4 555 026 läst · 32 563 svar
4555k läst
32,6k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 383 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 383 inlägg
Småpysslar på kvällarna. Satte upp två garderobsluckor ikväll och fogade lite. Tvättnedkastet är bakom valnötshyllan.
Det verkar som det tar ungefär ett år per rum hemma hos oss. Rev ut det gamla köket i julas. Diskbänken var där den gröna väggen är nu. Det tog också ett år att göra om i gillestugan källaren…
Det verkar som det tar ungefär ett år per rum hemma hos oss. Rev ut det gamla köket i julas. Diskbänken var där den gröna väggen är nu. Det tog också ett år att göra om i gillestugan källaren…
Inte vanliga huset, men landet... Ikväll har jag värmt upp det.
Idag blir det inte så mycket mer gjort eftersom det är becksvart här ute men imorgon ska det pysslas med diverse förberedelser på svärföräldrarnas hus så att det kan renoveras om några månader.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag blir det inte så mycket mer gjort eftersom det är becksvart här ute men imorgon ska det pysslas med diverse förberedelser på svärföräldrarnas hus så att det kan renoveras om några månader.
Ja, det har inte blivit fler i fällan och herrn har inte heller varit uppe på vinden på ett tag.F Fluxor skrev:
Men har inte heller märkt att nån har varit i sopskåpet. Tror också att mössen är små och lätta så fällorna inte går av när de står där och käkar..😡
Jo, men huset är inte riggat för det. Detta var en fulkoppling bara för att testa. Värmaren är med för att jag tänkte bygga ett arbetstält där jag ska vara och värma upp det. Dessutom ville jag testa att den funkar som den ska, vilket den gör trots att den stått med diesel i under mer än ett år.A atomlab skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 083 inlägg
Tänkte höra om någon vet vart han som byggde ett garage med hiss i tog vägen , tror de va runt Stockholms hållet ?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 383 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 383 inlägg
Oljat innan skrivbordsskivan och tre tröskelplattor i lönn. Monocoat hårdvaxolja.

Logga in
Skapa konto
Satt upp golvlisterna 🥳.
Elektrikern var förbi och monterade elementet och då blev maken så inspirerad att han tyckte att vi skulle sätta upp listerna också. Mitt bidrag, eftersom jag numera inte kan krypa omkring och greja med sådana saker, var att hålla där det behövdes och assistera i största allmänhet. (Dvs inte så stor insats med andra ord.)
Golvet fick komma fram också, det har varit täckt av skyddspapp väldigt länge.
Det här betyder dock inte att det är klart. Vi har lite fler lister som ska målas och sättas upp men pga planerad konvalescens kommer det att dröja ett bra tag.
Edit: det är alldeles riktigt, det finns inget tätskikt på golvet.

Logga in
Skapa konto
Fogat golvtegel vid altandörren, så om någon vecka kan vi få igång golvvärmen i den plattan och stänga av i den som har värme nu, så att sista biten golvtegel kan fogas. Det beyder att vi får igång värmen i duschen, vilket nog uppskattas av den bättre hälften.
Nästa gång kör vi någon form av klinker som kan bredfogas, det här var ett jävla pilljobb.
Gjutningsdax igen. Projekt tvättstuga och badrum har återupptagits. Duschen hamnar där källarfönstret var så det får gjutas igen. Istället blir det ett par mindre fönster, men inte riktigt där.
Ägnade gårdagen åt att armera och bygga form.
Formen är i tre delar då jag gjuter det mesta med finbetong och bara översta delen med expanderbetong då den är bra mycket dyrare. Det blir ändå inte så mycket merarbete med formen ändå.
Formen provmonterad. 75mm böj för att kunna hälla i expanderbetongen smidigt.
Första och andra delen på plats och med betong
Tredje delen på plats och så i med sista expanderbetongen.
Lätt vibbning för säkerhets skull, lite läckage längst upp som ökar vid vibbningen är bra så vet vi att det är fullt.
Ägnade gårdagen åt att armera och bygga form.

Logga in
Skapa konto
Formen är i tre delar då jag gjuter det mesta med finbetong och bara översta delen med expanderbetong då den är bra mycket dyrare. Det blir ändå inte så mycket merarbete med formen ändå.
Formen provmonterad. 75mm böj för att kunna hälla i expanderbetongen smidigt.

Logga in
Skapa konto
Första och andra delen på plats och med betong

Logga in
Skapa konto
Tredje delen på plats och så i med sista expanderbetongen.

Logga in
Skapa konto
Lätt vibbning för säkerhets skull, lite läckage längst upp som ökar vid vibbningen är bra så vet vi att det är fullt.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Expanderbetongen expanderar när den brinner till skillnad mot vanlig som krymper.
Den är särskilt utvecklad för undergjutning och är därför ypperlig för sista delen i sådana här gjutningar då den flyter ut utan att behöva vibbas.
Hade det varit en viktig gjutning så skulle det gjorts i två steg, nu chansade jag lite och hoppas expanderbetongen kompenserar krympningen i finbetongen. Det har gått bra innan… 😂.
Den är särskilt utvecklad för undergjutning och är därför ypperlig för sista delen i sådana här gjutningar då den flyter ut utan att behöva vibbas.
Hade det varit en viktig gjutning så skulle det gjorts i två steg, nu chansade jag lite och hoppas expanderbetongen kompenserar krympningen i finbetongen. Det har gått bra innan… 😂.
Expanderar gör den väl inte? Den behåller väl endast formen? Så fick jag det förklarat av en betongkillemexitegel skrev:
Expanderbetongen expanderar när den brinner till skillnad mot vanlig som krymper.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Vilka hantverkarbyxor tycker du är bäst? Rösta!
Övrigt husrelaterat -
Finns ideell hjälp inom bygg?
Övrigt husrelaterat -
Rimlig kostnad för att ”köpa ut” skogsägarens träd?
Övrigt husrelaterat -
Hur bör rutten regel under enkel träbod lagas?
Övrigt husrelaterat