Immobil Immobil skrev:
Är det du som har tassat över golvet?
En marodör satte sina spår efter första gjutningen/spacklingen, se tidigare inlägg :)

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Fortsatt med tvättstugegolvet. Mätt fallet och markerat med nivåmarkörer, primeat samt avskärmat för att få en hanterbar yta.
Ett tips skaffa en lite skopa som du fäster på ett skaft så du kan skopa ur spacklet som rinner ner i brunnen och lägg ut längs kanterna , skopa skopa skopa tills spacklet slutar rinna eller du märker att de blir tjockt å sjunka ner , sen får du vänta tills de nästan har härdat , spackelspadde och ett vattenpass å kan du börja skrapa ur fallet och kontrollera , kan skrapa med passet å

R Rickard.lj skrev:
Ett tips skaffa en lite skopa som du fäster på ett skaft så du kan skopa ur spacklet som rinner ner i brunnen och lägg ut längs kanterna , skopa skopa skopa tills spacklet slutar rinna eller du märker att de blir tjockt å sjunka ner , sen får du vänta tills de nästan har härdat , spackelspadde och ett vattenpass å kan du börja skrapa ur fallet och kontrollera , kan skrapa med passet å
Jag har skärmat av så jag når med spackeln över hela området. Häller på så det når över brunnsflänsen en aning samtidigt som jag ser till att alla nivåmarkörer är täckta. Avslutar med att skrapa rent brunnen med ett Dollarstore-pass (40+60+100cm för 180:-!) när det hårdnat tillräckligt.

Sätter även en skumgummilist runt brunnen cirka en halv centimeter från kanten också.

Avslutar en dag senare genom att fylla resterande utanför avskärmningen.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Har jobbat vidare på min platsbygda skohylla i ek.
Platsbyggd skohylla i ek under arbete, med träplankor och verktyg på golvet intill en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JonteH och 7 till
  • Laddar…
Gick hela vägen med att montera blandare och vask innan skivan läggs i. Känns lugnt eftersom underredet är flyttbart 👍🏻 Köksbänk med monterad blandare och vask, verktyg under vid montering, plastlåda på bänken, vit inredning, klinkergolv.
Skapa konto

Bra med en mini rörskärare också.

Rörledning med monterad klämma och mini rörskärare på vägg i bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

Möbelbenen gjorde att jag fick in pjäsen kloss an.

Metalliskt möbelben monterat under diskbänk, fäst vid regelsystem, på kaklat golv.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 5 till
  • Laddar…
Väntar på att kulstötarringen hårdnar.

• Kulstötarring av betong med slät yta i ett byggprojekt, med verktyg och material synliga runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Fortsatte att riva i badrummet idag, tresteg som stinker något fruktansvärt. Men hittade gulliga gamla tapeter iallafall..
får vi se hur mycket mer som är ruttet bakom det här.

• Rivna tapeter i ett badrum, visar gammal tapet med blommönster och skadat golv nära väggen.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj och 4 till
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Fortsatte att riva i badrummet idag, tresteg som stinker något fruktansvärt. Men hittade gulliga gamla tapeter iallafall..
får vi se hur mycket mer som är ruttet bakom det här.
Tretex ska det stå givetvis

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Jag citerade dig i en äldre tråd ang. flytspackel då det verkar som att du besitter en del kunskap. Vi ska flyta en mindre hall (4m²) med Kiilto heatfloor och enligt handboken så ska ju skivor och plåtar primas, men med vad? I LK's handbok finns både Start primer och Fix primer med men vad jag har förstått det så räcker det med Start primer?
Tabell med information om Kiilto Start Primer och Kiilto Fix Primer, inklusive artikelnummer, volym och användningsområden.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Jag citerade dig i en äldre tråd ang. flytspackel då det verkar som att du besitter en del kunskap. Vi ska flyta en mindre hall (4m²) med Kiilto heatfloor och enligt handboken så ska ju skivor och plåtar primas, men med vad? I LK's handbok finns både Start primer och Fix primer med men vad jag har förstått det så räcker det med Start primer?
[bild]
Start primer är skall primas outspädd på spångolvet och fix primern rör du bara om och roller eller penslar på plåten ..

Om ni inte redan har inhandlat spackel så kan jag rekommendera att ni köper kilto kombi och inte heatfloor spacklet .

Kom-ihåg att stifta armering uppå allt sen

F Fluxor skrev:
Jag har skärmat av så jag når med spackeln över hela området. Häller på så det når över brunnsflänsen en aning samtidigt som jag ser till att alla nivåmarkörer är täckta. Avslutar med att skrapa rent brunnen med ett Dollarstore-pass (40+60+100cm för 180:-!) när det hårdnat tillräckligt.

Sätter även en skumgummilist runt brunnen cirka en halv centimeter från kanten också.

Avslutar en dag senare genom att fylla resterande utanför avskärmningen.
Kanon 💪 blev de bra ?

R Rickard.lj skrev:
Start primer är skall primas outspädd på spångolvet och fix primern rör du bara om och roller eller penslar på plåten ..

Om ni inte redan har inhandlat spackel så kan jag rekommendera att ni köper kilto kombi och inte heatfloor spacklet .

Kom-ihåg att stifta armering uppå allt sen
Kan även prima hela golvet med fix primer . Eller är de spårat golv med golvvärme ?

R Rickard.lj skrev:
Kan även prima hela golvet med fix primer . Eller är de spårat golv med golvvärme ?
Det är spårade spånskivor, därför tycker jag det är lite förbryllande att LK uppger att båda fungerar men läser man på diverse andra sidor så rekommenderas Fix primer om man använder värmeplåtar. Vad är skillnaden mellan Heatfloor DF och kombi?

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Kanon 💪 blev de bra ?
Inte perfekt, men helt klart nöjd med tanke på att det är andra gången jag provar fallspackling 😀

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Dumsnål är dagens note to self.
Återanvände kökskran men självklart läckte den både här och där.
Trodde jag hade 12 mm rörbockningsverktyg men hittade bara 15 mm. Nåja, Biltema hade för 199:- så det blev bara hundringen per styck för böjarna.
Ny budgetkran för 900:-
Kök med diskho och nyinstallerad kökskran. Under diskhon står en röd hink. På bänken ligger en avloppsböj med anslutning för 40-rör.
Skapa konto

Nu fattas bara vattenlås/rör till golvbrunnen rakt under baljan.
Det är en Intra och inget vattenlås följde med. Bottensil och några böjar (en med anslutning för tvättmaskin) kom med.

Böjen på bilden har anslutning för 40-rör men nedåt är det nåt annat så m jag inte blir klok på. De vanliga vattenlåsen har ofta 1 1/2” men denna gängning verkar större? Har inget att prova med men om någon har ett tips mottages det tacksamt.

Grå rörböj i plast med gängor och anslutning för 40-rör visas på en ljus yta, del av köksprojekt.
Skapa konto

• Gilla
JonasJN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.