88 331 läst · 868 svar
88k läst
868 svar
Varför bergvärme?
B BSOD skrev:Det var det enkla nätfiltret jag menade. Har också ett sådant som i princip är rent,knappast vehov av återkommande rengöring. Blev lite smuts i samband med att jag gjorde ett arbete på rören
Tråden heter ju varför bergvärme mot direktverkande el och LLVP. 95% av inläggen ovan har inget med detta att göra.Huddingebo skrev:
Min summering så opartiskt jag kan är:
LLVP kommer i de flesta fall vara billigast.
Direktverkande elelement är dyrast i drift och minst komfortabelt.
Direktverkande el (vattenburet) är också dyrast i drift men också det bekvämaste, mest driftsäkra och mest flexibla.
BVP är billigast i drift, strax före LLVP men också klart dyrast installation så totalkostnaden kommer i de flesta fall inte slå LLVP. Däremot får man komforten av vattenburet, men lite mindre driftsäkert/flexibelt mot vattenburen direktverkande el.
Direktverkande el (vattenburet) är också dyrast i drift men också det bekvämaste, mest driftsäkra och mest flexibla.
BVP är billigast i drift, strax före LLVP men också klart dyrast installation så totalkostnaden kommer i de flesta fall inte slå LLVP. Däremot får man komforten av vattenburet, men lite mindre driftsäkert/flexibelt mot vattenburen direktverkande el.
Ser på många sidor att man säger 15-20 år livslängd men jag har både hört och erfarit annat själv. Har själv en bergvärmepump som snart fyller 23 år och den går helt felfritt. Tekniker som undersökt den menar att den utan problem kan gå minst 7 år till så länge man servar den. Det är som bilar. Tar man hand om de kan de går hur långt som helst.Kentvirulent skrev:Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.
Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.
Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.
Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.
Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.
Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.
Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc
En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.
Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?
300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.
Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?
Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?
Är jag fel ute?
F fsn skrev:
Ok. Känner flera som har fått byta helt efter 15-20 år.S slow9333 skrev:Ser på många sidor att man säger 15-20 år livslängd men jag har både hört och erfarit annat själv. Har själv en bergvärmepump som snart fyller 23 år och den går helt felfritt. Tekniker som undersökt den menar att den utan problem kan gå minst 7 år till så länge man servar den. Det är som bilar. Tar man hand om de kan de går hur långt som helst.
Men det är väl som med allt annat. Ibland köper man en bil som går felfritt i 10 år. Ibland köper man en som gör sönder varje år.
Det är nog så att livslängden varierar på alla typer av värmepumpar… har man lite tur så håller de länge, har man otur så går de sönder mycket tidigare. Men man skall inte 30års livslängd i sin kalkyl.S slow9333 skrev:Ser på många sidor att man säger 15-20 år livslängd men jag har både hört och erfarit annat själv. Har själv en bergvärmepump som snart fyller 23 år och den går helt felfritt. Tekniker som undersökt den menar att den utan problem kan gå minst 7 år till så länge man servar den. Det är som bilar. Tar man hand om de kan de går hur långt som helst.
Fast direktverkande el (med ”mjukvärme”) är mer komfortabel än llvp eftersom värmen sprids bättre.P PHPersson skrev:Min summering så opartiskt jag kan är:
Bvp är mest bekväm, billigast värme, producerar även varmt tappvatten billigt, ökat värde på fastigheten, driftsäkert och minimalt underhåll kombinerat med lång livstid och fungerar med bra verkninggsgrad oavsett utetemperatur.
Jag anser att du har fel, direktverkande vattenburen el är bättre än bvp på alla sätt utom ekonomi. Bvp är mindre bekväm, mindre driftsäker, mer underhåll, kortare livslängd och mindre flexibel.Nissens skrev:Fast direktverkande el (med ”mjukvärme”) är mer komfortabel än llvp eftersom värmen sprids bättre.
Bvp är mest bekväm, billigast värme, producerar även varmt tappvatten billigt, ökat värde på fastigheten, driftsäkert och minimalt underhåll kombinerat med lång livstid och fungerar med bra verkninggsgrad oavsett utetemperatur.
Och huruvida direktverkande el med mjukvärme sprider värmen bättre beror helt på förutsättningarna så inte alltid. Om det är en öppen mindre volym föredrar jag llvp alla dar i veckan rent komfortmässigt.
Edit: Och ekonomi har vi diskuterat tidigare att i vissa fall kan bvp tom vara dyrare om man räknar alternativ placering. Men det får man väl räkna på enskilt, i mitt fall (där jag bor mest av tiden) skulle jag aldrig räkna hem en bvp. Men för andra kan det vara en bra affär.
Redigerat:
Precis så, Tack!Nissens skrev:
Det var exakt så jag tänkte när jag beslutade mig för att ta bergvärme. Jag behöver aldrig mer gå ut och fundera över isberget under LLVP. Inga oljud från någon fläkt som slår emot is som byggt på. Ingen oro att LVVP inte avfrostar ordentligt trots att det är snöstorm. Ingen elpateon går igång i onödan (aldrig).
Aldrig något värmetapp när LLVP avfrostar.
Nej det räcker med att radiatorerna är lite ljummna typ 35-40°C så blir det varmt i alla rum.
Just ekonomi är ju en av de viktigaste faktorerna. En modern bvp drar ca 17% av vad direktel gör för att ge samma värme..P PHPersson skrev:
Jag hade ett hus med direktel förut, och det var mycket trassel med termostater när de hade några år på nacken.P PHPersson skrev:
Oavsett så är ekonomin katastrofal med direktel. På 20 år har jag haft två servicetillfällen, och vänner jhar kiknande erfarenheter med bvp, så de är väldigt driftsäkra. Man märker knappt att den finns.
Va? Eftersom elradiatorer sitter fördelade i bostaden så fördelas självklart värmen mycket bättre än med en llvp. Llvp är en kompromiss, och sådana är alltid halvbra. Om jag skulle ha llvp skulle jag behöva flera stycken, och ändå får man inget varmvatten…P PHPersson skrev:
Det är bättre ekonomi, komfort mm med bvp än med llvpP PHPersson skrev:
Hur gör du med varmvattnet, och varför undviker du värdehöjningen på fastigheten med bvp?
Bekvämare och mer flexibelt i form av att:MathiasS skrev:
- Man kan använda rumstermostater om man vill överallt.
- Inget problem/möjligt problem att flödet på radiatorvattnet är för lågt generellt även om det problemet ofta hänger ihop med punkten ovan.
- Att det i princip inte kan gå sönder / kräver 0 i underhåll gör det bekvämare.
- Flexibelt i form av att det är skalbart.
- Enkelt att koppla på ett bygglovsfritt vindkraftverk.
- Man behöver inte ringa en special värmepumpstekniker.
- Man behöver inte söka bygglov
- Ingen risk att man borrar för grunt hål etc.
Finns säker massa fler saker, men några exempel.