4 510 490 läst · 32 441 svar
4510k läst
32,4k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Rensat vattenlås till kommoden i badrummet. Blir tokig på det. Måste skruva av en av lådorna. Sen monterat isär vattenlåset och städat. ”Stoppet” satt högre upp. Det vill säga runt bottenventilens gängstång. Som gjort för att skit/hår ska fastna runt en gängstång. Sen skruvat ihop vattenlåset femtioelva gånger innan det blev tätt. Det borde vara lätt men upplevs sällan så.
Är det jag som har en budgetkommod eller är det standard att behöva plocka ut lådorna? I detta läget saknar jag ett traditionellt skåp.
Är det jag som har en budgetkommod eller är det standard att behöva plocka ut lådorna? I detta läget saknar jag ett traditionellt skåp.
Bort med lådorna är väl självklart men alla har väl ändå snabblås på lådorna? Jag har bort mina på sekunder.C Chokladmonster skrev:Rensat vattenlås till kommoden i badrummet. Blir tokig på det. Måste skruva av en av lådorna. Sen monterat isär vattenlåset och städat. ”Stoppet” satt högre upp. Det vill säga runt bottenventilens gängstång. Som gjort för att skit/hår ska fastna runt en gängstång. Sen skruvat ihop vattenlåset femtioelva gånger innan det blev tätt. Det borde vara lätt men upplevs sällan så.
Jag bytte vattenlås pga samma arbetsinsats du beskriver.C Chokladmonster skrev:Rensat vattenlås till kommoden i badrummet. Blir tokig på det. Måste skruva av en av lådorna. Sen monterat isär vattenlåset och städat. ”Stoppet” satt högre upp. Det vill säga runt bottenventilens gängstång. Som gjort för att skit/hår ska fastna runt en gängstång. Sen skruvat ihop vattenlåset femtioelva gånger innan det blev tätt. Det borde vara lätt men upplevs sällan så.
Länk
Jag har skruv, snart har skruvarna inget att fästa i längre då detta är andra gången jag gör det och lådan bara är en folierad spånskiva. Detta var ju ingen detalj som jag tittade på när jag köpte kommoden, ens tveksam till om den fanns uppmonterad, utan jag var nöjd med att se mått och bilder på nätet. Det är ju först i monteringsanvisningen som sådant i så fall uppdagas... Så trött på "modern" skit som bara ska se bra ut och vara så billig som möjligt.RoTe skrev:
Ja jag har börjat överväga något sådant, det är just gängstången till bottenventilen som jag stör mig mest på. Får ha en redo till nästa gång jag plockar isär allt.V Victor.M skrev:
Jag fixar vidare på grabbens rum. Jag köpte fel skjutdörrkarm, så det fick bli en lite tjockare list till dörren.
Ramen på sovloftet ska målas och sen i med ribbotten och en madrass.
Ramen på sovloftet ska målas och sen i med ribbotten och en madrass.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 1 888 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 031 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 031 inlägg
Bara ett år och 4 månader senare så är rummet inflyttningsklart. Sista lagret väggfärg i morgon. Vattenburna radiatorerna får installeras i vår när jag kan tömma systemet och dra färdigt rören i källaren. 2 rum kvar av projekt övervåning som påbörjades sommaren -23.U Utsliten och utdömd skrev:

Logga in
Skapa konto

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
Sverige långsammaste badrumsbygge? 🤷🏻♂️
Ville inte ha en LK-lucka så gjorde en egen 🥸
Nu har jag inte så mycket kvar att sätta, men det tar tid att såga, slipa och polera har jag insett, blir nog klinker nästa gång.
Ville inte ha en LK-lucka så gjorde en egen 🥸

Logga in
Skapa konto
Nu har jag inte så mycket kvar att sätta, men det tar tid att såga, slipa och polera har jag insett, blir nog klinker nästa gång.
Renoverare
· Uppsala
· 1 888 inlägg
Byggde ihop underrede nummer två. Skickar med ett foto på insidan med dess intressanta kombination av reglar, gängstänger, metallvinklar och ställbara fötter. Jag är nöjd med resultatet. Allt är stabilt och helt i våg.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Mikael_L skrev:
Vi har två hoar i köket, och det verkar ha varit så att det varit såpass stopp att det ibland har stått vatten upp i rören ända upp till vattenlåsen.
Och då har det tydligen inte hållt riktigt tätt i den andra hons röranslutning mellan vattenlås och röret i väggen, och det har alltså droppat ner lite vatten varje gång som detta hänt.
Och detta på ett ganska osynligt ställe.
Detta vatten har runnit in under vardagsrummets laminatgolv och fått det att svälla och resa sig i skarvarna.
Det är nog mindre än 2 kvm som har skadats så, men det går ju liksom inte att reparera, så det blir att byta allt golv (som hänger ihop med golvet in i hallen) så det blir väl ca 35 kvm golv som ska rivas ut och bytas.
Men ärligt talat så kommer det få bli ett projekt senare i vår/försommar.
Mikael_L skrev:
H Hans G2 skrev:
Jag tycker ju att det alltid är trevligt med återkoppling, så nu ger jag själv en sådan.ullberg skrev:
Trist läge - hoppas det löser sig (sa han som sket i vasken?)
Apropå att ta det på försäkring: mina föräldrar hade en vattenskada pga läckande värme/elementrör. Golvet var för huset original 60-tals ekparkett i holländskt mönster, inte massiv ek men bärande så 22mm eller åt det hållet med flera mm slitlager. Skadan var begränsad till precis där röret gick i ett hörn vid trappan i matrummet, det hade blivit en ganska hög kulle vid läckan men storleksmässigt väldigt begränsad, bulan var kanske 3x7 cm eller något åt det hållet och ingen annan synlig skada.
Anmäldes till försäkringsbolaget som kom ut och besiktigade - besiktningsmannen konstaterade snabbt att det skulle gå på försäkringen och sa att de står för byte fram till närmsta trösklar. Sen tittade han sig omkring och insåg att i detta 60-tals hus var hall, matplats, kök, vardagsrum och hall in mot sovrummen en och samma obrutna yta utan trösklar, huset är 180 m2 i plan och detta var ca 100m2 av dessa - bara sovrummen som gick bort från totalytan… man hade utan stora avkall på estetiken kunnat lägga in trösklar på ”naturliga” platser kunnat begränsa detta till kanske 40-50 m2 - helt övertygad (inte minst för att vi pratade om det) att mina föräldrar hade accepterat en sådan lösning, vi trodde de skulle slita ut ett par stavar och ersätta bara dessa över den skadade ytan om 0,0021m2. Men försäkringsbolaget stod vid sina ord utan att ens fråga och bytte alla 100m2, det var nästan så de ursäktade sig för att den parkett som låg inte gick att ersätta exakt, formatet på mönstret blev lite annorlunda. Visst var det en del åldersavdrag men parketten var också ganska sliten så att de stod för allt arbete och delar av materialet kändes som jackpot - inte minst för mina föräldrar som, likt mig själv och enligt vad du skriver om dig själv är urusla på att utnyttja försäkring vid mindre skador…
Ja, skadan anmäldes till f-bolaget.
En firma kom ut och gjorde en besiktning (faktiskt förvånansvärt ordentlig och tidskrävande).
F-bolaget godkände skadan, och hade fått ett kostnadsförslag från firman som besiktigat (antar jag) som de angav som kostnad för åtgärd.
(Denna kostnad var ungefär 10% av vad hela huset kostade att uppföra för 12 år sedan 🙄)
Lite åldersavdrag (nog lite mindre än jag trott) och självrisk sen på det.
Men det gavs en möjlighet att få kontant ersättning och fixa själv, eller att anlita något företag själv, som var lite lägre än kostnadsförslaget, så det har vi valt.
Efter att köpt material och sånt så har jag minst 30.000 för att sen göra jobbet själv, ja kanske närmare 40'
Så valet blev inte svårt, jag kommer näppeligen ägna 1-2 månader åt detta projekt.
Start för åtgärden kommer bli lite senare i vår, när det börjat bli lite mer stabilt varmare väder. (jag vet inte varför, men det känns bättre att jobba med detta då, men innan den riktiga sommaren kommit)
Renoverare
· Uppsala
· 1 888 inlägg
Har kommit lite längre med finrummet i helgen. Taket har fått en strykning och väntar nu på taklist och så har jag satt väv på tretexen där det har saknats innan.
Före:
Efter:
Före:

Logga in
Skapa konto
Efter:

Logga in
Skapa konto