88 457 läst · 868 svar
88k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Absolut men sprit är för mig = alkohol. Detaljer, det är ett medium som flyttar energi med hjälp av en circ pump som inte skall frysa. Vi kanske inte skall diskutera hur molekylerna ser ut .D Dilato skrev:
Men tillbaka till din pump så håller jag med dig, jag byter hellre fläkten 2x eller 10x än att byta collectorslangen 1x.
Det är inte direkt vanligt att man byter brineslang de första 50 åren.P PHPersson skrev:Absolut men sprit är för mig = alkohol. Detaljer, det är ett medium som flyttar energi med hjälp av en circ pump som inte skall frysa. Vi kanske inte skall diskutera hur molekylerna ser ut .
Men tillbaka till din pump så håller jag med dig, jag byter hellre fläkten 2x eller 10x än att byta collectorslangen 1x.
Jag har jobbat delvis med VP sen 30 år tillbaka och min uppfattning är att luft-luftpumpar som går i värmedrift har helt klart kortast livslängd av alla typer. Jag har själv ägt 3 st som alla lagt av efter 10-12 år.C Comfort Thomas skrev:Frågan är hur stor vikt man ska lägga på den statistiken om det tex inte uppges hur många som är installerade av den modellen/märket och uppger tillverkaren/generalagenten hur många som har reparerats under garantitiden.
Men alla ärenden och kanske antal uppges kanske av tillverkarna men låter lite tveksamt.
När det gäller luft/luft så har det varit väldigt stora volymer som paralellimporterts så antalet sålda aggregat jämfört med rapporterade skador/ärenden till försäkringsbolagen måste procentuellt sett vara smått omöjligt att få till.
Numera är det dock betydligt mindre paralellimport.
/M
Medlem
· stockholm
· 2 319 inlägg
Har sålt luftvärmepumpar sen 1999 om det nu har någon betydelse.M Marcus-AA skrev:
Har väl inte skrivit att dom skulle ha längst livslängd !
trist om dom lägger av efter 10år men då du jobbar med vp så är det kanske även möjligt att reparera till vettig kostnad till skillnad från
en vanlig konsument där det knappast lönar sig att reparera en 10-12år gammal luftvärmepump i jämförelse med vad dom kostar nya.
Vad var det för märke och modeller som du hade ?
Upplever själv att det är mest strul/reparationer med frånluftsvärmepumpar.
Vet inte hur mycket som jävlades med vår 310P innan jag kastade ut eländet!
Jag har faktiskt en anläggning i källaren byggd av avloppsrör fylld med aktivt kol...från när jag höll på med "hembryggning" nudge nudge say no more wink wink😉M Marcus-AA skrev:
Ja... glykol är en alkoholester.
En kemist skulle klassificera de som estrar av alkoholer snarare än en alkohol.
Men visst är de närbesläktade med alkohol och biologiskt nedbrytbara även om en del är giftiga.
/Hade alla rätt på alla stora kemiprov från 9:an till gymnasiet 👍😉
En kemist skulle klassificera de som estrar av alkoholer snarare än en alkohol.
Men visst är de närbesläktade med alkohol och biologiskt nedbrytbara även om en del är giftiga.
/Hade alla rätt på alla stora kemiprov från 9:an till gymnasiet 👍😉
Nej, det är fel. Etandiol är den enklaste tvåvärda alkoholen. Ingen av OH-grupperna är förestrad.Huddingebo skrev:
Likadant är Glycerol, propantriol den enklaste trevärda alkoholen, ingen av dess OH-grupper är förestrad. Båda är absolut alkoholer, inget annat.
Etandiol framställs från eten via etenoxid.
Mellan 9an och Gymnasiet hade du nog bara sommarlov...
/M
Ja du verkar ha rätt, efter en uppfräschning via nätet 😃M Marcus-AA skrev:Nej, det är fel. Etandiol är den enklaste tvåvärda alkoholen. Ingen av OH-grupperna är förestrad.
Likadant är Glycerol, propantriol den enklaste trevärda alkoholen, ingen av dess OH-grupper är förestrad. Båda är absolut alkoholer, inget annat.
Etandiol framställs från eten via etenoxid.
Mellan 9an och Gymnasiet hade du nog bara sommarlov...
/M
I skolan togs glykoler upp i kapitlet om estrar av någon anledning...
Men det var ju 30år sedan nu, viss ihopblandning kan inte uteslutas.