P pmd skrev:
Husets uppvärmning regleras alltså enbart genom hur mycket det värmebärande mediet värms upp?
pmd

Det har jag inte sagt

Det vanligaste är att man t.ex. vid fjärrvärme eller bergvärme har en givare för utomhustemperatur.

Jag har i min bergvärme dessutom kompletterat med en inomhus temperaturgivare mer en extra temperaturratt för justering om man t.ex., kortvarigt, vill öka inomhustemperaturen.

Som jag skrev tidigare; Om man inte (som jag) har installerat en extra innegivare då använder min bergvärmepumps styrsystem elementens vattentemperatur för att ”hålla grov koll” på inomhustemperaturen.

P
M Martin Lundmark skrev:
Det vanligaste är att man t.ex. vid fjärrvärme eller bergvärme har en givare för utomhustemperatur.

Jag har i min bergvärme dessutom kompletterat med en inomhus temperaturgivare mer en extra temperaturratt för justering om man t.ex., kortvarigt, vill öka inomhustemperaturen.
Vad styrs av dessa givare?
Är det något mer än vattentemperaturen som styrs?

returen
P pmd skrev:
Jag inbillar mig att det är lättare att göra det med några sensorer och lite elektronik än att dra i snören vid exakt rätt tidpunkt. ;-)
ja hur fan hade du tänkt att göra det annars?

P pmd skrev:
Hej pmd

Jag håller inte på med reglerteknik, om du vill veta djupare om olika styrprinciper mm får du nog fråga någon annan.

• Haha
returen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Indirekt givetvis rumstemperaturen som också är den intressanta. Bra med lite fler givare än framledningen så man kan framkoppla lite i högre ordningar och mota störningar på rätt sätt. Utegivare och rumsgivare är ju det vanliga både enskilt och tillsammans. Numera ovanligt är sk entalpigivare som kombinerat med vindhastighet ger ett bra och användbart mått.

P
GK100 GK100 skrev:
Indirekt givetvis rumstemperaturen som också är den intressanta. Bra med lite fler givare än framledningen så man kan framkoppla lite i högre ordningar och mota störningar på rätt sätt. Utegivare och rumsgivare är ju det vanliga både enskilt och tillsammans. Numera ovanligt är sk entalpigivare som kombinerat med vindhastighet ger ett bra och användbart mått.
Rumstemperaturen beror på utetemperaturen, husets isoleringsgrad, husets ventilation och vattentemperaturen i radiatorerna. Om jag har glömt nåt kan väl någon påminna mig?

Av dessa fyra faktorer är det endast vattentemperaturen som ett värmesystem kan påverka. Eventuellt kan det även styra ventilationen i viss mån.

Jag undrar sålunda vad som är fel i mitt antagande i inlägg #135.

P
returen returen skrev:
ja hur fan hade du tänkt att göra det annars?
Av de två alternativen väljer jag inte att dra i snöret vid rätt tidpunkt eftersom blixten inte står stilla när jag rör mig, till skillnad från Fantomen.

Har du ett tredje alternativ att föreslå?

P pmd skrev:
Rumstemperaturen beror på utetemperaturen, husets isoleringsgrad, husets ventilation och vattentemperaturen i radiatorerna. Om jag har glömt nåt kan väl någon påminna mig?

Av dessa fyra faktorer är det endast vattentemperaturen som ett värmesystem kan påverka. Eventuellt kan det även styra ventilationen i viss mån.

Jag undrar sålunda vad som är fel i mitt antagande i inlägg #135.
Hej pmd

Du har väl även solinstrålningen, vindavkylning, förlustvärme från alla olika apparater i huset och de människor som befinner sig i huset.

C
Har säkert missat nåt här, men vad är det för cirkulationspumpar ni pratar om?

I den mån värmeanläggningen försörjs av reservkraft ser man väl till att även ordinare styr/reglersystem fungerar som "vanligt"?

P
M Martin Lundmark skrev:
Hej pmd

Du har väl även solinstrålningen, vindavkylning, förlustvärme från alla olika apparater i huset och de människor som befinner sig i huset.
Ja, det har du rätt i! Ingen av dessa dock är speciellt lätt att inkorporera i värmeregleringssystemet. Det skulle möjligen vara apparatvärmen, men det tycks mig opraktiskt att använda (hushålls)apparater för att reglera inomhustemperaturen.

returen
P pmd skrev:
Av de två alternativen väljer jag inte att dra i snöret vid rätt tidpunkt eftersom blixten inte står stilla när jag rör mig, till skillnad från Fantomen.

Har du ett tredje alternativ att föreslå?
skulle inte drömma om att försöka göra ett slike stolleprov
gemensam axel skulle är ju ett måste obalans på faserna bilda oanade effekter
det du behöver utan gemensam axel är ballanskraft likt vindkraftverken dvs du fasar in mot befintligt nät men då kan du ju inte gå offgrid
jag hade köpt en refas kragg

P
C cpalm skrev:
Har säkert missat nåt här, men vad är det för cirkulationspumpar ni pratar om?
Det är ett litet sidospår om att byta till en s.k. varvtalsstyrd cirkulationspump i ett vattenburet värmesystem.

Se min spekulation i inlägg #131 samt de därpå följande inläggen #134, #135, #136 etc.

P
returen returen skrev:
jag hade köpt en refas kragg
Det hade förstås jag också. Ta inte allting på blodigt allvar som är försett med smileys.

P pmd skrev:
Ja, det har du rätt i! Ingen av dessa dock är speciellt lätt att inkorporera i värmeregleringssystemet. Det skulle möjligen vara apparatvärmen, men det tycks mig opraktiskt att använda (hushålls)apparater för att reglera inomhustemperaturen.
Hej pmd

I mitt hus så innebär inomhusgivaren (som jag beskrev) att styrsystemet känner av t.ex. om vi är många personer i huset eller använder spisen/ugnen i köket så mycket att det finns överskottsvärme.

Men jag använder inte ”(hushålls)apparater för att reglera inomhustemperaturen”.

returen
P pmd skrev:
Det hade förstås jag också. Ta inte allting på blodigt allvar som är försett med smileys.
allt är blodigt alvar på BH

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.