S
Tog morgonskiftet innan familjen vaknade och man måste vara social 😉
Putsat in dörrkarmen.

En nyligen putsad dörrkarm i ett byggprojekt, med synlig murbruk och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad dörrkarm i ett renoveringsprojekt med skyddstejp och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Hittat vatten på golvet i pannrummet/verstaden. :mad: Nu är det något som gör att värmesystemet fylls på med vatten. Antingen är det påfyllningsventilen som inte håller tätt eller så är det fjärrvärmeväxlaren som läcker. Nu har jag beställt en reparationssats till påfyllnadsventilen som jag får byta i veckan när den kommer och se om det hjälper. Annars blir det ny fjärrvärmecentral.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tråkiga pengar om du måste byta centralen. Hur gammal är den ?

Jo, det vore lite tråkigt. Den är dock 20 år gammal och av den äldre större varianten. Tänk kylskåp. Så på ett sätt vore det inte så dumt att få den utbytt till en ny mindre modell som dessutom värmer varmvattnet direkt vid förbrukningen. Den vi har nu håller konstant ca 120 liter vatten varmt. Det skulle dessutom bli bättre plats i verkstaden då :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag läste nu på fjärrvärmeleverantörens hemsida att fjärrvärmevattnet är färgat grönt med pyranin. Vårt vatten i värmesystemet är väldigt klart och fint så det är förmodligen påfyllningsventilen som inte håller helt tätt.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Vad fick du betala?
Drygt 5.000 spänn på ViiVillas auktion.

Krilleman
AndersPS skrev:
Drygt 5.000 spänn på ViiVillas auktion.
Jag har klämt lite på den hos grossisten, men det är dyr.

5000+ var ett bra pris!

Snötäckt värmepump utomhus med löv och grenar; användare har rensat för effektivitet.
Skapa konto

Började bli jobbigt för värmepumpen, så jag tog saken i egna naturhänder..

Före;
Delvis isbelagd bäck omgiven av stenar och vissna växter, före rensning för värmepumpsoptimering.
Skapa konto

Efter;
Renoverad bäck med nya stenar och sandfång längs vattnets kant för att förbättra avrinning och värmepumpseffektivitet.
Skapa konto

Skall väl säga att naturen försöker själv, men det går för långsamt..

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag har klämt lite på den hos grossisten, men det är dyr.

5000+ var ett bra pris!
Håller med, jag köpte det faktiskt på auktion.viivilla.se, ligger ute till nästa vecka också.
Kollade vad drygt landade på och det blev 5010:- ;)

Gjorde en snygg lösning för kondensvatten från llvp. Köpte en 2m värmekabel med termostat som ligger i röret. Funderar på att klä in med armaflex eller nåt.

Värmekabel i kondensvattenrör ledande bort från luft-luftvärmepump, nära husvägg och trädäck.
Skapa konto

Lösning för kondensvatten med synlig värmekabel och termostat vid ett luft-luftvärmepumpsrör mot en trävägg.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ugh, det där påminde mig om att i år måste jag fixa nått som får bort kondensvattnet från stenarna vid väggen!
*skriver ner på kom-i-håg-listan*

:)

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Gjorde en snygg lösning för kondensvatten från llvp. Köpte en 2m värmekabel med termostat som ligger i röret. Funderar på att klä in med armaflex eller nåt.
Vad jobbigt!

Vi har en L/L-värmepump som står alldeles utanför väggen bredvid entrédörren.
Har aldrig märkt av något kondensvatten. Det rinner väl rätt ner i marken :)

Planerat kök..

Det är ju inte alls kul när man tycker helt olika. Snart skiter jag i allt och låter henne bestämma. Men när jag sa det så blev jag ännu mer opopulär :(

Ett köksgolv med tejpmarkerad kontur för planerat kök och en vit barnvagn, med person delvis synlig i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Y
Upptäckte muskiss och skit på bilmotorn; placerade en hink med vippa och nougat intill. mouhahaha

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tänk om musen är nötallergiker och dör? :D

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.