Nissens Nissens skrev:
Just ekonomi är ju en av de viktigaste faktorerna. En modern bvp drar ca 17% av vad direktel gör för att ge samma värme..
Då ber jag dig komma med än källa på 17% för jag tror inte på dig, jag tror du är manipulerad / lurad av reklam mm.
Nissens Nissens skrev:
Jag hade ett hus med direktel förut, och det var mycket trassel med termostater när de hade några år på nacken.
Oavsett så är ekonomin katastrofal med direktel. På 20 år har jag haft två servicetillfällen, och vänner jhar kiknande erfarenheter med bvp, så de är väldigt driftsäkra. Man märker knappt att den finns.
Du fastnar i ekonomi igen, det hade du redan på punkt 1. Man måste inte ha termostater på direktverkande el men man kan ha om man vill.
Nissens Nissens skrev:
Va? Eftersom elradiatorer sitter fördelade i bostaden så fördelas självklart värmen mycket bättre än med en llvp. Llvp är en kompromiss, och sådana är alltid halvbra. Om jag skulle ha llvp skulle jag behöva flera stycken, och ändå får man inget varmvatten…
llvp har en fläkt till skillnad från en elradiator som strålar mycket värme, det gör det lokalt väldigt varm. Så tar du tex. ett rum på 50m2 med säg 6 fönster. Sätt en radiator under varje fönster så kommer du upptäcka väldigt stora temperaturdifferanser. Den höga strålningsvärmen är iaf. något som jag inte uppskatten, jämför med ett hus med vattenburna radiatorer så blir det väldigt mycket jämnare (skönare enligt mig) värme. Varmvatten har vi sedan tidigare kommit fram till att det är en ganska låg kostnad jämfört med uppvärmning av huset rent generellt. Förutom någon vars fru duschade slut 200liter vid varje dusch och duschade 7 dagar i veckan eller vad det nu var. Har man den situation kanske men skall skaffa sig en vedpanna =)
Nissens Nissens skrev:
Det är bättre ekonomi, komfort mm med bvp än med llvp
Nu jämför vi med direktverkande el, vattenburet. Blanda inte ihop det. Det ovan skrev jag redan i summeringen som du ifrågasatte.
Nissens Nissens skrev:
Hur gör du med varmvattnet, och varför undviker du värdehöjningen på fastigheten med bvp?
Varmvatten går fint att producera med direktverkande el också på samma sätt, det är bara att ha att motstånd i en tank. Jag är inte intresserad av värdehöjdningen eftersom jag inte skall flytta så det har jag ingen glädje av alls. Dessutom är det något som man inte vet förrän man säljer och inte ens då.

F
K krfsm skrev:
Nej, men det totala uppvärmningsbehovet är mindre om husen i övrigt är likvärdiga.
Är det totala behovet för litet blir det svårt att få ekonomi i att installera en BVP.
Det var en retorisk fråga….

P PHPersson skrev:
Man kan använda rumstermostater om man vill överallt.
Det kan man göra även med bergvärme. Man använder bypassslingor på gv-fördelare etc för att hantera situationen om ALLA termostater stänger samtidigt.

P PHPersson skrev:
Inget problem/möjligt problem att flödet på radiatorvattnet är för lågt generellt även om det problemet ofta hänger ihop med punkten ovan
Man bygger systemet för detta från början och därefter är det inte ett problem. Men, det är rätt att man måste ta hänsyn till det vid design av systemet.

P PHPersson skrev:
Att det i princip inte kan gå sönder / kräver 0 i underhåll gör det bekvämare
Det är rimligt att driftsäkerheten är större eftersom en bvp iprincip är en elpanna med (elpatron) med en värmepump tillagd, så den tycker jag är rimligt.

P PHPersson skrev:
Flexibelt i form av att det är skalbart.
Ok, du menar en extra elpanna? Inget extra borrhål vid större utbyggnad. Ok.

P PHPersson skrev:
Enkelt att koppla på ett bygglovsfritt vindkraftverk.
Det är rimlivtvis inte svårare för en bvp, båda är vanliga 3fas laster.

P PHPersson skrev:
Man behöver inte ringa en special värmepumpstekniker.
....har man problem vill man antagligen ha någon tekniker som kan det fabrikat man har, antar att det gäller både en elpanna och en bvp.

P PHPersson skrev:
- Man behöver inte söka bygglov
- Ingen risk att man borrar för grunt hål etc.
Check, det håller jag med om.

När du skrev "bekvämare och mer flexibelt" så tänker jag ur ett användarperspektiv när prylarna är på plats. Då är skillnaderna minimala. Mer flexibelt vid förändringar låter ju rimligt, men bekvämare har jag nog svårare att säga ja till.

Sammanfattning, bra - jag förstår hur du tänker.

MathiasS MathiasS skrev:
Det kan man göra även med bergvärme. Man använder bypassslingor på gv-fördelare etc för att hantera situationen om ALLA termostater stänger samtidigt.
Ja men det kräver ändå att BVP är relativt väl justerad, bypassen fungerar bara inom ett relativt smalt spektra. Alternativet är en bufferttank, men allt detta är justeringar, extra material mm och inget av det behövs med en elpanna.
MathiasS MathiasS skrev:
Man bygger systemet för detta från början och därefter är det inte ett problem. Men, det är rätt att man måste ta hänsyn till det vid design av systemet.
Japp men många kanske uppgraderar befintlig värmekälla med bvp och då är det ofta svårare.
MathiasS MathiasS skrev:
Det är rimligt att driftsäkerheten är större eftersom en bvp iprincip är en elpanna med (elpatron) med en värmepump tillagd, så den tycker jag är rimligt.

Ok, du menar en extra elpanna? Inget extra borrhål vid större utbyggnad. Ok.

Det är rimlivtvis inte svårare för en bvp, båda är vanliga 3fas laster.
'
Tyvärr jo, skall du köra vindkraft direkt mot elnätet krävs det väldigt dyra inverters som knappt finns än. En extern elpatron kan man driva enkelt. I teorin kan man koppla in sig på elpatronen på bvp men i praktiken blir det komplext eftersom man då skall ta hänsyn till bakströmmar etc.
MathiasS MathiasS skrev:
....har man problem vill man antagligen ha någon tekniker som kan det fabrikat man har, antar att det gäller både en elpanna och en bvp.
MathiasS MathiasS skrev:
Check, det håller jag med om.

När du skrev "bekvämare och mer flexibelt" så tänker jag ur ett användarperspektiv när prylarna är på plats. Då är skillnaderna minimala. Mer flexibelt vid förändringar låter ju rimligt, men bekvämare har jag nog svårare att säga ja till.

Sammanfattning, bra - jag förstår hur du tänker.

B
Finns ju en och annan som upplever det som bekvämt att inte få en putinkryddad elräkning varje månad.

Direktverkande el på 2020 talet känns mer än lite förlegat, om vi pratar permanent uppvärmning av lite större utrymmen.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var en retorisk fråga….
Så vad var meningen med den i inlägg #666 till att börja med? (Och att du sedan tyckte den var tillräckligt viktig att upprepa en gång till i #696.)

B BSOD skrev:
Finns ju en och annan som upplever det som bekvämt att inte få en putinkryddad elräkning varje månad.

Direktverkande el på 2020 talet känns mer än lite förlegat, om vi pratar permanent uppvärmning av lite större utrymmen.
Känns väl ändå rätt så skönt med en nyanserad diskussion? Alla verkar tycka att bvp är guld och gröna skogar och ja det är jättebra men förutom ekonomi finns det inga fördelar, det är vad jag vill belysa.
Placerar man som sagt 200' på annat så är investeringen allt annat än självklar för alla även om det är det för många.
Jämför vi tex. med företag så finns det absolut inget företag som skulle anse att den investeringen är bra nog för att göra, självklart svårt att jämföra det rakt av eftersom företag ofta har fler alternativ men ändå bra att ha i åtanke.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
B
P PHPersson skrev:
Känns väl ändå rätt så skönt med en nyanserad diskussion? Alla verkar tycka att bvp är guld och gröna skogar och ja det är jättebra men förutom ekonomi finns det inga fördelar, det är vad jag vill belysa.
Placerar man som sagt 200' på annat så är investeringen allt annat än självklar för alla även om det är det för många.
Jämför vi tex. med företag så finns det absolut inget företag som skulle anse att den investeringen är bra nog för att göra, självklart svårt att jämföra det rakt av eftersom företag ofta har fler alternativ men ändå bra att ha i åtanke.
Tittar jag bland fastighetsbolagen så är inte elpanna en vanlig uppvärmningsform varken för kommersiella fastigheter eller bostäder. Bland specialfallet tillverkande Industrier känner jag till en del, bl.a. för att de slipper elskatten. Länka gärna till SCB statistik om du har nån källa till ditt påstående.

B BSOD skrev:
Tittar jag bland fastighetsbolagen så är inte elpanna en vanlig uppvärmningsform varken för kommersiella fastigheter eller bostäder. Bland specialfallet tillverkande Industrier känner jag till en del, bl.a. för att de slipper elskatten. Länka gärna till SCB statistik om du har nån källa till ditt påstående.
Nu svarar du inte samma som jag skrev, jag skrev en investering i företag. Inte en investering av värmekälla i företag då få företag äger sina egna fastigheter. Så det jag skrev var generell investering där man ekonomiskt räknar på det rent ekonomiskt. Ofta krävs en ROI på max 3år vilket inte bergvärme i villor är i närheten av.

P PHPersson skrev:
Min summering så opartiskt jag kan är:

LLVP kommer i de flesta fall vara billigast.
Direktverkande elelement är dyrast i drift och minst komfortabelt.
Direktverkande el (vattenburet) är också dyrast i drift men också det bekvämaste, mest driftsäkra och mest flexibla.
BVP är billigast i drift, strax före LLVP men också klart dyrast installation så totalkostnaden kommer i de flesta fall inte slå LLVP. Däremot får man komforten av vattenburet, men lite mindre driftsäkert/flexibelt mot vattenburen direktverkande el.
Håller med förutom att direktel är minst komfortabelt. Det är väl nästan det mest komfortabla och driftsäkra?

Sen skulle jag aldrig använda det själv för att det är för dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.