86 142 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Kan inte annat än bara instämma i detta. Det finns inget som är så tillfredsställande för sinnet som att gå ner i pannrummet när det är -15 C ute och tittta på bervärmepumpen som står och myser i värmen och puttrar på, oberörd av utomhusklimatet. stadiga +3 grader upp från hålet oavsett hur kallt det är ute, inga isberg som byggs upp runt någon utomhusdel. Inga fläktar som stör grannar och nattsömn. Bergvärme för life.R Runnis skrev:Precis så, Tack!
Det var exakt så jag tänkte när jag beslutade mig för att ta bergvärme. Jag behöver aldrig mer gå ut och fundera över isberget under LLVP. Inga oljud från någon fläkt som slår emot is som byggt på. Ingen oro att LVVP inte avfrostar ordentligt trots att det är snöstorm. Ingen elpateon går igång i onödan (aldrig).
Aldrig något värmetapp när LLVP avfrostar.
Nej det räcker med att radiatorerna är lite ljummna typ 35-40°C så blir det varmt i alla rum.
Skulle vara att titta på fjärrvärmeväxlaren då, stadiga 80+ oberoende av klimatet och ryms i en mindre garderob.😆Y Yaken skrev:Kan inte annat än bara instämma i detta. Det finns inget som är så tillfredsställande för sinnet som att gå ner i pannrummet när det är -15 C ute och tittta på bervärmepumpen som står och myser i värmen och puttrar på, oberörd av utomhusklimatet. stadiga +3 grader upp från hålet oavsett hur kallt det är ute, inga isberg som byggs upp runt någon utomhusdel. Inga fläktar som stör grannar och nattsömn. Bergvärme för life.
Cop på 1😢
Inte för att jag har det men....
Gjorde för skoj skull en beräkning, obs inga garantier för att detta är rätt men har ändå räknat.F fsn skrev:
Det åtgår c:a 0,0003kWh att värma 1m2 luft 1grad. Din FTX pumpar ut c:a 300m2 / h. Det ger att det åtgår c:a 0,09kWh varje timma. Det är 365x24h på ett år vilket ger 788,4kWh. Om vi då antar att det är c:a 9 månaders värmesäsong och det under den perioden är i snitt 15 graders höjning så får vi 8870 kWh i besparing på ett år.
Då räknar vi med 100% verkningsgrad och mot direktverkande el. 70% verkningsgrad ger 6200kWh besparing. Så 5000 borde inte vara helt fel trots alls. Men för någon som ändå har bergvärme blir besparingen såklart betydligt mindre i kronor.
Redigerat:
Tror jag ligger på 180 kbm/h när nån är hemma och 80 eller 100 när ingen är hemma. 300 är det endast när nån duschar.P PHPersson skrev:Gjorde för skoj skull en beräkning, obs inga garantier för att detta är rätt men har ändå räknat.
Det åtgår c:a 0,0003kWh att värma 1m2 luft 1grad. Din FTX pumpar ut c:a 300m2 / h. Det ger att det åtgår c:a 0,09kWh varje timma. Det är 365x24h på ett år vilket ger 788,4kWh. Om vi då antar att det är c:a 9 månaders värmesäsong och det under den perioden är i snitt 15 graders höjning så får vi 8870 kWh i besparing på ett år.
Skulle möjligtvis vara att slänga in lite egen ved i vedpannan när man smuttar på en whiskey... Har tyvärr ingen vedpanna dock =)Y Yaken skrev:Kan inte annat än bara instämma i detta. Det finns inget som är så tillfredsställande för sinnet som att gå ner i pannrummet när det är -15 C ute och tittta på bervärmepumpen som står och myser i värmen och puttrar på, oberörd av utomhusklimatet. stadiga +3 grader upp från hålet oavsett hur kallt det är ute, inga isberg som byggs upp runt någon utomhusdel. Inga fläktar som stör grannar och nattsömn. Bergvärme för life.
Kan du i fetstil markera var jag skrev COP 6?P PHPersson skrev:
Jag och sannolikt ingen annan heller kan se det.
Det jag nämnt är SCOP, COP har jag aldrig nämnt.
Jag får googla åt dig igen:
”SCOP (Seasonal COP)SCOP-värdet anger förhållandet mellan utnyttjad och tillförd energi. SCOP är en bättre uppskattning på värmepumpens effektivitet än COP eftersom det tar hänsyn till årets variationer med varma och kalla perioder.”
Även Thermia (utöver Nibe) verkar till skillnad från dig tycka att SCOP är bättre än COP. Du får kontakta dom och lära upp dom. 😉
Källa:
https://www.thermia.se/varmepump-kunskap/kopa-varmepump/varmepump-tre-faktorer/
Redigerat:
Vad räknar du för isoleringsvärde på huset då?P PHPersson skrev:Gjorde för skoj skull en beräkning, obs inga garantier för att detta är rätt men har ändå räknat.
Då räknar vi med 100% verkningsgrad och mot direktverkande el. 70% verkningsgrad ger 6200kWh besparing. Så 5000 borde inte vara helt fel trots alls. Men för någon som ändå har bergvärme blir besparingen såklart betydligt mindre i kronor.
Om du hade arbetat två timmar istället för att fundera på hur du ska spara pengar i 20 timmar så hade du i slutändan haft mer pengar i handen tror jag. Eller? 🤔Kentvirulent skrev:Till viss del. Det jag kommer fram till är att om varje vinter var kall OCH elpriser konstant låg på typ 5-6 kr hela vinter så skulle det vara markant. Men det känns osannolikt.
Sen är det klart det blir skillnad om man ska värma 230 kvm istället för 150 kvm.
23-24 grader inne? Då skulle jag instinktivt vilja sätta på acn, gå runt i kallingar och sova utan täcke. Optimal temp i ett sovrum ligger runt 17-18 grader
Jag är dessvärre inte lärare till yrket, i detta fallet kanske en fysiklärare från grundskolan gjort det bättre men jag skall försöka förklara för dig…Nissens skrev:
Eftersom du inte läst vad andra skriver ovan så vill jag att du har med dig att FTX aggregat normalt inte värmer huset utan det ventilerar ”bara”. Ibland har man värme och eller kylbatterier men inget av detta är med i beräkningen.
Så ventilation fungerar som så att luften inne i huset skall ersättas med luft från utsidan på något sätt, när det är kallare ute än inne kommer alltså detta luftbyte medföra att huset kyls inuti. För din information spelar det ingen roll hur stort huset är, hur bra isolerat det är eller om fönstren är nya 3-glas utan enbart mängden luft. Mängden energi för att värma den luften är oberoende av det. Luftfuktigheten och andra parametrar kan såklart påverka lite men inte heller det är med i beräkningen.
Kommer vi då till FTX så överför den en viss % av den energin som tas ut ur huset till den luften som tas in, det är detta jag förenklat räknade på.
Vad gäller bvp och att producera varmvatten skulle jag säga att COP är det som ligger närmast, av den enkla anledningen att förutsättningarna är relativt statiska. Visst kan värmen i borrhålet förändras över året men värmen i beredaren är oftast samma. Dessutom mycket högre än standard COP så det kommer ligga lägre än COP medans du får använda SCOP för värmeproduktion.Nissens skrev:Kan du i fetstil markera var jag skrev COP 6?
Jag och sannolikt ingen annan heller kan se det.
Det jag nämnt är SCOP, COP har jag aldrig nämnt.
Jag får googla åt dig igen:
”SCOP (Seasonal COP)SCOP-värdet anger förhållandet mellan utnyttjad och tillförd energi. SCOP är en bättre uppskattning på värmepumpens effektivitet än COP eftersom det tar hänsyn till årets variationer med varma och kalla perioder.”
Även Thermia (utöver Nibe) verkar till skillnad från dig tycka att SCOP är bättre än COP. Du får kontakta dom och lära upp dom. 😉
Källa:
[länk]
Redigerat:
Jag tycker att du skall berätta det för Nibe och Thermia.P PHPersson skrev:Vad gäller bvp och att producera varmvatten skulle jag säga att COP är det som ligger närmast, av den enkla anledningen att förutsättningarna är relativt statiska. Visst kan värmen i borrhålet förändras över året men värmen i beredaren är oftast samma. Dessutom mycket högre än standard COP så det kommer ligga lägre än COP medans du får använda SCOP för värmeproduktion.
Då kommer de att berätta saker för dig som du idag inte har en aning om. Som tex att även en bergvärmepump får jobba hårdare när det är kallt ute eftersom huset kyls av mer. Därför varierar tempen även i energibrunnen.
Men det är rätt meningslöst att fortsätta diskussionen eftersom du inte vill kännas vid någon enda av alla nackdelarna som finns med llvp och vvb med elpatron som du förespråkar. Inte ens SCOP som hela värmepumpbranschen refererar till är ok enligt dig..
Rätt märkligt. 😊