F
F fredrikru skrev:
Oftast är livslängden bättre på bergvärmepumpar än Luft/vatten eller luft/luft. Du slipper massa prylar på utsidan. Hur utvinner du värme när det är -20 ute på en Luft/vatten luft/luft och det är då elpriset är som högst....

Min morbror hade sin Thermia bergvärmepump i 35år innan han bytte den.
J jonaserik skrev:
Gammla grejer som var byggda för att hålla och inte en massa lullull med elektronik i sig. Som dagens VP är appliserade med och ska vara såååå bra enligt tillverkarna som tävlar om att vara bäst. Inget är starkare än sin svagaste länk och det är många småååå länkar i dagens VP.
Instämmer. Vi har sedan 19 år tillbaka en Thermia jordvärme VP som fungerat helt felfritt. Samma VP som bergvärme men slangen nedplöjd i ett södersluttande gärde istf i berget. Vp kopplad till befintligt vattenburet system. Sköter sig själv året runt utan mer eller mindre påtvingade sk "servicebesök". Inga elektroniska installationer med temostater eller annat lullull utan vp sköter detta genom att jämföra tillfört vatten med returnerat från elementen. Ger alltid jämn och stabil väme oavsett utetemp. Fungerar hur enkelt och bra som helst. En enda extern givare - för utomhustemp.
Vi övervägde (under kort tid) LVP men slog det snabbt ur hågen när vi insåg hur det skulle blivit med allt fult kladd med utomhusdel som låter och allt servade av både inomhus och utomhus som behövs.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer. Vi har sedan 19 år tillbaka en Thermia jordvärme VP som fungerat helt felfritt. Samma VP som bergvärme men slangen nedplöjd i ett södersluttande gärde istf i berget. Vp kopplad till befintligt vattenburet system. Sköter sig själv året runt utan mer eller mindre påtvingade sk "servicebesök". Inga elektroniska installationer med temostater eller annat lullull utan vp sköter detta genom att jämföra tillfört vatten med returnerat från elementen. Ger alltid jämn och stabil väme oavsett utetemp. Fungerar hur enkelt och bra som helst. En enda extern givare - för utomhustemp.
Vi övervägde (under kort tid) LVP men slog det snabbt ur hågen när vi insåg hur det skulle blivit med allt fult kladd med utomhusdel som låter och allt servade av både inomhus och utomhus som behövs.
Har också en thermia BV 20 år gammal och är imponerad av så jämn värme det är i huset vid olika yttertemperturer
Vidare är det mycket tjat i tråden om livslängden på de olika värmepumpsystem och beläggen för detta.
Men i fastighetsbesiktnings vid husköp så anger man generella tal som klart är baseras på bred statistik. Man anger20år på BVP och 8år på LLVP och på övriga VP t.ex LVVP 15år

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Sander54 Sander54 skrev:
Har också en thermia BV 20 år gammal och är imponerad av så jämn värme det är i huset vid olika yttertemperturer
Vidare är det mycket tjat i tråden om livslängden på de olika värmepumpsystem och beläggen för detta.
Men i fastighetsbesiktnings vid husköp så anger man generella tal som klart är baseras på bred statistik. Man anger20år på BVP och 8år på LLVP och på övriga VP t.ex LVVP 15år
Då kanske vi närmar oss något, kan du länka till källa på detta?

Dom underlagen är nog lite felaktiga.
Luft/luft tycker jag tuffar på riktigt länge och rätt vanligt att kunder byter ut dom efter ca 15-20 år och flera byter inte för att den är defekt utan för att dom är rädda att den ska haverera när det är som kallast och det kan vara långa väntetider på en ny.

Många bvp har reparerats för x antal tusenlappar när dom uppnått ca 20år men många räknar inte in den summan vilken kan vara lika ”hög” som en ny luft/luft.

Men helt olika uppvärmningssystem så lite felaktig jämförelse och nu kommer säkert mängder med kommentarer om att dom absolut inte har lagt ner en enda krona på någon reparation på sin bvp och självklart finns dom också.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P PHPersson skrev:
Jag skulle fortfarande vilja ha en källa på det för helt självklart känns det inte. Typ samma komponenter och att få en utedel att hålla i 35år känns inte så svårt med rätt underhålla och bra kvalitet.
Många använde ett eller ett fåtal exempel som ”bevis”, men det säger tyvärr inte ett smack.
Tja, jag har en kompis som har en bvp som är 30+ år, min är 20+ år och båda bara tickar o går med minimala omkostnader. Något liknande har jag aldrig ens hört talas om om luftvärmepumpar. Det säger ju något, eller hur?

F frasen_36 skrev:
i övervägde (under kort tid) LVP men slog det snabbt ur hågen när vi insåg hur det skulle blivit med allt fult kladd med utomhusdel som låter och allt servade av både inomhus och utomhus som behövs.
Jag har en Thermia Atria som är precis samma pump som en Thermia jordvärme- eller bergvärme-pump, enda skillnaden är att det finns en utedel som har en värmeväxlarradiator och en fläkt i stället för nedgrävda/nerborrade slangar.

I övrigt exakt samma, kollektorslangen är bara mycket kortare.

Behöver ingen service och hörs inte alls.

Husafixaren Husafixaren skrev:
mina äldre radiatorer bidrar med en viktig aspekt till det historiska helhetsintrycket av interiören. De är inte fula. Dvs dels tycker inte alla så rent generellt. Och dels är inte alla radiatorer = element + vattenledningar likvärdiga i utseende.
Några bilder så man kan avnjuta och inspireras av dessa välutformade radiatorer?

Nissens Nissens skrev:
Tja, jag har en kompis som har en bvp som är 30+ år, min är 20+ år och båda bara tickar o går med minimala omkostnader. Något liknande har jag aldrig ens hört talas om om luftvärmepumpar. Det säger ju något, eller hur?
20år + är inte alls ovanligt, har tom en själv (Mitsubishi). Den fyller 21 i januari. Funkar finfint. Det enda som är gjort är att rengöra luftfilter och byta batterier i fjärren. Men jag försvarar inte llvp i sig men att en bergvärmepump havererar efter 4år (en kollega) gör för mig inte att alla är dåliga, lika lite som att din kompis bvp är 30+ år utan reparationer. Så vad jag efterfrågar är statistik på många pumpar, men det verkar inte finnas så alla sitter här och killgissar baserat på några få erfarenheter.

D Dilato skrev:
Jag har en Thermia Atria som är precis samma pump som en Thermia jordvärme- eller bergvärme-pump, enda skillnaden är att det finns en utedel som har en värmeväxlarradiator och en fläkt i stället för nedgrävda/nerborrade slangar.

I övrigt exakt samma, kollektorslangen är bara mycket kortare.

Behöver ingen service och hörs inte alls.
Precis så tänker jag med, förstår inte varför en bvp skulle hålla så mycket längre.

Det med livlängd på något. Är helt klart av storlek på en VP , är den lite klen så får den snurra mycket och slits på, allra helst inverters med kompressorn som ska vara upp på 120 Hz vid max belastning, Så det gäller allt att ha något som passar i stallet. Gammla VP har bara en kompressor som har ett varvtal. Klart är att drifttiden ökar om den får snurra mindre. Där är vådan lite med haveri på dom nya VP med inverters.
Hållbarhet på allt är storlek och kraft, samt drifttid.

Är skillnaden mellan luft/vatten och berg/vatten att det finns en pump för kylmediat så att det orkar runt i 400 meter rör i berghålet?

J jonaserik skrev:
Gammla VP har bara en kompressor som har ett varvtal. Klart är att drifttiden ökar om den får snurra mindre. Där är vådan lite med haveri på dom nya VP med inverters.
Mekanik som rör sig långsammare får också lägre temperatur där det är friktion vilket rimligtvis ger längre livstid.

J jonaserik skrev:
Det med livlängd på något. Är helt klart av storlek på en VP , är den lite klen så får den snurra mycket och slits på, allra helst inverters med kompressorn som ska vara upp på 120 Hz vid max belastning, Så det gäller allt att ha något som passar i stallet. Gammla VP har bara en kompressor som har ett varvtal. Klart är att drifttiden ökar om den får snurra mindre. Där är vådan lite med haveri på dom nya VP med inverters.
Hållbarhet på allt är storlek och kraft, samt drifttid.
Det är ju stopp och start som sliter på kompressor och om man dimensionerade den utan vartalsreglering för kraftig fick man fler stopp och start. Rätt dimensionerad vartalsreglerad kompressor har mindre start och stopp.
För livlängd på de olika typer av värmepumps systemen se på Folksam på frågedelen.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Sander54 Sander54 skrev:
Det är ju stopp och start som sliter på kompressor och om man dimensionerade den utan vartalsreglering för kraftig fick man fler stopp och start. Rätt dimensionerad vartalsreglerad kompressor har mindre start och stopp.
För livlängd på de olika typer av värmepumps systemen se på Folksam på frågedelen.
[länk]
Nu är det väl så att äldre VP så var direktstart och kolvkompressorer inte så bra, men det höll bra, det är det inget tvekan om. Sen kom mjukstarter och då blev det mjukstart och slet inte så mycket på delarna i starten. Tänk bara på gammla kylskåp, fungerade i 25 år utan problem, för att inte säga, med en massa elektronik i.
Så utan tvekan har tekniken gått framåt, inget i det, men i vissa fall gått för långt

Sander54 Sander54 skrev:
[länk]
Fast där står det 12-15år på llvp och inte 8 som du skrev, eller läser jag fel?

P PHPersson skrev:
Fast där står det 12-15år på llvp och inte 8 som du skrev, eller läser jag fel?
Olika källor. Folksam bör ju vara det som stämmer bäst då det troligen är statistik på verkliga fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.