V växelventil skrev:
Måste du haft väldans otur för lk och den modellen har vi inte haft några problem med alls om man jämför med honeywellen.Kanske du har mycket skit I systemet?
Men satt det verkligen lk från början? Min är från 2009 tror jag och jag vet iaf att de sa att det var ett standardfel och att det andra fabrikatet fungerar bättre. Så oavsett har det suttit två olika fabrikat men minns inte vilka det var.
Det är lite skit i filtret varje år, inga mängder dock. Men har inget att jämföra med så vet inte om det är mycket eller lite. Det enda jag vet är att även låsringen rostade sönder efter 3år. Fattar inte att man snålar och inte sätter rostfritt.

P PHPersson skrev:
Men satt det verkligen lk från början? Min är från 2009 tror jag och jag vet iaf att de sa att det var ett standardfel och att det andra fabrikatet fungerar bättre. Så oavsett har det suttit två olika fabrikat men minns inte vilka det var.
Det är lite skit i filtret varje år, inga mängder dock. Men har inget att jämföra med så vet inte om det är mycket eller lite. Det enda jag vet är att även låsringen rostade sönder efter 3år. Fattar inte att man snålar och inte sätter rostfritt.
Fast det är nog bra om du spolar systemet för det låter som ett återkommande problem och det är inte bra med skit I systemet som kan ställa till det och går ju ganska snabbt att göra.

V växelventil skrev:
Fast det är nog bra om du spolar systemet för det låter som ett återkommande problem och det är inte bra med skit I systemet som kan ställa till det och går ju ganska snabbt att göra.
Men nu har det fungerat i 4-5år eller något utan problem. Just nu "ta i trä" fungerar den förutom att något minne på kretskortet håller på att ge sig igen för 3:e gången. Nu går det inte att ställa om klockan samt att vissa inställningar / menyer för skiten att starta om. Men eftersom kretskortet / manöverpanelen kostar en rejäl slant låter jag det vara till den får sönder helt.
Skitprodukt som helhet så kommer aldrig köpa IVT igen. Var bland de första med frekvensstyrd kompressor så jag kan köpa lite barnsjukdomar på det men det som är samma som vanliga pumpar borde helt enkelt fungera bättre.

Följade fel/brister kommer jag på:
- Alla givare är bytta, alltså de på rören.
- Kretskort/manöverpanel 2gånger och nu är den trasig.
- Elskåpet har en vattenburen kylare, smart nog har de satt den i toppen så när den ärjade sönder efter 10år kom allt kylvatten rakt in i elskåpet. Turligt nog var jag i källaren och grejade så jag hann få stopp på skiten innan allt badade i vatten.
- Växelventilen som vi pratade om.
- Circ pumpen rostade sönder och började läcka så den fick bytas.
- Massor av driftstörningar i form av larm, utlöst hogtryckspressostat tex. Till synes utan förklaring för IVT hittade inget fel. Konsekvensen blev varje gång några dagars elpatronskörning. Naturligtvis kom larmen alltid när det var som kallast så kunde lika gärna kört direktverkande panna.

Redigerat:
P PHPersson skrev:
Men nu har det fungerat i 4-5år eller något utan problem. Just nu "ta i trä" fungerar den förutom att något minne på kretskortet håller på att ge sig igen för 3:e gången. Nu går det inte att ställa om klockan samt att vissa inställningar / menyer för skiten att starta om. Men eftersom kretskortet / manöverpanelen kostar en rejäl slant låter jag det vara till den får sönder helt.
Skitprodukt som helhet så kommer aldrig köpa IVT igen. Var bland de första med frekvensstyrd kompressor så jag kan köpa lite barnsjukdomar på det men det som är samma som vanliga pumpar borde helt enkelt fungera bättre.

Följade fel/brister kommer jag på:
- Alla givare är bytta, alltså de på rören.
- Kretskort/manöverpanel 2gånger och nu är den trasig.
- Elskåpet har en vattenburen kylare, smart nog har de satt den i toppen så när den ärjade sönder efter 10år kom allt kylvatten rakt in i elskåpet. Turligt nog var jag i källaren och grejade så jag hann få stopp på skiten innan allt badade i vatten.
- Växelventilen som vi pratade om.
- Circ pumpen rostade sönder och började läcka så den fick bytas.
- Massor av driftstörningar i form av larm, utlöst hogtryckspressostat tex. Till synes utan förklaring för IVT hittade inget fel. Konsekvensen blev varje gång några dagars elpatronskörning. Naturligtvis kom larmen alltid när det var som kallast så kunde lika gärna kört direktverkande panna.
Låter inget roligt med så många fel men säkert många barnsjukdomar för det var väl en av dom första som kom då eller 2008?

useless useless skrev:
Satt det LK-ventiler på dom pumparna? Mer troligt Myson som är ökänd för att kärva ihop efter några år...
Har bara sett myson på gamla nibe pumpar 2-vägs men dom försvann väl 2009-2010?

V växelventil skrev:
Låter inget roligt med så många fel men säkert många barnsjukdomar för det var väl en av dom första som kom då eller 2008?
Minns jag rätt kom x15 något år före men min var första eller möjligtvis andra årsmodellen.

Det är inte alltid som felet sitter i själva växelventilen utan det kan vara ställdonet till densamma som går sönder.
Man reparatörer byter väl ofta hela paketet utan att kolla noggrannare,

F
B BSOD skrev:
Jag fick aldrig tag på någon borrare som ville göra ett borrhål bara, så jag fick aldrig ihop det riktigt, blev väldigt stor diff i pris. Men jag hade velat göra precis som du gjorde.

Jag beställde istället min LLVP som utgående modell på rea, på billigaste butiken på nätet. 9kW för 36 000kr. Panasonic, men inte bästa modellen. Sedan kostade rör, filter, ventiler, fundament plus el ungefär 6000kr. Så jag kom ju väldigt billigt undan.
Konstigt, jag hade två lokala att välja på, båda lämnade bra offerter. Jag valde den som bjöd på 10-12meter schaktning från garaget ner till energibrunnen. Nåt mellan 20 och 25 kostade det har jag för mig.

F fsn skrev:
Konstigt, jag hade två lokala att välja på, båda lämnade bra offerter. Jag valde den som bjöd på 10-12meter schaktning från garaget ner till energibrunnen. Nåt mellan 20 och 25 kostade det har jag för mig.
Ja det är likadant i mina krokar att borrarna enbart borrar och lägger ner slang med köldbärare och sen får kyl/vvs firman göra sitt.

Installerade Bergvärme för 12års sedan och det gick på 130.000kr med ROT inklusive arbete att koppla in frikyla till mitt FTX aggregat och det är mycket behaglig på sommaren då det aldrig blir varmt inne i huset.

Jag slipper bullrande fläktar och hur mycket värme kan du få ut när det -20 ute? Sen har du ofta kortare livslängd på luftpumpar än bergvärme pumpar så lägg med detta i kalkylen.

Har man ingen vattenburen värme så kostar det en slant att installera detta i efterhand. Det är många rör som ska dras.

F fredrikru skrev:
Installerade Bergvärme för 12års sedan och det gick på 130.000kr med ROT inklusive arbete att koppla in frikyla till mitt FTX aggregat och det är mycket behaglig på sommaren då det aldrig blir varmt inne i huset.

Jag slipper bullrande fläktar och hur mycket värme kan du få ut när det -20 ute? Sen har du ofta kortare livslängd på luftpumpar än bergvärme pumpar så lägg med detta i kalkylen.

Har man ingen vattenburen värme så kostar det en slant att installera detta i efterhand. Det är många rör som ska dras.
Jag är fortfarande nyfiken på något som styrker att livslängden på en luftpump är kortare än en bergvärmepump?

P PHPersson skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på något som styrker att livslängden på en luftpump är kortare än en bergvärmepump?
Oftast är livslängden bättre på bergvärmepumpar än Luft/vatten eller luft/luft. Du slipper massa prylar på utsidan. Hur utvinner du värme när det är -20 ute på en Luft/vatten luft/luft och det är då elpriset är som högst....

Min morbror hade sin Thermia bergvärmepump i 35år innan han bytte den.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F fredrikru skrev:
Oftast är livslängden bättre på bergvärmepumpar än Luft/vatten eller luft/luft. Du slipper massa prylar på utsidan. Hur utvinner du värme när det är -20 ute på en Luft/vatten luft/luft och det är då elpriset är som högst....

Jag skulle fortfarande vilja ha en källa på det för helt självklart känns det inte. Typ samma komponenter och att få en utedel att hålla i 35år känns inte så svårt med rätt underhålla och bra kvalitet.
Många använde ett eller ett fåtal exempel som ”bevis”, men det säger tyvärr inte ett smack.

F fredrikru skrev:

Gammla grejer som var byggda för att hålla och inte en massa lullull med elektronik i sig. Som dagens VP är appliserade med och ska vara såååå bra enligt tillverkarna som tävlar om att vara bäst. Inget är starkare än sin svagaste länk och det är många småååå länkar i dagens VP.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med - nya grejor optimerat som en F1-motor med en massa reglersystem passning och det blir kattskit av alltihopa när något fallerar - medans gamla system är som en B1800-motor i en Volvo Amazon med grejor som de flesta lite motorkunniga begriper sig på och får det att fungera men inte riktigt lika effektiv i verkningsgrad som F1-motorn...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.