10 487 läst · 159 svar
10k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Hej fsnF fsn skrev:
Jag försöker svara på varför inte man hittar trefasigt dieselelverk som har inverter.
Vad kostar en trefasig 25 kVA inverter med inbyggd likriktare som kan anslutas till ett 400 V 13,5 kVA elverk, lösa ut sökringar av samma storlek på stipulerad tid, som elverket och fungerar tillsammans med elverket.?
Vad skulle det bli för fördelar att ansluta en sådan inverter till ett elverk menar du?
Varför efterfrågas (erbjuds) inte trefasiga elverk med inverter menar du?
Redigerat:
Jag tror det efterfrågas och kommer. Invertertekniken har just nu skalfördelar i automotive. Fördelen är väl en extremt stabil frekvens och skjuter från höften och säger att idag skulle det kanske kosta 4-600€ men det är mycket gissning på den siffran. 13,5kVA, det är ett ganska biffigt elverk du tagit som exempel där.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Jag försöker svara på varför inte man hittar trefasigt dieselelverk som har inverter.
Vad kostar en trefasig 25 kVA inverter med inbyggd likriktare som kan anslutas till ett 400 V 13,5 kVA elverk, lösa ut sökringar av samma storlek på stipulerad tid, som elverket och fungerar tillsammans med elverket.?
Vad skulle det bli för fördelar att ansluta en sådan inverter till ett elverk menar du?
Varför efterfrågas (erbjuds) inte trefasiga elverk med inverter menar du?
Hej fsnF fsn skrev:Jag tror det efterfrågas och kommer. Invertertekniken har just nu skalfördelar i automotive. Fördelen är väl en extremt stabil frekvens och skjuter från höften och säger att idag skulle det kanske kosta 4-600€ men det är mycket gissning på den siffran. 13,5kVA, det är ett ganska biffigt elverk du tagit som exempel där.
Jag tog det minsta elverk som enligt de beräkningar som jag redovisade till, klarar av att lösa ut en 10 A smältsäkring på stipulerad tid.
Vi har trefas 400V. De har delad fas 120/240 (alltså enfast 240V som de delar i mitten till 2 x 120V).M maria01 skrev:
Teslas batteripackar stödjer bara enfas 240V (samt delad till 120V).
Det är egentigen som ett normalt elverk vi diskuterar i denna tråd. Köper du ett elverk i dag är det delad fas 240V som delas i +120 och -120V med neutralledare i mitten.
Ditt hem har tre faser (undantaget vissa lägenheter som kan ha två eller i sällsynta fall en fas)
Om du kopplar in deras batteripack på en fas så kommer du ha en fas levande i huset och trefasprylar kommer att få spunk. Vissa prylar, som en del värmepumpar, kan dessutom gå sönder vid denna typ av "fasfel" som det de facto blir. Nibe är en sådan tillverkare där flera av deras pumpar kan råka ut för permanent inverterfel om till exempel en fas faller ifrån. Dyr reparation...
Inte jättesmart designat, kan jag väl tycka...
huset var inte kopplat till nätet alls om det nu spelar nån rollX Xanthopteryx skrev:Vi har trefas 400V. De har delad fas 120/240 (alltså enfast 240V som de delar i mitten till 2 x 120V).
Teslas batteripackar stödjer bara enfas 240V (samt delad till 120V).
Det är egentigen som ett normalt elverk vi diskuterar i denna tråd. Köper du ett elverk i dag är det delad fas 240V som delas i +120 och -120V med neutralledare i mitten.
Ditt hem har tre faser (undantaget vissa lägenheter som kan ha två eller i sällsynta fall en fas)
Om du kopplar in deras batteripack på en fas så kommer du ha en fas levande i huset och trefasprylar kommer att få spunk. Vissa prylar, som en del värmepumpar, kan dessutom gå sönder vid denna typ av "fasfel" som det de facto blir. Nibe är en sådan tillverkare där flera av deras pumpar kan råka ut för permanent inverterfel om till exempel en fas faller ifrån. Dyr reparation...
Inte jättesmart designat, kan jag väl tycka...
Visst kan du bygga om ditt hus till enfas om du vill. Inte praktiskt dock och andelen enfasspisar är tämligen lågt. Likaså går många värmepumpar bort och du kan bara ladda eventuell batteribil med enfas (långsammare). Enfas vattenberedare finns men tar lång tid att värma.M maria01 skrev:
Vill du ha lite mer kräm måste du även bygga om all eldragning för att fungera med högre strömmar, som i USA.
Dessutom nya kontakter då schuko bara klarar upp till 16A.
Hittar inget om behovet av godkänd installlation och eget jordtag ifall elverket kopplas till anläggningen och inte bara direkt till förbrukare.Redaktionen skrev:
Kopplat till anläggningen måste det till 100% säkras att inget kan komma ut bakvägen till nätet. Nätbolaget godkänner installationen.
Därtill finns risk vid 3-fassystem att neutralledaren lever sitt eget liv och att 1-fasförbrukare får överspänning.
Går det inte att lösa detta med någon typ av elektronisk styrning?Jonas Persson skrev:Använda trefasmotorer, startströmmarna är så stora att du behöver två eller tredubbla effekten på elverket för att det ska fungera. Inget går sönder, men motorn orkar inte komma igång. I detta fall kan du få problem med känsliga apparater, så om du ska ansluta stora laster behöver du ett bra, och rejält dyrt elverk.
Förr så hade bönnerna Y-D start på höfläkten men utvecklingen borde nog ha tagit ett par steg framåt även på denna punkten.
Skulle man inte kunna köra känslig elektronik via en UPS eller liknande för att komma runt detta?C cpalm skrev:Har konstaterat att dieselverk för övrigt nästan aldrig är inverterbaserade.
Rekommendationen att känslig elektronik mår bäst av att drivas av ett inverterbaserat elverk är enligt min mening ren bullshit. Snarare kan en dålig inverter ställa till det, även om jag gissar att de flesta inverters idag är av (tillräckligt) god kvalitet.
Skulle man kunna använda något liknande denna:M Martin Lundmark skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/spanningsomvandlare-150-w-2000030753
För att lösa detta?
Jag har ett trefas bensinverk och ingång trefas från garaget till uttag trefas i källaren i mitt hus.
Enligt min uppfattning finns det alltså inget problem att komma runt.maxmsm skrev:
Men det är absolut ett alternativ förutsatt att man väljer en UPS som levererar reglerad utspänning även vid nätdrift, vilket många billigare lösningar inte gör.