F
C Comfort Thomas skrev:
Får be om ursäkt om jag råkade hänvisa till fel användare.
Klimatzonerna är helt klart inte riktigt rättvisa men enda chansen för en privatperson att ha minsta lilla att göra en jämförelse med om det är samma zon och då även samma/liknande p-design (dimensionerad effekt)
Folk jagar oftast en massa + tecken (högtSCOP) utan att kolla vilken effekt dom kan leverera när det är kallt ute
Att förklara det, och visa en rättvisande klimatzon borde falla under projekterande/installerande firmas ansvar.

F fsn skrev:
Men bra, skall jag tolka det som att du rekommenderar att titta på SCOP medel? För givet förutsättningarna så är det i princip att klassa sig själv som begåvningsreserven…..

Det är som jag skrev rätt underförstått att man tittar på SCOP kallt om man bor i Sverige och inte är född med huvudet under armen.
Kanske underförstått men finns många som inte gör det, därav att jag rekommenderade att titta på kallt klimat.

Nissens Nissens skrev:
Vad har du för klassning på din elpatron för vv då? 😂
Ja med tanke på att en bvp ger kanske 3:1 vid vv och su hävdar att den sparar 80% så är klassningen ytterst dålig, så dålig att man måste skapa en energiförbrukare som inte värmer vattnet vad det nu skall vara.

F fsn skrev:
Att förklara det, och visa en rättvisande klimatzon borde falla under projekterande/installerande firmas ansvar.
Problemet är att 90av alla vp installatörer bara installerar ett fabrikat, så hur tänkte du att det skall gå till?

Nissens
P PHPersson skrev:
Ja med tanke på att en bvp ger kanske 3:1 vid vv och su hävdar att den sparar 80% så är klassningen ytterst dålig, så dålig att man måste skapa en energiförbrukare som inte värmer vattnet vad det nu skall vara.
80% totalt ja. Det är tråkigt när du hittar på saker nästan oavbrutet.

Nibes bvp har ett SCOP på 6,22, (kallt klimat) att då säga att den totalt drar 20% av vad direktel skulle göra är fullt rimligt.

Jag har inte någonstans skrivit vilken verkningsgrad en bvp har när den producerar varmvatten. Sluta hitta på!

Men visst är det märkligt att du rackar ner på energiklassningen på en bvp som producerar varmvatten när du själv förordar ett riktigt dåligt alternativ energimässigt till vv produktion (direktel)…

Nissens Nissens skrev:
80% totalt ja. Det är tråkigt när du hittar på saker nästan oavbrutet.

Nibes bvp har ett SCOP på 6,22, (kallt klimat) att då säga att den totalt drar 20% av vad direktel skulle göra är fullt rimligt.

Jag har inte någonstans skrivit vilken verkningsgrad en bvp har när den producerar varmvatten. Sluta hitta på!

Men visst är det märkligt att du rackar ner på energiklassningen på en bvp som producerar varmvatten när du själv förordar ett riktigt dåligt alternativ energimässigt till vv produktion (direktel)…
Vad du vimsar, du kastar ur dig saker utan belägg och du har så fruktansvärt dålig koll att du börjar röra in husets isolering med besparingen av ftx att jag tänker att det inte är någon idé att fortsätta…
Jag har aldrig förordat vvb och hur kan du jämföra en energiklassning med om produkten är bra eller dålig? Det är ju två helt olika saker, en bvp kan vara hur bra som helst trots att scop är fel.

Nissens Nissens skrev:
SCOP på 6,22
Nu ska det nog vara lite ordning på det med SCOP och COP. SCOP är något som tillverkaren har mätt och är en ÅRS-medelverkningsgrad och den kan varieraa rätt häftigt, beroende på var i landet och hur mycket energi som behövs totalt till huset. Beräknas på den totala skillnaden mellan förbtukad och avgiven energi. COP är för varje timma som VP producerar eneergi i förhållande till förbrukad energi och detta värde är det beroende på, temperaturer som behövs till huset, temperaturer ute/inne, samt vad som finns i temp i ett borrhål. Så ta allt som tillverkare skriver med en nypa salt. Allt är uppmätt under dom mest pefekta driftförhållande som kan uppbringas. Det som är det viktigaste är att VP ska orka värma det som behövs.
Det med ett SCOP eller COP på något värde på 6 och däröver, tro jag inte en sekund på. Då verkar det nästan som att komma i närheten av perpetummaskin och där är vi inte än.

F fsn skrev:
Ja vid hembesök kan man göra det men många bestämmer sig när dom jämför produktblad på nätet om vad som är ”bäst”
Får mycket mail/förfrågningar där det ofta börjar med att dom eftersöker en luft/luft som har minst A++ för dom har fått offert på en sådan eller sett modellen via någon av postorderfirmorna.
Inte alla som vill lyssna på att man först behöver kika på vilken effekt fastighetens ytor som man når med luft/luft behöver då dom har snöat in på SCOP och A++

• Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P PHPersson skrev:
Vad du vimsar, du kastar ur dig saker utan belägg och du har så fruktansvärt dålig koll att du börjar röra in husets isolering med besparingen av ftx att jag tänker att det inte är någon idé att fortsätta…
Det är du som inte begriper. Du påstod att det kostade en viss energi att värma ett hus, jag påpekade att det beror på hur välisolerarmt det är. Då påstod du att det inte spelar någon roll… snacka om att vimsa.
P PHPersson skrev:
Jag har aldrig förordat vvb och hur kan du jämföra en energiklassning med om produkten är bra eller dålig?
Där ser man vad är det du förordar att värma vattnet med när man har llvp då?
Om du nu skall ersätta en bvp med något annat så får du ju även ersätta uppvärming av varmvattnet.
P PHPersson skrev:
Det är ju två helt olika saker, en bvp kan vara hur bra som helst trots att scop är fel.
Vad yrar du om nu? SCOP är fel och COP är rätt? 🙄

Det enda jag sagt är att en llvp är långt ifrån så bra som en bvp, det gäller allt ifrån ekonomi till komfort.

Det är inget fel i det, men man skall vara medveten om det när man väljer.

Du försöker hela tiden påskina att llvp skulle vara ett fullvärdigt alternativ till bvp och till och med att komforten skulle vara lika bra som med vattenburen värme, eller elvärme för den delen. Sedan däger du att SCOP är kass, och att COP är ett bättre mått..

Dessutom är tydligen kostnaden för varmvatten ovesäntlig enligt dig, även hur välisolerat ett hus är.

Det är inte många rätt liksom…

Nissens
J jonaserik skrev:
Nu ska det nog vara lite ordning på det med SCOP och COP. SCOP är något som tillverkaren har mätt och är en ÅRS-medelverkningsgrad och den kan varieraa rätt häftigt, beroende på var i landet och hur mycket energi som behövs totalt till huset. Beräknas på den totala skillnaden mellan förbtukad och avgiven energi. COP är för varje timma som VP producerar eneergi i förhållande till förbrukad energi och detta värde är det beroende på, temperaturer som behövs till huset, temperaturer ute/inne, samt vad som finns i temp i ett borrhål. Så ta allt som tillverkare skriver med en nypa salt. Allt är uppmätt under dom mest pefekta driftförhållande som kan uppbringas. Det som är det viktigaste är att VP ska orka värma det som behövs.
Det med ett SCOP eller COP på något värde på 6 och däröver, tro jag inte en sekund på. Då verkar det nästan som att komma i närheten av perpetummaskin och där är vi inte än.
Låter vettigt. Det var lite därför jag drog upp siffran till att vp drar ca 20% av direktel. Det blir ju en verkningsgrad på 5, det är kanske i överkant också, men jag vet inte.

Nissens Nissens skrev:
Det är du som inte begriper. Du påstod att det kostade en viss energi att värma ett hus, jag påpekade att det beror på hur välisolerarmt det är. Då påstod du att det inte spelar någon roll… snacka om att vimsa.

Där ser man vad är det du förordar att värma vattnet med när man har llvp då?
Om du nu skall ersätta en bvp med något annat så får du ju även ersätta uppvärming av varmvattnet.

Vad yrar du om nu? SCOP är fel och COP är rätt? 🙄

Det enda jag sagt är att en llvp är långt ifrån så bra som en bvp, det gäller allt ifrån ekonomi till komfort.

Det är inget fel i det, men man skall vara medveten om det när man väljer.

Du försöker hela tiden påskina att llvp skulle vara ett fullvärdigt alternativ till bvp och till och med att komforten skulle vara lika bra som med vattenburen värme, eller elvärme för den delen. Sedan däger du att SCOP är kass, och att COP är ett bättre mått..

Dessutom är tydligen kostnaden för varmvatten ovesäntlig enligt dig, även hur välisolerat ett hus är.

Det är inte många rätt liksom…
Hahaha, inte ens värt att kommentera. Jag slutar här.

Nissens Nissens skrev:
Låter vettigt. Det var lite därför jag drog upp siffran till att vp drar ca 20% av direktel. Det blir ju en verkningsgrad på 5, det är kanske i överkant också, men jag vet inte.
Äntligen är vi helt överens om att du inte vet.

Nissens Nissens skrev:
Har att göra med vilken temp som VP ska producera, Vår/Höst så behövs kanske inte mer än ca 30 C och då som det är med VP, blir det an skapligt verkningsgrad. Lågtemp som nästan ett måste för en VP. Vinter med hög temp ut, så måste VP snurra på rätt bra, för att försörja huset med den värme som behövs. Så Vår/Höst ett högre COP och Vinter ett lägre COP, varför dom har det namnet vet jag inte. Det är en verkningsgrad, som är i förhållande till vad VP i sig själv konsumerar i energi. Mycket enkelt att räkna ut, men då måste det finnas en värmemängdsmätare på utgående från VP. Annars blir det bara ett Blaha och önsketänkande med skrifterna från tillverkarna.

F
P PHPersson skrev:
Problemet är att 90av alla vp installatörer bara installerar ett fabrikat, så hur tänkte du att det skall gå till?
logiken i det begåvade uttalandet är det nog bara du själv som förstår….

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Både COP och SCOP är standardiserat och alltså inte nåt tillverkarna mäter upp under ”de mest perfekta driftsförhållande som kan uppbringas” utwn just mot en fastställd standard. Det är utifrån det helt individuellt i vilken omfattning det matchar ens parametrar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.