Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S skogaliten skrev:
Hur vet man om man har "genetiska konstigheter"?

Syns det utanpå?
Nej endera så vet man att man har någon sjukdom eller så frågar eller vet man att sin mor eller far har/hade en sjukdom, ganska enkelt. Finns det sjukdomar så bör man då bums ta sin vaccinspruta. Covidviruset ger sig tyvärr ofta på de genetiskt svaga med svår sjukdom som följd.
 
P paralun skrev:
Nej endera så vet man att man har någon sjukdom eller så frågar eller vet man att sin mor eller far har/hade en sjukdom, ganska enkelt. Finns det sjukdomar så bör man då bums ta sin vaccinspruta. Covidviruset ger sig tyvärr ofta på de genetiskt svaga med svår sjukdom som följd.
Jag tror du missförstår en del om hur immunförsvaret fungerar.

Alla är vi olika genetiskt. Immunförsvarets funktion hos individen, är en helt egen funktion, och bara ibland kopplat till till andra variationer.

Ingen, om inte omfattande tester gjorts, vet om just den individen är bra konstruerad för att hantera en viss infektionssjukdom eller ej.
 
  • Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo men vet man att man inte har någon underliggande sjukdom eller andra konstigheter från sin mor/far så är det ju bara att köra på utan vaccin. Har man genetiska konstigheter så borde det vara självklart att masa sig till vaccinationslokalen! Det är ju övertydligt hur det hjälpt oss i väst jämfört med tex Kina.
Det där är rena fantasier…
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men vet man att man inte har någon underliggande sjukdom eller andra konstigheter från sin mor/far så är det ju bara att köra på utan vaccin. Har man genetiska konstigheter så borde det vara självklart att masa sig till vaccinationslokalen!
Det var väl friska unga vuxna som trott på det där som under början av året blev ytterst förvånade när det visade sig att de behövde sjukhusvård pga. covid. Finns ju rapporter i tråden skrivna av en anställd på en akutmottagning.
P paralun skrev:
Det är ju övertydligt hur det hjälpt oss i väst jämfört med tex Kina.
Det som har hjälpt oss är framför allt att så väldigt stor andel av befolkningen har vaccinerat sig fast de inte känner till någon underliggande sjukdom eller genetiska konstigheter. Det blev aldrig någon våg med deltavarianten i Sverige.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej endera så vet man att man har någon sjukdom eller så frågar eller vet man att sin mor eller far har/hade en sjukdom, ganska enkelt.
Enkelt, för enkelt, helt enkelt inte korrekt.

Du kan ha väldigt många gener som skyddar mot diverse sjukdomar, samtidigt som du har en gen som kraftigt ökar risken för att bli allvarligt sjuk i Covid. Dina föräldrar kan ha samma genuppsättning och varit kärnfriska i många år, eftersom Covid inte fanns tidigare.

Du verkar ha tron att antingen är generna bra eller så är de dåliga. Det stämmer inte. En gen kan vara väldigt bra för att skydda mot en sjukdom, samtidigt som den ökar risken för en annan.

Så fel slutsatser man kan dra när man förenklar saker man inte kan.
 
  • Gilla
  • Älska
Tommynorskens och 11 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Skärmdump av SVT text-TV, rapport om influensasäsong och virusrisker i Sverige, 5 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt märkligt:thinking:. Nu finns helt plötsligt vanlig influensa igen. Har ju så gott som varit helt utrotad i snart tre år. Kan det vara för att folk har börjat förstå att Covid inte var så farligt?
 
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
[bild]Väldigt märkligt:thinking:. Nu finns helt plötsligt vanlig influensa igen. Har ju så gott som varit helt utrotad i snart tre år. Kan det vara för att folk har börjat förstå att Covid inte var så farligt?
Nej, det var influensa- och RSV-vågor som var större än vanligt förra vintersäsongen, se Fohms rapporter om de sjukdomarna.

På vilket sätt menar du att folks åsikt om covid påverkar RSV och influensa?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var influensa- och RSV-vågor som var större än vanligt förra vintersäsongen, se Fohms rapporter om de sjukdomarna.

På vilket sätt menar du att folks åsikt om covid påverkar RSV och influensa?
Mitt inlägg var ironiskt skrivet ;)
Jag menar att nu springer folk inte och Covid testar sig så fort dom har lite halsont eller feber. Jag tror att folk inser att det är en vanlig influensa dom har och inte gör en grej av det.
Som vi säkert har avhandlat här i tråden tidigare så är ju pcr testerna opålitliga. Ge fasen i att testa dig, stanna hemma om du är du är sjuk. och kurera dig. Sen är det hela ur världen.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Mitt inlägg var ironiskt skrivet ;)
Jag menar att nu springer folk inte och Covid testar sig så fort dom har lite halsont eller feber. Jag tror att folk inser att det är en vanlig influensa dom har och inte gör en grej av det.
Som vi säkert har avhandlat här i tråden tidigare så är ju pcr testerna opålitliga. Ge fasen i att testa dig, stanna hemma om du är du är sjuk. och kurera dig. Sen är det hela ur världen.
Nej, covid är inte som en vanlig influensa. Det är ju bara att ta en sån sak att flera 100 har legat på sjukhus för jämnan åtminstone sen slutet av juli pga. covid men inte en enda pga. influensa (möjligen några enstaka i november).

Nej, PCR-testerna är inte opålitliga. Till skillnad från antigentesterna som många använder, sen möjligheten att PCR-testa sig upphörde, och vars resultat de använder för att bestämma om de ska vara hemma eller inte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Men då kvarstår ju min fråga:

Varför har olika typer av vaccinmotståndare en förkärlek för att titta på youtube där man så lätt blir manipulerad i stället för att läsa en rapport, där man lätt kan gå tillbaka och jämföra innehållet på två ställen?

Det är lättare att manipulera folk med fascinerande videos än med tråkig text och en massa siffror.
Nja flöt genomsnittliga människan skulle det vara väldigt enkelt att manipulera med rapportera också. Folk har nämligen en förmåga att läsa in vad dem tror på och läsa vad författaren vill ha sagt. Statistiken är väldigt lätt att vilseledda med och forskningen gillar kvantitativ information inte kvalitativt. Men det vet ju såklart du som är expert i ämnet så att säga..
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, covid är inte som en vanlig influensa. Det är ju bara att ta en sån sak att flera 100 har legat på sjukhus för jämnan åtminstone sen slutet av juli pga. covid men inte en enda pga. influensa (möjligen några enstaka i november).

Nej, PCR-testerna är inte opålitliga. Till skillnad från antigentesterna som många använder, sen möjligheten att PCR-testa sig upphörde, och vars resultat de använder för att bestämma om de ska vara hemma eller inte.
Pcr testerna är absolut opålitliga. Det sade till och med dess skapare Kary Mullis. Det var inte gjort för den sortens test. Tyvärr avled han strax därefter.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
R
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Du är verkligen en riktig sopa på källkritik.

[länk]
[länk]



En del av vaccin-bluffen förmodar jag? Bill gates ligger bakom?
Fast PCR är en halvdålig metod att använda då den kommer att detektera virus oavsett mängd. Men för att smitta och själv bli sjuk av virus så räcker det inte bara med faktorn att det finns virus utan du måste komma upp igen avsevärd mängd.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
R
J Janetgorgis skrev:
Fast PCR är en halvdålig metod att använda då den kommer att detektera virus oavsett mängd. Men för att smitta och själv bli sjuk av virus så räcker det inte bara med faktorn att det finns virus utan du måste komma upp igen avsevärd mängd.
Min huvudsakliga poäng var att soppen återigen upprepade felaktig information taget direkt från konspirationssidor. Kary mullins har så vitt jag vet aldrig uttalat något sådant om Covid-tester, (fel)citatet kommer från ett uttalande kring HIV/AIDS.

Om det klassas som osäkert att testet är så känsligt att man inte behöver vara toksjuk för att det ska triggas kan man ju diskutera. Jag tycker nog inte det, och det verkar som om sjukvården har samma uppfattning.

Jag är dock ingen expert så någon djupare diskussion kring det ger jag mig inte in i.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
R RoAd skrev:
Du är verkligen en riktig sopa på källkritik.

[länk]
[länk]



En del av vaccin-bluffen förmodar jag? Bill gates ligger bakom?
Och det tycker du är en trovärdig källa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.