87 944 läst · 868 svar
88k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Medlem
· stockholm
· 2 316 inlägg
Tycker dock inte kartan som visas på energimärkningen ser ut som jag minns den sen förr då mycket ät blått nu inkl ystad!
Dom måste ha gjort om dom 3 zonerna eller så är mitt minne uselt
Dom måste ha gjort om dom 3 zonerna eller så är mitt minne uselt
Senast jag kollade var Aten den varma, Helsingfors den kalla och Strasburg (stavning?) den ”vanliga” som är medel och det var väl ungefär det jag skev att möjligtvis Ystad kan stämma för vanliga Scop? Eller så skrev jag fel. Poängen är iaf att tittar man på vanliga Scop värdet stämmer det inte för i princip någon i Sverige vilket Nissen hävdar.F fsn skrev:
Det var en rätt trubbig beskrivning av klimatzonen. Betydligt enklare att göra sin egen bedömning... om man vill ha SCOP för kallt där Helsingfors är referensen på klimatdata, Strasbourg (medel) eller Aten (varmt).C Comfort Thomas skrev:
För det andra får du hålla ordning på vem du citerar och varför, jag har varken sagt att DU har fel eller att det är nåt fel att dela in i tre klimatzoner. Det är dock ett faktum att ju längre upp i Sverige man kommer, desto trubbigae blir SCOP för luftvärmepumpar då lägsta temperaturen fortfarande är -7 oavsett klimatzon.
Det jag sa var fel var riktat till @PHPersson som hävdade att SCOP är baserat på klimat om knappast finns i Sverige.
Många seriösa tillverkare, tex NIBE redovisar "SCOP medel" och "SCOP kallt". Är man medelbegåvad så inser man var man bor och relaterar i första hand till "Kallt SCOP". Och som sagt, det slår betydligt hårdare mot luft/luft än mot BVP.P PHPersson skrev:Senast jag kollade var Aten den varma, Helsingfors den kalla och Strasburg (stavning?) den ”vanliga” som är medel och det var väl ungefär det jag skev att möjligtvis Ystad kan stämma för vanliga Scop? Eller så skrev jag fel. Poängen är iaf att tittar man på vanliga Scop värdet stämmer det inte för i princip någon i Sverige vilket Nissen hävdar.
Och då syftade jag på Scop som jag också skrev, scop kallt klimat finns såklart i Sverige. Men ”alla” vp leverantörer som bara skriver scop syftar på scop medel. Men jag skall bli tydligare så att du förstår vad jag menar.F fsn skrev:Det var en rätt trubbig beskrivning av klimatzonen. Betydligt enklare att göra sin egen bedömning... om man vill ha SCOP för kallt där Helsingfors är referensen på klimatdata, Strasbourg (medel) eller Aten (varmt).
För det andra får du hålla ordning på vem du citerar och varför, jag har varken sagt att DU har fel eller att det är nåt fel att dela in i tre klimatzoner. Det är dock ett faktum att ju längre upp i Sverige man kommer, desto trubbigae blir SCOP för luftvärmepumpar då lägsta temperaturen fortfarande är -7 oavsett klimatzon.
Det jag sa var fel var riktat till @PHPersson som hävdade att SCOP är baserat på klimat om knappast finns i Sverige.
Exakt men det skrev jag också tidigare. En viktig parameter att lägga till är att man inte kan använda scop för vv. Tex Nibe har a+++ på värmeproduktion men bara a+ på vv.F fsn skrev:
Vad är det du vill ha sagt? Att en llvp har bätte scop än en bvp om det är varmt ute? Eller vill du att jag skall fråga varför de anger framledningatemperatur på llvp?F fsn skrev:
My bad, LVVP skall det vara.... Nej, det du skall säga är "oj, dom anger viss kallt SCOP så det finns tydligen nåt som är skapligt relevant för Sverige ändå". Nåt som du bestämt sa inte fanns i inlägg #801.P PHPersson skrev:
Kan du bli tydligare med att COP är betydligt mer missvisande än SCOP så vore det också bra.P PHPersson skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 316 inlägg
Får be om ursäkt om jag råkade hänvisa till fel användare.F fsn skrev:Det var en rätt trubbig beskrivning av klimatzonen. Betydligt enklare att göra sin egen bedömning... om man vill ha SCOP för kallt där Helsingfors är referensen på klimatdata, Strasbourg (medel) eller Aten (varmt).
Klimatzonerna är helt klart inte riktigt rättvisa men enda chansen för en privatperson att ha minsta lilla att göra en jämförelse med om det är samma zon och då även samma/liknande p-design (dimensionerad effekt)
Folk jagar oftast en massa + tecken (högtSCOP) utan att kolla vilken effekt dom kan leverera när det är kallt ute
Men bra, skall jag tolka det som att du rekommenderar att titta på SCOP medel? För givet förutsättningarna så är det i princip att klassa sig själv som begåvningsreserven…..P PHPersson skrev:
Det är som jag skrev rätt underförstått att man tittar på SCOP kallt om man bor i Sverige och inte är född med huvudet under armen.