Vårt hål är egentligen lite för grunt. Jag kan tänka mig att många med äldre hål uppgraderar. Men visst. Hålet kan nog hålla 100 år om kapaciteten räcker. Men många äldre installationer är gjorda för ganska mycket spets...

Jag håller med om att bergvärme är bättre, men med trång ekonomi och/eller hus i billiga områden så kan i många fall en llvp vara ett mer rationellt val, payback är kort och mindre pengar bundna kan vara en viktig faktor om man har trång ekonomi.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vt inte var du fick börsen ifrån, hur kom den med i detta?
Det är alltid vettigt att jämföra alternativnytta med investering. Likaså jämföra isolering med bvp och där vinner oftast bvp.
Nissens Nissens skrev:
Uppskattar man driftsäkra system och komforten från vattenburen värme så handlar det om livskvalitet också. Jag vill absolut inte ha en brummande uteenhet som kräver diverse underhåll och en innedel som blåser in värme i en begränsad del av huset.
Det har jag väl inte sagt emot.

J JohanLun skrev:
Vårt hål är egentligen lite för grunt. Jag kan tänka mig att många med äldre hål uppgraderar. Men visst. Hålet kan nog hålla 100 år om kapaciteten räcker. Men många äldre installationer är gjorda för ganska mycket spets...

Jag håller med om att bergvärme är bättre, men med trång ekonomi och/eller hus i billiga områden så kan i många fall en llvp vara ett mer rationellt val, payback är kort och mindre pengar bundna kan vara en viktig faktor om man har trång ekonomi.
Som vanligt, dyrt att vara fattig

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:

Vad är det som skulle ta slut on 100 år? Så länge det rinner till vatten så funkar det antar jag?

F fsn skrev:
Vad är det som skulle ta slut on 100 år? Så länge det rinner till vatten så funkar det antar jag?
Nu var det nissens som skrev 100, jag skrev 30 och framförallt för att många äldre hål är för grunda. Man kan väl iofs tänka att ett hål som borras idag inte görs för grunt och det är väl kanske rimligare för detta case. Men jag är rätt övertygad om att många som byter pump uppgraderar hål för de vill ha mindre spets och kanske skaffat pool, spa, byggt ut osv.

100.000 tyska ... ;)

Men, hålet räcker sannolikt den tid ägaren som gjort det bör där och fungerar när hen flyttar. Nästa ägare, nya förutsättningar...

F fsn skrev:
Då tjänar du nog mycket mer än jag gör. Att göra en priskontroll och beställa en bvp från det billigaste stället går på bråkdelen av tiden det ens tar att få iväg en förfrågan till en komplettleverantör. Att kontakta en borrare och få borrat är lite visning och suning på plats, placeringar av container mm men inget som tar tid och tid jag hade behövt lägga på installatören ändå. Sortera ut och beställa rördelar 3-4h, tid jag hade suttit av i TV så summa noll på den.

Att förstå, och sortera ut vilken storlek på bvp och borrhål man behöver… för vissa oändligt men för en normalbegåvad några timmar. Och det kostar inte ett skit i sammanhanget att kasta på 15m på borrhålet.

Installation 6-7h för två man, och jag kunde ha köpt den delen för 12000kr. Så som sagt, du tjänar nog mer än mig för jag behöver jobba mer än 12-15h för 12000kr efter 52,6% skatt som jag har på marginalen.
ja vi har olika inkomst men jag gillar ändå hur du tämker och att göra det själv. Sedan tror jag dock att dina tider är i minsta laget för gemene man.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fsn skrev:
Foderrören har rostat sönder? Plasten i kollektorslangen har spruckit eller nöts sönder?
Har det dessutom rasat ner lite sten som kilat fast sig så är det inte bara att byta kollektor.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
För 12000 rent kan många jobba mer än en vecka...

F
P PHPersson skrev:
ja vi har olika inkomst men jag gillar ändå hur du tämker och att göra det själv. Sedan tror jag dock att dina tider är i minsta laget för gemene man.
Ja, hade jag haft en månadslön på 300-320000kr, vilket är ungefär det det handlar om för att det skulle vara mer lönsamt att låta nån annan göra det så hade jag absolut tagit in nån för installationen….. kanske tom om lönen var runt hälften.

F fsn skrev:
Ja, hade jag haft en månadslön på 300-320000kr, vilket är ungefär det det handlar om för att det skulle vara mer lönsamt att låta nån annan göra det så hade jag absolut tagit in nån för installationen….. kanske tom om lönen var runt hälften.
Nej det krävs absolut inte, du får träna på din matematik lite. Dessutom har man olika förutsättningar/ möjligheter. Det är dock kanske inte så intressant att diskutera mig.

Men om vi pratar generellt och man jobbar med ett vanligt jobb så tjänar nog merparten på att göra det själv. Efter rot 8400kr och då kanske man får jobba 50h eller något. Och på 50h borde de flesta få färdigt installationen.

F
P PHPersson skrev:
Nej det krävs absolut inte, du får träna på din matematik lite. Dessutom har man olika förutsättningar/ möjligheter. Det är dock kanske inte så intressant att diskutera mig.

Men om vi pratar generellt och man jobbar med ett vanligt jobb så tjänar nog merparten på att göra det själv. Efter rot 8400kr och då kanske man får jobba 50h eller något. Och på 50h borde de flesta få färdigt installationen.
Jag har inte tagit hänsyn till ROT, det borde jag naturligtvis gjort då allt här verkar handla om efterinstallation och inte nybygge. Nu är mina siffror just mina och 15 år gamla. Det ör andra siffror nu men knappast lägre. Ingen installerar en bvp för 8400kr efter ROT idag.

Fö så har jag nog räknat rätt, men jag betvivlar inte att du också kan räkna…. Speciellt med den lönen du måste ha. 🤔

F fsn skrev:
Jag har inte tagit hänsyn till ROT, det borde jag naturligtvis gjort då allt här verkar handla om efterinstallation och inte nybygge. Nu är mina siffror just mina och 15 år gamla. Det ör andra siffror nu men knappast lägre. Ingen installerar en bvp för 8400kr efter ROT idag.

Fö så har jag nog räknat rätt, men jag betvivlar inte att du också kan räkna…. Speciellt med den lönen du måste ha. 🤔
Det du helt missar är att månadslönen är helt ointressant, det handlar om hur mycket pengar man kan dra in på de timmarna. Jag jobbar väldigt lite men har en väldigt hög timpeng för den tiden jag gör. Så trots att jag bara tar ut runt 50’ i månaden så tjänar jag på att göra det själv. Men nu kanske vi kan släppa min privata ekonomi =).

J JohanLun skrev:
Jag tänker att "förr i världen var det större skillnad mellan COP på LLVP och BVP kanske är en bättre formulering med samma tänkta innebörd?
Kanske, men nu har ju författaren själv redan konstaterat att detta var skit från röven så vidare spekulation är kanske onödig….:)

A Anders_Nilsson skrev:
Ligger du på gränsen till 50% belåning kan det göra att du slipper amortera. Dessutom gör en lägre belåningsgrad det lättare att få låg ränta även om effekten av BV troligen är marginell.
Att slippa amortera skulle
Nissens Nissens skrev:
Kanske på grund av livslängden, verkningsgraden, låga underhållskostnaderna och driftsäkerheten? Oberoende av utetemp också.

Så slipper man en ful brummande pryl på utsidan dessutom.

Komforten i ett vattenburet system kommer man inte i närheten av med en luft/luftvärmepump.
Jojo men det är tekniska fördelar. Att det skulle göra att huset nödvändigtvis ökar mer i värde än vad installationen kostar förstår jag inte. Det kanske det gör ibland men garanterat inte alltid. För det är det jag antar du menar när man direkt "tjänar in" installationskonstnaden eller vad du skrev.

Vattenburen el måste väl annars va det mest bekväma och driftsäkra.

J JohanLun skrev:

Jag håller med om att bergvärme är bättre, men med trång ekonomi och/eller hus i billiga områden så kan i många fall en llvp vara ett mer rationellt val, payback är kort och mindre pengar bundna kan vara en
"Vårt hål är egentligen lite för grunt. Jag kan tänka mig att många med äldre hål uppgraderar."

Hade man varit sexistiskt lagd hade man kunnat skriva något om det men nu är jag inte det så jag avstår ;)

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.