88 458 läst · 868 svar
88k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Det var det enkla nätfiltret jag menade. Har också ett sådant som i princip är rent,knappast vehov av återkommande rengöring. Blev lite smuts i samband med att jag gjorde ett arbete på rören.F frasen_36 skrev:
D Dilato skrev:
Samma här 👍.B BSOD skrev:
Ja, läs lite på lite bättre "enstaka fall" , klart de varnar för att frisskriva sig.Kentvirulent skrev:
Bergvärmen i vårt hus är från 1994, bytt värmepump en gång för 83000kr och bytte idag en flexslang a 700 kr. Den värmer vårt hus med källare ,2x112 kvadrat med golvärme i marknivå och radiatorer källare + garage med en total årsförbrukning på 12400kWh inkl hh el. (Gävleborg)
Och som jag skrev blir det ju en helt annan sak om man sitter på 230 kvm plus garage mot 150 kvm med noll biytaF fusion skrev:Ja, läs lite på lite bättre "enstaka fall" , klart de varnar för att frisskriva sig.
Bergvärmen i vårt hus är från 1994, bytt värmepump en gång för 83000kr och bytte idag en flexslang a 700 kr. Den värmer vårt hus med källare ,2x112 kvadrat med golvärme i marknivå och radiatorer källare + garage med en total årsförbrukning på 12400kWh inkl hh el. (Gävleborg)
Rent generellt så finns det extremt mycket mer som kan gå sönder i en utedel än det finns på några några hundra meter död PEM-slang.D Dilato skrev:Jag har en Thermia Atria som är precis samma pump som en Thermia jordvärme- eller bergvärme-pump, enda skillnaden är att det finns en utedel som har en värmeväxlarradiator och en fläkt i stället för nedgrävda/nerborrade slangar.
I övrigt exakt samma, kollektorslangen är bara mycket kortare.
Behöver ingen service och hörs inte alls.
Det är en Thermia Atria.P PHPersson skrev:
Dess innerdel är exakt den samma för luft-vatten, ytjordslinga, sjövärmeslinga eller bergvärmeslinga.
Vid luft-vatten har man en utedel med en radiator och en fläkt.
Etanol och glykol är två helt olika ämnen även om dom är alkoholer, ettvärd kontra tvåvärd...
Redigerat: