9 907 läst · 159 svar
10k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Jag gick en annan väg.TRJBerg skrev:Om man vill ha reservkraft för en VP med toppeffektbehov på 9 kW (elpatron etc finns ej), vilka krav/förutsättningar gäller?
- Prestanda och funktioner elverket?
- Utforming och kapacitet för ev batteribuffert?
Antar här att det är direkt matning till VP, dvs ingen (risk för) koppling till allmänna elnätet. (Och inget annan strömförbrukare. Läge landsbygd med stort avstånd till närmsta granne.)
Installerade en kamin med fläktutblås i tre olika rum.
Fläkten tar knappt 200W, så med lite ved i förrådet, och 60 liter bensin, klarar jag en vecka även när det är riktigt kallt.
Blev en prisvärd lösning tycker jag, och elverket är portabelt, så det kan jag mernyttja.
Japp, Honda EU22i.spikplanka skrev:
Och en fördel är att jag även kan köra två elverk i parallellkoppling, och fördubbla effekten - bra finess!
Köpte på Kampanj, och fick två enheter för bra pris.
Har dock insett att jag aldrig kommer att behöva mer än vad ett ger, men kanske bra att ha en backup 🙃
Elspis? start av vattenpump? värmepump?Hannuse skrev:
Man kan aldrig få för mycket el..
Sedan är det lätt att optimera tomgångseffekt om man kan slå av och på hela aggregat istället för att reglera motorn.
Ja, Hondan har ett läge för "självreglering", och då anpassar den sig efter belastningen, det fungerar bra om man bortser från motorstarter, då bör man ställa den i läget "full effekt".spikplanka skrev:
Men vid strömavbrott så räknar jag bort vissa bekvämligheter, som elektrisk spis, värmepump och tyvärr vattenpumpen eftersom den bara är trefasig i dagsläget.
Kikar dock på att installera en enfasig vattenpump som bypass, och varmvattenberedaren kan jag köra på elverken, det är inget problem.
Så...håller med, man kan inte få för mycket el, men jag tänker att jag prioriterar funktion och uthållighet.
Om det oturar sig så att jag är mitt i en destillering av större format....då får det bli så.
Om du likriktar utgångarna från motorgeneratorerna så kan du mata en 1-fas 230 V, Variable Frequency Drive (VFD) med denna 325 V DC.
Ser inte vad du avser, men antar att det är någonting i den här stilen:spikplanka skrev:
https://www.amazon.com/Variable-Frequency-Inverter-Converter-HUANYANG/dp/B0775S7KFW/ref=sr_1_5
Skulle faktiskt vara intressant att prova.
Utgångarna från motorgeneratorerna ger 230 V AC och därmed är toppspänningen 325 V (Vpeak=Vrms*sqrt(2))Hannuse skrev:
En VFD likriktar ingående AC det första den gör och hackar sedan upp elen. Som i en PC-nätdel. Således är det egalt om det är 230 V AC eller 325 V DC som matas in. Enda undantaget är att diodbryggan får dubbla belastningen men det är iaf för PC-nätdelar sällan ett problem.
Således kan man likrikta ingående AC för att lättare kunna koppla samman enheter. Därefter matar man en VFD och får då ut 3-fas AC. Genom att parallellkoppla flera motorgeneratorer får man också till ett "styvt" elnät.
(iofs går det att synkronisera flera AC källor och mata på det sättet också.. kanske enklare?)
Ett frågetecken är väl vad den där amazon-VFD:n ger för utspänning? 3-fas 230 V AC eller 3-fas 400 V AC.. och andra är vågform och EMI.
Men grundpoängen är att en VFD kan ordna ett riktigt 3-fas elnät om man vill. Men man får dock hålla sig till 50 Hz..
Och enfas motorgeneratorer för AC är relativt enkla att få tag på till skillnad från stora 3-fas motorgeneratorer. I tillägg finns som sagt stora möjligheter att få styra tomgångsförluster.
Är motorgeneratorerna av invertertyp så har de säkert en DC bus internt som man kan nyttja.
Omvandlar man AC till DC för stora effekter så behöver man dock absolut en Power Factor Controller (PFC) som sitter på ingången till moderna PC-nätagg.
Om jag skulle försöka med en sådan lösning skulle alla rör i huset frysa (om det t ex är -20).Hannuse skrev:
Ok, det beror väl på hur planlösningen ser ut.TRJBerg skrev:
Men jag tror att jag klarar av att i alla fall hålla mig ovanför frysningsgränsen i alla rum med detta koncept, även vid sträng kyla.
Man kanske ska testa några dagar i vinter, bara för att utvärdera?
Vi får se.
Det handlar nog mera om var rören är dragna. I mitt fall i krypgrund och golv mot krypgrund.Hannuse skrev:
Hej HannuseHannuse skrev:
När jag, bland annat, tittat påolika system att klara strömavbrott så har jag kommit till den lösning jag idag har i mitt hus och skrivit om en tråd här.
Med ett extra enfas 230V elsystem i mitt hus, med en inverter driven från batterier som är uppbackade med en bensingenerator (ca 4 tim. dygn, 25-50 liter bränsle för en vecka) som går att köra på aspenbränsle som kan lagras i flera år.
Värmen får jag från två vedeldade spisinsatser (en på varje våning) och genom att köra en varvtalsstyrd cirkulationspump (ca 10-20W) så ökar jag sannolikheten att vattnet i värmesystemet inte fryser.
Det gäller att man bygger ett kostnadseffektivt och driftsäkert system som man själv kan sköta driften av och felsöka i samt med möjlighet till redundans (reserver) vid fel även under pågående strömavbrott.
Nu är jag för gammal för att bygga nytt. Men skulle det bli. Så blev det ett separta 12 V system med minst en LED i taket i varrje rum och kanske något uttag med. Ett batteri på ca 120 amp räcker länge.Blir då som en nödljusanläggning. Och ha en strömbrytare på ca 2 meters höjd i varje rum. . För att få värme så blev det någon form av vedmöjlighet, med vedpanna/kamin/tung skorsten och insatts, sistnämda går bra med en 12 VCD fläkt och ev pumpar så en inverter 12 V till 230 för dessa. Hade mina tankar för 40 år sen att bygga men blev inte av, då jag fick vittring på ett billigt hus som byggs om lite. Det är då av varndra oberoende system elmässigt och för prov kan man gå direkt offgrid, med att helt enklet slå ifrån huvudbrytaren. Det med matlagning blir att ta fram fotogenkök eller grillen att värma på. Kanske vedspis. Inget är omöjligt men kan ta lite längre tid bara.
Problemet blir med alla som har en ren EL-bil som måste laddas, så för att ha 100 % offgrid blir det att ha en hybrid
Problemet blir med alla som har en ren EL-bil som måste laddas, så för att ha 100 % offgrid blir det att ha en hybrid
Keep it simple säger jag.
Många som fantiserar om att kunna leva "som vanligt" vid strömavbrott. Men bättre att ha någon busenkel och högst begränsad lösning än att inte ha något alls pga att hela projektet fallerat på att det blev överambitiöst.
Det finns normalt inte heller något ekonomiskt incitament så sällan som det i praktiken är strömavbrott.
Många som fantiserar om att kunna leva "som vanligt" vid strömavbrott. Men bättre att ha någon busenkel och högst begränsad lösning än att inte ha något alls pga att hela projektet fallerat på att det blev överambitiöst.
Det finns normalt inte heller något ekonomiskt incitament så sällan som det i praktiken är strömavbrott.
Klart rätt, så enkelt som möjligt, bara se till att man har värmen som är viktigast. Det andra går med olika metoder att ordna. stearinljus och som förr, göra en brasa på utsidan för att laga maten.C cpalm skrev:Keep it simple säger jag.