86 119 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Det förstår jag.Nissens skrev:
Du verkar tro att just ditt hus är samma som hos alla andra, jag säger igen att för vissa är inte bvp en självklar investering bara för att det passar ditt hus.Nissens skrev:
Ja verkligen, köp 2 så kanske huset går upp ännu mer?Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Man puttar upp varmvattnet på några minuter. Den långa driften är vid minusgrader vintertid och då är framledningstempen betydligt lägre. Och vad tror du händer med COP om brunnen har 5-6 grader? En modern BVP med 0 grader brine och 45 framledning har ett COP på strax under 4, det är ungefär 4 ggr energieffektivare än en VVB. Har man 5 grader in istället så är COP över 4,5-ish. Vid 5 grader in och en framledning på 35grader så ligger COP på runt 6.P PHPersson skrev:
I slutet av vintern har jag 3 grader in och nu ligger det runt 6. I örjan av Oktober, innan vi behövde dra igång nån värme på huset och alltså bara producerat varmvatten sen April så noterade jag att den darrade mellan 7-8 grader. Så får du fundera på själv vad det blir för COP.
Låter rimligt, ville bara döda Nissens påstående om COP 6 för varmvattensproduktion, vilket du gjorde.F fsn skrev:Man puttar upp varmvattnet på några minuter. Den långa driften är vid minusgrader vintertid och då är framledningstempen betydligt lägre. Och vad tror du händer med COP om brunnen har 5-6 grader? En modern BVP med 0 grader brine och 45 framledning har ett COP på strax under 4, det är ungefär 4 ggr energieffektivare än en VVB. Har man 5 grader in istället så är COP över 4,5-ish. Vid 5 grader in och en framledning på 35grader så ligger COP på runt 6.
I slutet av vintern har jag 3 grader in och nu ligger det runt 6. I örjan av Oktober, innan vi behövde dra igång nån värme på huset och alltså bara producerat varmvatten sen April så noterade jag att den darrade mellan 7-8 grader. Så får du fundera på själv vad det blir för COP.
Det kan mycket väl vara COP 6 över ett år. Och är det inte det så lär det vara det en stor del av året.P PHPersson skrev:
Men det är rätt meningslöst att käfta om. COP eller SCOP på BVP är högst individuellt, det beror på hålets temperatur och behovet av framledningstemperatur. Sen att säga att ”jag får bättre COP när jag buter till en modern pump” kan vara sant men det behöver inte vara det. All COP skall dras ur hålet och med en effektivare pump finns även risken att temperaturen går ner och man lyckas inte tillgodogöra sig databladets COP fullt ut.
Redigerat:
Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
COP på 6 är fullständigt orealistiskt för den absoluta majoriten. Kanske ett nytt passivhus med golvvärme samt ett borrhål med riktigt bra temperaturer.
COP vad jag ser i ett i fastigheter med normala radiatorer och rätt mätutrustning för att mäta effekter är oftast 3-4.
COP vad jag ser i ett i fastigheter med normala radiatorer och rätt mätutrustning för att mäta effekter är oftast 3-4.
Medlem
· stockholm
· 2 252 inlägg
Är nog extremt få som lyckas få SCOP på 6 !F fsn skrev:
Grymt bra isolerat, framledning vintertid på typ 30 grader och troligen behövs ftx eller motsvarande återvinning på ventilationen.
Och då räknat på uppvärmningen för att få så högt.
För tappvarmvatten och få upp det till 52-60 grader är man inte på dom nivåerna!
Tror jag skrev någon liknande tidigare men tråden är så sjukt lång så orkar inte ens leta 😉
Det tror jag faktiskt inte att du gör.P PHPersson skrev:
Ja, mitt hus är ett väldigt vanligt hus. Det har två våningar och flera rum på varje våning. Det är väldigt många som har liknande hus. Har man en llvp som står o blåser i ett rum på bottenvåningen så lär inte värmen sprida sig jämnt i huset, speciellt inte på andra våningen och om det finns stängda dörrar.P PHPersson skrev:
Jag begriper inte att du orkar hålla på att försöka övertyga om sådant som uppenbart inte är sant.
Det blir sämre komfort med llvp, och man får dyrt varmvatten med elektrisk vvb. Det är inget tyckande, det är fakta.
Värdet går ju inte upp med en llvp, och 2*0=0P PHPersson skrev:
Din elektriska vvb lär inte hjälpa till heller.
Kan du visa ett enda ställe jag skrivit något om COP 6?P PHPersson skrev:
Nu får du sluta hitta på, det blir bara mer och mer tramsigt.
Det jag gjort är att jag hänvisat till Nibe som påstår att de har SCOP 6,22 på sin bvp. Jag tänker inte lägga in länken ytterligare en gång, det verkar ju helt meningslöst eftersom du helt låst vid din llvp.
Att du påstår att SCOP är skit och att Nibe ljuger är liksom ditt problem.
Så kan det vara, det beror helt på vad man har för temperatur in. Jag är själv inte i närheten men min BVP är för gammal. Men jag har bra vattentillrinning i borran med starka temperaturer i slutet av vintern samt låga framledningstemperaturer. Och som sagt… man behöver inte värma vattnet till 60 grader och tappvatten är en väldigt liten tid under ett dygn.C Comfort Thomas skrev:Är nog extremt få som lyckas få SCOP på 6 !
Grymt bra isolerat, framledning vintertid på typ 30 grader och troligen behövs ftx eller motsvarande återvinning på ventilationen.
Och då räknat på uppvärmningen för att få så högt.
För tappvarmvatten och få upp det till 52-60 grader är man inte på dom nivåerna!
Tror jag skrev någon liknande tidigare men tråden är så sjukt lång så orkar inte ens leta 😉
Fast nu var det varmvatten så nej bara för varmvatten kan det inte vara 6 eller hur?F fsn skrev:Det kan mycket väl vara COP 6 över ett år. Och är det inte det så lär det vara det en stor del av året.
Men det är rätt meningslöst att käfta om. COP eller SCOP på BVP är högst individuellt, det beror på hålets temperatur och behovet av framledningstemperatur. Sen att säga att ”jag får bättre COP när jag buter till en modern pump” kan vara sant men det behöver inte vara det. All COP skall dras ur hålet och med en effektivare pump finns även risken att temperaturen går ner och man lyckas inte tillgodogöra sig databladets COP fullt ut.