P
M Martin Lundmark skrev:
I mitt hus så innebär inomhusgivaren (som jag beskrev) att styrsystemet känner av t.ex. om vi är många personer i huset eller använder spisen/ugnen i köket så mycket att det finns överskottsvärme.
Pudelns kärna är fortfarande vilka parametrar som reglersystemet kan variera för att temperaturen i huset ska vara så nära börvärdet som möjligt.

Att ett reglersystem använder givare är ganska givet(!). Det är vad som kan varieras ur värmesynpunkt för att styra mot målet som är det intressanta i den här diskussionen (för mig åtminstone).
 
P pmd skrev:
Det är ett litet sidospår om att byta till en s.k. varvtalsstyrd cirkulationspump i ett vattenburet värmesystem.

Se min spekulation i inlägg #131 samt de därpå följande inläggen #134, #135, #136 etc.
Hej pmd

Vid strömavbrott har jag värmesystemets cirkulationspump i drift med reservkraft.

Detta för att via värmeelementen i alla uppvärmda rum ”bakvägen” hålla elementvattnet varmt och sprida värmen runt i huset i huset och till garaget.

I många fall så ligger elementvattnets ledningar även nära ledningar för varmt och kallt vatten i huset.

Att jag använder en varvtalsstyrd cirkulationspump, är för att hålla nere effektbehovet vid reservkraftdrift, men det ger även ett lägre effektbehov vid normaldrift.
 
C
P pmd skrev:
Det är ett litet sidospår om att byta till en s.k. varvtalsstyrd cirkulationspump i ett vattenburet värmesystem.
Aha, låter som att det vore en diskussion som skulle vara värd en egen tråd?
 
C cpalm skrev:
Aha, låter som att det vore en diskussion som skulle vara värd en egen tråd?
Hej cpalm

Det handlar om att förbereda huset för att klara strömavbrott, Och att integrera detta i husets normala funktioner.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Pudelns kärna är fortfarande vilka parametrar som reglersystemet kan variera för att temperaturen i huset ska vara så nära börvärdet som möjligt.

Att ett reglersystem använder givare är ganska givet(!). Det är vad som kan varieras ur värmesynpunkt för att styra mot målet som är det intressanta i den här diskussionen (för mig åtminstone).
Hej pmd

För mig som inte håller på med reglerteknik så är metoden att hantera oönskad förlustvärme (överskottsvärme) i huset genom att minska på värmepumpens avgivna effekt en bra metod ” för att styra mot målet”. Att hamna så nära börvärdet som möjligt.

Det har fungerat bra i många år i mitt hus.

Överskottsvärmen, bl.a. genom solinstrålning, som uppstår på sommaren (när bergvärmepumpen inte arbetar), kan jag naturligtvis inte reglera med hjälp av bergvärmepumpen.

Där, så har jag har förberett för att komplettera med frikyla (från borrhålen) under sommaren när värmepumpen inte behöver avge värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P pmd skrev:
Rumstemperaturen beror på utetemperaturen, husets isoleringsgrad, husets ventilation och vattentemperaturen i radiatorerna. Om jag har glömt nåt kan väl någon påminna mig?

Av dessa fyra faktorer är det endast vattentemperaturen som ett värmesystem kan påverka. Eventuellt kan det även styra ventilationen i viss mån.

Jag undrar sålunda vad som är fel i mitt antagande i inlägg #135.
Rimligt är att även reglera vattenflödet till värmarna tex genom konstant eller proportionellt reglerad tryckuppsättning för pumpen. Du kan sträva efter ett optimalt P-band för ev termostatventiler.

Vi tar allt steg för steg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Det handlar om att förbereda huset för att klara strömavbrott, Och att integrera detta i husets normala funktioner.
OK. Antar att kontextet då är ved/pellets/oljepanna?
Bra poäng med att en varvtalsstyrd/"borstlös" cirkulationspump har bättre verkningsgrad.
Men är inte riktigt med på hur varvtalsstyrning i övrigt relaterar till strömavbrott(?)
 
C cpalm skrev:
OK. Antar att kontextet då är ved/pellets/oljepanna?
Bra poäng med att en varvtalsstyrd/"borstlös" cirkulationspump har bättre verkningsgrad.
Men är inte riktigt med på hur varvtalsstyrning i övrigt relaterar till strömavbrott(?)
Hej cpalm

TS skrev bl.a. inledningsvis; ”Genom att välja rätt elverk kan du säkerställa att ditt hem fortsätter att fungera smidigt även under oväntade strömavbrott och underlätta de störningar som ett långvarigt strömavbrott orsakar.”

Att klara hemberedskapen för familjen och anhöriga i upp till en vecka samtidigt med att lösa att undvika frysskador på ett hus, kan för många bli komplicerat.

Ett exempel; ”Hemma får man, sammanlagt av alla fyra klasserna, förvara högst 100 liter brandfarliga vätskor. Drivmedel i fordon och reservdunk räknas inte in i detta. Dessutom får man förvara högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja och diesel) för uppvärm ning och elproduktion, dock inte i själva bostaden.
https://rib.msb.se/filer/pdf/25569.pdf

Du får alltså max förvara 100 liter brandfarliga vätskor som bensin och bränsle till spritkök. Tar du elverket Honda Elverk EU22i inverter så är driftstiden 3h 30min på en tank (3,6 liter) vid 1 600 W last, det innebär ca 25 liter dygn. Med 75 liter klarar du 3 dagar om du har 25 liter kvar till övriga brandfarliga vätskor.

Väljer du ett trefasigt dieselverk och avser att koppla det med ett reservkraftuttag till huset då krävs att ditt elnätsbolag godkänner val av reservkraftsomkopplare samt jordtag. Ett trefasigt elverk har svårt att klara av att lösa ut våra vanliga säkringar på stipulerad tid och det ”mår inte bra” vid stora enfaslaster, då riskerar fasspänningarna på vissa faser bli stora på andra faser bli små. Det kan därför vara svårt att klara sig med ett effektmässigt litet trefasigt elverk.

Jag startade i januari 2021 en tråd här ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” för att bland annat belysa den problematik en reservkraftanläggning kan vara. Det är ju din ”livbåt” vid strömavbrottet som du bär kunna lita på och även klara av att felsöka och reparera om fel inträffar. Vid ett strömavbrott är det inte läge att förvänta sig mycket av den hjälp vi normalt kan påkalla.

Jag har valt att elda i två sparinsatser och med batterier uppladdade från ett enfas elverk driva kyl frys, belysning kommunikation etc. med 25 – 50 liter aspenbränsle och då klara en vecka.

För att undvika att vattenledningar fryser så driver jag en ” varvtalsstyrd/"borstlös" cirkulationspump” som ”har bättre verkningsgrad” än den ordinarie cirkulationspumpen och därigenom underlättar att hushålla med bränslet.

När man gör sin effekt och energibudget för att klara en veckas strömavbrott då ser man hur viktigt en låg effekt och ett lågt elenergibehov har för uthålligheten.

Här hittar du första utkastet till min effekt och energibudget i min tråd;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
 
Redigerat:
P
GK100 GK100 skrev:
Rimligt är att även reglera vattenflödet till värmarna tex genom konstant eller proportionellt reglerad tryckuppsättning för pumpen. Du kan sträva efter ett optimalt P-band för ev termostatventiler.
Även? Förutom temperaturen på vattnet?

Är jag helt ute och cyklar att det enda man kan reglera om man har en icke varvtalsstyrd cirkulationspump i sitt vatteburna värmesystem är temperaturen på vattnet? Med en varvtalsstyrd pump kan man även reglera flödet, vilket ger en frihetsgrad till.

Som Martin har påpekat så har en varvtalsstyrd cirkulationspump dessutom bättre verkningsgrad.

Jag kan inget om vattenburen värme, så jag har alltid trott att ett sådant system kan reglera flödet genom radiatorerna och på så sätt ganska snabbt reglera värmetillförseln till ett rum.
 
P pmd skrev:
Även? Förutom temperaturen på vattnet?

Är jag helt ute och cyklar att det enda man kan reglera om man har en icke varvtalsstyrd cirkulationspump i sitt vatteburna värmesystem är temperaturen på vattnet? Med en varvtalsstyrd pump kan man även reglera flödet, vilket ger en frihetsgrad till.

Som Martin har påpekat så har en varvtalsstyrd cirkulationspump dessutom bättre verkningsgrad.

Jag kan inget om vattenburen värme, så jag har alltid trott att ett sådant system kan reglera flödet genom radiatorerna och på så sätt ganska snabbt reglera värmetillförseln till ett rum.
Nej du cyklar inte så mycket när det gäller som ofta här småhus där är det dominerande endast någon form av reglerad framledningstemp med kompenserande ev inne-, utegivare. I lite större sammanhang kommer inte sällan flöde också med i bilden som en parameter man får vikta pumparbete mot oönskad avsvalning i rörsystemen som ett exempel. Beroende på driftpunkt och energikostnaden kan det vara lämpligt att spela med både temp dvs difftemp och pumparbete dvs flöde,

Med alla små fina småpumpar med PM-motorer skulle det vara enkelt att använda på ett bra sätt även i småhus om inte annat av komfortskäl både med små och stora värmeavgivande ytor kan det vara positivt med den möjligheten.

Som du förstår är detta överkurs på BH och OT i Martins tråd kring drift vid strömavbrott så jag tar inte upp det vidare här nu.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.