B BSOD skrev:
Och i just den jämförelsen tar elpannan hem segern, eller vad menar du?
Nej det menade jag inte, men jag bara menade att den lösningen som drar minst el lokalt måste inte vara den som är bäst för elnätet totalt sett. Tillverkning sker ofta dagtid när behovet är som störst medans max värmebehov ofta är på nätterna när behovet är mindre. Alltså bara att det är en komplex fråga tillsammans med att en bvp innehållet mycket komponenter, plastslangar mm.

F
P PHPersson skrev:
Ja jo men har man den inställningen så kan man lika gärna skita i miljöfrågan (elkraftsbehovet) helt och bara göra det man känner för / har råd med.
Tycker du generellt företag tar sitt ansvar i praktiken eller gör de bara det som för stunden är populärt för att göra så stor vinst som möjligt?
Alla är vi olika, men att lita på andra känns naivt om man bryr sig.
Ja, och ja. Jag gör som jag vill och jag anser att företag generellt tar sitt ansvar. Det finns även en hel del “regulatory requirements” inom sektorn där jag är helt övertygad om tillverkarnas efterlevnad.

F fsn skrev:
Ja, och ja. Jag gör som jag vill och jag anser att företag generellt tar sitt ansvar. Det finns även en hel del “regulatory requirements” inom sektorn där jag är helt övertygad om tillverkarnas efterlevnad.
Vad är det för regulatory requirements?

Nissens
P PHPersson skrev:
Då ber jag dig komma med än källa på 17% för jag tror inte på dig, jag tror du är manipulerad / lurad av reklam mm.
NIBE S1256 har SCOP 6,22. Det ger ca 17% av vad direkt el drar.

Källa:
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/s1256

Jag tror knappast att en värmepumpsleversantör ljuger om sådant.

Det är andra gången jag ger dig den källan, man undrar ju när du kommer att ta till dig informationen.
P PHPersson skrev:
Du fastnar i ekonomi igen, det hade du redan på punkt 1. Man måste inte ha termostater på direktverkande el men man kan ha om man vill.
Det blir rätt varmt utan termostater. Självklart vill du inte prata ekonomi när du försöker framföra att kompromissen llvp skulle vara bättre på något jämfört med bvp.
P PHPersson skrev:
llvp har en fläkt till skillnad från en elradiator som strålar mycket värme, det gör det lokalt väldigt varm. Så tar du tex. ett rum på 50m2 med säg 6 fönster. Sätt en radiator under varje fönster så kommer du upptäcka väldigt stora temperaturdifferanser. Den höga strålningsvärmen är iaf. något som jag inte uppskatten, jämför med ett hus med vattenburna radiatorer så blir det väldigt mycket jämnare (skönare enligt mig) värme.
Du vet tydligen inte vad mjukvärme är. I ett hus jag hade tidigare bytte jag många termostater på konvektorelement till elektroniska termostater som gav så kallad mjukvärme. Otrolig skillnad på inomhusklimatet blev det, och radiatorerna blev aldrig heta.
P PHPersson skrev:
Varmvatten har vi sedan tidigare kommit fram till att det är en ganska låg kostnad jämfört med uppvärmning av huset rent generellt.
Nej, det har du i så fall kommit fram till helt själv, uppvärmning av bostad och av tappvatten är två av de större kostnaderna i ett hushåll. Speciellt om man har direktel…

Det är liksom därför bvp även värmer tappvatten.
P PHPersson skrev:
Förutom någon vars fru duschade slut 200liter vid varje dusch och duschade 7 dagar i veckan eller vad det nu var. Har man den situation kanske men skall skaffa sig en vedpanna =)
Vedpanna är inte lika effektivt som bvp. Ved kostar pengar eller tid, eller både och.

Du kanske inte hört talas om att familjer ofta har barn/ungdomar som använder mängder med varmvatten. Då är en bvp perfekt, en llvp däremot helt värdelös.
P PHPersson skrev:
Nu jämför vi med direktverkande el, vattenburet. Blanda inte ihop det. Det ovan skrev jag redan i summeringen som du ifrågasatte.
Du vill gärna det, men det vi jämförde var bvp vs llvp, där bvp vinner allt, en llvp är en kompromiss, och sådana är inte riktigt bra på något.
P PHPersson skrev:
Varmvatten går fint att producera med direktverkande el också på samma sätt, det är bara att ha att motstånd i en tank.
Om man struntar i ekonomin ja, annars är bvp det naturliga valet.
P PHPersson skrev:
Jag är inte intresserad av värdehöjdningen eftersom jag inte skall flytta så det har jag ingen glädje av alls. Dessutom är det något som man inte vet förrän man säljer och inte ens då.
Förr eller senare kommer du att flytta, tro mig.

Du är rätt udda om det inte spelar någon roll för dig vad din fastighet är värd.

Nissens
P PHPersson skrev:
Nej det menade jag inte, men jag bara menade att den lösningen som drar minst el lokalt måste inte vara den som är bäst för elnätet totalt sett. Tillverkning sker ofta dagtid när behovet är som störst medans max värmebehov ofta är på nätterna när behovet är mindre. Alltså bara att det är en komplex fråga tillsammans med att en bvp innehållet mycket komponenter, plastslangar mm.
De flesta är ändå på jobbet på dagarna, eller hur?

Nissens
P PHPersson skrev:
Så enkelt är det inte… hänsyn måste tas till den energi produkten kräver att tillverkas, installera, underhållas samt destrueras/återvinnas. Då är nog inte just bvp förstahandsvalet.
Kan du visa en källa på det? En bvp är i stort sett konstruerad som en frys.

Nissens
P PHPersson skrev:
Ofta krävs en ROI på max 3år vilket inte bergvärme i villor är i närheten av.
Vilket struntprat.

Nissens Nissens skrev:
NIBE S1256 har SCOP 6,22. Det ger ca 17% av vad direkt el drar.

Källa:
[länk]

Jag tror knappast att en värmepumpsleversntör ljuger om sådant.

Det är andra gången jag ger dig den källan, man undrar ju när du kommer att ta till dig informationen.
Scop är tyvärr inte riktigt så bra, det är en teoretisk testcykel som varken testas praktiskt eller för den delen tar hänsyn till Svenskt klimat. Så nej det hjälper inte en andra gång när du skriver felaktigheter.
Nissens Nissens skrev:
Det blir rätt varmt utan termostater. Självklart vill du inte prata ekonomi när du försöker framföra att kompromissen llvp skulle vsra bättre på något jämfört med bvp.
Pratar gärna ekonomi och tittar man på förbrukning så är bvp överlägsen direktverkande el. Dock inte 6,22 gånger så bra.
Nissens Nissens skrev:
Du vet tydligen inte vad mjukvärme är. I ett hus jag hade tidigare bytte jag många termostater på konvektorelement till elektroniska trrmostster som gav så kallad mjukvärme. Otrolig dkillnad blev det, och radiatorerna blev aldrig heta.
Det kräver ju tyvärr fler element om de skall bli mindre varma.
Nissens Nissens skrev:
Nej, ert har du i så fall kommit fram till helt själv, uppvärmning av bostad och av tappvatten är två av de större kostnaderna i ett hushåll. Speciellt om man har direktel…
Uppvärmning ja, varmvatten håller jag inte med om.
Nissens Nissens skrev:
Det är liksom därför bvp även värmer tappvatten.
Ekonomi
Nissens Nissens skrev:
Vedpanna är inte lika effektivt som bvp. Ved kostar pengar eller tid, eller både och.
japp
Nissens Nissens skrev:
Du kanske inte hört talas om att familjer ofta har barn/ungdomar som använder mängder med varmvatten. Få är en bvp perfelt, en llvp däremot helt värdelös.
Hur mycket tjänar man på en bvo på ett år?
Nissens Nissens skrev:
Du vill gärna det, men det vi jämförde var bvp vs llvp, där bvp vinner sllt, en llvp är en kompromiss, och sådana är inte riktigt bra på något.
Bättre på att kyla är den iaf :)
Nissens Nissens skrev:
Om man struntar i ekonomin ja, annsrs är bvp det naturliga valet.

Förr eller senare kommer du att flytta, tro mig.

Du är rätt udda om det inte spelar någon roll för dig vad din fastighet är värd

Nissens Nissens skrev:
Vilket struntprat.
Jaså? Menar du att en bvp gör det?

F
P PHPersson skrev:
Vad är det för regulatory requirements?
Det är mängder, bla gaser, material och en jävla massa.

Nissens Nissens skrev:
De flesta är ändå på jobbet på dagarna, eller hur?
Japp!

F fsn skrev:
Det är mängder, bla gaser, material och en jävla massa.
Ok

Nissens
P PHPersson skrev:
Jaså? Menar du att en bvp gör det?
Det kräbvs aldrig ROI på tre år på en värmeanläggning.

Javisst, gör en bvp det. Installerar du från en uttjänt bvp eller en llvp eller sämre till en modern bvp så ökar fastighetens värde med minst det bvp kostade. Åtminstone om man bor i stadsnära områden.

Det kan ju tex göra att någon hamnar under 50% belåningsgrad och får ytterligare minskade fasta kostnader utöver den kostnadseffektiva värmen och varmvattnet.

Nissens Nissens skrev:
Kan du visa en källa på det? En bvp är i stort sett konstruerad som en frys.
Det enda gemensamma är väl typ kompressorn.
Nissens Nissens skrev:
Det kräbvs aldrig ROI på tre år på en värmeanläggning.

Javisst, gör en bvp det. Installerar du från en uttjänt bvp eller en llvp eller sämre till en modern bvp så ökar fastighetens värde med minst det bvp kostade. Åtminstone om man bor i stadsnära områden.

Det kan ju tex göra att någon hamnar under 50% belåningsgrad och får ytterligare minskade fasta kostnader utöver den kostnadseffektiva värmen och varmvattnet.
Haha, jag skall köpa massor till mitt hus. Ny bvp, nya fönster, solpaneler, nytt kök, renovera alla rum bygga pool och vips är huset värt massor mer och min belåningsgrad sjunker så mycket att jag bor skitbilligt! Måste vara win-win på den!

Nissens
P PHPersson skrev:
Scop är tyvärr inte riktigt så bra, det är en teoretisk testcykel som varken testas praktiskt eller för den delen tar hänsyn till Svenskt klimat. Så nej det hjälper inte en andra gång när du skriver felaktigheter.
😂😂
Så SCOP är kasst?
Märkligt då att hela branschen säger motsatsen.

Men med en llvp så förstår jag att du inte gillar SCOP, det visar ju hur kassa de är i jämförelse.
P PHPersson skrev:
Pratar gärna ekonomi och tittar man på förbrukning så är bvp överlägsen direktverkande el. Dock inte 6,22 gånger så bra.
Jodå. Ungefär 6 ggr effektivare än direktel.
Tänk på att varmvattnet också blir billigare, väldigt stor skillnad mot din elpatron. Har man en fru och ett par döttrar så gör det rätt stor skillnad. 😊
P PHPersson skrev:
Det kräver ju tyvärr fler element om de skall bli mindre varma.
Du har alltså inte koll på mjukvärme… för du har fel.
P PHPersson skrev:
Uppvärmning ja, varmvatten håller jag inte med om.
Klart du inte vill prata varmvatten heller eftersom du kör det på elpatron… absolut dyraste varmvattnet man kan ha.
P PHPersson skrev:
Ekonomi

japp

Hur mycket tjänar man på en bvo på ett år?
Över 80% i elkostnader sparar man jämfört med direktverkande el. Men man tjänar inget, man sparar bara på utgifter.

Utöver det så stiger värdet på huset med en bvp vare sig du gillar det eller inte.

Jag hade behövt 2-3 llvp plus en varmvattenberedare om de skulle ersätta min bvp. Ineffektiv, dyr och ful lösning med llvp:ar och vvb - dessutom sämre komfort.
P PHPersson skrev:
Bättre på att kyla är den iaf :)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.