B
F frasen_36 skrev:
Som sagt inga krav och inga filter förutom ett nätfilter som spolats en gång under 19 år och då inte innehöll annat än rent vatten. Att öppna och tömma från systemet i tid och otid innebär dessutom att färskvatten tillförs dödvattnet och startar korrosion i systemet.
Det var det enkla nätfiltret jag menade. Har också ett sådant som i princip är rent,knappast vehov av återkommande rengöring. Blev lite smuts i samband med att jag gjorde ett arbete på rören.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Nu, normalt sitter ett filter i en hållare med avstängning direkt framför och bakom så vattenmängden som töms är typ en halv kaffekopp max.
[bild]
B BSOD skrev:
Det var det enkla nätfiltret jag menade. Har också ett sådant som i princip är rent,knappast vehov av återkommande rengöring. Blev lite smuts i samband med att jag gjorde ett arbete på rören.
Samma här 👍.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Finns ett gäng trådar här på byggahus från folk som fått sättningar av borrningen.

Varenda guide för bergvärme varnar för detta;

[länk]
Ja, läs lite på lite bättre "enstaka fall" , klart de varnar för att frisskriva sig.

Bergvärmen i vårt hus är från 1994, bytt värmepump en gång för 83000kr och bytte idag en flexslang a 700 kr. Den värmer vårt hus med källare ,2x112 kvadrat med golvärme i marknivå och radiatorer källare + garage med en total årsförbrukning på 12400kWh inkl hh el. (Gävleborg)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fusion skrev:
Ja, läs lite på lite bättre "enstaka fall" , klart de varnar för att frisskriva sig.

Bergvärmen i vårt hus är från 1994, bytt värmepump en gång för 83000kr och bytte idag en flexslang a 700 kr. Den värmer vårt hus med källare ,2x112 kvadrat med golvärme i marknivå och radiatorer källare + garage med en total årsförbrukning på 12400kWh inkl hh el. (Gävleborg)
Och som jag skrev blir det ju en helt annan sak om man sitter på 230 kvm plus garage mot 150 kvm med noll biyta

F
D Dilato skrev:
Jag har en Thermia Atria som är precis samma pump som en Thermia jordvärme- eller bergvärme-pump, enda skillnaden är att det finns en utedel som har en värmeväxlarradiator och en fläkt i stället för nedgrävda/nerborrade slangar.

I övrigt exakt samma, kollektorslangen är bara mycket kortare.

Behöver ingen service och hörs inte alls.
Rent generellt så finns det extremt mycket mer som kan gå sönder i en utedel än det finns på några några hundra meter död PEM-slang.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
F
Och som jag skrev blir det ju en helt annan sak om man sitter på 230 kvm plus garage mot 150 kvm med noll biyta
Varför då? Är det ett större uppvärmningbehov per kvadratmeter på 230 kvm än på 150 kvm?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Rent generellt så finns det extremt mycket mer som kan gå sönder i en utedel än det finns på några några hundra meter död PEM-slang.
Javisst, men inte i min.
Jag har en radiator (som i en bil) och en elfläkt.

F
D Dilato skrev:
Javisst, men inte i min.
Jag har en radiator (som i en bil) och en elfläkt.
Livslängden på en elfläkt utomhus är betydligt kortare än 500m PEM-slang. Samma med radiatorn, kapsling mm.

F fsn skrev:
Livslängden på en elfläkt utomhus är betydligt kortare än 500m PEM-slang. Samma med radiatorn, kapsling mm.
Ja men livslängden på en circ pump för sprit är i snitt kortare.

F fsn skrev:
Säkert, men det är akademisk skillnad.
15 år, 20 år, 25 år mellan byte kanske?
Man slipper kostnaden för ett borrhål och all PEM-slang också.

F
P PHPersson skrev:
Vad spelar det för roll, det är sprit i båda systemen.

F fsn skrev:
Vad spelar det för roll, det är sprit i båda systemen.
Inte alla llvp

P PHPersson skrev:
Jag har ingen sprit i mitt system, det är glykolblandat vatten, samma som i bilens kyl.

D Dilato skrev:
Jag har ingen sprit i mitt system, det är glykolblandat vatten, samma som i bilens kyl.
Är det en bvp? Glykol är sprit det också.

P PHPersson skrev:
Är det en bvp? Glykol är sprit det också.
Det är en Thermia Atria.

Dess innerdel är exakt den samma för luft-vatten, ytjordslinga, sjövärmeslinga eller bergvärmeslinga.

Vid luft-vatten har man en utedel med en radiator och en fläkt.

Etanol och glykol är två helt olika ämnen även om dom är alkoholer, ettvärd kontra tvåvärd...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.