9 978 läst · 159 svar
10k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Det var bara ett exempel som var ganska lättillgängligt, jag har en sådan i bilen för att kunna ladda dator vid behov, jag har även en större modell.M Martin Lundmark skrev:
Skulle man kunna koppla en inverter(12v-230v) direkt i elverkets 12v utgång?
Redigerat av moderator:
Jag köpte ett elverk på 3kW från Biltema. Det jag mest funderar på med dessa enfasverk, är om det bara är två stycket uttag, eller om det är två faser?
Vidare har jag inte riktigt tänkt igenom hur jag ska använda det. Egentligen skulle man ju ha köpt ett trefasverk, och kopplat en hanske på inkommande kabel till elskåpet. Sen vid strömavbrott kunde man bara dra ur kontakten, och sätta i den från elverket.
Nu, med enfasverk, blir det ju en massa skarvsladdar som ska kopplas hit och dit. Sen är det ju bara sådant som är kopplat till vägguttag som går att köra. Men även sladdar till diskmaskin och micro sitter ju bakom, så de måste lyftas ut för att kunna användas. Spis och ugn, är ju dessutom perilexuttag.
Berätta gärna hur ni andra tänkt lösa sådant.
Vidare har jag inte riktigt tänkt igenom hur jag ska använda det. Egentligen skulle man ju ha köpt ett trefasverk, och kopplat en hanske på inkommande kabel till elskåpet. Sen vid strömavbrott kunde man bara dra ur kontakten, och sätta i den från elverket.
Nu, med enfasverk, blir det ju en massa skarvsladdar som ska kopplas hit och dit. Sen är det ju bara sådant som är kopplat till vägguttag som går att köra. Men även sladdar till diskmaskin och micro sitter ju bakom, så de måste lyftas ut för att kunna användas. Spis och ugn, är ju dessutom perilexuttag.
Berätta gärna hur ni andra tänkt lösa sådant.
Hej AG AA AG A skrev:Jag köpte ett elverk på 3kW från Biltema. Det jag mest funderar på med dessa enfasverk, är om det bara är två stycket uttag, eller om det är två faser?
Vidare har jag inte riktigt tänkt igenom hur jag ska använda det. Egentligen skulle man ju ha köpt ett trefasverk, och kopplat en hanske på inkommande kabel till elskåpet. Sen vid strömavbrott kunde man bara dra ur kontakten, och sätta i den från elverket.
Nu, med enfasverk, blir det ju en massa skarvsladdar som ska kopplas hit och dit. Sen är det ju bara sådant som är kopplat till vägguttag som går att köra. Men även sladdar till diskmaskin och micro sitter ju bakom, så de måste lyftas ut för att kunna användas. Spis och ugn, är ju dessutom perilexuttag.
Berätta gärna hur ni andra tänkt lösa sådant.
Jag har sedan några år en tråd här på byggahus; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” där jag beskrivit hur jag tänkt, valt och resonerat för att klara mitt hus och min familj en vecka även den sämsta (kallaste) tiden på året d.v.s. dec-feb.
Här är inledningen på tråden som blivit ganska lång men du kan söka i tråden med olika sökord; https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/
Starkt förenklat så har jag valt att utgå från ett extra enfassystem där jag ansluter det som behöver fungera vid ett strömavbrott på några timmar eller mer. Värme klarar jag med vedeldning i en spisinsats på varje våning. Men elkraft till vattencirkulation i de vattenburna elementen, kyl, frys, viss belysning, mobilladdning och drift av bredbandsnät etc. det behöver jag ordna.
Det åstadkommer jag med en inverter (12V DC till 230V enfas) och ett antal batterier placerade i det gamla soprummet, och som jag (säg) 4 timmar per dygn laddar med en enfasgenerator och aspenbränsle (som kan förvaras i flera år och som omsätts i gräsklipparen.
Jag räknar med att då klara en veckas elbehov med mindre än de 100 liter brandfarlig vätska man får förvara, troligen klarar jag en vecka med 25-50 liter aspenbränsle.
Spis, diskmaskin och tvättmaskin som är väldigt eleffektkrävande, används inte utan mat lagas på sprit- eller gasolkök.
Om du söker i tråden (se inlägg #58, #151, med flera) så se du hur jag bygger mitt reservkraftsystem med effektbudget, varvtalsstyrd kyl-och frysskåp med låg effektbehov (25W i snitt tillsammans) och försumbar startström.
Det kan vara konstruktivt att välja ut lämplig utrustning för att underlätta reservkraftdrift.
Redigerat:
Hejmaxmsm skrev:
Jag har ett Honda elverk med DC utgång. Det kan leverera ca 100 W men är nog mest lämpat för att i nödfall ladda ett 12 V batteri
Hejmaxmsm skrev:
Idag kan du sätta en frekvensomriktare att driva höfläkten då minskar startströmmarna. Du kan även använda så kallade mjukstartare. En del av dessa är inte så hållbara.
Hej Martin!M Martin Lundmark skrev:Hej AG A
Jag har sedan några år en tråd här på byggahus; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” där jag beskrivit hur jag tänkt, valt och resonerat för att klara mitt hus och min familj en vecka även den sämsta (kallaste) tiden på året d.v.s. dec-feb.
Här är inledningen på tråden som blivit ganska lång men du kan söka i tråden med olika sökord; [länk]
Starkt förenklat så har jag valt att utgå från ett extra enfassystem där jag ansluter det som behöver fungera vid ett strömavbrott på några timmar eller mer. Värme klarar jag med vedeldning i en spisinsats på varje våning. Men elkraft till vattencirkulation i de vattenburna elementen, kyl, frys, viss belysning, mobilladdning och drift av bredbandsnät etc. det behöver jag ordna.
Det åstadkommer jag med en inverter (12V DC till 230V enfas) och ett antal batterier placerade i det gamla soprummet, och som jag (säg) 4 timmar per dygn laddar med en enfasgenerator och aspenbränsle (som kan förvaras i flera år och som omsätts i gräsklipparen.
Jag räknar med att då klara en veckas elbehov med mindre än de 100 liter brandfarlig vätska man får förvara, troligen klarar jag en vecka med 25-50 liter aspenbränsle.
Spis, diskmaskin och tvättmaskin som är väldigt eleffektkrävande, används inte utan mat lagas på sprit- eller gasolkök.
Om du söker i tråden (se inlägg #58, #151, med flera) så se du hur jag bygger mitt reservkraftsystem med effektbudget, varvtalsstyrd kyl-och frysskåp med låg effektbehov (25W i snitt tillsammans) och försumbar startström.
Det kan vara konstruktivt att välja ut lämplig utrustning för att underlätta reservkraftdrift.
Tack så hemskt mycket för trevligt och konstruktivt svar. Jag ska nu sätta mig och bläddra igenom din tråd, där jag misstänker att det finns många tankar och ide'er.
Just värmesystemet var ett problem. Jag har vedpanna i separat garagebyggnad. Så att få ström till pumparna var ett litet krångel, som jag såg det. Men där sa du något smart, att sätta det på 12V.
Vad gäller matlagning, har jag mest funderat på en portabel spisplatta, eller två. Då elverket ändå är på 3kW så bör det ju inte vara några problem.
Vi hörs sannolikt senare i din tråd.
Mvh AG A
För just matlagning (och inte har kamin med värmeplatta) - skaffa 2-lågig kök från tex primus eller liknande som drivs av P2000-gasolflaska (blå 'fotbollen') och den kommer att räcka i flera veckor.
- man kan också skaffa en eller flera japankök från biltema/jula med engångs CP250-flaskor men med tanke att dessa inte fungerar så bra när temperaturen är +10 grader och kallare då det är bara nästan ren butan i dessa engångsflaskor och slutar ge tryck helt redan vid några få minusgrader.
Med P2000-flaska och större gasolflaskor så kan man laga mat i många minusgrader.
Har man campingkök för vandring på fotogen/bensin/gasol eller gas eller T-spritdriven Trangia-kök så är man också rustad för att klara matlagning och den i familjen som köpt dessa är förmodligen rätt nöjd med lägre elavbrott som ursäkten att kunna få använda dessa och visa för resten av den i övrigt oförstående familjen att det är faktiskt bra saker att ha ;-)
---
Att dimensionera för att klara elspis så blir elverket genast väldigt stort och kanske också i 3-fas medans för 'service-funktioner' som cirkulationspumpar, mobil-laddare, belysning, kyl/frys så klarar man sig med betydligt mindre 1-fas elverk på minst 1 kW - helst 2 kW. - kyl/frys kan dock vara knepiga då dessa också vill ha ordentlig med ström under deras start, så man får inte ha för litet elverk.
Sedan har man det där med vatten - är det med egen grävd eller borrad brunn och ingen möjlighet att ta upp vatten med hink eller handpump, så bestäms komplexiteten på reservkraften av om pumpen är 1-fas eller 3-fas, och vid 1-fas, om motorn är inverterstyrd eller inte.
3-faspumpar kräver 3-fas för att fungera, 1-faspumpar ovan jord (typ jetpump) är i regel byggda med motorkonding och drar herre jösses i startström och det gäller att elverket klarar det och motorn i pumpen hinner varva upp innan elverket stänger ned sig i skyddsläge. Oftast är det en grace-time på 2-3 sekunder innan skyddet löser ut - och på mindre inverterelverk brukar utlöst skydd innebära att verket måste stannas helt och sedans startas innan man får tillbaka strömmen igen.
En elmotor kan dra 4-8 ggr i sin märkström under start och med egen elverk/växleriktare och försöka driva dessa så förstår man plötsligt väldigt handfast vad som menas i skillnaden mellan 'styva elnät' och 'veka elnät'.
Det troligen bästa lösningen om man skall mata vattenpump med reservkraft är som den jag har - en enfas Danfoss-djuphålspump med mjukstart/inverter.
Just denna går att köra på en 2 kW-sinus inverter matad med 12 V bilbatteri, ingen strömrusning vid start och drar ca 1.2 kW under pumpningen och i mitt fall bara typ ~20 sekunder körtid för runt 13 liter vatten i hydropressen (vad jag misstänker så är det en 2m³/h-pump) - sinusinvertern jag köpte har fjärrstyrning via kabel så man kan via en dosa slå på sinusinverten när man skall börja tappa vatten och slå av den igen när man är klar
- en 2 kW sinusinverter drar rätt mycket tomgångsström så den vill man inte skall vara aktiv dygnet runt om batteriet skall hålla mer än enstaka dygn.
- man kan också skaffa en eller flera japankök från biltema/jula med engångs CP250-flaskor men med tanke att dessa inte fungerar så bra när temperaturen är +10 grader och kallare då det är bara nästan ren butan i dessa engångsflaskor och slutar ge tryck helt redan vid några få minusgrader.
Med P2000-flaska och större gasolflaskor så kan man laga mat i många minusgrader.
Har man campingkök för vandring på fotogen/bensin/gasol eller gas eller T-spritdriven Trangia-kök så är man också rustad för att klara matlagning och den i familjen som köpt dessa är förmodligen rätt nöjd med lägre elavbrott som ursäkten att kunna få använda dessa och visa för resten av den i övrigt oförstående familjen att det är faktiskt bra saker att ha ;-)
---
Att dimensionera för att klara elspis så blir elverket genast väldigt stort och kanske också i 3-fas medans för 'service-funktioner' som cirkulationspumpar, mobil-laddare, belysning, kyl/frys så klarar man sig med betydligt mindre 1-fas elverk på minst 1 kW - helst 2 kW. - kyl/frys kan dock vara knepiga då dessa också vill ha ordentlig med ström under deras start, så man får inte ha för litet elverk.
Sedan har man det där med vatten - är det med egen grävd eller borrad brunn och ingen möjlighet att ta upp vatten med hink eller handpump, så bestäms komplexiteten på reservkraften av om pumpen är 1-fas eller 3-fas, och vid 1-fas, om motorn är inverterstyrd eller inte.
3-faspumpar kräver 3-fas för att fungera, 1-faspumpar ovan jord (typ jetpump) är i regel byggda med motorkonding och drar herre jösses i startström och det gäller att elverket klarar det och motorn i pumpen hinner varva upp innan elverket stänger ned sig i skyddsläge. Oftast är det en grace-time på 2-3 sekunder innan skyddet löser ut - och på mindre inverterelverk brukar utlöst skydd innebära att verket måste stannas helt och sedans startas innan man får tillbaka strömmen igen.
En elmotor kan dra 4-8 ggr i sin märkström under start och med egen elverk/växleriktare och försöka driva dessa så förstår man plötsligt väldigt handfast vad som menas i skillnaden mellan 'styva elnät' och 'veka elnät'.
Det troligen bästa lösningen om man skall mata vattenpump med reservkraft är som den jag har - en enfas Danfoss-djuphålspump med mjukstart/inverter.
Just denna går att köra på en 2 kW-sinus inverter matad med 12 V bilbatteri, ingen strömrusning vid start och drar ca 1.2 kW under pumpningen och i mitt fall bara typ ~20 sekunder körtid för runt 13 liter vatten i hydropressen (vad jag misstänker så är det en 2m³/h-pump) - sinusinvertern jag köpte har fjärrstyrning via kabel så man kan via en dosa slå på sinusinverten när man skall börja tappa vatten och slå av den igen när man är klar
- en 2 kW sinusinverter drar rätt mycket tomgångsström så den vill man inte skall vara aktiv dygnet runt om batteriet skall hålla mer än enstaka dygn.
Redigerat:
Det går troligen att lösa. Men kanske inte riktigt så enkelt som att koppla det rakt in. Det kan vara en ostabiliserad spänning för att ladda ett batteri som elverket ger ut. Och det är inte säkert att invertern tycker om den spänningen. Om så skulle vara fallet kan man koppla det parallellt med ett litet batteri. Då får man på köpet en högre maxbelastning. Sedan får man förstås titta på hur hög ström elverket kan ge ut på 12V-utgången.maxmsm skrev:
När frågan är uppe så bör man passa på att fundera på varför man vill göra den kopplingen. Invertern du länkar ger vad som kallas modifierad sinus. Den ser ut ungefär som en fyrkantvåg. Om du använt den till att ladda din dator så har du alltså verifierat att datorn inte är så kinkig med vågformen. Det finns inte på kartan att elverket skulle ge en mindre sinusformad spänning än den invertern. Så det kanske är enklare att koppla datorn direkt i generatorns 230V-uttag.
Är det någon särskild orsak varför du vill driva portabla spisplattor med elverket i stället för att ha en gasdriven portabel spisplatta? Givetvis är det möjligt. Men det är en mindre sårbar lösning att använda gasplattorna.A AG A skrev:
HejA Avemo skrev:
Om man vill öka sannorlikheten att klara strömavbrott så är det bra att ha mer än en lösning (reservlösningar). Det finns elverk som går köra på bensin alternativt gasol, man kan ha gassolkök och en liten induktiv spisplatta (tex från ikea)
Får man slut på bensin (men inte gasol) så är det bra att ändå kunna driva elverket
Får man slut på gasol (men inte bensin) så är det bra att ändå kunna värma mat.
Men att t.ex. först generera el i ett elverk på gasol för att sedan driva en induktiv spisplatta slösar mer på gasolen gentemot att använda ett gasolkök.
Vid ett strömavbrott kan det vara svårt att fylla på förådet av bränsle och man får inte förvara hur mycket bransfaligt som hellst. Så det gäller att planera så att man utnyttjar bränslet på bästa sätt om det skall räcka länge.
Nja, kan man säga. Jag har ju tillockmed en gasflaska, stativ och en "Murikka". Så egentligen finns möjligheten. Jag har faktiskt även två gasplattor, inbyggt brevid vanliga plattorna. Jag var dock ute för ett missöde som kunde bränt ner huset, och dödat hela familjen. Sedan dess vill jag inte använda gas inomhus.A Avemo skrev:
Då är det ju till att stå utomhus och laga mat. Detta går ju fint sommartid. Men inget jag har lust med vintertid.
Så är det. Och därför menar jag att man inte skall slösa bort bränslet genom att 1. Ha ett större elverk än nödvändigt för att klara spisplattorna så att tomgångsförbrukningen ökar. Och 2. Använda bränslet så ineffektivt som att gå omvägen via el när det är värme man vill ha.M Martin Lundmark skrev:
Jag vet att du inte håller med. Men min åsikt är fortfarande att grunden till att klara ett strömavbrott är att man måste klara sig utan el. Sedan när man uppfyllt det kravet så kan man göra saker lite enklare för sig genom att ha lite reservkraft. I alla fall om den råkar fungera när man vill använda den.
Hej AvemoA Avemo skrev:Jag vet att du inte håller med. Men min åsikt är fortfarande att grunden till att klara ett strömavbrott är att man måste klara sig utan el. Sedan när man uppfyllt det kravet så kan man göra saker lite enklare för sig genom att ha lite reservkraft. I alla fall om den råkar fungera när man vill använda den.
I min el-budget handlar det om ca 150 W +/- 50 W för att klara en vecka på 25-50 liter asprnbränsle.
Det hus jag växte upp i kan värmas utan el. Men det hus jag idag bor i (byggdes för ca 60 år sedan) behöver el för att vatten skall cirkulera, och jag behöver därför el om jag skall kunna undvika (eller lindra) sönderfrysning kalla vintermånader. El behövs även för kommunikation när mobilnätet inte fungerar.
Om jag struntar i att ”rädda huset” och alternativ kommunikation så klarar jag mig naturligtvis lättare utan el.
Det är ett val man gör.
Redigerat:
HejA Avemo skrev:Så är det. Och därför menar jag att man inte skall slösa bort bränslet genom att 1. Ha ett större elverk än nödvändigt för att klara spisplattorna så att tomgångsförbrukningen ökar. Och 2. Använda bränslet så ineffektivt som att gå omvägen via el när det är värme man vill ha.
Jag vet att du inte håller med. Men min åsikt är fortfarande att grunden till att klara ett strömavbrott är att man måste klara sig utan el. Sedan när man uppfyllt det kravet så kan man göra saker lite enklare för sig genom att ha lite reservkraft. I alla fall om den råkar fungera när man vill använda den.
Jag använder mellanlagring i batteri för att undvika lång drift av elverket med låg last
Ca 4 tim per dygn med ca 60-70 % last på generatorn bör ge lägsta bränsleåtgång
Redigerat: