
Att du väljer "ingenting alls" innebär ingen extra kostnad eller att fibern kopplas ut, utan du kan när som helst skaffa 1000/1000 igen utan att behöva mera kostnader än ev startavgift (typ mellan 250 till 1000 kr) + månadsavgiften.
Nu vet jag inte vad som gäller i det här fallet då jag inte sett det finstilta. Men jag har sett på nätet om olika stadsnät att antingen har man det eller inte och väljer man koppla ut är det som att koppla ur elen. Du kan absolut koppla ut men sen kostar det att ansluta igen och lite mer än nån anslutningsavgift på 250kr skulle jag gissa.
Det många som kör fula knep.
Känner en som bla har fjärrvärme där det står att man inte får konkurrera med andra uppvärmningssystem.
Så långt har inte fiber gått än. Men lika löjligt att förbjuda använda mobila lösningar 🤣
En sak kan vi nog alla vara överrens att marknaden är verkligen huller om buller. Vissa får fiber med bra avtal för en spottstyver medans andra får betala. Är själv också lite smålockad att gå tillbaks till mobilt. Då priserna höjts flera gånger per år på fibern medans mobilt har samma pris nationellt.
Ja hade Televerket tvingat hushållen betala en minimiavgift hade nog de flesta haft gammaldags trådtelefoni idag 😉 då även nya hushåll hade fått det (har själv aldrig haft det sen jag flyttade till eget förutom en slags ip telefoni jag hade bara pga att kunna ringa utland billigare).
Men det är som med all teknik.
Tex fiber till internet och sattelit till tv har sina fördelar men även nackdelar. Största nackdelen är väl det att det svårt ta med sig i fickan. Men internet fungerar som sagt bättre via fiber och att köra tv via sattelit har den fördelen att program går spela in och är inte geografiskt lika låsta som fibertv och streaming.
Men vi får se vad som händer i framtiden när våra barn och unga är redan nu vana att allt går streama och precis överallt hemma, stugan som i bussen och verkar tycka vpn löser allt, egentligen är det ganska lätt för operatörer att spärra access från kända vpn ip till sina tjänster, lika lätt som det är för dem att se om flera olika ip nummer och användare loggar in samtidigt 😉
Men själv tyckte jag just en gång i tiden att just mobiltelefonin hade den fördelen vs fast telefoni. Att man har samma nummer och i fickan. Plus jag är ingen ungdom längre.
Redigerat:
Lyckatill hitta innehåll från våra grannländer med streaming och fibertv! Nu finns det undantag men de stora leverantörerna och i Sverige (Finland, Norge, Danmark är det inga större problem få t ex grannlandstv)!MathiasS skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Men sen ser det ju ut visserligen annorlunda i våra grannländer.
Folk gnäller när dem inte får svenska Kanal 5, Sjuan och Kanal 9.
Men går ju byta parabolkort mellan länderna 😉 I Sverige får du normalt högst Yle 1 och Yle 2 eller tom bara TvFinland (som för de mesta visar bara finska nyheter).
Bara att jämföra innehållet med tex Telenor, Telia och tom Tele2 (som dock erbjuder nån enstaka utländska kanaler). Så ja jag kanske var lite orättvis mot iptv. Men syftade på de legala ip tv abben som finns i Sverige hur värdelösa dem är!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Men går ju byta parabolkort mellan länderna 😉 I Sverige får du normalt högst Yle 1 och Yle 2 eller tom bara TvFinland (som för de mesta visar bara finska nyheter).
Bara att jämföra innehållet med tex Telenor, Telia och tom Tele2 (som dock erbjuder nån enstaka utländska kanaler). Så ja jag kanske var lite orättvis mot iptv. Men syftade på de legala ip tv abben som finns i Sverige hur värdelösa dem är!
Redigerat:
Ok jag är inte säker på att jag hänger med här. Vem vill ha SVT, YLE och NRK i samma paket? Eller öht?kisumisu skrev:
Men sen ser det ju ut visserligen annorlunda i våra grannländer.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Min poäng var att när jag väl köpt det paket jag vill ha oavsett om det är i Norge Sverige eller Finland så kan jag se på det varifrån jag vill och att spela in saker behövs inte när man streamar. Går man offline ett tag kan man nästan alltid ladda ner det man vill se.
Ditt tekniska resonemang kändes lite 1900-tal helt enkelt.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför fungerar inte keystone insatserna?
Splitta inkommande fiber brf
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G