86 145 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Nej det menade jag inte, men jag bara menade att den lösningen som drar minst el lokalt måste inte vara den som är bäst för elnätet totalt sett. Tillverkning sker ofta dagtid när behovet är som störst medans max värmebehov ofta är på nätterna när behovet är mindre. Alltså bara att det är en komplex fråga tillsammans med att en bvp innehållet mycket komponenter, plastslangar mm.B BSOD skrev:
Ja, och ja. Jag gör som jag vill och jag anser att företag generellt tar sitt ansvar. Det finns även en hel del “regulatory requirements” inom sektorn där jag är helt övertygad om tillverkarnas efterlevnad.P PHPersson skrev:Ja jo men har man den inställningen så kan man lika gärna skita i miljöfrågan (elkraftsbehovet) helt och bara göra det man känner för / har råd med.
Tycker du generellt företag tar sitt ansvar i praktiken eller gör de bara det som för stunden är populärt för att göra så stor vinst som möjligt?
Alla är vi olika, men att lita på andra känns naivt om man bryr sig.
NIBE S1256 har SCOP 6,22. Det ger ca 17% av vad direkt el drar.P PHPersson skrev:
Källa:
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/s1256
Jag tror knappast att en värmepumpsleversantör ljuger om sådant.
Det är andra gången jag ger dig den källan, man undrar ju när du kommer att ta till dig informationen.
Det blir rätt varmt utan termostater. Självklart vill du inte prata ekonomi när du försöker framföra att kompromissen llvp skulle vara bättre på något jämfört med bvp.P PHPersson skrev:
Du vet tydligen inte vad mjukvärme är. I ett hus jag hade tidigare bytte jag många termostater på konvektorelement till elektroniska termostater som gav så kallad mjukvärme. Otrolig skillnad på inomhusklimatet blev det, och radiatorerna blev aldrig heta.P PHPersson skrev:llvp har en fläkt till skillnad från en elradiator som strålar mycket värme, det gör det lokalt väldigt varm. Så tar du tex. ett rum på 50m2 med säg 6 fönster. Sätt en radiator under varje fönster så kommer du upptäcka väldigt stora temperaturdifferanser. Den höga strålningsvärmen är iaf. något som jag inte uppskatten, jämför med ett hus med vattenburna radiatorer så blir det väldigt mycket jämnare (skönare enligt mig) värme.
Nej, det har du i så fall kommit fram till helt själv, uppvärmning av bostad och av tappvatten är två av de större kostnaderna i ett hushåll. Speciellt om man har direktel…P PHPersson skrev:
Det är liksom därför bvp även värmer tappvatten.
Vedpanna är inte lika effektivt som bvp. Ved kostar pengar eller tid, eller både och.P PHPersson skrev:
Du kanske inte hört talas om att familjer ofta har barn/ungdomar som använder mängder med varmvatten. Då är en bvp perfekt, en llvp däremot helt värdelös.
Du vill gärna det, men det vi jämförde var bvp vs llvp, där bvp vinner allt, en llvp är en kompromiss, och sådana är inte riktigt bra på något.P PHPersson skrev:
Om man struntar i ekonomin ja, annars är bvp det naturliga valet.P PHPersson skrev:
Förr eller senare kommer du att flytta, tro mig.P PHPersson skrev:
Du är rätt udda om det inte spelar någon roll för dig vad din fastighet är värd.
De flesta är ändå på jobbet på dagarna, eller hur?P PHPersson skrev:Nej det menade jag inte, men jag bara menade att den lösningen som drar minst el lokalt måste inte vara den som är bäst för elnätet totalt sett. Tillverkning sker ofta dagtid när behovet är som störst medans max värmebehov ofta är på nätterna när behovet är mindre. Alltså bara att det är en komplex fråga tillsammans med att en bvp innehållet mycket komponenter, plastslangar mm.
Scop är tyvärr inte riktigt så bra, det är en teoretisk testcykel som varken testas praktiskt eller för den delen tar hänsyn till Svenskt klimat. Så nej det hjälper inte en andra gång när du skriver felaktigheter.Nissens skrev:
Pratar gärna ekonomi och tittar man på förbrukning så är bvp överlägsen direktverkande el. Dock inte 6,22 gånger så bra.Nissens skrev:
Det kräver ju tyvärr fler element om de skall bli mindre varma.Nissens skrev:
Uppvärmning ja, varmvatten håller jag inte med om.Nissens skrev:
EkonomiNissens skrev:
jappNissens skrev:
Hur mycket tjänar man på en bvo på ett år?Nissens skrev:
Bättre på att kyla är den iafNissens skrev:
Nissens skrev:
Det kräbvs aldrig ROI på tre år på en värmeanläggning.P PHPersson skrev:
Javisst, gör en bvp det. Installerar du från en uttjänt bvp eller en llvp eller sämre till en modern bvp så ökar fastighetens värde med minst det bvp kostade. Åtminstone om man bor i stadsnära områden.
Det kan ju tex göra att någon hamnar under 50% belåningsgrad och får ytterligare minskade fasta kostnader utöver den kostnadseffektiva värmen och varmvattnet.
Det enda gemensamma är väl typ kompressorn.Nissens skrev:
Haha, jag skall köpa massor till mitt hus. Ny bvp, nya fönster, solpaneler, nytt kök, renovera alla rum bygga pool och vips är huset värt massor mer och min belåningsgrad sjunker så mycket att jag bor skitbilligt! Måste vara win-win på den!Nissens skrev:Det kräbvs aldrig ROI på tre år på en värmeanläggning.
Javisst, gör en bvp det. Installerar du från en uttjänt bvp eller en llvp eller sämre till en modern bvp så ökar fastighetens värde med minst det bvp kostade. Åtminstone om man bor i stadsnära områden.
Det kan ju tex göra att någon hamnar under 50% belåningsgrad och får ytterligare minskade fasta kostnader utöver den kostnadseffektiva värmen och varmvattnet.
😂😂P PHPersson skrev:
Så SCOP är kasst?
Märkligt då att hela branschen säger motsatsen.
Men med en llvp så förstår jag att du inte gillar SCOP, det visar ju hur kassa de är i jämförelse.
Jodå. Ungefär 6 ggr effektivare än direktel.P PHPersson skrev:
Tänk på att varmvattnet också blir billigare, väldigt stor skillnad mot din elpatron. Har man en fru och ett par döttrar så gör det rätt stor skillnad. 😊
Du har alltså inte koll på mjukvärme… för du har fel.P PHPersson skrev:
Klart du inte vill prata varmvatten heller eftersom du kör det på elpatron… absolut dyraste varmvattnet man kan ha.P PHPersson skrev:
Över 80% i elkostnader sparar man jämfört med direktverkande el. Men man tjänar inget, man sparar bara på utgifter.P PHPersson skrev:
Utöver det så stiger värdet på huset med en bvp vare sig du gillar det eller inte.
Jag hade behövt 2-3 llvp plus en varmvattenberedare om de skulle ersätta min bvp. Ineffektiv, dyr och ful lösning med llvp:ar och vvb - dessutom sämre komfort.
P PHPersson skrev:
Redigerat: