88 566 läst · 868 svar
89k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Många ägare av LLVP glömmer gärna att summera kostnaden för de regelbundna (ibland årliga) "servicebesöken".C Comfort Thomas skrev:Dom underlagen är nog lite felaktiga.
Luft/luft tycker jag tuffar på riktigt länge och rätt vanligt att kunder byter ut dom efter ca 15-20 år och flera byter inte för att den är defekt utan för att dom är rädda att den ska haverera när det är som kallast och det kan vara långa väntetider på en ny.
Många bvp har reparerats för x antal tusenlappar när dom uppnått ca 20år men många räknar inte in den summan vilken kan vara lika ”hög” som en ny luft/luft.
Men helt olika uppvärmningssystem så lite felaktig jämförelse och nu kommer säkert mängder med kommentarer om att dom absolut inte har lagt ner en enda krona på någon reparation på sin bvp och självklart finns dom också.
T.ex. rengöring av filter och ibland fläktbyten. Ibland tvingande servicar för att garantin ska gälla. Inga småpengar under t.ex. 20 år...
Ändå konstigt, lägger jag ihop våra på jobbet. Våra fastigheter och lokaler så har vi totalt 11 llvp. Daikin, Mitsubishi, LG, Sony och Panasonic. Ingen av dem har tvingande service, det enda som gjorts är att rengöra filtren några minuter per år. Dvs 0kr.F frasen_36 skrev:
Betydligt mer jobb med bvp att rengöra filtret.
Medlem
· stockholm
· 2 319 inlägg
Är ganska få märken/återförsäljare som har påtvingande service, IVT har varit ganska duktiga på att kräva service för att garantin ska gälla men knappast varje år.F frasen_36 skrev:
Filter gör man rent regelbundet själv men ber man någon att komma och göra rent filtren någon gång per månad så blir det sjukt dyrt och samma om du ber rörmokaren komma och göra rent filter i luft/vatten eller bvp även om dom inte behöver göras rent i närheten så ofta.
Gör man rent innerdelen själv blir det inte så dyrt på luft/luft.
Vet inte om du menar fläktmotorer när du skriver fläktbyten och ett period var det sjukt mycket fläktmotorbyten då troligen en och samma leverantör levererade motorerna med ”konstruktionsfel”, dom flesta fick nog det bytt på garantin.
Även luft/vatten och kanske bergvärme har eller kan ha så kallade påtvingande servicar under garantitiden.
Medlem
· stockholm
· 2 319 inlägg
Frågan är hur stor vikt man ska lägga på den statistiken om det tex inte uppges hur många som är installerade av den modellen/märket och uppger tillverkaren/generalagenten hur många som har reparerats under garantitiden.Sander54 skrev:
Men alla ärenden och kanske antal uppges kanske av tillverkarna men låter lite tveksamt.
När det gäller luft/luft så har det varit väldigt stora volymer som paralellimporterts så antalet sålda aggregat jämfört med rapporterade skador/ärenden till försäkringsbolagen måste procentuellt sett vara smått omöjligt att få till.
Numera är det dock betydligt mindre paralellimport.
Jag vet bara att flera grannar får servicebesök varje år, någon vartannat - för sina LLVP och att det inte är gratis.C Comfort Thomas skrev:Är ganska få märken/återförsäljare som har påtvingande service, IVT har varit ganska duktiga på att kräva service för att garantin ska gälla men knappast varje år.
Filter gör man rent regelbundet själv men ber man någon att komma och göra rent filtren någon gång per månad så blir det sjukt dyrt och samma om du ber rörmokaren komma och göra rent filter i luft/vatten eller bvp även om dom inte behöver göras rent i närheten så ofta.
Gör man rent innerdelen själv blir det inte så dyrt på luft/luft.
Vet inte om du menar fläktmotorer när du skriver fläktbyten och ett period var det sjukt mycket fläktmotorbyten då troligen en och samma leverantör levererade motorerna med ”konstruktionsfel”, dom flesta fick nog det bytt på garantin.
Även luft/vatten och kanske bergvärme har eller kan ha så kallade påtvingande servicar under garantitiden.
Vi har inte haft ett enda servicebesök på våra 19 år.
Medlem
· stockholm
· 2 319 inlägg
Då har dom valt själva att få ett servicebesök varje år eller någon återförsäljare som har egna garantiregler för att garantin ska gälla.F frasen_36 skrev:
Mitsubishi Electric, Toshiba , Daikin , Fujitsu och säkerligen flera har inget servicetvång för att den 5åriga garantin ska gälla , om nu inte någon av dom har ändrat detta.
Köper du en ny bvp eller luft/vatten idag så är det stor ”risk” att man måste ha ett eller flera servicar under garantitiden.
I många fall kan det dock vara bra med ett besök även om det kostar en del om man får systemet lite finjusterat så den går bättre/effektivare om den bara tuffat på med lite sämre val av inställningar.
Medlem
· stockholm
· 2 319 inlägg
För vår JVP finns inga filter i BVP som behöver rengöras som på LLVP.C Comfort Thomas skrev:Är ganska få märken/återförsäljare som har påtvingande service, IVT har varit ganska duktiga på att kräva service för att garantin ska gälla men knappast varje år.
Filter gör man rent regelbundet själv men ber man någon att komma och göra rent filtren någon gång per månad så blir det sjukt dyrt och samma om du ber rörmokaren komma och göra rent filter i luft/vatten eller bvp även om dom inte behöver göras rent i närheten så ofta.
Gör man rent innerdelen själv blir det inte så dyrt på luft/luft.
Vet inte om du menar fläktmotorer när du skriver fläktbyten och ett period var det sjukt mycket fläktmotorbyten då troligen en och samma leverantör levererade motorerna med ”konstruktionsfel”, dom flesta fick nog det bytt på garantin.
Även luft/vatten och kanske bergvärme har eller kan ha så kallade påtvingande servicar under garantitiden.
Ej heller några påtvingade servicar.
Japp, jag hade i förra kåken ett helvete med magnetit från billiga element som säljaren köpt i öst någonstans.C Comfort Thomas skrev:
Jag köpte boilermag från England för en tredjedel av priset i Sverige och fångade upp en massa svart skit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men i nuvarande kåken är element och rör av kvalitet från 50-talet, inget skit överhuvudtaget i filtren.
Medlem
· stockholm
· 2 319 inlägg
Jag har åtmindstånde ett vanligt nätfilter och magnetitfilter på mina rör som behöver rengöras ibland på min bvp.F frasen_36 skrev:
Ja det finns säkert jvp, bvp och luft/vatten som säljs idag som inte har några servicekrav alls för att garantin ska gälla precis som med luft/luft.
Som sagt inga krav och inga filter förutom ett nätfilter som spolats en gång under 19 år och då inte innehöll annat än rent vatten. Att öppna och tömma från systemet i tid och otid innebär dessutom att färskvatten tillförs dödvattnet och startar korrosion i systemet.B BSOD skrev:
Nu vet jag inte vad du menar med "lätt trähus" men vi har vattenburen golvvärme i hela huset som är ett ytterst välisolerat trähus från 1600 talet som fick betongplatta mot tidigare torpargrund för 20 år sedan och vi har extremt jämn temperatur.Huddingebo skrev: