F fsn skrev:
Ja, naturligtvis. Det är väl aldrig nån som har ifrågasatt det? Tror däremot att du drar rätt stora växlar på kostnad, tror inte skillnaden är mycket mer än marginell på totalkostnaden.
Hej fsn

Jag försöker svara på varför inte man hittar trefasigt dieselelverk som har inverter.

Vad kostar en trefasig 25 kVA inverter med inbyggd likriktare som kan anslutas till ett 400 V 13,5 kVA elverk, lösa ut sökringar av samma storlek på stipulerad tid, som elverket och fungerar tillsammans med elverket.?

Vad skulle det bli för fördelar att ansluta en sådan inverter till ett elverk menar du?

Varför efterfrågas (erbjuds) inte trefasiga elverk med inverter menar du?
 
Redigerat:
X
M maria01 skrev:
kan inte vara den på bilden går ju inte att att driva en ugn diskmaskin och så viodare på en sån
Du kan inte driva ett hus på Tesla powerwall heller.
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Jag försöker svara på varför inte man hittar trefasigt dieselelverk som har inverter.

Vad kostar en trefasig 25 kVA inverter med inbyggd likriktare som kan anslutas till ett 400 V 13,5 kVA elverk, lösa ut sökringar av samma storlek på stipulerad tid, som elverket och fungerar tillsammans med elverket.?

Vad skulle det bli för fördelar att ansluta en sådan inverter till ett elverk menar du?

Varför efterfrågas (erbjuds) inte trefasiga elverk med inverter menar du?
Jag tror det efterfrågas och kommer. Invertertekniken har just nu skalfördelar i automotive. Fördelen är väl en extremt stabil frekvens och skjuter från höften och säger att idag skulle det kanske kosta 4-600€ men det är mycket gissning på den siffran. 13,5kVA, det är ett ganska biffigt elverk du tagit som exempel där.
 
F fsn skrev:
Jag tror det efterfrågas och kommer. Invertertekniken har just nu skalfördelar i automotive. Fördelen är väl en extremt stabil frekvens och skjuter från höften och säger att idag skulle det kanske kosta 4-600€ men det är mycket gissning på den siffran. 13,5kVA, det är ett ganska biffigt elverk du tagit som exempel där.
Hej fsn
Jag tog det minsta elverk som enligt de beräkningar som jag redovisade till, klarar av att lösa ut en 10 A smältsäkring på stipulerad tid.
 
X Xanthopteryx skrev:
Du kan inte driva ett hus på Tesla powerwall heller.
såg från tror det var alaska där dom hade flera powerwall som drev hela huset
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X
M maria01 skrev:
såg från tror det var alaska där dom hade flera powerwall som drev hela huset
Vi har trefas 400V. De har delad fas 120/240 (alltså enfast 240V som de delar i mitten till 2 x 120V).
Teslas batteripackar stödjer bara enfas 240V (samt delad till 120V).
Det är egentigen som ett normalt elverk vi diskuterar i denna tråd. Köper du ett elverk i dag är det delad fas 240V som delas i +120 och -120V med neutralledare i mitten.

Ditt hem har tre faser (undantaget vissa lägenheter som kan ha två eller i sällsynta fall en fas)
Om du kopplar in deras batteripack på en fas så kommer du ha en fas levande i huset och trefasprylar kommer att få spunk. Vissa prylar, som en del värmepumpar, kan dessutom gå sönder vid denna typ av "fasfel" som det de facto blir. Nibe är en sådan tillverkare där flera av deras pumpar kan råka ut för permanent inverterfel om till exempel en fas faller ifrån. Dyr reparation...
Inte jättesmart designat, kan jag väl tycka...
 
X Xanthopteryx skrev:
Vi har trefas 400V. De har delad fas 120/240 (alltså enfast 240V som de delar i mitten till 2 x 120V).
Teslas batteripackar stödjer bara enfas 240V (samt delad till 120V).
Det är egentigen som ett normalt elverk vi diskuterar i denna tråd. Köper du ett elverk i dag är det delad fas 240V som delas i +120 och -120V med neutralledare i mitten.

Ditt hem har tre faser (undantaget vissa lägenheter som kan ha två eller i sällsynta fall en fas)
Om du kopplar in deras batteripack på en fas så kommer du ha en fas levande i huset och trefasprylar kommer att få spunk. Vissa prylar, som en del värmepumpar, kan dessutom gå sönder vid denna typ av "fasfel" som det de facto blir. Nibe är en sådan tillverkare där flera av deras pumpar kan råka ut för permanent inverterfel om till exempel en fas faller ifrån. Dyr reparation...
Inte jättesmart designat, kan jag väl tycka...
huset var inte kopplat till nätet alls om det nu spelar nån roll
 
X
M maria01 skrev:
huset var inte kopplat till nätet alls om det nu spelar nån roll
Visst kan du bygga om ditt hus till enfas om du vill. Inte praktiskt dock och andelen enfasspisar är tämligen lågt. Likaså går många värmepumpar bort och du kan bara ladda eventuell batteribil med enfas (långsammare). Enfas vattenberedare finns men tar lång tid att värma.
Vill du ha lite mer kräm måste du även bygga om all eldragning för att fungera med högre strömmar, som i USA.
Dessutom nya kontakter då schuko bara klarar upp till 16A.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Genom att välja rätt elverk kan du säkerställa att ditt hem fortsätter att fungera smidigt även under oväntade strömavbrott och underlätta de störningar som ett långvarigt strömavbrott orsakar.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Hittar inget om behovet av godkänd installlation och eget jordtag ifall elverket kopplas till anläggningen och inte bara direkt till förbrukare.
Kopplat till anläggningen måste det till 100% säkras att inget kan komma ut bakvägen till nätet. Nätbolaget godkänner installationen.

Därtill finns risk vid 3-fassystem att neutralledaren lever sitt eget liv och att 1-fasförbrukare får överspänning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
är det nån som har koll varför den stora pris skilnaden på hondan

25 tusen kr i sverige mot 1198,00 € i europa
För att svenskarna i allmänhet inte begriper bättre...
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Använda trefasmotorer, startströmmarna är så stora att du behöver två eller tredubbla effekten på elverket för att det ska fungera. Inget går sönder, men motorn orkar inte komma igång. I detta fall kan du få problem med känsliga apparater, så om du ska ansluta stora laster behöver du ett bra, och rejält dyrt elverk.
Går det inte att lösa detta med någon typ av elektronisk styrning?
Förr så hade bönnerna Y-D start på höfläkten men utvecklingen borde nog ha tagit ett par steg framåt även på denna punkten.
 
A
C cpalm skrev:
Har konstaterat att dieselverk för övrigt nästan aldrig är inverterbaserade.
Rekommendationen att känslig elektronik mår bäst av att drivas av ett inverterbaserat elverk är enligt min mening ren bullshit. Snarare kan en dålig inverter ställa till det, även om jag gissar att de flesta inverters idag är av (tillräckligt) god kvalitet.
Skulle man inte kunna köra känslig elektronik via en UPS eller liknande för att komma runt detta?
 
A
M Martin Lundmark skrev:
Ett elverk med Inverterteknik är i princip ett ”vanligt” elverk där utspänningen likriktas till likspänning och denna likspänning matas till en DC/AC omvandlare (en inverter) med 230V utspänning.
Skulle man kunna använda något liknande denna:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/spanningsomvandlare-150-w-2000030753

För att lösa detta?

Jag har ett trefas bensinverk och ingång trefas från garaget till uttag trefas i källaren i mitt hus.
 
C
maxmsm skrev:
Skulle man inte kunna köra känslig elektronik via en UPS eller liknande för att komma runt detta?
Enligt min uppfattning finns det alltså inget problem att komma runt.
Men det är absolut ett alternativ förutsatt att man väljer en UPS som levererar reglerad utspänning även vid nätdrift, vilket många billigare lösningar inte gör.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Skulle man kunna använda något liknande denna:

[länk]

För att lösa detta?

Jag har ett trefas bensinverk och ingång trefas från garaget till uttag trefas i källaren i mitt hus.
Hej
Vad jag vet så har denna inverter inte sinusvåg på spänningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.