86 233 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Nu är det väl så att förr var det bättre verkningsgrad på värmepumpar kontra kylmaskiner. Då till en början var det R12 och senare R22, kanske var en med lägre nummer med, som fungerade ner till massor av minusgrader och sedemera fasades ut med efterföljande nummer. Så dom första var överlägsna, dom i dag som finns. Miljötänk inget fel det. Nu när det är ytterligare miljötänk så kommer R290 Propan tillbaka.MathiasS skrev:
Men som det är, så finns det inget som kan slå de riktigt gammla gaserna, och dom ska av mljöskäl vara borta nu. Därom ingen tvekan.
Samtliga typer av värme pumpar har blivit bättre och bättre. För södra Sverige kan en luft vatten med tillhörande innerdel vara nästan lika effektiv lite beroende på hur vintern blir. Luft vatten är ju bra om man inte kan borra. Men med bergvärme så får man i snitt det ännu lite billigare och man slipper ett uteaggregat som skapar mycket, ljud och aggregatet måste ha en plats. Med direktverkande el känns alternativet vara LLVP med moderna elelement elektriska termostater gärna med separat givare eller centralstyrning. Har man möjlighet kan frånluftsvärmepump vara ett alternativ på vattenburet system men detta är sämre än Lvvp och bergvärme.E ekmariek skrev:
Bra att läsa ett inlägg som ganska säkert är baserat på kunskap/ erfarenhet.
Själv varit i " hvac " - branchen som konsult i över 60 år.
Vill bara delge de som har eller ska installera innedelen till en vanlig luft- luft värmepump.
Innedelen ska helst monteras på vägg vid GOLV ! Skälet är att innedelen i princip fungerar som ett vanligt värmeelement (dock med fläkt). E väl ändå så att det oftast är mest praktiskt å sätta vid tak.
Rent termiskt får du jämnare lufttemp i rummet. Själv har jag, tursamt nog, en bra plats för mont.vid golv.
Vill åxå att köpare av LLVP ska kolla att säljaren av aggregatet kan ställa upp på plats när det börjar " strula " m funktionen ! Att köpa på affär i nått Köpcenter är ofta billigast men OBS ! TA reda på att du får den hjälp som behövs speciellt under garantitiden.
Själv varit i " hvac " - branchen som konsult i över 60 år.
Vill bara delge de som har eller ska installera innedelen till en vanlig luft- luft värmepump.
Innedelen ska helst monteras på vägg vid GOLV ! Skälet är att innedelen i princip fungerar som ett vanligt värmeelement (dock med fläkt). E väl ändå så att det oftast är mest praktiskt å sätta vid tak.
Rent termiskt får du jämnare lufttemp i rummet. Själv har jag, tursamt nog, en bra plats för mont.vid golv.
Vill åxå att köpare av LLVP ska kolla att säljaren av aggregatet kan ställa upp på plats när det börjar " strula " m funktionen ! Att köpa på affär i nått Köpcenter är ofta billigast men OBS ! TA reda på att du får den hjälp som behövs speciellt under garantitiden.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Nu är det väl ingen nackdel att amortera.A Anders_Nilsson skrev:
Satt och lekte på en banksajt med vilken ränta jag skulle få med olika belåningsgrad och lägre belåningsgrad gav inte lägst ränta.
Tror det var SBAB jag kollade på när jag funderade på att byta bank
Det kan det väl göra om husets värde tex stiger över 50% av belåningsgraden. Och du då slipper amorteringskravet.F fiskarn87 skrev:
Du får lägre elkostnader eftersom SCOP är bättre på bergvärmepump än llvp.
Lägre servicekostnader och mindre problem är en bonus.
Alltså på riktigt du tjatar som ett mantra om saker, är det för att du skall tro på det själv?Nissens skrev:
Lägre servicekostnader än vadå? Och källa på det tack för jag tror inte ett skit på dina mantran. Så fort du blir ifrågasatt eller motbevisad så slutar du skriva och sedan börjar du igen och skriver samma. Så vänligen svara inkl källa.
Och få hus värderas upp lika mycket som kostnaden för en bvp. Det kräver att man bor i rätt så fina / dyra områden.
Du får väl tro på vad du vill. Livslängdrn är längre och underhållet är lägre på en bergvärmepump. Jag har väl haft 2 servicetillfälletn på 20 år på min bvp och den tuffar på fint fortfarande. Servicen handlade om att byta förslitningsdelar.P PHPersson skrev:Alltså på riktigt du tjatar som ett mantra om saker, är det för att du skall tro på det själv?
Lägre servicekostnader än vadå? Och källa på det tack för jag tror inte ett skit på dina mantran.
Och få hus värderas upp lika mycket som kostnaden för en bvp. Set kräver att man bor i rätt så fina / dyra områden.
Visst har ett vattenburet värmesystem med bergvärmepump ett betydligt större värde än en luftvärmepump. Den vattenburna delen och energibrunnen hållee väl typ ett par mansåldrar.
Bättre komfort och ekonomi. Tror du något annat så har du inte koll.
Ja det är klart att ett vattenburet system ökar värdet mer men det kostar också enormt mycket mer att installera. Jag vet inte varför en bergvärmepump skulle öka värdet mycket mer än den kostar?Nissens skrev:Du får väl tro på vad du vill. Livslängdrn är längre och underhållet är lägre på en bergvärmepump. Jag har väl haft 2 servicetillfälletn på 20 år på min bvp och den tuffar på fint fortfarande. Servicen handlade om att byta förslitningsdelar.
Visst har ett vattenburet värmesystem med bergvärmepump ett betydligt större värde än en luftvärmepump. Den vattenburna delen och energibrunnen hållee väl typ ett par mansåldrar.
Kanske på grund av livslängden, verkningsgraden, låga underhållskostnaderna och driftsäkerheten? Oberoende av utetemp också.F fiskarn87 skrev:
Så slipper man en ful brummande pryl på utsidan dessutom.
Komforten i ett vattenburet system kommer man inte i närheten av med en luft/luftvärmepump.
Kom med en källa på att servicekostnaderna är lägre på en bvp än en llvp. Om du inte har det sluta skriv felaktig information. Eftersom vi har 7 llvpar på jobbet med totalt 0 i servicekostnader så är de billigare än din bvp. För övrigt är de 23 år gamla.Nissens skrev:Du får väl tro på vad du vill. Livslängdrn är längre och underhållet är lägre på en bergvärmepump. Jag har väl haft 2 servicetillfälletn på 20 år på min bvp och den tuffar på fint fortfarande. Servicen handlade om att byta förslitningsdelar.
Jag har typ 5000:- på 20 år i servicekostnader på min. Så länge håller inte ens en llvp. Många kan vittna om hur lite sevice bvp behöver. Jag har bytt en ventil och en cirkulationspump.P PHPersson skrev:
Du får avcceptera att llvp är lite av en nödlösning.
Klart att den inte höjer mer än vad den kostar, det är som att köpa en Tesla och säga att den är snygg tyst och effektiv så jag får mer för den på blocket än vad jag betalade för den.Nissens skrev:
Vad är livslängden på en bvp?Nissens skrev: