P PHPersson skrev:
Kom med en källa på att servicekostnaderna är lägre på en bvp än en llvp. Om du inte har det sluta skriv felaktig information. Eftersom vi har 7 llvpar på jobbet med totalt 0 i servicekostnader så är de billigare än din bvp. För övrigt är de 23 år gamla.
Jag har bytt 1st packning till elpatronen (40 spänn? 20?) samt en cirkulationspump 1800kr, på 22 år. Så, 1840kr då.

P PHPersson skrev:
Vad är livslängden på en bvp?
60-80000 driftstimmar ungefär.

Nissens Nissens skrev:
Jag har typ 5000:- på 20 år i servicekostnader på min. Så länge håller inte ens en llvp. Många kan vittna om hur lite sevice bvp behöver. Jag har bytt en ventil och en cirkulationspump.

Du får avcceptera att llvp är lite av en nödlösning.
Alltså såhär funkar det. Att du har en bvp som fungerar och är förutom 2 besök undehållsfri gör inte det till en sanning. Det är lika idiotiskt som att jag skriver att våra 7 llvp fungerat felfritt i 23år. Du borde läsa lite sannolikhetslära.
Jag kan säga att Alfa Romeo är felfria bilar. Jag har en 18år gammal som inte krånglat en enda gång, tror du då att det gör det till en sanning eller ens något att argumentera för?
Jag håller med om att bvp är bättre än en llvp men alla har inte råd/möjlighet/prioriterar det så inse att för någon är det rätt smidigt att betala 25' och så har man en fungerade lösning. Sedan kan man resa, ta ledigt från jobbet och spendera tid med sina barn. Din upplevelse / prioriteringar är inte en sanning för alla, så jag tycker du skall inse det och sluta skriva som att din bvp, dina känslor/prioriteringar är lika med alla andras.
Min bvp har krånglat galet mycket, alla givare är bytta, kretskortet är bytt, circulationspumpen rostade och började läcka, kranen till frikylan ärgade igen mm. Däremot har jag aldrig hört någon som har haft problem med sin llvp. Så klart finns dem men jag tror att du överskattar bvpens driftsäkerhet mot llvp.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har bytt 1st packning till elpatronen (40 spänn? 20?) samt en cirkulationspump 1800kr, på 22 år. Så, 1840kr då.
Det är då 1840kr mer på en ända bvp än vi betalat för våra 7 llvp. 1840kr*7=12 880kr. Det kan jag nästan köpa en ny llvp för. Så bvp är galet mycket dyrare i underhåll.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
60-80000 driftstimmar ungefär.
Och på en llvp?

Nissens Nissens skrev:
Du får väl tro på vad du vill. Livslängdrn är längre och underhållet är lägre på en bergvärmepump. Jag har väl haft 2 servicetillfälletn på 20 år på min bvp och den tuffar på fint fortfarande. Servicen handlade om att byta förslitningsdelar.

Visst har ett vattenburet värmesystem med bergvärmepump ett betydligt större värde än en luftvärmepump. Den vattenburna delen och energibrunnen hållee väl typ ett par mansåldrar.

Bättre komfort och ekonomi. Tror du något annat så har du inte koll.
svårt att jämföra luft/ luft med vattenburen värme det är ju två helt skilda system.
Däremot kan man jämföra luft/vatten med vatten/vatten dvs bergvärme och ytjordvärme
vilket man väljer av dessa beror på olika faktorer.
när det gäller service och reparationer är min erfarenhet att förutom de kinesiska maskinerna så är det mindre insatser på luft/luft än bergvärme, mer service och reparationer på bergvärme än luft/vatten.
Det går väl ungefär 2 luft/vatten på 3-4 bergvärmeanläggningar i runda slängar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är då 1840kr mer på en ända bvp än vi betalat för våra 7 llvp. 1840kr*7=12 880kr. Det kan jag nästan köpa en ny llvp för. Så bvp är galet mycket dyrare i underhåll.
Jag gav dig ETT exempel på vad min bergvp har kostat i underhåll. På vilket sätt är den siffran relevant att multiplicera med 7? Tramsräkning.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag gav dig ETT exempel på vad min bergvp har kostat i underhåll. På vilket sätt är den siffran relevant att multiplicera med 7? Tramsräkning.
Lika tramsigt som ett ETT exempel skulle på något sätt bevisa eller ens peka på att det är så bvp fungerar. Sluta att använda några enstaka fall som bevis, det måste göras en större undersökning för att få någon form av statisktisk bevisning. Jag bad om en källa på att det är så, inte att en enstaka enhet har fungerat för 1840kr. x7 är för att vi har har 7st som inte krånglat. Jag försöker bara påvisa hur idiotiskt det är att använda en eller fåtal enheter som referens.
För övrigt varför, rent tekniskt skulle en BVP vara mer driftsäker än en llvp. Den har samma komponenter i grunden, circ. pumpar istället för fläktar. Uttöver det betydligt fler komponenter som kan krångla.

P PHPersson skrev:
Då måste du väl berätta på hur många år du haft dina 7st så du inte bara bytt när det har uppkommit rep eller service på dom

P PHPersson skrev:
Lika tramsigt som ett ETT exempel skulle på något sätt bevisa eller ens peka på att det är så bvp fungerar. Sluta att använda några enstaka fall som bevis, det måste köras ett större undersökning för att få någon form av statisktisk bevisning. Jag vad om en källa på att det är så, inte att en enstaka enhet har fungerat för 1840kr.
För övrigt varför, rent tekniskt skulle en BVP vara mer driftsäker än en llvp. Den har samma komponenter i grunden, circ. pumpar istället för fläktar. Uttöver det betydligt fler komponenter som kan krångla.
Jag har bara lämnat ett exempel, gör vad du vill med den uppgiften. För min det är det totalt ointressant vilken som har lägst driftkostnad, en LLVP uppfyller inte ens de grundläggande kraven jag har på en värmekälla så det är inget för mig => jag bryr mig inte. Det är som att jämföra en cykel med en bil ungefär. De gör två helt olika saker.

V Vector skrev:
Då måste du väl berätta på hur många år du haft dina 7st så du inte bara bytt när det har uppkommit rep eller service på dom
Måste man trodde man kunde skriva vad som helst här som "bevis" =). Jo 23år, skrev det ovan tidigare. De är inte lika effektiva som de nya, speciellt inte när det är kallt men de har inte krånglat en enda gång någon av dem.

F
E ekmariek skrev:
Bra att läsa ett inlägg som ganska säkert är baserat på kunskap/ erfarenhet.
Själv varit i " hvac " - branchen som konsult i över 60 år.
Vill bara delge de som har eller ska installera innedelen till en vanlig luft- luft värmepump.
Innedelen ska helst monteras på vägg vid GOLV ! Skälet är att innedelen i princip fungerar som ett vanligt värmeelement (dock med fläkt). E väl ändå så att det oftast är mest praktiskt å sätta vid tak.
Rent termiskt får du jämnare lufttemp i rummet. Själv har jag, tursamt nog, en bra plats för mont.vid golv.
Vill åxå att köpare av LLVP ska kolla att säljaren av aggregatet kan ställa upp på plats när det börjar " strula " m funktionen ! Att köpa på affär i nått Köpcenter är ofta billigast men OBS ! TA reda på att du får den hjälp som behövs speciellt under garantitiden.
Så du är ca 80 år gammal eller nåt sånt och dina 30-35 första år i branchen är rätt obsolete om det handlar om bergvärme vs LLVP? Du hade väl din prime-time i olja vs direkverkande. Alla, tom de utan teknisk baskompetens vet att vattenburet är överlägset och de med teknisk kompetens vet att lågtempererad golvvärme är bättre än radiatorer. Och alla vet att det är bättre med bergvärme så fort det är markförutsättningar för det, kanske med undantag för vissa delar av Skåne/Bleking.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har bara lämnat ett exempel, gör vad du vill med den uppgiften. För min det är det totalt ointressant vilken som har lägst driftkostnad, en LLVP uppfyller inte ens de grundläggande kraven jag har på en värmekälla så det är inget för mig => jag bryr mig inte. Det är som att jämföra en cykel med en bil ungefär. De gör två helt olika saker.
Ja men om någon ber om en källa för att "bevisa" påstående så är ditt inlägg helt meningslöst. Lika meningslöst som att mina 7 llvp har fungerar felfritt i 23år. Inget av det säger något alls.
Men du kan köra med en elpanna, den gör jobbet bättre på de flesta sätt än din bvp. Bara drar lite mer ström.

P PHPersson skrev:
Alltså såhär funkar det. Att du har en bvp som fungerar och är förutom 2 besök undehållsfri gör inte det till en sanning. Det är lika idiotiskt som att jag skriver att våra 7 llvp fungerat felfritt i 23år. Du borde läsa lite sannolikhetslära.
Jag kan säga att Alfa Romeo är felfria bilar. Jag har en 18år gammal som inte krånglat en enda gång, tror du då att det gör det till en sanning eller ens något att argumentera för?
Jag håller med om att bvp är bättre än en llvp men alla har inte råd/möjlighet/prioriterar det så inse att för någon är det rätt smidigt att betala 25' och så har man en fungerade lösning. Sedan kan man resa, ta ledigt från jobbet och spendera tid med sina barn. Din upplevelse / prioriteringar är inte en sanning för alla, så jag tycker du skall inse det och sluta skriva som att din bvp, dina känslor/prioriteringar är lika med alla andras.
Min bvp har krånglat galet mycket, alla givare är bytta, kretskortet är bytt, circulationspumpen rostade och började läcka, kranen till frikylan ärgade igen mm. Däremot har jag aldrig hört någon som har haft problem med sin llvp. Så klart finns dem men jag tror att du överskattar bvpens driftsäkerhet mot llvp.
Vad har du för bvp?

F
P PHPersson skrev:
Det låter mer rimligt, det är trots allt ungefär samma teknik 2009 som idag. Har svårt att se hur de skulle kunna bli så mycket bättre, eller vad som skulle gjort dem dubbelt så bra.
Scrollkompressorer har väl förvisso gjort en del skillnad på låglast som inte syns i COP antar jag?
P PHPersson skrev:
Varför skall du multiplicera det med 7? Hans BVP gör ensamt det du uppenbarligen behöver 7 LLVP för att göra och mer därtill då den även värmer pool samt med största sannolikhet ger ett bra, ljud- och dragfritt inomhusklimat med jämn temperatur… även med stängda dörrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.