9 951 läst · 159 svar
10k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Kolla bara att gasolköket är godkänt för inomhusbruk om du tänkt använda det så. Det gamla brandgula campingköket utan tändsäkring från 60-talet man kopplar direkt på gasflaskan går bort. Högtryckskök utan regulator i allmänhet har jag för mig inte är ok inne.X xxargs skrev:
/Höghus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Tänk på att mindre enfasiga elverk saknar fungerande skyddsjord. Inte ens det stora trefasiga elverket från Duab säger något om jordfelsskydd. Om det hade varit en fast installation så skulle kravet på max 1 ansluten apparat träda in. Vid flera apparater som är avsedda att skyddsjordas så riskerar man att isolationsfel är tysta men dödliga. EMC-filter kommer troligen inte att dämpa störningar utan bara skicka dem till nästa apparat etc. Att koppla ett sådant mot husets fast anläggning man kan glömma.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-aer-denna-loesning-ok-saeker.494425/
https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbod-off-grid-med-solceller-och-batteri.526704/
https://www.byggahus.se/forum/threa...erk-som-reservkraft-vid-noedsituation.501162/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-aer-denna-loesning-ok-saeker.494425/
https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbod-off-grid-med-solceller-och-batteri.526704/
https://www.byggahus.se/forum/threa...erk-som-reservkraft-vid-noedsituation.501162/
I praktiken, hur stor är risken att en fullt fungerande apparat plötsligt ska få isolationsfel under ett pågående strömavbrott och att någon just då ska hålla på och ta i dessa apparater?Bo.Siltberg skrev:
Utan jord vid generatordrift, vilken väg tar strömmen genom kroppen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Det är helt uppenbart tillräckligt stor sannolik för att reglerna ställer kravet på max 1 apparat.
Detta för att undvika fel som ger en dödlig potential mellan två apparater, inte mot jord för den finns ju inte!
Detta för att undvika fel som ger en dödlig potential mellan två apparater, inte mot jord för den finns ju inte!
Om vi skiter i reglerna och tittar på verkligheten, har det någonsin hänt att, vid generatordrift, två apparater samtidigt fått ett fel där den ena lagt fas på höljet och den andra noll, och någon rört vid dessa apparater samtidigt?Bo.Siltberg skrev:
Om dessa apparater dessutom är skyddsjordade så är dessas höljen ihopkopplade via den gemensamma jorden (som inte går någonstans till generatorn) så då kortsluts generatorns fas-noll och överlastsäkringen bryter.
Om dom är dubbelisolerade finns ju inte risken, väl?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Jag skiter inte i reglerna. Det är samma slags fel som gör att man kräver jordtag vid reservkraft. Reglerna finns där oberoende av vad vi anser om sannolikhet och konsekvens. Det står mycket mer om detta i de länkade trådarna. Där har jag beskrivit hur jag tycker man kan tillämpa dem i praktiken utan att bryta mot dem alltför mycket.
Kan det mångkunniga byggahuskollektivet ge mig lite synpunkter på nedanstående elverk och min eventuella användning av det?
Mitt hus har tre eldstäder varav en är en vedspis, så uppvärmning och matlagning går bra med det vedlager jag har (åtta kubikmeter stjälpt ved tror jag att det är).
Det stora problemet vid elavbrott är vattenpumpen. Det är en Grundfos MS402B trefaspump som är märkt 50 Hz 0.75 kW.
Jag hittade detta elverk som tycks uppfylla kraven för att kunna driva vattenpumpen. Jag tänkte i så fall placera det utomhus under tak utan väggar men där det går att spänna upp presenningar för att skydda mot vattenstänk från sidan.
Eventuellt går det också att driva kyl och frys (enfas) med elverket, men jag har inte kollat upp hur stora startströmmar de kräver.
Jag tänker mig att man kör elverket intermittent för att fylla upp hydroforen, så det borde gå att få vattenförsörjning ganska länge på de 25 liter bensin som tanken rymmer. Drifttiden anges till 11 timmar vilket bör räcka till ganska många dagars påfyllning av hydroforen.
Mitt hus har tre eldstäder varav en är en vedspis, så uppvärmning och matlagning går bra med det vedlager jag har (åtta kubikmeter stjälpt ved tror jag att det är).
Det stora problemet vid elavbrott är vattenpumpen. Det är en Grundfos MS402B trefaspump som är märkt 50 Hz 0.75 kW.
Jag hittade detta elverk som tycks uppfylla kraven för att kunna driva vattenpumpen. Jag tänkte i så fall placera det utomhus under tak utan väggar men där det går att spänna upp presenningar för att skydda mot vattenstänk från sidan.
Eventuellt går det också att driva kyl och frys (enfas) med elverket, men jag har inte kollat upp hur stora startströmmar de kräver.
Jag tänker mig att man kör elverket intermittent för att fylla upp hydroforen, så det borde gå att få vattenförsörjning ganska länge på de 25 liter bensin som tanken rymmer. Drifttiden anges till 11 timmar vilket bör räcka till ganska många dagars påfyllning av hydroforen.
Redigerat:
Utgångsläge enfas elverk:Bo.Siltberg skrev:Jag skiter inte i reglerna. Det är samma slags fel som gör att man kräver jordtag vid reservkraft. Reglerna finns där oberoende av vad vi anser om sannolikhet och konsekvens. Det står mycket mer om detta i de länkade trådarna. Där har jag beskrivit hur jag tycker man kan tillämpa dem i praktiken utan att bryta mot dem alltför mycket.
Vad tycker du om felfallet två jordade apparater som sitter ihop med jord på höljena, hur kan det bli farligt avsett hur dessa apparater matas?
Apparat 1 till apparat 2:
Fel 1 genomslag nolla till nolla
Fel 2 genomslag fas till fas
Fel 3 genomslag fas till nolla
1 & 2 är ju inget problem, ingen ström flyter.
3 löser säkringen ut, ren kortslutning.
I inget av fallen kan man få strömgenomgång genom kroppen.
Redigerat:
Din pump är rätt modest i effektförbrukning trots 3-fas, min enfasare drar 1.2 kW när den pumpar.P pmd skrev:Kan det mångkunniga byggahuskollektivet ge mig lite synpunkter på nedanstående elverk och min eventuella användning av det?
Ett alternativ att forska vidare på om du har hyfsat styv 230V inverter är kanske något liknande https://www.ato.com/1-hp-vfd-1-phase-220v-to-3-phase-380v. - fins i större storleksklasser om man vill ha mer...
dvs en VFD som omvandlar 230V 1-fas in till 3-fas 380 Volt och förmodligen kan rampa upp motorn snyggt och prydligt utan för stora startströmmar.
nu har jag inte en aning om prislappen - men startströmmar är alltid en issue även om en större 3-fas elverk som du länkade till förmodligen är mer robust än en klenare inverter-elverk.
Elverk kan inte ge så mycket ström att de löser ut dvärgbrytare vid en kortslutning - ofta har man underspänningsskydd istället som stänger av elverkets omvandling/ankarströmmen när spänningen har varit lite för lågt lite för länge.D Dilato skrev:
Elverk är så kallad vekt elnät med ytterst lite strömmarginaler över märkströmmen på elverket, är det 30% i ström innan spänningen sjunker så är det bra. Strömmen begränsas av hur mycket magnetfält rotorn kan åstadkomma och mycket mer än 2.1-2.2 Tesla i magnetfält på rotorn är svårt att få till och förhållandet är ganska enkel - vill man ha mer ström = mer järn = tyngre generator...
Det fins anledning varför generatorer i kraftverk är enormt stora och tunga då strömförmågan kan i princip vägas in som vikt...
hade en elektriker hemma i fredags för att titta på min anläggning ang reservkraft/reserkraftsomkopplare.Mitt el-bolag gör inga installationer av reservkraftsomkopplare men har vissa regler som elektrikern måste följa bla måste jag gräva ner till berg så jag kan sätta ett jordspett.Elektrikern återkommer med offert.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 802 inlägg
Felfallen finns beskrivna i den första av de tre trådar jag länkar till ovan. Fel direkt mot sann jord kan tyckas osannolika, men det är dessa typer av fel som (troligen) ligger till grund för reglerna. I fallet som @pmd tar upp räcker det med att skyddsledaren till vattenpumpen går av. Det allvarliga är nog att det första felet är tyst. Det är otäckt med tysta fel. Har du frågor, rita en bild det fall du tänker på och posta i den tråden.D Dilato skrev:Utgångsläge enfas elverk:
Vad tycker du om felfallet två jordade apparater som sitter ihop med jord på höljena, hur kan det bli farligt avsett hur dessa apparater matas?
Apparat 1 till apparat 2:
Fel 1 genomslag nolla till nolla
Fel 2 genomslag fas till fas
Fel 3 genomslag fas till nolla
1 & 2 är ju inget problem, ingen ström flyter.
3 löser säkringen ut, ren kortslutning.
I inget av fallen kan man få strömgenomgång genom kroppen.
I denna tråd vill jag bara föra fram enkla mantra som att sätta en JFB enskilt för varje skyddsjordad förbrukare, om man har flera. Dubbelisolerade förbrukare, småapparater inomhus som bordlampor och mobilladdare, kan dela på samma JFB.
De fel och dess konsekvenser som kan uppstå här är svåröverblickbara, så man bör hålla det litet och enkelt och säkert. Man bör dels minimera risken för fel direkt mot moder jord och dels risken för att den fejk-skyddsjord som elverken ger har kontakt med nätets PEN. Även med ett eget jordtag är det svårt att säga vilka beröringsspänningar som uppstår vid ström genom moder jord.
Har aldrig tänkt på att man bara får förvara så ’lite’ som 100liter brandfarliga vätskor som bensin. Om man nu verkligen tror på långvarigt bortfall av strömmen och samtidigt vill vara väldigt laglig så verkar ju diesel det bättre drivmedlet. ”Dessutom får man förvara högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja och diesel) för uppvärmning och elproduktion, dock inte i själva bostaden.” Dock vet jag inte hur man på ett bra sätt utan bil/lastbilsflotta ska använda/cirkulera den mängden under tiden man inte behöver den för backup.M Martin Lundmark skrev:
Om man vill ha reservkraft för en VP med toppeffektbehov på 9 kW (elpatron etc finns ej), vilka krav/förutsättningar gäller?
- Prestanda och funktioner elverket?
- Utforming och kapacitet för ev batteribuffert?
Antar här att det är direkt matning till VP, dvs ingen (risk för) koppling till allmänna elnätet. (Och inget annan strömförbrukare. Läge landsbygd med stort avstånd till närmsta granne.)
Antar här att det är direkt matning till VP, dvs ingen (risk för) koppling till allmänna elnätet. (Och inget annan strömförbrukare. Läge landsbygd med stort avstånd till närmsta granne.)
Effekten på värmepumpar brukar ofta anges som avgiven värmeeffekt. Då är eleffekten som den drar från nätet lägre. Du borde kunna hitta värmepumpens märkström skriven på den någonstans. Sedan spelar det roll för driften om värmepumpen är direktstartad eller är varvtalsstyrd. Är den direktstartad måste elverket överdimensioneras en del. Att driva den från en batteribuffert tror jag är en dyr lösning vid de effekter som krävs.TRJBerg skrev:Om man vill ha reservkraft för en VP med toppeffektbehov på 9 kW (elpatron etc finns ej), vilka krav/förutsättningar gäller?