Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här har du ett av mina gamla foton på glacial lera från Sörmlandskusten.
[länk]
Bra att det är hyfsat bra bärighet, minskar risken för att vi måste påla för huset :)
 
N noone70 skrev:
Bra att det är hyfsat bra bärighet, minskar risken för att vi måste påla för huset :)
Å vi ska göra en geologisk undersökning
 
M
Det bästa Du kan göra är att inte fundera så mycket. Ta dit en van grävmaskinist och förklara att du vill ha en väg som ska hålla så löser han det.

Man kan som lekman grotta ned sig i tabeller och vägverkets årsdygnstrafiktabeller med fraktioner och liknande men det handlar enbart om att bygga med garanti mot en beställare. Befintliga markförhållanden avgör alltid. En skogsväg kan i många fall byggas enbart genom att ta bort det organiska materialet och använda det befintliga i backen. Jag gjorde en 400m lång väg över en leråker i höstas, jag körde med 0-90 och lagertjocklek mellan 40-60cm. Toppade med 5-10cm 0-32.
 
  • Gilla
wildeside och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det bästa Du kan göra är att inte fundera så mycket. Ta dit en van grävmaskinist och förklara att du vill ha en väg som ska hålla så löser han det.

Man kan som lekman grotta ned sig i tabeller och vägverkets årsdygnstrafiktabeller med fraktioner och liknande men det handlar enbart om att bygga med garanti mot en beställare. Befintliga markförhållanden avgör alltid. En skogsväg kan i många fall byggas enbart genom att ta bort det organiska materialet och använda det befintliga i backen. Jag gjorde en 400m lång väg över en leråker i höstas, jag körde med 0-90 och lagertjocklek mellan 40-60cm. Toppade med 5-10cm 0-32.
Nu är det ju jag själv som är grävmaskinisten :)

Att grotta ner sig i tabeller är det jag helst vill undvika, utan det är KISS (Keep It Stupid Simple) som gäller.
Inte den billigaste och inte den dyraste lösningen, utan nått som funkar och som jag som glad amatör fixar.

är precis nu ute med dottern i stallet, kollade lite på vägarna runt omkring och de verkar mest vara byggda som du beskriver, man har tagit bort det organiska och fyllt på med någon form av sten/sand/jord blandning och de håller för stora traktorer och lastbilar
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu säger ju tabellen samma sak som @Markarbetaren rekommenderar... D v s det är mest en smakfråga om man vill läsa sig till kunskapen, diskutera sig fram på ett forum eller lära den sig IRL av någon som kan.

Eller köpa in tjänsten och inte lära sig alls.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu säger ju tabellen samma sak som @Markarbetaren rekommenderar... D v s det är mest en smakfråga om man vill läsa sig till kunskapen, diskutera sig fram på ett forum eller lära den sig IRL av någon som kan.

Eller köpa in tjänsten och inte lära sig alls.
Nu har jag inte pengarna att köpa tjänsten
Är dyslektiker så läsa till mig går men är svårt
Känner ingen grävmaskinist med erfarenhet av att bygga väg
Så då är bara trial and error och byggahus kvar :)

Men va fan, lärde mig köra grävare när jag grävde ut för källaren för tillbyggnad i vår förra kåk så jag ska nog lista ut hur man gör en väg oxå :cool:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Youtubekanalen Skogskunskap har en serie filmer som heter Din Väg som är väldigt lärorik. Avsnittet
är kanske det du har mest nytta av, men det är värt att kolla andra avsnitt också.
 
  • Gilla
raspen86 och 6 till
  • Laddar…
Oftast är grövre material billigare så att bara använda 0-63 eller motsvarande är inte det bästa varken ekonomiskt eller hållbarhetsmässigt. Kör 0-90(eller 0-120 om det är billigare) i botten, cirka 40cm, 10ish cm 0-63 och 5cm slitlager(0-16, 0-18 eller 0-20 beroende på vad brottet har). Duken är kanske inte nödvändig på alla partier men det skadar inte att ha den och i det stora hela så är det en liten kostnad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Youtubekanalen Skogskunskap har en serie filmer som heter Din Väg som är väldigt lärorik. Avsnittet [media] är kanske det du har mest nytta av, men det är värt att kolla andra avsnitt också.
Intressant och bra film. Det gäller att ha rätt material i backen när man ska göra på det viset, men har man det blir det en billig väg.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Intressant och bra film. Det gäller att ha rätt material i backen när man ska göra på det viset, men har man det blir det en billig väg.
Ja verkligen, men för mig är det av olika skäl inte riktigt möjligt att bygga vägen på det sättet.
Men det är alltid intressant att se proffs jobba
 
M
N noone70 skrev:
Nu är det ju jag själv som är grävmaskinisten :)

Att grotta ner sig i tabeller är det jag helst vill undvika, utan det är KISS (Keep It Stupid Simple) som gäller.
Inte den billigaste och inte den dyraste lösningen, utan nått som funkar och som jag som glad amatör fixar.

är precis nu ute med dottern i stallet, kollade lite på vägarna runt omkring och de verkar mest vara byggda som du beskriver, man har tagit bort det organiska och fyllt på med någon form av sten/sand/jord blandning och de håller för stora traktorer och lastbilar
Okej, jag missade att du skulle köra maskin själv:D. Spännande, och lärorikt!
Som någon påpekade, lite grövre fraktion i tjockare lager är bättre än tunnare med fin fraktion. Kostnaden blir nog liknande då gruset blir dyrare ju finare fraktion, stenmjöl undantaget.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, jag missade att du skulle köra maskin själv:D. Spännande, och lärorikt!
Som någon påpekade, lite grövre fraktion i tjockare lager är bättre än tunnare med fin fraktion. Kostnaden blir nog liknande då gruset blir dyrare ju finare fraktion, stenmjöl undantaget.
Ja, det är som att vara 8 år igen och sitta i sandlådan med en sån där leksaksgrävmaskin som var rätt poppis bland grabbarna när jag var liten
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vad du än gör, försök inte gena för att spara på något, det är så mycket dyrare och tråkigare att behöva reparera vägen varje vår på grund av att den är för snålt byggd med för lite eller fel material.

Det gäller inte minst diken och avrinning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.