87 944 läst · 868 svar
88k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Comfort Thomas skrev:F fsn skrev:
"enda chansen för en privatperson att ha minsta lilla att göra en jämförelse med om det är samma zon och då även samma/liknande p-design (dimensionerad effekt)
Folk jagar oftast en massa + tecken (högtSCOP) utan att kolla vilken effekt dom kan leverera när det är kallt ute"
Där du då svarade "falla under projekterande/installerade firmas ansvar." tror du då att en firma som installerar tex. IVT kommer säga: "Nibes bvp har lite högre Scop vid kallt klimat som är mest likt vårt klimat här i Jönköping så vi rekommenderar att ni inte köper av oss"? Eller kan det vara så att installatören kommer favorisera sitt märke alternativt de han är van att installera? Eller tycker du att kunden skall välja märke först utan att ha den kunskapen och bara välja mellan IVTs pumpar?
Medlem
· stockholm
· 2 316 inlägg
Tyvär får tillverkarna själva mer eller mindre själva uppge p-design (dimensionerad effekt) som sen speglar effektivitet på energidekalen.F fsn skrev:
Åtmindstånde på luft/luft
innebär att 2 snarlika effektmässigt likvärdiga modeller vid -10 från olika märken får olika antal +tecken med samma ”standard” för att förtydliga att man måste jämföra fler saker än bara + tecken
Då svarar jag med en motfråga. Tror du tex att en IVT har bättre SCOP medel och tex en NIBE har sämre medel men straffar IVTn på SCOP kallt?P PHPersson skrev:Comfort Thomas skrev:
"enda chansen för en privatperson att ha minsta lilla att göra en jämförelse med om det är samma zon och då även samma/liknande p-design (dimensionerad effekt)
Folk jagar oftast en massa + tecken (högtSCOP) utan att kolla vilken effekt dom kan leverera när det är kallt ute"
Där du då svarade "falla under projekterande/installerade firmas ansvar." tror du då att en firma som installerar tex. IVT kommer säga: "Nibes bvp har lite högre Scop vid kallt klimat som är mest likt vårt klimat här i Jönköping så vi rekommenderar att ni inte köper av oss"? Eller kan det vara så att installatören kommer favorisera sitt märke alternativt de han är van att installera? Eller tycker du att kunden skall välja märke först utan att ha den kunskapen och bara välja mellan IVTs pumpar?
Nu ska vi nog inte tala om SCOP, som är en medelverkningsgrad för helår. Det är COP som ska vara och det är vid varje tillfälle som VP är i drift, som det ska kollas upp och det varierar kraftigt med utomhustemperaturen, samt vad som behövs för att huset ska vara varmt. Är det LL/VP så är det utomhustempen som avgör det, är det BV så är det vilken temp som ett hål ger, med reservation av att ett hål sjunker i temp med drifttimmarna. Oavsett så är det den tillförda luftens eller KB temp som avgör COP.F fsn skrev:
Scop är Seasonal Coefficient of Performance (SCOP), bokstavligen medelverkningsgrad för helår. Det är viktat för ett antal olika driftpunkters cop, om man vill gräva i detaljer tror jag man får ladda ner nån EN-standard för nån tusenlapp eller så.
Däremot är det ju lite som bilarnas angivna förbrukningsvärden. I princip omöjligt att uppnå fullt ut, men i alla något att titta på i en jämförelse mellan två värmepumpar.
Däremot är det ju lite som bilarnas angivna förbrukningsvärden. I princip omöjligt att uppnå fullt ut, men i alla något att titta på i en jämförelse mellan två värmepumpar.
Ja, det är väl därför man började referera till SCOP istället tänker jag. En vp med ett visst SCOP borde ju ha ett högre COP?J jonaserik skrev:Har att göra med vilken temp som VP ska producera, Vår/Höst så behövs kanske inte mer än ca 30 C och då som det är med VP, blir det an skapligt verkningsgrad. Lågtemp som nästan ett måste för en VP. Vinter med hög temp ut, så måste VP snurra på rätt bra, för att försörja huset med den värme som behövs. Så Vår/Höst ett högre COP och Vinter ett lägre COP, varför dom har det namnet vet jag inte. Det är en verkningsgrad, som är i förhållande till vad VP i sig själv konsumerar i energi. Mycket enkelt att räkna ut, men då måste det finnas en värmemängdsmätare på utgående från VP. Annars blir det bara ett Blaha och önsketänkande med skrifterna från tillverkarna.
Nej. Håller inte med. Det är en medelverkningsgrad kontrollerad mot en standard och det ger ett bredare spektrum och en bättre siffra än COP. Jag kollade vårt rätt stora abonnemang hos SIS men inte helt oväntat så täckte det inte berörda standarder. Men gissningsvis är COP standardiserat extremt smalt, typ 0/35, 0/45. SCOP är troligtvis baserat på fler parametrar och ger mer bredd. Så som jag ser det så ger SCOP kall klimatzon med temperaturer ner till -7 som åtminstone genererar lite mer bredd i framledningstemperaturen.J jonaserik skrev:Nu ska vi nog inte tala om SCOP, som är en medelverkningsgrad för helår. Det är COP som ska vara och det är vid varje tillfälle som VP är i drift, som det ska kollas upp och det varierar kraftigt med utomhustemperaturen, samt vad som behövs för att huset ska vara varmt. Är det LL/VP så är det utomhustempen som avgör det, är det BV så är det vilken temp som ett hål ger, med reservation av att ett hål sjunker i temp med drifttimmarna. Oavsett så är det den tillförda luftens eller KB temp som avgör COP.
Ja, troligtvis.D Dilato skrev:
En kinesisk inverter poolvärmepump ökar sin uteffekt ungefär 35%, kanske upp mot 40% om lufttemperaturen ökar från 15 till 26 grader. Vid 26 graders temperatur så skulle det om jag räknat någorlunda rätt betyda COP på precis över 5 vid 15 graders ambient och COP 7 vid 26 graders luft.
Redigerat:
Rengjort mina filter 1 gång på 14 år, tog några minuterP PHPersson skrev:Ändå konstigt, lägger jag ihop våra på jobbet. Våra fastigheter och lokaler så har vi totalt 11 llvp. Daikin, Mitsubishi, LG, Sony och Panasonic. Ingen av dem har tvingande service, det enda som gjorts är att rengöra filtren några minuter per år. Dvs 0kr.
Betydligt mer jobb med bvp att rengöra filtret.
Märkligt, min bvp har inte ens något filter. Och den fungerar fint efter 20 år.P PHPersson skrev:Ändå konstigt, lägger jag ihop våra på jobbet. Våra fastigheter och lokaler så har vi totalt 11 llvp. Daikin, Mitsubishi, LG, Sony och Panasonic. Ingen av dem har tvingande service, det enda som gjorts är att rengöra filtren några minuter per år. Dvs 0kr.
Betydligt mer jobb med bvp att rengöra filtret.
Du uttalar dig ständigt om sådant du inte har koll på. Kan du inte bara inse att llvp inte är en ersättare för bvp, de spelar inte i samma liga ens.
Hade jag haft en bostad med direktverkande elradiatorer så hade jag ev. funderat på att komplettera med en eller två llvp för att få ner uppvärmningskostnaderna.
Men jag skulle aldrig se llvp som ersättare för en bvp. De är en budgetlösning.