4 504 373 läst · 32 422 svar
4504k läst
32,4k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fint!Henke1993 skrev:
Vad använde du för häftgrund/golvfärg?
Jag använde häftgrund från Jotun med akryl, vilket gav en stark doft. För att minska lukten vädrade jag ordentligt i omgångar nu när det är kallt och ställde fram ättika.8 84anders84 skrev:
Golvfärgen köpte jag på byggmax, lite vattning men fungerade för en källartrappa.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 015 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 015 inlägg
Mätt upp och kontrollerat luftflödena i mitt enplans hus byggt 82.
Ser att det som anges återkommande på nätet är luftombyte 0.35 l per 100 kvm golvyta i bostaden. Jag ligger på 2/3 av detta nu kalla årstiden.
Är ändå lite brydd varför det inte finns exempel på vilket tryck det ska vara inuti huset relativt uteluften.
En vän till mig menade att ett svagt undertryck på ca 2 Pa, vore bra till ett normalt hus byggt senaste 40 åren. Alltså tätat med plastskikt.
Hittat nån uppgift på strax under 10 Pa.
OT.
- Vet om en bostadsrätt med synbart droppande vatten ur taket från köket. Kollade som snabbast fjärrkontrollen till FTX, det var betydligt högre fläktvarvtal (luftflöde) på tilluften än varvtal för frånluften.
En tekniker hade tydligen kontrollerat...
Känsligt läge.... Bara tipsat om möjligt felinställning utan kontrollmätning.
Typ nån skulle ta tag i detta... Själv anser jag det vara överhängande.
BT.
Ser att det som anges återkommande på nätet är luftombyte 0.35 l per 100 kvm golvyta i bostaden. Jag ligger på 2/3 av detta nu kalla årstiden.
Är ändå lite brydd varför det inte finns exempel på vilket tryck det ska vara inuti huset relativt uteluften.
En vän till mig menade att ett svagt undertryck på ca 2 Pa, vore bra till ett normalt hus byggt senaste 40 åren. Alltså tätat med plastskikt.
Hittat nån uppgift på strax under 10 Pa.
OT.
- Vet om en bostadsrätt med synbart droppande vatten ur taket från köket. Kollade som snabbast fjärrkontrollen till FTX, det var betydligt högre fläktvarvtal (luftflöde) på tilluften än varvtal för frånluften.
En tekniker hade tydligen kontrollerat...
Känsligt läge.... Bara tipsat om möjligt felinställning utan kontrollmätning.
Typ nån skulle ta tag i detta... Själv anser jag det vara överhängande.
BT.
Redigerat:
Åtgärdat en täcksida som jag olämpligt nog hade klistrat kabelkanal på när vi fortfarande hade fast telefoni.
Såklart släppte färgen fläckvis, och jag har inte tagit mig för att åtgärda det. Nu blev det slipat och limmat på med glasfiberväv. Passade på att laga bitar efter att bänkskivan byttes.
Saknas fortfarande silikonfog
Såklart släppte färgen fläckvis, och jag har inte tagit mig för att åtgärda det. Nu blev det slipat och limmat på med glasfiberväv. Passade på att laga bitar efter att bänkskivan byttes.
Saknas fortfarande silikonfog
Renoverare
· Uppsala
· 1 883 inlägg
Målat golvet i tvättstugan första vändan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ikväll skulle jag stänga av en golvvärmeslinga pga flytspackling senare i veckan och samtidigt koppla in två nya.
Allt var...errrr...planerat minutiöst!
Fick leta verktyg i en halvtimme (locken på fördelaren är rätt stora!), och avgradaren hittade jag aldrig. Suck. Rörsaxen låg på rätt ställe dock!
Märkte snart att jag bara hade ett par anslutningskopplingar. Suck igen. Blev tydligen bara en ny slinga inkopplad då.
Tog bort ställdonet på slingan som skulle stängas av och satte handratten på den nya slingan. Totalt fel alltså. Märkte det efter en halvtimme. Suck igen.
Det verkar tätt i alla fall.
Bilden visar mitt oerhört 'välordnade' fördelarskåp. 😳
Allt var...errrr...planerat minutiöst!
Fick leta verktyg i en halvtimme (locken på fördelaren är rätt stora!), och avgradaren hittade jag aldrig. Suck. Rörsaxen låg på rätt ställe dock!
Märkte snart att jag bara hade ett par anslutningskopplingar. Suck igen. Blev tydligen bara en ny slinga inkopplad då.
Tog bort ställdonet på slingan som skulle stängas av och satte handratten på den nya slingan. Totalt fel alltså. Märkte det efter en halvtimme. Suck igen.
Det verkar tätt i alla fall.
Bilden visar mitt oerhört 'välordnade' fördelarskåp. 😳