Sugit upp två hundra miljarder löv och kittat två fönster. Det tog slut på fönsterkitt inför sista strängen, som tur var hade Flügger i Kungens Kurva två tuber. Så nu kan man gå i mål med den biten under kvällen och smacka in fönstret i snickarboa senare i veckan, helst innan snön och slasket kommer.
Förra helgen monterades lite julbelysning, det är det enda jag kan bjuda på vad gäller fotografier.
Rött hus med julbelysning på taket vid skymning, en person går uppför trappan mot verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Här har vi fått ny el monterad under veckan, sen har vi fortsatt att måla lister och idag hängde jag tapeter så slutet närmar sig.
Halvfärdig tapetserad vägg med blommönstrad tapet, omålad list och plast täcker golvet. Verktyg för renovering syns i hörnet.
Skapa konto
Ny tapet och ommålad vägg med synliga elinstallationer vid fönster samt verktyg på fönsterbrädan i pågående renovering.
Skapa konto
Ny tapet monterad intill en tegelvägg, med nymålade lister och en strömbrytare synlig. En del av en kamin och ett vattenpass syns också.
Skapa konto
Rum under renovering med ny tapet, målade lister och verktyg på golvet. Synliga byggmaterial och verktyg, såsom en hammare och slang.
Skapa konto

• Gilla
john.h och 11 till
  • Laddar…
Grävt in ström till förrådet och kopplat belysning
Skönt att kunna stänga fönstret och slippa ha kabeln dragen in där

• Förråd med nyinstallerad belysning, hyllor, och trärulle med kabel på gulmålat golv.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Sugit upp två hundra miljarder löv och kittat två fönster. Det tog slut på fönsterkitt inför sista strängen, som tur var hade Flügger i Kungens Kurva två tuber. Så nu kan man gå i mål med den biten under kvällen och smacka in fönstret i snickarboa senare i veckan, helst innan snön och slasket kommer.
Förra helgen monterades lite julbelysning, det är det enda jag kan bjuda på vad gäller fotografier.
[bild]
Det är inte för kallt för att kitta nu?
Var inne på det också nu i helgen?

K Kris1 skrev:
Det är inte för kallt för att kitta nu?
Var inne på det också nu i helgen?
Har bågarna inomhus, 21+ 😀

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nästan målat klart listerna sent igår kväll, lite fog och småfix kvar. Tapeterna är på väggen och dörren ska hängas på ikväll när vi är två hemma.
Nu blir det en välbehövlig paus över jul för att....
Mönstrad tapet på vägg med målade lister och trägolv synligt, redo för dörrmontering och ytterligare rumrenovering.
Skapa konto
Hörn av ett rum med tapetserade väggar och nymålade lister, ljus trägolv och en matta, en förberedd dörröppning syns till vänster.
Skapa konto
Grönmålad dörr lutad mot väggen med mönstrad tapet i bakgrunden och en trälåda fylld med verktyg på golvet.
Skapa konto

senare ta tag i andra delen av rummet och renovera en dörr till 😬
Vardagsrum med soffor, kuddar, filt, en pelare i mitten och ett vitrinskåp. Fönster med gardiner och mysig belysning.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Nästan målat klart listerna sent igår kväll, lite fog och småfix kvar. Tapeterna är på väggen och dörren ska hängas på ikväll när vi är två hemma.
Nu blir det en välbehövlig paus över jul för att....
[bild][bild][bild]

senare ta tag i andra delen av rummet och renovera en dörr till 😬
[bild]
Jag gillar det där med den höga sockeln och har tänkt göra nåt liknande här hemma i vardagsrummet. Har ni nån skiva mellan den undre sockellisten och den övre eller är det "bara" målat på väggen mellan?

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag gillar det där med den höga sockeln och har tänkt göra nåt liknande här hemma i vardagsrummet. Har ni nån skiva mellan den undre sockellisten och den övre eller är det "bara" målat på väggen mellan?
Vi har bara målat direkt på väggen med samma färg som på listerna. Har funkat bra.

• Gilla
Erik JS och 5 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
På spårat spån så skulle jag aldrig spackla tunnare än 30mm. Finns ju lixom noll bärighet i skivorna
16mm har jag provat, med cc60 reglat, 2 lager putsnät häftat ganska tätt, där hör man att det knäpper till när man går där första gången på dagen. Men klinkers och fog är det inga problem med efter 15år.
Misstänker att det är plåtar mot spån som rör sig extremt lite som gör att det knäpper till.

Övriga rum är det flytspacklat 20-22mm, inga knäppljud eller problem med klinkers eller laminat.

LK anger att det är samma bärighet i spårade skivor som vanliga 22mm golvspån. Undrar hur dom kom fram till det...

Har spårade spånskivor, plåtar och 2 lager putsnät på båda våningarna, totalt 208m2.
Kommer göra likadant i uterummet på 50m2, men kanske lägger 3 lager putsnät och 25-28mm flyt eftersom det lutar åt 120x20cm klinkers som ser ut som plankor.

Men jag har bara kört fiberförstärkt flyt överallt.

Lill72 Lill72 skrev:
Vi har bara målat direkt på väggen med samma färg som på listerna. Har funkat bra.
Låter ju vettigast. Blir minst arbete på det viset 😀

Keiller Keiller skrev:
Låter ju vettigast. Blir minst arbete på det viset 😀
Eller hur, kan man slippa ett moment så är det bra 😊 brukar ändå bli lite mer arbete än man tänkt sig från början av nån anledning 😁

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Håller på att slutföra min köksrenovering 😀

• Modernt kök med mörka skåp, stor köksö i ljus färg med fruktfat, träliknande golv och fönster med utsikt.
    Skapa konto
  • Gilla
Erik JS och 11 till
  • Laddar…
Installerat fönsterkarm, provisoriskt monterat fönsterbleck (ej bockade ännu) och klätt färdigt med panel.

Hoppas jag hinner bocka plåten och sätta läkt på panelen innan onsdag natt när busvädret kommer.

Lyckades hugga mig i tummen med nyslipat stämjärn à la Tormek. Sambon fick tejpa ihop med steristrips, ca 1 cm djupt och en lös hudflik, massor av blod…

Får kolla med sjukstugan på jobbet imorgon om de tycker att jag måste göra något mer avancerat.

Bandagerad tumme framför verktyg och byggmaterial på arbetsbänk.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Kris1 och 5 till
  • Laddar…
Borrat sönder en flexslang. Okul. ☹️

• Ledsen
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Slagit mig i den tidigare skadade tummen två gånger, och långfingret fick sig en smäll också.

Men nu är jag redo för snöovädret som kommer inatt/imorgon.
Fönstret ska drevas och två läkt sättas på utsidan.
Några spik kvar överst. Och fönsterblecket var för grunt så det får jag byta ut.
Måla falu rödfärg (svartfärg?) får bli till våren.

Nu tar jag kväll, upp igen 5.00 och åka till jobbet…

Fönsterinstallationsprojekt under kvällstid, med verktyg och byggmaterial runtomkring, redo för drevning och byte av fönsterbleck.
Skapa konto
En nattbild på en vägg med ett fönster som lyser upp i en ficklampsstråle. Fönstret ska drevas och läkt sättas fast enligt texten.
Skapa konto
Byggnad med mörka paneler, fönster och ljusare läkt på en stenbelagd mark, fotograferad vid natt.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.