86 119 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Tex skrev du:Nissens skrev:Kan du visa ett enda ställe jag skrivit något om COP 6?
Nu får du sluta hitta på, det blir bara mer och mer tramsigt.
Det jag gjort är att jag hänvisat till Nibe som påstår att de har SCOP 6,22 på sin bvp. Jag tänker inte lägga in länken ytterligare en gång, det verkar ju helt meningslöst eftersom du helt låst vid din llvp.
Att du påstår att SCOP är skit och att Nibe ljuger är liksom ditt problem.
Nissens skrev:
Över 80% i elkostnader sparar man jämfört med direktverkande el. Men man tjänar inget, man sparar bara på utgifter.
Medlem
· stockholm
· 2 252 inlägg
Ja helst ska man ha bra flöde därnere så man lyckas ligga över 3 grader som lägst under en säsong.F fsn skrev:Så kan det vara, det beror helt på vad man har för temperatur in. Jag är själv inte i närheten men min BVP är för gammal. Men jag har bra vattentillrinning i borran med starka temperaturer i slutet av vintern samt låga framledningstemperaturer. Och som sagt… man behöver inte värma vattnet till 60 grader och tappvatten är en väldigt liten tid under ett dygn.
60 grader behövs inte , ca 52 kör nog dom flesta på men beror lite på hur många man är i hushållet som ska duscha efter varandra och fortfarande få en dräglig temp på vattnet.
Tappvarmvatten är som du skriver inte så stor post såvida man inte har en hel dröse med ungar som tränar och det blir mycket dusch och bad men då är det läge att skaffa polletter som det är på campingar 👍
Jag kör varmvattnet till 47 och en ”söndagskörning” varannan vecka till 63. Inklusive hushållsel så klarade jag mig på 9600-9800kWh innan solpaneler och pool på ett högtst konventionellt enplanshus på 150 kvm. Så uppenbarligen är BVP och FTX nåt som fungerar.C Comfort Thomas skrev:Ja helst ska man ha bra flöde därnere så man lyckas ligga över 3 grader som lägst under en säsong.
60 grader behövs inte , ca 52 kör nog dom flesta på men beror lite på hur många man är i hushållet som ska duscha efter varandra och fortfarande få en dräglig temp på vattnet.
Tappvarmvatten är som du skriver inte så stor post såvida man inte har en hel dröse med ungar som tränar och det blir mycket dusch och bad men då är det läge att skaffa polletter som det är på campingar 👍
Medlem
· stockholm
· 2 252 inlägg
Ja visst fungerar bvp och ftx , har det själv med ca 172kvm platta på mark och en skvätt övervåning.F fsn skrev:
52-47 kör vi på tappvarmvatten med 3 i hushållet
Har dock inga 3 grader eller mer i hålet utan snarare 0 en bra bit in på uppvärmningssäsongen, har inte kollat vad det är nu inför vintern vilket egentligen vore lite kul att veta hur mycket vi sänker.
Ca 40 grader framledning bör räcka med ftx hos oss då det var ca 42 utan tidigare
Intressant fundering är hur mycket FTX gör?F fsn skrev:
Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
FTX har inte mycket med ett hus uppvärmning att göra. Undantagsfall är i jämförelse om man kör mekanisk frånluft utan någon återvinning i avluften.
Medlem
· stockholm
· 2 252 inlägg
Jag var så sjukt trött på iskall luft från fönsterventilerna så största anledningen till ftx var att få in ca 16-18 gradig luft istället för dom minusgrader det var innan .P PHPersson skrev:
Visst blir det en besparing på själva återvinningen , ligger på ca 70% enligt aggregatet med flödet som vi har nu .
Men räknar man in vad den kostade inkl installation så lär det ta ett bra tag innan man får tillbaka dom pengarna även fast det blev skapligt pris med egen installation.
Förhoppningsvis får man tillbaka pengarna för investeringarna när man säljer och lite lägre förbrukning/kostnad under tiden men kan lika gärna vara lågkonjunktur när man säljer så man får det någon är villig att ge 🤔
Håller med FTX är kanon! Men 70% besparing av all ventilationsluft borde göra gott, iaf när det är riktigt kallt ute .C Comfort Thomas skrev:Jag var så sjukt trött på iskall luft från fönsterventilerna så största anledningen till ftx var att få in ca 16-18 gradig luft istället för dom minusgrader det var innan .
Visst blir det en besparing på själva återvinningen , ligger på ca 70% enligt aggregatet med flödet som vi har nu .
Men räknar man in vad den kostade inkl installation så lär det ta ett bra tag innan man får tillbaka dom pengarna även fast det blev skapligt pris med egen installation.
Förhoppningsvis får man tillbaka pengarna för investeringarna när man säljer och lite lägre förbrukning/kostnad under tiden men kan lika gärna vara lågkonjunktur när man säljer så man får det någon är villig att ge 🤔
Räkna på utpumpad 23 gradig luftomsättningen och kanske 70% energiåtervinning på det är realistiskt? Jag har ett Renovent Excellent M300 som är specificerat 84-86% ungefär men det är om jag förstår det luftutbytet. Kan inte tänka mig att det är en linjär verkningsgrad heller. Det funkar tydligen rätt bra för den kondenserade frånluften fryser vid några få minusgrader.P PHPersson skrev:
Med tanke på din kommentar, vad menar du att alternativet skulle vara? Om jag mitt i vintern har 16-17 grader varm inlluft så förstår du väl att det är en rätt starkt bidragande orsak till reducerade uppvärmningskostnad? Alternativet är ju ambient lufttemperatur rakt in utan nån gratis uppvärmning av luften.R Real-House skrev:
Kan man gissa att du kanske skulle haft en förbrukning på 40’kWh (direktverkande). Bergvärmen kanske ger 3,5x och FTX de sista 5? Det är kanon tycker jag och kanske ett realistiskt snitt att räkna på.F fsn skrev:Räkna på utpumpad 23 gradig luftomsättningen och kanske 70% energiåtervinning på det är realistiskt? Jag har ett Renovent Excellent M300 som är specificerat 84-86% ungefär men det är om jag förstår det luftutbytet. Kan inte tänka mig att det är en linjär verkningsgrad heller. Det funkar tydligen rätt bra för den kondenserade frånluften fryser vid några få minusgrader.
Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
Jo det är sant. Min självdragsventilation kostar nog lägre i uppvärmning och driftkostnader (men med sämre ventilation).F fsn skrev:Med tanke på din kommentar, vad menar du att alternativet skulle vara? Om jag mitt i vintern har 16-17 grader varm inlluft så förstår du väl att det är en rätt starkt bidragande orsak till reducerade uppvärmningskostnad? Alternativet är ju ambient lufttemperatur rakt in utan nån gratis uppvärmning av luften.
Men min reaktion är att FTX-ventilation blandas ihop med husets uppvärmning. Det är enligt mig inte korrekt. FTX är att bra sätt att ventilera ett hus med lägsta möjliga energikostnad.
Jag ska själv i framtiden skaffa FTX för att förbättra husets ventilation, men det har inget med husets uppvärmning att göra (men har självklart en påverkan av uppvärmningen).
Nej, du har rätt, FTX är naturligtvis en energieffektiv ventilation, inte ett sätt att värma huset.R Real-House skrev:Jo det är sant. Min självdragsventilation kostar nog lägre i uppvärmning och driftkostnader (men med sämre ventilation).
Men min reaktion är att FTX-ventilation blandas ihop med husets uppvärmning. Det är enligt mig inte korrekt. FTX är att bra sätt att ventilera ett hus med lägsta möjliga energikostnad.
Jag ska själv i framtiden skaffa FTX för att förbättra husets ventilation, men det har inget med husets uppvärmning att göra (men har självklart en påverkan av uppvärmningen).
Nej, FTX kan absolut inte bidra så mycket. Det är ju inte en uppvärmingen utan en energieffektiv ventilation. Har inte en aning om vad det hade varit direktverkande men 40 tror jag inte, det låter mycket.P PHPersson skrev: