26 078 läst · 124 svar
26k läst
124 svar
Vägbygge för dummies

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Här har du ett av mina gamla foton på glacial lera från Sörmlandskusten.
https://www.byggahus.se/forum/threa...lem-foer-att-bygga-grund.409660/#post-4138853
https://www.byggahus.se/forum/threa...lem-foer-att-bygga-grund.409660/#post-4138853
Det bästa Du kan göra är att inte fundera så mycket. Ta dit en van grävmaskinist och förklara att du vill ha en väg som ska hålla så löser han det.
Man kan som lekman grotta ned sig i tabeller och vägverkets årsdygnstrafiktabeller med fraktioner och liknande men det handlar enbart om att bygga med garanti mot en beställare. Befintliga markförhållanden avgör alltid. En skogsväg kan i många fall byggas enbart genom att ta bort det organiska materialet och använda det befintliga i backen. Jag gjorde en 400m lång väg över en leråker i höstas, jag körde med 0-90 och lagertjocklek mellan 40-60cm. Toppade med 5-10cm 0-32.
Man kan som lekman grotta ned sig i tabeller och vägverkets årsdygnstrafiktabeller med fraktioner och liknande men det handlar enbart om att bygga med garanti mot en beställare. Befintliga markförhållanden avgör alltid. En skogsväg kan i många fall byggas enbart genom att ta bort det organiska materialet och använda det befintliga i backen. Jag gjorde en 400m lång väg över en leråker i höstas, jag körde med 0-90 och lagertjocklek mellan 40-60cm. Toppade med 5-10cm 0-32.
Nu är det ju jag själv som är grävmaskinistenM Markarbetaren skrev:Det bästa Du kan göra är att inte fundera så mycket. Ta dit en van grävmaskinist och förklara att du vill ha en väg som ska hålla så löser han det.
Att grotta ner sig i tabeller är det jag helst vill undvika, utan det är KISS (Keep It Stupid Simple) som gäller.
Inte den billigaste och inte den dyraste lösningen, utan nått som funkar och som jag som glad amatör fixar.
är precis nu ute med dottern i stallet, kollade lite på vägarna runt omkring och de verkar mest vara byggda som du beskriver, man har tagit bort det organiska och fyllt på med någon form av sten/sand/jord blandning och de håller för stora traktorer och lastbilar

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Nu säger ju tabellen samma sak som @Markarbetaren rekommenderar... D v s det är mest en smakfråga om man vill läsa sig till kunskapen, diskutera sig fram på ett forum eller lära den sig IRL av någon som kan.
Eller köpa in tjänsten och inte lära sig alls.
Eller köpa in tjänsten och inte lära sig alls.
Nu har jag inte pengarna att köpa tjänstenClaes Sörmland skrev:
Är dyslektiker så läsa till mig går men är svårt
Känner ingen grävmaskinist med erfarenhet av att bygga väg
Så då är bara trial and error och byggahus kvar
Men va fan, lärde mig köra grävare när jag grävde ut för källaren för tillbyggnad i vår förra kåk så jag ska nog lista ut hur man gör en väg oxå
Youtubekanalen Skogskunskap har en serie filmer som heter Din Väg som är väldigt lärorik. Avsnittet
är kanske det du har mest nytta av, men det är värt att kolla andra avsnitt också.
Oftast är grövre material billigare så att bara använda 0-63 eller motsvarande är inte det bästa varken ekonomiskt eller hållbarhetsmässigt. Kör 0-90(eller 0-120 om det är billigare) i botten, cirka 40cm, 10ish cm 0-63 och 5cm slitlager(0-16, 0-18 eller 0-20 beroende på vad brottet har). Duken är kanske inte nödvändig på alla partier men det skadar inte att ha den och i det stora hela så är det en liten kostnad.
Intressant och bra film. Det gäller att ha rätt material i backen när man ska göra på det viset, men har man det blir det en billig väg.K kabelkaparen skrev:
Okej, jag missade att du skulle köra maskin självN noone70 skrev:Nu är det ju jag själv som är grävmaskinisten
Att grotta ner sig i tabeller är det jag helst vill undvika, utan det är KISS (Keep It Stupid Simple) som gäller.
Inte den billigaste och inte den dyraste lösningen, utan nått som funkar och som jag som glad amatör fixar.
är precis nu ute med dottern i stallet, kollade lite på vägarna runt omkring och de verkar mest vara byggda som du beskriver, man har tagit bort det organiska och fyllt på med någon form av sten/sand/jord blandning och de håller för stora traktorer och lastbilar
Som någon påpekade, lite grövre fraktion i tjockare lager är bättre än tunnare med fin fraktion. Kostnaden blir nog liknande då gruset blir dyrare ju finare fraktion, stenmjöl undantaget.
Ja, det är som att vara 8 år igen och sitta i sandlådan med en sån där leksaksgrävmaskin som var rätt poppis bland grabbarna när jag var litenM Markarbetaren skrev:
Vad du än gör, försök inte gena för att spara på något, det är så mycket dyrare och tråkigare att behöva reparera vägen varje vår på grund av att den är för snålt byggd med för lite eller fel material.
Det gäller inte minst diken och avrinning.
Det gäller inte minst diken och avrinning.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 040 inlägg
Den här var väldigt kortfattad och bra vad gäller materialval och tjocklekar:
https://www.skogskunskap.se/vagar-i...agbyggnad-steg-for-steg/overbyggnadens-lager/
https://www.skogskunskap.se/vagar-i...agbyggnad-steg-for-steg/overbyggnadens-lager/
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hål under altanen, vad göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket märke av kantelement är mest prisvärt?
Grund & Markarbeten -
Vem kan/bör man anlita för asfaltering?
Grund & Markarbeten -
Vad har jag hittat för fornlämning i källaren?
Grund & Markarbeten -
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Grund & Markarbeten