86 142 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
ibland undrar man om du skämtar, eller har du så dålig koll på sådant du uttalar dig om?P PHPersson skrev:
Gjorde en snabb googling eftersom jag inte orkar förklara själv:
”Så fungerar en värmepump
En värmepump liknar i sin funktion ett kylskåp eller en fryslåda, men arbetar i omvänd ordning. Medan ett kylskåp tar värme från insidan och släpper ut den på utsidan, drar värmepumpen till sig värme från utomhusmiljön och frigör den inomhus. Värmepumpen drivs med elektricitet och utnyttjar den kostnadsfria energin som finns i naturen, såsom från berg, jord, vatten eller luft. Den specifika källan för energiutvinning väljs baserat på ditt hems energibehov, den nuvarande värmekällan och hur naturen runt bostaden ser ut.”
Källa:
https://www.energipartnerosterlen.se/varmepump
Japp, när jag byter min idag 20 åriga bvp kommer huset att stiga i värde mer än vad bvp kostar. Vattensystem och energibrunn fuinns redan på plats förstås.P PHPersson skrev:
Nu har jag inte mycket lån på hudet, och jag tar inte heller något lån för den nya bvp.
Men läs vad Scop innebär så förstår du, du kan jämföra det med att av Volvo Xc70 2016 drar 0,53 på pappret men 0,8 i verkligheten.Nissens skrev:
Scop gör dessutom llvp mer likvärdig en bvp än vad de är i verkligheten, problemet är att jag tycker också bvp är en bra produkt, men bara för det så måste du väl förstå att någon prioriterar investering och köper en llvp för 1/10 av priset som trots allt ger värme väldigt mycket billigare än direktverkande el? Så det jag säger är att bvp är inte en självklar investering för alla.
Ja men hur stor skillnad i pengar? Eller har du ingen aning och bara gissar? Tror du naivt nog att en bvp ger 6:1 när den producerar 55 graders vatten så har du verkligen ingen aning om verkligheten.Nissens skrev:
Nja, pelletsvärmt varmvatten är nog ännu dyrare. Så som elpriserna är nu är det svårt att räkna det mesta, men framförallt inte en bvp för att producera varmvatten.Nissens skrev:
Över 80%, rakt av sådär bara. Imponerande. Gäller för alla oavsett förutsättningar?Nissens skrev:
OkNissens skrev:
Nissens skrev:
Det är klart att de fungerar på samma sätt, men vi pratade om energipåverkan och då spelar tex collectorslangen en roll, eller circ pumpen, eller kopparrören.Nissens skrev:ibland undrar man om du skämtar, eller har du så dålig koll på sådant du uttalar dig om?
Gjorde en snabb googling eftersom jag inte orkar förklara själv:
”Så fungerar en värmepump
En värmepump liknar i sin funktion ett kylskåp eller en fryslåda, men arbetar i omvänd ordning. Medan ett kylskåp tar värme från insidan och släpper ut den på utsidan, drar värmepumpen till sig värme från utomhusmiljön och frigör den inomhus. Värmepumpen drivs med elektricitet och utnyttjar den kostnadsfria energin som finns i naturen, såsom från berg, jord, vatten eller luft. Den specifika källan för energiutvinning väljs baserat på ditt hems energibehov, den nuvarande värmekällan och hur naturen runt bostaden ser ut.”
Källa:
[länk]
Det är ju grymt! Hur funkar det med din förra värdehöjning, alltså den höjningen du eller tidigare ägare fick för 20år sedan. Läggs det ihop då? Så att ju oftare man byter bvp desto mer ökar huset i värde?Nissens skrev:
Hur stor del av året tror du en begvärmepump producerar 55 graders vatten i ett modernt hus? Jag kan bara svara för mitt eget och svaret är aldrig…. Jag har inte koll på SCOP men sanningen är att stora delar av året så har man bättre COP än vad databladet visar om man har en hälsosam energibrunn. Jag förstår att det är både osannolikt och oacceptabelt för dig som bränt så mycket förtroendekapital på luftpumpens totala överlägsenhet men så är det.P PHPersson skrev:Men läs vad Scop innebär så förstår du, du kan jämföra det med att av Volvo Xc70 2016 drar 0,53 på pappret men 0,8 i verkligheten.
Scop gör dessutom llvp mer likvärdig en bvp än vad de är i verkligheten, problemet är att jag tycker också bvp är en bra produkt, men bara för det så måste du väl förstå att någon prioriterar investering och köper en llvp för 1/10 av priset som trots allt ger värme väldigt mycket billigare än direktverkande el? Så det jag säger är att bvp är inte en självklar investering för alla.
Ja men hur stor skillnad i pengar? Eller har du ingen aning och bara gissar? Tror du naivt nog att en bvp ger 6:1 när den producerar 55 graders vatten så har du verkligen ingen aning om verkligheten.
Nja, pelletsvärmt varmvatten är nog ännu dyrare. Så som elpriserna är nu är det svårt att räkna det mesta, men framförallt inte en bvp för att producera varmvatten.
Över 80%, rakt av sådär bara. Imponerande. Gäller för alla oavsett förutsättningar?
Ok
Nu var det varmvattenproduktion vi pratade om, i min värld är det hela året, gammalt som nytt hus förutom ibland när det är ännu varmare för bakteriernas skull.F fsn skrev:Hur stor del av året tror du en begvärmepump producerar 55 graders vatten i ett modernt hus? Jag kan bara svara för mitt eget och svaret är aldrig…. Jag har inte koll på SCOP men sanningen är att stora delar av året så har man bättre COP än vad databladet visar om man har en hälsosam energibrunn. Jag förstår att det är både osannolikt och oacceptabelt för dig som bränt så mycket förtroendekapital på luftpumpens totala överlägsenhet men så är det.
Men att du har en bvp som inte gör varmvatten låter osannolikt.
Helt vettlöst påstående. Självklart är klassiska elradiatorer mycket trevligare för inomhuskomforten, där man normalt har mellan 1 och 3 radiatorer per rum, istället för 1-2 inomhusenheter per hus som står och blåser.P PHPersson skrev:Jag anser att du har fel, direktverkande vattenburen el är bättre än bvp på alla sätt utom ekonomi. Bvp är mindre bekväm, mindre driftsäker, mer underhåll, kortare livslängd och mindre flexibel.
Och huruvida direktverkande el med mjukvärme sprider värmen bättre beror helt på förutsättningarna så inte alltid. Om det är en öppen mindre volym föredrar jag llvp alla dar i veckan rent komfortmässigt.
Edit: Och ekonomi har vi diskuterat tidigare att i vissa fall kan bvp tom vara dyrare om man räknar alternativ placering. Men det får man väl räkna på enskilt, i mitt fall (där jag bor mest av tiden) skulle jag aldrig räkna hem en bvp. Men för andra kan det vara en bra affär.
Moderna oljefyllda sådana med elektroniska termostater är fullt i klass med vattenradiatorer och slås bara av vattenburen golvvärme.
Och ja, jag har och har haft alla dessa typer av värme.
Eller också lärde du dig något nytt…P PHPersson skrev:
Det är en värdeökning som du aldrig får uppleva med dina llvp och vvb.P PHPersson skrev:
Jag har haft alla också men håller inte med, dock handlar det väl om att man tycker olika. Många föredrar ju tex vattenburen väggvärme före golvvärme. Men summa sumarum är att det är ungefär som vilken färg som är vackrast, man tycker olika.M Marcus-AA skrev:Helt vettlöst påstående. Självklart är klassiska elradiatorer mycket trevligare för inomhuskomforten, där man normalt har mellan 1 och 3 radiatorer per rum, istället för 1-2 inomhusenheter per hus som står och blåser.
Moderna oljefyllda sådana med elektroniska termostater är fullt i klass med vattenradiatorer och slås bara av vattenburen golvvärme.
Och ja, jag har och har haft alla dessa typer av värme.
Nej, det handlar om att det är olika.P PHPersson skrev:
Första gången jag ser någon påstå det faktiskt. Jag råkar ha både och i mitt hus (på olika våningar) och golvvärme vinner lätt, även om båda är bra.P PHPersson skrev:
Så är det absolut inte. Att fördela värmen till de platser den behövs med radiatorer eller golvvärme ger självklart bättre komfort än en fläkt som stter någonstans och blåser luft i något av rummen…P PHPersson skrev:
Inte som värmer upp till 55 grader, finns ingen anledning att ha så varmt vatten. Varannan vecka, under en typisk lågpristimma en söndag, då jag fö har potentiell solel helt gratis 75% av året kör den upp vattnet till 63 grader, och det görs med elpatron. Jag tror jag kör upp mitt tappvatten till 45 eller 47 grader, och det görs till 100% utan elpatron.P PHPersson skrev:
Jag föredrar också golvvärme personligen, men vet att många gillar väggvärme.Nissens skrev:
Håller inte med heller allt beror på, ofta så upplevs llvp som dålig pga de flesta som iaf jag sett är underdimensionerade. En rejält tilltagen llvp behöver inte blåsa speciellt mycket (i ett välisolerat rum), det räcker med att flytta luften lite. Ser inte så många klaga på FTX som också blåser luft.Nissens skrev:
En för liten llvp däremot får blåsa på och jag håller helt med, det är inte trevligt.
En elradiator, även av modernt snitt, ger mycket strålningsvärme som jag personligen inte alls gillar.
Golvvärme är självklart bättre än båda ovan vad gäller komfort.
Har du FTX?P PHPersson skrev:Jag föredrar också golvvärme personligen, men vet att många gillar väggvärme.
Håller inte med heller allt beror på, ofta så upplevs llvp som dålig pga de flesta som iaf jag sett är underdimensionerade. En rejält tilltagen llvp behöver inte blåsa speciellt mycket (i ett välisolerat rum), det räcker med att flytta luften lite. Ser inte så många klaga på FTX som också blåser luft.
En för liten llvp däremot får blåsa på och jag håller helt med, det är inte trevligt.
En elradiator, även av modernt snitt, ger mycket strålningsvärme som jag personligen inte alls gillar.
Golvvärme är självklart bättre än båda ovan vad gäller komfort.
Men även vid 45/47 grader är COP knappast 6,22 eller hur?F fsn skrev:Inte som värmer upp till 55 grader, finns ingen anledning att ha så varmt vatten. Varannan vecka, under en typisk lågpristimma en söndag, då jag fö har potentiell solel helt gratis 75% av året kör den upp vattnet till 63 grader, och det görs med elpatron. Jag tror jag kör upp mitt tappvatten till 45 eller 47 grader, och det görs till 100% utan elpatron.
Varför elpatron?
Jösses, den diskussionen hoppar jag över.P PHPersson skrev:
10% av priset för en llvp är ett tramsigt påstående.P PHPersson skrev:Scop gör dessutom llvp mer likvärdig en bvp än vad de är i verkligheten, problemet är att jag tycker också bvp är en bra produkt, men bara för det så måste du väl förstå att någon prioriterar investering och köper en llvp för 1/10 av priset som trots allt ger värme väldigt mycket billigare än direktverkande el? Så det jag säger är att bvp är inte en självklar investering för alla.
Skulle jag ersätta min bvp med din llvp och vvb lösning skulle jag behöva 2-3 llvp utöver vvb. Det skulle medföra sämre komfort och högre elräkningar och kortare livslängd samt mer underhållskostnader.
Jag vet att verkningsgraden är ca 6 på moderna bvp, det räcker bra för mig. Min gamla fungerande bvp har ca 3,5 så det blir ett lyft att byta den när den lämnar in.P PHPersson skrev:
Tror inte du kan få billigare varmvatten än med vp.P PHPersson skrev:
Det är imponerande ja, och du får fråga leverantörerna hur de räknat ut det.P PHPersson skrev: