F fsn skrev:
Har du FTX?
Nej, men så har jag inte llvp heller :) men har haft i tidigare hus (ftx alltså)
 
Nissens Nissens skrev:
Jösses, den diskussionen hoppar jag över.
Det förstår jag.
Nissens Nissens skrev:
10% av priset för en llvp är ett tramsigt påstående.
Skulle jag ersätta min bvp med din llvp och vvb lösning skulle jag behöva 2-3 llvp utöver vvb. Det skulle medföra sämre komfort och högre elräkningar och kortare livslängd samt mer underhållskostnader.
Du verkar tro att just ditt hus är samma som hos alla andra, jag säger igen att för vissa är inte bvp en självklar investering bara för att det passar ditt hus.
Nissens Nissens skrev:
Jag vet att verkningsgraden är ca 6 på moderna bvp, det räcker bra för mig. Min gamla fungerande bvp har ca 3,5 så det blir ett lyft att byta den när den lämnar in.
Ja verkligen, köp 2 så kanske huset går upp ännu mer?
Nissens Nissens skrev:
Tror inte du kan få billigare varmvatten än med vp.
Nissens Nissens skrev:
Det är imponerande ja, och du får fråga leverantörerna hur de räknat ut det.
 
F
P PHPersson skrev:
Men även vid 45/47 grader är COP knappast 6,22 eller hur?
Man puttar upp varmvattnet på några minuter. Den långa driften är vid minusgrader vintertid och då är framledningstempen betydligt lägre. Och vad tror du händer med COP om brunnen har 5-6 grader? En modern BVP med 0 grader brine och 45 framledning har ett COP på strax under 4, det är ungefär 4 ggr energieffektivare än en VVB. Har man 5 grader in istället så är COP över 4,5-ish. Vid 5 grader in och en framledning på 35grader så ligger COP på runt 6.

I slutet av vintern har jag 3 grader in och nu ligger det runt 6. I örjan av Oktober, innan vi behövde dra igång nån värme på huset och alltså bara producerat varmvatten sen April så noterade jag att den darrade mellan 7-8 grader. Så får du fundera på själv vad det blir för COP.
 
F
P PHPersson skrev:
Nej, men så har jag inte llvp heller :) men har haft i tidigare hus (ftx alltså)
Då borde du veta att FTX inte blåser och inte riktigt är jämförbart med vare sig ljud eller drag från en LLVP.
 
F fsn skrev:
Man puttar upp varmvattnet på några minuter. Den långa driften är vid minusgrader vintertid och då är framledningstempen betydligt lägre. Och vad tror du händer med COP om brunnen har 5-6 grader? En modern BVP med 0 grader brine och 45 framledning har ett COP på strax under 4, det är ungefär 4 ggr energieffektivare än en VVB. Har man 5 grader in istället så är COP över 4,5-ish. Vid 5 grader in och en framledning på 35grader så ligger COP på runt 6.

I slutet av vintern har jag 3 grader in och nu ligger det runt 6. I örjan av Oktober, innan vi behövde dra igång nån värme på huset och alltså bara producerat varmvatten sen April så noterade jag att den darrade mellan 7-8 grader. Så får du fundera på själv vad det blir för COP.
Låter rimligt, ville bara döda Nissens påstående om COP 6 för varmvattensproduktion, vilket du gjorde.
 
F fsn skrev:
Då borde du veta att FTX inte blåser och inte riktigt är jämförbart med vare sig ljud eller drag från en LLVP
Blåser gör det men inte så mycket, men bra installerad, gärna ihop med en FTX behöver inte en llvp blåsa tokmycket heller.
 
F
P PHPersson skrev:
Låter rimligt, ville bara döda Nissens påstående om COP 6 för varmvattensproduktion, vilket du gjorde.
Det kan mycket väl vara COP 6 över ett år. Och är det inte det så lär det vara det en stor del av året.

Men det är rätt meningslöst att käfta om. COP eller SCOP på BVP är högst individuellt, det beror på hålets temperatur och behovet av framledningstemperatur. Sen att säga att ”jag får bättre COP när jag buter till en modern pump” kan vara sant men det behöver inte vara det. All COP skall dras ur hålet och med en effektivare pump finns även risken att temperaturen går ner och man lyckas inte tillgodogöra sig databladets COP fullt ut.
 
Redigerat:
COP på 6 är fullständigt orealistiskt för den absoluta majoriten. Kanske ett nytt passivhus med golvvärme samt ett borrhål med riktigt bra temperaturer.

COP vad jag ser i ett i fastigheter med normala radiatorer och rätt mätutrustning för att mäta effekter är oftast 3-4.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kan mycket väl vara COP 6 över ett år. Och är det inte det så lär det vara det en stor del av året.
Är nog extremt få som lyckas få SCOP på 6 !
Grymt bra isolerat, framledning vintertid på typ 30 grader och troligen behövs ftx eller motsvarande återvinning på ventilationen.
Och då räknat på uppvärmningen för att få så högt.
För tappvarmvatten och få upp det till 52-60 grader är man inte på dom nivåerna!

Tror jag skrev någon liknande tidigare men tråden är så sjukt lång så orkar inte ens leta 😉
 
Nissens
P PHPersson skrev:
Det förstår jag.
Det tror jag faktiskt inte att du gör.
P PHPersson skrev:
Du verkar tro att just ditt hus är samma som hos alla andra, jag säger igen att för vissa är inte bvp en självklar investering bara för att det passar ditt hus.
Ja, mitt hus är ett väldigt vanligt hus. Det har två våningar och flera rum på varje våning. Det är väldigt många som har liknande hus. Har man en llvp som står o blåser i ett rum på bottenvåningen så lär inte värmen sprida sig jämnt i huset, speciellt inte på andra våningen och om det finns stängda dörrar.

Jag begriper inte att du orkar hålla på att försöka övertyga om sådant som uppenbart inte är sant.

Det blir sämre komfort med llvp, och man får dyrt varmvatten med elektrisk vvb. Det är inget tyckande, det är fakta.

P PHPersson skrev:
Ja verkligen, köp 2 så kanske huset går upp ännu mer?
Värdet går ju inte upp med en llvp, och 2*0=0
Din elektriska vvb lär inte hjälpa till heller.
 
Nissens
P PHPersson skrev:
Låter rimligt, ville bara döda Nissens påstående om COP 6 för varmvattensproduktion, vilket du gjorde.
Kan du visa ett enda ställe jag skrivit något om COP 6?

Nu får du sluta hitta på, det blir bara mer och mer tramsigt.

Det jag gjort är att jag hänvisat till Nibe som påstår att de har SCOP 6,22 på sin bvp. Jag tänker inte lägga in länken ytterligare en gång, det verkar ju helt meningslöst eftersom du helt låst vid din llvp.

Att du påstår att SCOP är skit och att Nibe ljuger är liksom ditt problem.
 
F
C Comfort Thomas skrev:
Är nog extremt få som lyckas få SCOP på 6 !
Grymt bra isolerat, framledning vintertid på typ 30 grader och troligen behövs ftx eller motsvarande återvinning på ventilationen.
Och då räknat på uppvärmningen för att få så högt.
För tappvarmvatten och få upp det till 52-60 grader är man inte på dom nivåerna!

Tror jag skrev någon liknande tidigare men tråden är så sjukt lång så orkar inte ens leta 😉
Så kan det vara, det beror helt på vad man har för temperatur in. Jag är själv inte i närheten men min BVP är för gammal. Men jag har bra vattentillrinning i borran med starka temperaturer i slutet av vintern samt låga framledningstemperaturer. Och som sagt… man behöver inte värma vattnet till 60 grader och tappvatten är en väldigt liten tid under ett dygn.
 
F fsn skrev:
Det kan mycket väl vara COP 6 över ett år. Och är det inte det så lär det vara det en stor del av året.

Men det är rätt meningslöst att käfta om. COP eller SCOP på BVP är högst individuellt, det beror på hålets temperatur och behovet av framledningstemperatur. Sen att säga att ”jag får bättre COP när jag buter till en modern pump” kan vara sant men det behöver inte vara det. All COP skall dras ur hålet och med en effektivare pump finns även risken att temperaturen går ner och man lyckas inte tillgodogöra sig databladets COP fullt ut.
Fast nu var det varmvatten så nej bara för varmvatten kan det inte vara 6 eller hur?
 
Nissens
P PHPersson skrev:
Fast nu var det varmvatten så nej bara för varmvatten kan det inte vara 6 eller hur?
Om det är verkningsgraden du menar så är den mycket bättre än din elpatron.
 
F
P PHPersson skrev:
Fast nu var det varmvatten så nej bara för varmvatten kan det inte vara 6 eller hur?
Nej, det tror jag inte, man kan kanske krama ur 5 eller nåt sånt under sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.