89 033 läst · 868 svar
89k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Det är rätt ointressant, ja. Speciellt då de som tjänar de pengarna och har månadslön till att börja med är övertidsavlösta och garanterat skulle köpa tjänsten ändå.P PHPersson skrev:Det du helt missar är att månadslönen är helt ointressant, det handlar om hur mycket pengar man kan dra in på de timmarna. Jag jobbar väldigt lite men har en väldigt hög timpeng för den tiden jag gör. Så trots att jag bara tar ut runt 50’ i månaden så tjänar jag på att göra det själv. Men nu kanske vi kan släppa min privata ekonomi =).
Men grattis till 2000kr/h brutto efter sociala avgifter, arbetsgivaravgifter mm.
Jag fick aldrig tag på någon borrare som ville göra ett borrhål bara, så jag fick aldrig ihop det riktigt, blev väldigt stor diff i pris. Men jag hade velat göra precis som du gjorde.F fsn skrev:Det där behöver inte vara sant. Granne/bekant som byggde samtidigt som mig ringde en installationsfirma som offererade bergvärme och luft/vatten. Båda från Nibe. Bergvärmen var mycket riktigt betydligt dyrare. Det är samordning med en extern borrare samt installatörens garantier på borrhålets effekt som kostade pengar. Själva bergvärmepumpen är betydligt billigare än luft/vatten-pumpen. Jag beställde pumpen på det billigaste stället på nätet, anlitade en borrare som borrade hålet. Sen installerade jag förvisso bvp själv men hade offert från en rörläggare på 12000kr. Men jag landade mer än 20000kr under kamratens LVVP installerat och klart. Han bränner fö betydligt mer el än mig Nov-April.
Jag beställde istället min LLVP som utgående modell på rea, på billigaste butiken på nätet. 9kW för 36 000kr. Panasonic, men inte bästa modellen. Sedan kostade rör, filter, ventiler, fundament plus el ungefär 6000kr. Så jag kom ju väldigt billigt undan.
Återigen jag har lite speciella förutsättningar så du kan inte räkna så. Men jag ser ingen anledning att gå in på det, du kan väl bara acceptera att du inte vet hur mitt liv ser ut. Men nej 2000kr/h brutto har jag inte då jag inte har någon fast timlön alls och du räknar lite fel nu också, brytgränsen går vid c:a 50 000kr nu för statlig skatt.F fsn skrev:
Snyggt, det är precis så man skall göra. Svårslagen ekonomi på det.B BSOD skrev:Jag fick aldrig tag på någon borrare som ville göra ett borrhål bara, så jag fick aldrig ihop det riktigt, blev väldigt stor diff i pris. Men jag hade velat göra precis som du gjorde.
Jag beställde istället min LLVP som utgående modell på rea, på billigaste butiken på nätet. 9kW för 36 000kr. Panasonic, men inte bästa modellen. Sedan kostade rör, filter, ventiler, fundament plus el ungefär 6000kr. Så jag kom ju väldigt billigt undan.
Du menar lvvp?B BSOD skrev:Jag fick aldrig tag på någon borrare som ville göra ett borrhål bara, så jag fick aldrig ihop det riktigt, blev väldigt stor diff i pris. Men jag hade velat göra precis som du gjorde.
Det är precis den men fabrikat vet jag inte, först slutade motorn att fungera. Ny motor så fungerade det igen. Nästa gång fastnade ventilen på "mitten" och skickade ut vv produktionen i värmekretsen, tror själva ventilen kärvat fast. Kanske efter en sommar när det bara producerades vv. Minns att de sa att det var ett standardfel på tidiga x11, förmodligen x15 också så hela enheten byttes till något annat fabrikat och sedan har det fungerat.V växelventil skrev:
Måste du haft väldans otur för lk och den modellen har vi inte haft några problem med alls om man jämför med honeywellen.Kanske du har mycket skit I systemet?P PHPersson skrev:Det är precis den men fabrikat vet jag inte, först slutade motorn att fungera. Ny motor så fungerade det igen. Nästa gång fastnade ventilen på "mitten" och skickade ut vv produktionen i värmekretsen, tror själva ventilen kärvat fast. Kanske efter en sommar när det bara producerades vv. Minns att de sa att det var ett standardfel på tidiga x11, förmodligen x15 också så hela enheten byttes till något annat fabrikat och sedan har det fungerat.