26 078 läst · 124 svar
26k läst
124 svar
Vägbygge för dummies
Ska du bygga vägen med den? Ingenting är omöjligt men det känns tufft. Att börja sleva ut bil och släp med bergkross med den storleken på maskin, få det jämnt och samtidigt få med diken och slänter kommer ta sin tid. Hade jag varit dig hade jag hyrt åtminstone motsvarande en ecr88. Oavsett önskar jag dig lycka till med projektet och hoppas att det blir en bra väg
Som jag fått det beskrivet så backar lastbilen in på den blivande vägen och släpper av gruset samtidigt som den fortsätter backa allt medans gruset fördelas hyfsat jämtG-83 skrev:
Ska du bygga vägen med den? Ingenting är omöjligt men det känns tufft. Att börja sleva ut bil och släp med bergkross med den storleken på maskin, få det jämnt och samtidigt få med diken och slänter kommer ta sin tid. Hade jag varit dig hade jag hyrt åtminstone motsvarande en ecr88. Oavsett önskar jag dig lycka till med projektet och hoppas att det blir en bra väg![]()
Sen är det bara att jämna ut med schaktbladet
I den bästa av världar så funkar det att göra så men det är sällan den bästa av världar inträffar, största utmaningen är nog att få lastbilskusken att riskera att backa fast när det inte finns en maskin som kan knuffa loss lastbilen, speciellt när du kommer till dom blöta partierna finns det vissa risker att hänga upp bygget på att lastbilarna skall ta risker för att underlätta jobbet för dig. Med det sagt så kommer du säkert lösa det med en minimaskin sålänge du har gott om tid på dig.N noone70 skrev:
Det är ingen minimaskin, det är en spade med motorJ jonasz skrev:I den bästa av världar så funkar det att göra så men det är sällan den bästa av världar inträffar, största utmaningen är nog att få lastbilskusken att riskera att backa fast när det inte finns en maskin som kan knuffa loss lastbilen, speciellt när du kommer till dom blöta partierna finns det vissa risker att hänga upp bygget på att lastbilarna skall ta risker för att underlätta jobbet för dig. Med det sagt så kommer du säkert lösa det med en minimaskin sålänge du har gott om tid på dig.
På filmen har man ett underlag som bär bra och man lägger bara på ett tunt lager. När du ska bygga upp vägkroppen vill du helst lägga all förstärkningen, 0-90, i ett lager och dra ut och packa det innan nästa lass kommer så lastbilen har en packad yta att backa på. Då backar man fram på kanten och tippar så maskinen bara drar materialet emot sig och rullar med eventuell fiberduk efter hand.
Körbanan på en mötesfri väg bör vara 3 meter så du får ha cirka fyra meter i botten. Om du ska bredda vägen med en liten maskin och schaktblad är risken att all nollfraktionen försvinner ner och du bara får sten i kanterna. Då binder det inte ihop och vägkanterna blir inte stabila.
Som sagt, det går att göra med din maskin men det är inte helt lätt. En väg som inte blir bra från början kan vara ett helsike att få rätt på.
Körbanan på en mötesfri väg bör vara 3 meter så du får ha cirka fyra meter i botten. Om du ska bredda vägen med en liten maskin och schaktblad är risken att all nollfraktionen försvinner ner och du bara får sten i kanterna. Då binder det inte ihop och vägkanterna blir inte stabila.
Som sagt, det går att göra med din maskin men det är inte helt lätt. En väg som inte blir bra från början kan vara ett helsike att få rätt på.
Här är några råd från en maskinist:
Slarva inte med tjockleken av krossmaterialet vid dom blöta partierna. Där det är bättre underlag kan du minska ner lite, men se då till att dikesbotten är, med marginal, under schaktbotten av vägen, samt att det är fall på schaktbotten ut mot dikena. Du vill inte har vatten ståendes i vägkroppen. Använd duk som du tänkt och kör på 0/150 och bottna med.
Glömt inte att packa materialet ordentligt innan vägen börjar användas. Helst med en vält, alt. en padda modell STOR. Minst 500kg. Lycka till! Du kommer att ha å göra med den maskinen
Slarva inte med tjockleken av krossmaterialet vid dom blöta partierna. Där det är bättre underlag kan du minska ner lite, men se då till att dikesbotten är, med marginal, under schaktbotten av vägen, samt att det är fall på schaktbotten ut mot dikena. Du vill inte har vatten ståendes i vägkroppen. Använd duk som du tänkt och kör på 0/150 och bottna med.
Glömt inte att packa materialet ordentligt innan vägen börjar användas. Helst med en vält, alt. en padda modell STOR. Minst 500kg. Lycka till! Du kommer att ha å göra med den maskinen
Som jag skrev i trådstarten så är förutsättningarna de första ca 75m bra, det är sen det kan bli problem.C Carbonara84 skrev:Här är några råd från en maskinist:
Glömt inte att packa materialet ordentligt innan vägen börjar användas. Helst med en vält, alt. en padda modell STOR. Minst 500kg. Lycka till! Du kommer att ha å göra med den maskinen![]()
Men det är bara vad jag sett på ytan och jag är som sagt lekman.
men behövs det verkligen 0/150 om det är bra markförhållanden?
Ang det med diken så finns det gamla diken (i mycket varierande skick) eftersom det har varit jordbruk på delar avmarken.
En del är nyrensade, medans andra inte går att se sommartid när det är torrt.
Men nu på våren ser man dem ganska tydligt.
Tanken är att följa dessa i möjligaste mån och lägga vägen ”ovanför” dem i höjdskillnad(det lutar svagt), tanken är att de som en gång i tiden brukade marken hade bra koll på vattenflödena. Med vägtrummor på strategiska ställen så leder jag ner vattnet från den sida som ligger högre.
En del är nyrensade, medans andra inte går att se sommartid när det är torrt.
Men nu på våren ser man dem ganska tydligt.
Tanken är att följa dessa i möjligaste mån och lägga vägen ”ovanför” dem i höjdskillnad(det lutar svagt), tanken är att de som en gång i tiden brukade marken hade bra koll på vattenflödena. Med vägtrummor på strategiska ställen så leder jag ner vattnet från den sida som ligger högre.
Man kan köra slitlager direkt på om det finns mycket nollfraktion i det men det är inte att rekommendera för om du får hålor i vägen så kan dom större stenen komma upp i ytan.N noone70 skrev:
Skulle nästan påstå att det är bättre att skippa 0-63 helt och köra på lite finare typ 0-32 eller max 0-40 under slitlagret.
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten