86 898 läst · 868 svar
87k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Det är @PHPersson som envisas med att jämföra llp med bvp, varför vet jag inte.returen skrev:svårt att jämföra luft/ luft med vattenburen värme det är ju två helt skilda system.
Däremot kan man jämföra luft/vatten med vatten/vatten dvs bergvärme och ytjordvärme
vilket man väljer av dessa beror på olika faktorer.
när det gäller service och reparationer är min erfarenhet att förutom de kinesiska maskinerna så är det mindre insatser på luft/luft än bergvärme, mer service och reparationer på bergvärme än luft/vatten.
Det går väl ungefär 2 luft/vatten på 3-4 bergvärmeanläggningar i runda slängar
Med tanke på alla problem folk lyfter upp i diverse forum kring värmepumpar med utedelar så skulle det förvåna mig mycket om de har mindre underhåll än bvp. i regel är det gamla bvp som får allvarligare problem, ofta när de är 20+ år. Luftvärmepumpar däremot verkar ha ett jämnt flöde med problem, det är allt ifrån missljud till kondensvatten och frysningar…
Att ha mindre servicekostnader än 5000kr på 20 år tror jag inte många lvp klarar, men det verkar vara vanligt med bergvärmepumpar. Bara jag känner flera med liknande erfarenheter.
Redigerat:
Orsaken är att du skriver i varje inlägg attNissens skrev:Det är @PHPersson som envisas med att jämföra llp med bvp, varför vet jag inte.
Med tanke på alla problem folk lyfter upp i diverse forum kring värmepumpar med utedelar så skulle det förvåna mig mycket om de har mindre underhåll än bvp. i regel är det gamla bvp som får allvarligare problem, ofta när de är 20+ år. Luftvärmepumpar däremot verkar ha ett jämnt flöde med problem, det är allt ifrån missljud till konfensvatten och frysningar…
Att ha mindre servicekostnader än 5000kr på 20 år tror jag inte många lvp klarar, men det verkar vara vanligt med bergvärmepumpar. Bara jag känner flera med liknande erfarenheter.
bvp har lägre underhållskostnader än llvp utan att på minsta sätt kunna presentera en källa på det. Likaså skriver du att llvp har kort livslängd. Även det utan någon form av källa.
Att sedan returen som jobbar med vp skriver att bvp oftare krånglar än luft/vatten väljer du såklart att intr ens kommentera.
Flikar in att min luftvatten-vp är inne på 8:e året utan problem / 0 dyra reparationer. Har bara gjort rent filter.
Min luft-luft är rätt ny, även den 0 i underhåll hittills.
Tror man förlänger livet på LLVP om man håller rent kondensor och förångare, och fläktar på lite så man håller nere trycken en del i systemen.
Motsvarande bör ju en bvp hålla lite längre om man driver den mot system med lägre temperaturdesign.
Tekniskt borde väl en bvp hålla bättre än llvp/lvvp generellt. Komponenterna sitter inomhus varmt o torrt. Ingen fyrvägsventil, eller avfrostningslogik som kan trassla.
Men det är lite äpplen o pärondiskussion, fördelar och nackdelar, och vad som är bäst beror ju från fall till fall, klimat där man bor, layout på ens hus, och hur man själv värderar driftekonomi vs investering, ljud inomhus med mera.
Själv önskar jag ibland att jag valt bergvärme istället för luft-vatten. Men differensen i investering mellan alternativen har ju växt ruggigt bra på börsen också, så jag tror inte direkt jag förlorat så mycket på det.
Tror man förlänger livet på LLVP om man håller rent kondensor och förångare, och fläktar på lite så man håller nere trycken en del i systemen.
Motsvarande bör ju en bvp hålla lite längre om man driver den mot system med lägre temperaturdesign.
Tekniskt borde väl en bvp hålla bättre än llvp/lvvp generellt. Komponenterna sitter inomhus varmt o torrt. Ingen fyrvägsventil, eller avfrostningslogik som kan trassla.
Men det är lite äpplen o pärondiskussion, fördelar och nackdelar, och vad som är bäst beror ju från fall till fall, klimat där man bor, layout på ens hus, och hur man själv värderar driftekonomi vs investering, ljud inomhus med mera.
Själv önskar jag ibland att jag valt bergvärme istället för luft-vatten. Men differensen i investering mellan alternativen har ju växt ruggigt bra på börsen också, så jag tror inte direkt jag förlorat så mycket på det.
Det där behöver inte vara sant. Granne/bekant som byggde samtidigt som mig ringde en installationsfirma som offererade bergvärme och luft/vatten. Båda från Nibe. Bergvärmen var mycket riktigt betydligt dyrare. Det är samordning med en extern borrare samt installatörens garantier på borrhålets effekt som kostade pengar. Själva bergvärmepumpen är betydligt billigare än luft/vatten-pumpen. Jag beställde pumpen på det billigaste stället på nätet, anlitade en borrare som borrade hålet. Sen installerade jag förvisso bvp själv men hade offert från en rörläggare på 12000kr. Men jag landade mer än 20000kr under kamratens LVVP installerat och klart. Han bränner fö betydligt mer el än mig Nov-April.B BSOD skrev:Flikar in att min luftvatten-vp är inne på 8:e året utan problem / 0 dyra reparationer. Har bara gjort rent filter.
Väldigt få värderar sin egen tid till 0kr. Jag gillar också och greja själv, skulle göra precis som du. Men orsaken är att det roligt och bra att kunna pumpen. Men för mig hade det varit billigare att anlita en röris och jobba den tiden istället. Tror också det är många som tycker det är skönt att ha någon att ringa även fast bvp aldrig krånglar .F fsn skrev:Det där behöver inte vara sant. Granne/bekant som byggde samtidigt som mig ringde en installationsfirma som offererade bergvärme och luft/vatten. Båda från Nibe. Bergvärmen var mycket riktigt betydligt dyrare. Det är samordning med en extern borrare samt installatörens garantier på borrhålets effekt som kostade pengar. Själva bergvärmepumpen är betydligt billigare än luft/vatten-pumpen. Jag beställde pumpen på det billigaste stället på nätet, anlitade en borrare som borrade hålet. Sen installerade jag förvisso bvp själv men hade offert från en rörläggare på 12000kr. Men jag landade mer än 20000kr under kamratens LVVP installerat och klart. Han bränner fö betydligt mer el än mig Nov-April.
Men som sagt grymt kul att göra det själv.
S Staffan-N skrev:
Jag tänker att "förr i världen var det större skillnad mellan COP på LLVP och BVP kanske är en bättre formulering med samma tänkta innebörd?MathiasS skrev:
Tror jag gör stor skillnad!B BSOD skrev:
Håller med. Dessutom känns som BVP är byggd för att kunna repareras, medan LLVP många gånger inte är helt omöjliga att reparera men det verkar inte varit en viktig faktor vid design. Ibland kan det ju vara så att det blir dyrare att bygga nåt reparerbart, på en billig grej som en diskmaskin eller luft-luft VP så räknar man med att man kastar allt och köper nytt när det krånglar.B BSOD skrev:
Om man tänker sig bo kvar i 30-40 år (eller tills träfracken) så är nog nästan även borrhålet förbi sin livslängd. Och det kvittar vad man "får över" när man (barnen) säljer.Nissens skrev:
Har man råd att ligga ute med pengarna så håller jag med att BVP har fördelar, men har man ont om cash och bor i ett område med "billiga hus" så tror jag inte man får igen en så dyr installation när man säljer. Ska man bo kvar länge, så kvittar fastighetens värde, då återigen BVP men även borrhål efter 30-40 år inte är så mkt värt och pengarna på börsen troligen varit mer lönsamt.
Men, varför ska man ha pengar på börsen och tjock plånbok när man dör? Bättre då att ha ett bra och billigt värmesystem medan man lever.
Jag läste detta och det är bla en matematiskt rätt obegåvad slutsats: ”Det är då 1840kr mer på en ända bvp än vi betalat för våra 7 llvp. 1840kr*7=12 880kr. Det kan jag nästan köpa en ny llvp för. Så bvp är galet mycket dyrare i underhåll.”D Dilato skrev:
Då tjänar du nog mycket mer än jag gör. Att göra en priskontroll och beställa en bvp från det billigaste stället går på bråkdelen av tiden det ens tar att få iväg en förfrågan till en komplettleverantör. Att kontakta en borrare och få borrat är lite visning och suning på plats, placeringar av container mm men inget som tar tid och tid jag hade behövt lägga på installatören ändå. Sortera ut och beställa rördelar 3-4h, tid jag hade suttit av i TV så summa noll på den.P PHPersson skrev:Väldigt få värderar sin egen tid till 0kr. Jag gillar också och greja själv, skulle göra precis som du. Men orsaken är att det roligt och bra att kunna pumpen. Men för mig hade det varit billigare att anlita en röris och jobba den tiden istället. Tror också det är många som tycker det är skönt att ha någon att ringa även fast bvp aldrig krånglar .
Men som sagt grymt kul att göra det själv.
Att förstå, och sortera ut vilken storlek på bvp och borrhål man behöver… för vissa oändligt men för en normalbegåvad några timmar. Och det kostar inte ett skit i sammanhanget att kasta på 15m på borrhålet.
Installation 6-7h för två man, och jag kunde ha köpt den delen för 12000kr. Så som sagt, du tjänar nog mer än mig för jag behöver jobba mer än 12-15h för 12000kr efter 52,6% skatt som jag har på marginalen.
En energibrunn håller betydligt längre än så. Ungefär 100 år säger de som vet.J JohanLun skrev:
Varifrån har du fått livslängden på 30-40 år?J JohanLun skrev:Har man råd att ligga ute med pengarna så håller jag med att BVP har fördelar, men har man ont om cash och bor i ett område med "billiga hus" så tror jag inte man får igen en så dyr installation när man säljer. Ska man bo kvar länge, så kvittar fastighetens värde, då återigen BVP men även borrhål efter 30-40 år inte är så mkt värt och pengarna på börsen troligen varit mer lönsamt.
Oavsett så är ett borrhål inte många kr per år, dessutom är hur länge man tänkt dig bo inte detsamma som hur länge man kommer att bo där, skilsmässor o annat rår man inte över.
Vet inte var du fick börsen ifrån, hur kom den med i detta?J JohanLun skrev:
Uppskattar man driftsäkra system och komforten från vattenburen värme så handlar det om livskvalitet också. Jag vill absolut inte ha en brummande uteenhet som kräver diverse underhåll och en innedel som blåser in värme i en begränsad del av huset.
Jag skulle antagligen behöva 2-3 st llvp för att få en halvbra värmefördelning i huset. Det blir sannolikt dyrare på alla sätt dessutom… och ändå får man inget varmvatten..
Livslängden på en llvp är typ 12-15 år, det är bara drygt halva tiden som en bvp håller…
Redigerat: