9 951 läst · 159 svar
10k läst
159 svar
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Jag har installerat ett DC-system i garaget.spikplanka skrev:
Satsade på 12V, och hade gjort det även för huset, eftersom det finns mycket belysning (LED) som är anpassad för just 12V.
Anledningen är att det blir enkelt att dimensionera med ett batteri, hålla koll på dess status, och det finns billiga laddare som är bra.
Och jag hade bara nyttjat det för belysning, och kanske någon fläkt för att flytta luft.
Allt annat skulle jag ändå lösa med elverk och 230VDC.
Se inlägg #67.spikplanka skrev:
En trefaspump som är märkt 50 Hz 0.75 kW. Borrad brunn, 91 m djup. Dränkbar pump, tror jag.
Men jag undrar om märkningen är korrekt. Jag har inte dragit upp pumpen för att titta på den, utan utgår från dokumentation som den förre husägaren lämnade.
Med installerad kamin/vedspis med tillhörande rökrör/skorsten och godkänd av sotaren är det hela under kontroll och hanterbart.spikplanka skrev:
I princip alla bostäder och hus värmdes med förbränning innan 1940-talet, man hade kakelugnar och dito fattigmansvarianter i var rum runt stocken princip och eldade där det behövdes - det fans ingen centralvärme för de allra flesta.
Sedan kom oljan och många började oljeelda och centralvärmen bredde ut sig, somliga började tidigare med centralvärme i tex hyreshus och tex. eldade med koks. och än idag baseras många hus uppvärmning på oljepanna/pelletsspanna etc. - förvisso i ett pannrum och de flesta ser inte elden direkt.
Att bygga sitt värmesystem enbart på elström som enda alternativ är en högrisklösning när man har oro i länderna inte allt för långt ifrån oss.
En lös fundering jag har för mitt behov är att skaffa många små billiga elverk.
T ex https://www.clasohlson.com/se/Elverk-bensin-Cocraft-HG-3000/p/40-9411 (bara som exempel).
(I mitt fall beror det på lite ovanliga omständigheter, bl a en vp som drar 9kW märkeffekt mm.)
Då använda dem till små elektriska värmeelement placerade där sönderfrysning kan ske vid långvarigt elavbrott.
De skulle då placeras ut i krypgrund, pannrum (annan byggnad) och pumphus.
Värmen i bostadsutrymmet lär jag klara m h a 5 eldstäder.
Som exempel kan vi ta 10 små elverk och placera 3 element i krypgrund, 1 i pannrum och 1 i pumphus. Dvs 5 elverk för uppvärmning samt 3 för övrigt och 2 i reserv.
Det här är inte direkt väldigt genomtänkt men ser för mig ut som realistiskt.
Det innebär förstås mycket jobb med att hålla elverken igång osv.
Huvudpoängen för mig är att alternativen är mycket dyrare.
T ex https://www.clasohlson.com/se/Elverk-bensin-Cocraft-HG-3000/p/40-9411 (bara som exempel).
(I mitt fall beror det på lite ovanliga omständigheter, bl a en vp som drar 9kW märkeffekt mm.)
Då använda dem till små elektriska värmeelement placerade där sönderfrysning kan ske vid långvarigt elavbrott.
De skulle då placeras ut i krypgrund, pannrum (annan byggnad) och pumphus.
Värmen i bostadsutrymmet lär jag klara m h a 5 eldstäder.
Som exempel kan vi ta 10 små elverk och placera 3 element i krypgrund, 1 i pannrum och 1 i pumphus. Dvs 5 elverk för uppvärmning samt 3 för övrigt och 2 i reserv.
Det här är inte direkt väldigt genomtänkt men ser för mig ut som realistiskt.
Det innebär förstås mycket jobb med att hålla elverken igång osv.
Huvudpoängen för mig är att alternativen är mycket dyrare.
Behövs en anordning för att synkronisera dessa. Ett osäkert kort är dock hur "inverterverk" beter sig i dessa upplägg. Men annars kan det vara så enkelt som en kontaktor som aktiveras när spänningen mellan två generatorer är tillräckligt liten. Sedan kommer EMK att hålla de i synkronisering.TRJBerg skrev:
Om en generator stannar måste den förstås kopplas bort direkt.
Ser inte behov av synkronisering? I min tanke försörjer varje elverk en separat förbrukare utan kontakt med andra.spikplanka skrev:Behövs en anordning för att synkronisera dessa. Ett osäkert kort är dock hur "inverterverk" beter sig i dessa upplägg. Men annars kan det vara så enkelt som en kontaktor som aktiveras när spänningen mellan två generatorer är tillräckligt liten. Sedan kommer EMK att hålla de i synkronisering.
Om en generator stannar måste den förstås kopplas bort direkt.
Hej pmdP pmd skrev:
Det stämmer bra. Jag har en gräsklippare som drar ca 5 liter aspenbränsle/säsong
Den cirkulationspump jag har till värmesystemet är en Grundfos Alpha 2 25-60P pmd skrev:
https://api.grundfos.com/literature/Grundfosliterature-5220234.pdf
Den är nu inställd på AUTOADAPT, det fungerar bra.
På sidan 2 i manualen jag länkade till kan du bland annat läsa; ”Funktionen AUTOADAPT (fabriksinställning) anpassar automatiskt pumpens kapacitet efter det faktiska värmebehovet, det vill säga till systemets storlek och det varierande värmebehovet. Kapaciteten justeras långsamt och gradvis. Man kan inte förvänta sig optimal pumpinställning från första dagen”
En elmotor behöver ett roterande magnetfält levererat från statorn för att rotorn skall rotera.
För enfasanslutning innebär detta ett problem eftersom enfasfältet inte roterar (utan snarare pulserar), om man inte t.ex. tillgriper en extralindning matat via en kondensator som ger ett extra magnetfält i ca 90 graders fasvridning.
Detta ger inte idealiska driftsegenskaper (det ger dålig verkningsgrad i elmotorn) men har använts under lång tid för att driva enfas cirkulationspumpar.
Med varvtalsstyrd enfas cirkulationspump så menar jag att elmotorns stator matas av en trefasspänning från en inverter med variabel frekvens. Invertern matas med 230V enfas.
Detta innebär två saker gentemot det förra metoden att driva cirkulationspumpen.
När en symmetrisk trefasspänning matar elmotorns stator då är det roterande flödet till rotorn betydligt bättre och detta ger mindre förluster i själva elmotorn (bättre verkningsgrad)
Dessutom innebär varvtalsstyrningen i sig att cirkulationspumpens vattenflöde kan styras mot ett lämpligare läge för värmesystemet. I mitt fall använder jag läget AUTOADAPT.
Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen använder ca hälften av den tidigare pumpens eleffekt vid drift.
Redigerat:
Bara enfas, tyvärr, men med tre sådana elverk och lite styrelektronik kan man nog driva en trefasmotor. 😀TRJBerg skrev:
Den nuvarande vintern är den tredje med en extra L/L-värmepump och avstängda elradiatorer (utom i badrummen). När det blir alltför otrevligt kallt eldar vi med ved pga värmepumparnas fallande verkningsgrad med kyla.TRJBerg skrev:
Vi har tre eldstäder (jämfört med dina fem) så det blir rätt mycket vedinbärning. Man skulle kunna tro gör att man blir lite varm av att bära ved, men det motverkas nog av att det är otrevligt kallt ute. Man får inte slappna av med att hålla koll på brasorna så att man inte låter dem brinna ut. Vedeldning må vara ganska trivsamt, men det är inte så värst praktiskt eller bekvämt.
(Bekvämast och mest praktiskt är direktverkande el. Bygg för mycket kärnkraft igen!)
du behöver bara fasförskjuta de tre generatorerna 120graderP pmd skrev:Bara enfas, tyvärr, men med tre sådana elverk och lite styrelektronik kan man nog driva en trefasmotor. 😀
Den nuvarande vintern är den tredje med en extra L/L-värmepump och avstängda elradiatorer (utom i badrummen). När det blir alltför otrevligt kallt eldar vi med ved pga värmepumparnas fallande verkningsgrad med kyla.
Vi har tre eldstäder (jämfört med dina fem) så det blir rätt mycket vedinbärning. Man skulle kunna tro gör att man blir lite varm av att bära ved, men det motverkas nog av att det är otrevligt kallt ute. Man får inte slappna av med att hålla koll på brasorna så att man inte låter dem brinna ut. Vedeldning må vara ganska trivsamt, men det är inte så värst praktiskt eller bekvämt.
(Bekvämast och mest praktiskt är direktverkande el. Bygg för mycket kärnkraft igen!)
Hej pmdP pmd skrev:
Det är ju möjligt att någon gör det.
Men jag har inte själv varit med om det, vare sig med el/ved/olja eller med bergvärmepumpen.
När effektbehovet är lågt, runt noll grader och varmare och kompressorn går on/off, då använder min bergvärmepumps styrsystem elementens vattentemperatur för att ”hålla grov koll” på inomhustemperaturen.
Passar bra för de som inte har installerat en extra innegivare.
När bergvärmepumpen levererar värme är det nog olämpligt att styra cirkulationspumpen on/off då det kan försvåra styrningens stabilitet.