9 907 läst · 159 svar
10k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
pmdP pmd skrev:
Det har jag inte sagt
Det vanligaste är att man t.ex. vid fjärrvärme eller bergvärme har en givare för utomhustemperatur.
Jag har i min bergvärme dessutom kompletterat med en inomhus temperaturgivare mer en extra temperaturratt för justering om man t.ex., kortvarigt, vill öka inomhustemperaturen.
Som jag skrev tidigare; Om man inte (som jag) har installerat en extra innegivare då använder min bergvärmepumps styrsystem elementens vattentemperatur för att ”hålla grov koll” på inomhustemperaturen.
Vad styrs av dessa givare?M Martin Lundmark skrev:
Är det något mer än vattentemperaturen som styrs?
Indirekt givetvis rumstemperaturen som också är den intressanta. Bra med lite fler givare än framledningen så man kan framkoppla lite i högre ordningar och mota störningar på rätt sätt. Utegivare och rumsgivare är ju det vanliga både enskilt och tillsammans. Numera ovanligt är sk entalpigivare som kombinerat med vindhastighet ger ett bra och användbart mått.P pmd skrev:
Rumstemperaturen beror på utetemperaturen, husets isoleringsgrad, husets ventilation och vattentemperaturen i radiatorerna. Om jag har glömt nåt kan väl någon påminna mig?GK100 skrev:Indirekt givetvis rumstemperaturen som också är den intressanta. Bra med lite fler givare än framledningen så man kan framkoppla lite i högre ordningar och mota störningar på rätt sätt. Utegivare och rumsgivare är ju det vanliga både enskilt och tillsammans. Numera ovanligt är sk entalpigivare som kombinerat med vindhastighet ger ett bra och användbart mått.
Av dessa fyra faktorer är det endast vattentemperaturen som ett värmesystem kan påverka. Eventuellt kan det även styra ventilationen i viss mån.
Jag undrar sålunda vad som är fel i mitt antagande i inlägg #135.
Hej pmdP pmd skrev:Rumstemperaturen beror på utetemperaturen, husets isoleringsgrad, husets ventilation och vattentemperaturen i radiatorerna. Om jag har glömt nåt kan väl någon påminna mig?
Av dessa fyra faktorer är det endast vattentemperaturen som ett värmesystem kan påverka. Eventuellt kan det även styra ventilationen i viss mån.
Jag undrar sålunda vad som är fel i mitt antagande i inlägg #135.
Du har väl även solinstrålningen, vindavkylning, förlustvärme från alla olika apparater i huset och de människor som befinner sig i huset.
Ja, det har du rätt i! Ingen av dessa dock är speciellt lätt att inkorporera i värmeregleringssystemet. Det skulle möjligen vara apparatvärmen, men det tycks mig opraktiskt att använda (hushålls)apparater för att reglera inomhustemperaturen.M Martin Lundmark skrev:
skulle inte drömma om att försöka göra ett slike stolleprovP pmd skrev:
gemensam axel skulle är ju ett måste obalans på faserna bilda oanade effekter
det du behöver utan gemensam axel är ballanskraft likt vindkraftverken dvs du fasar in mot befintligt nät men då kan du ju inte gå offgrid
jag hade köpt en refas kragg
Hej pmdP pmd skrev:
I mitt hus så innebär inomhusgivaren (som jag beskrev) att styrsystemet känner av t.ex. om vi är många personer i huset eller använder spisen/ugnen i köket så mycket att det finns överskottsvärme.
Men jag använder inte ”(hushålls)apparater för att reglera inomhustemperaturen”.