90 025 läst · 868 svar
90k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Jag skall vara ännu tydligare:Nissens skrev:Jag tycker att du skall berätta det för Nibe och Thermia.
Då kommer de att berätta saker för dig som du idag inte har en aning om. Som tex att även en bergvärmepump får jobba hårdare när det är kallt ute eftersom huset kyls av mer. Därför varierar tempen även i energibrunnen.
Men det är rätt meningslöst att fortsätta diskussionen eftersom du inte vill kännas vid någon enda av alla nackdelarna som finns med llvp och vvb med elpatron som du förespråkar. Inte ens SCOP som hela värmepumpbranschen refererar till är ok enligt dig..
Rätt märkligt. 😊
COP= statiskt, dvs en bestämd temparetur i hålet och en bestämd temperatur ut till tex golvvärme.
Scoo= tar hänsyn till årets varationer men har tex inte med riktigt kallt klimat. Det är alltså en beräkning med förutsatta värden över året. Kan ses som ett riktvärde i Ystad kanske men långt ifrån verkligheten i Kiruna. Du skriver ju själv att bergvärmepumpen får jobba hårdare när det är kallt ute, hur kan du då ha så svårt att förstå att Scop värdet inte gäller alla förutsättningar utan bara stämmer om klimatet är exakt samma som beräkningarna?
Jag vet också nackdelar men för typ 20:e gången så kan en llvp vara bättre ekonomiskt för vissa än en bvp. Tänk dig ett litet nybyggt hus på landet i Tidsholm och med det välisolerat hus, rent ekonomiskt kommer man aldrig räkna hem en bvp men man kan såklart köpa en ändå för att det är skönare med golvvärme. Men tänk dig att bvp kostar 300’ med vattenslingor, fördelare mm. Medans kanske två llvp kostar 50. Då krävs det ändå ett visst energibehov för att räkna hem det för nej ett litet hus utanför Tidsholm stiger inte med 300’.
Nej , det är tvärtom. Ingen gillar Plejd så det sänker hela kvarterets fastighetsvärden. Och solpanelsinstallationer är riskfria och förlänger livslängden på taket. Dessutom tjänar man massor med pengar och de håller för evigt så man behöver aldrig ta ner dom, därmed behöver man aldrig återställa taket. 😊Wisselgren skrev:
Lätt som en plätt. 😊
Det stämmer..P PHPersson skrev:
Vet vem Scoobydoo är, Scoo är kanske kusinen? 😉P PHPersson skrev:
SCOP tar mer hänsyn över temperaturskillnaderna över året än COP, det stämmer. Det är därför SCOP är mer rättvisande än COP. Skälvklart ger det mer rätt i vissa områden än andra. De flesta bor ju söder om Dalälven så SCOP blir rätt för många, och mer rätt än Cop för resten.
Jag fattar och har fattat hela tiden. Det du inte verkar förstå är att SCOP blir mer rätt än COP för alla än vad COP är. COP blir alltså mer fel för alla.P PHPersson skrev:
PHPersson:
Jag vet också nackdelar men för typ 20:e gången så kan en llvp vara bättre ekonomiskt för vissa än en bvp.
Än vadå?
Bara fastighetens värdeökning med en bvp betalar ju tillbaka mycket direkt.
När skall du förstå det?
PHPersson:
Tänk dig ett litet nybyggt hus på landet i Tidsholm och med det välisolerat hus, rent ekonomiskt kommer man aldrig räkna hem en bvp men man kan såklart köpa en ändå för att det är skönare med golvvärme.
Jodå, fastighetens värde ökar, man får bättre komfort, även om man inte har golvvärme och mycket billigare varmvatten än med din elpatron. Eller badar och duschar de inte där? Nyss sade du ju att isolering inte spelar någon roll, har du ändrat dig nu?
PHPersson:
Men tänk dig att bvp kostar 300’ med vattenslingor, fördelare mm. Medans kanske två llvp kostar 50. Då krävs det ändå ett visst energibehov för att räkna hem det för nej ett litet hus utanför Tidsholm stiger inte med 300’.
Två llvp med installation för 50 papp?
Köper du dom på Jula och installerar själv då? Då får du köpa typ 8 st llvp under den livstiden en bvp har. Vvb håller längre förstås.
Vet inte vad du menar med fördelare, är det golvvärme du är inne på? Alla med bvp har inte golvvärme, man kan lika gärna ha radiatorer överallt, särskilt om det är efterinstallerat.
Kul! Jobbar du med standup? För jag vet att du inte jobbar med ett tekniskt yrke och har gått på teknisk högskola, har jag fel lovar jag att byta yrke.Nissens skrev:
Scop är baserad på klimat som knappt finns i Sverige, möjligen Ystad men mer i Tyskland. Lite som WLTP på elbilar, ingen kan köra så långt men det är ändå en branschstandard som fungerar fint om man kör enligt WLTP. Bara det att så fin asfalt finns ingenstans. Du får titta på Scop kallt klimat det stämmer bättre för Sverige.Nissens skrev:
Ja jag håller med helt!Nissens skrev:
Står än bvp rätt tydligtNissens skrev:
Nej inte om huset har ett värde på 500’ innan. Det går inte upp med 300” bara för bvp.Nissens skrev:
Jag rekommenderar dig att gå någon fysisk grundkurs om du inte förstod min förklaring på varför inte husets isolering påverkar min uträkning.Nissens skrev:PHPersson:
Tänk dig ett litet nybyggt hus på landet i Tidsholm och med det välisolerat hus, rent ekonomiskt kommer man aldrig räkna hem en bvp men man kan såklart köpa en ändå för att det är skönare med golvvärme.
Jodå, fastighetens värde ökar, man får bättre komfort, även om man inte har golvvärme och mycket billigare varmvatten än med din elpatron. Eller badar och duschar de inte där? Nyss sade du ju att isolering inte spelar någon roll, har du ändrat dig nu?
Fick precis offert på 50 inklusive installation, Panasonic.Nissens skrev:PHPersson:
Men tänk dig att bvp kostar 300’ med vattenslingor, fördelare mm. Medans kanske två llvp kostar 50. Då krävs det ändå ett visst energibehov för att räkna hem det för nej ett litet hus utanför Tidsholm stiger inte med 300’.
Två llvp med installation för 50 papp?
Köper du dom på Jula och installerar själv då? Då får du köpa typ 8 st llvp under den livstiden en bvp har. Vvb håller längre förstås.
Att livslängden 12-15 år på llvp och 20 för bvp diskuterats har du missat? Hittar du på lite egna livslängder?
Nu var mitt exempel ett nybyggt hus, få sätter in radiatorer då och jag tvivlar på att det blir mycket billigare.Nissens skrev:
Redigerat:
Medlem
· Nykvarn
· 2 331 inlägg
SCOP finns för 3 olika klimatzoner
Varmt, medel och kallt klimat
I många produktblad uppges enbart medel för att det ser bra ut med tex A++
Men det kan även vara uppgivet för kallt klimat.
Varmt, medel och kallt klimat
I många produktblad uppges enbart medel för att det ser bra ut med tex A++
Men det kan även vara uppgivet för kallt klimat.
Medlem
· Nykvarn
· 2 331 inlägg
Solpaneler är ett + för mig med en laddhybrid då sambon gillar att hon slipper tanka bensin under ca 7 månader om året 😉
Pool är nog - för oss då det inte är några ungar hemma längre och blir mer jobb än vad vi skulle utnyttja den.
Pool är nog - för oss då det inte är några ungar hemma längre och blir mer jobb än vad vi skulle utnyttja den.
Hur tänker du att kopplingen är mellan hybrid och solceller? Det går väl utmärkt att ladda utan solceller, billigare dessutom. Skulle ju vara trist att ta bussen till jobbet bara för att hybriden skulle laddas hemma när solen är uppe…C Comfort Thomas skrev:
👍🏻C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 331 inlägg
Visst går det utmärkt att ladda utan solpaneler, det gör vi nu nattetid när priserna är lägre nu när panelerna knappt ger något.Nissens skrev:
Funkar utmärkt att hinna ladda bilen under ca 7 månader om året under eftermiddagen om solen lyser och helger.
Kommer dock bara ca 8 mil sommartid och troligen bara 4-6 mil nu när kylan kommer men den går oftast bara korta sträckor.
Införskaffade solpaneler och batteri mest för skojs skull och jag trodde inte ens att jag någonsin skulle få detta att återbetala sig.
Men laddar batterier nu nattetid och ställt in så batterier tar peakarna för att slippa lite av effekttarifferma som vi redan har.
Använder systemet även för fasbalansering.
Använder även 50% av batterikapaciteten för stödtjänster till Svenska Kraftnät , uselt betalt senaste månaderna men skapligt innan dess och kanske blir högre ersättning framöver.
Japp, låter som en sund inställning. Det enda som känns lite avvikande är att bilen skulle stå hemma och laddas på eftermiddagarna. Blir ju kontraproduktivt att jobba deltid för att ladda bilen. 😊C Comfort Thomas skrev:Visst går det utmärkt att ladda utan solpaneler, det gör vi nu nattetid när priserna är lägre nu när panelerna knappt ger något.
Funkar utmärkt att hinna ladda bilen under ca 7 månader om året under eftermiddagen om solen lyser och helger.
Kommer dock bara ca 8 mil sommartid och troligen bara 4-6 mil nu när kylan kommer men den går oftast bara korta sträckor.
Införskaffade solpaneler och batteri mest för skojs skull och jag trodde inte ens att jag någonsin skulle få detta att återbetala sig.
Men laddar batterier nu nattetid och ställt in så batterier tar peakarna för att slippa lite av effekttarifferma som vi redan har.
Använder systemet även för fasbalansering.
Använder även 50% av batterikapaciteten för stödtjänster till Svenska Kraftnät , uselt betalt senaste månaderna men skapligt innan dess och kanske blir högre ersättning framöver.
Medlem
· Nykvarn
· 2 331 inlägg
Slutar hon 15.00 och är hemma vid ca 15.15 så är det inga problem och det är ingen deltid 😎Nissens skrev:
Finns ingen vits med att jobba längre än 8 timmar om dagen 😉
Där har du fel. SCOP är baserat på Aten, nån stans i centraleuropa och Helsingfors.P PHPersson skrev:Scop är baserad på klimat som knappt finns i Sverige, möjligen Ystad men mer i Tyskland. Lite som WLTP på elbilar, ingen kan köra så långt men det är ändå en branschstandard som fungerar fint om man kör enligt WLTP. Bara det att så fin asfalt finns ingenstans. Du får titta på Scop kallt klimat det stämmer bättre för Sverige.
Ja jag håller med helt!
Står än bvp rätt tydligt
Nej inte om huset har ett värde på 500’ innan. Det går inte upp med 300” bara för bvp.
Jag rekommenderar dig att gå någon fysisk grundkurs om du inte förstod min förklaring på varför inte husets isolering påverkar min uträkning.
Fick precis offert på 50 inklusive installation, Panasonic.
Att livslängden 12-15 år på llvp och 20 för bvp diskuterats har du missat? Hittar du på lite egna livslängder?
Nu var mitt exempel ett nybyggt hus, få sätter in radiatorer då och jag tvivlar på att det blir mycket billigare.
Däremot så slutar man alltid simulera vid -7 grader och det slår ju på framledningstemperaturen på en BVP. Än värre för en LVVP eller LLVP där det slår dubbelt.
Medlem
· Nykvarn
· 2 331 inlägg
Bifogar en energidekal som visar dom 3 klimatzonerna.F fsn skrev:
Vad är det som är fel med att det är indelat i 3 klimatzoner ?
Ystad som jag har för mig att du uppgav är i medel zonen