Då var det dags för mitt stora äventyr.

Kort intro: 45 år. Man med stort teknik och renoveringsintresse. Utbildad kock som ville lite mer än att röra i grytorna. Ledarskap och projektledare i bagaget men är numer säljare för rengöring och desinfektionsmedel till livsmedelsbranschen vilket jag stormtrivs med. Separerade i februari 2024. Har två barn, 11 och 9 år samt en jaktlabrador som heter Enzo på snart 7 månader. Bott i nyproducerat hus från Skanska i 7 år i Skanör tills separationen. Letat lite renoveringsobjekt då jag ville testa att försöka en ny utmaning med återbruk och kreativitet istället för att blåsa och köpa nytt, been there done that så att säga. Så, dottern och jag gick på en visning, mest för skoj skull i ett hus som legat öde i 15-20 år. Pappan till ägaren har dock varit där på veckobasis och kollat till och tömt av lite vatten från läckande tak de senaste åren. Efter att ha kollat runt lite andra objekt valde jag att lägga ett bud. Samma dag som det skulle skrivas kom det dock in ett bud till som säljaren valde att tacka nej till så man var lite nervös där ett tag. Så nu är jag ägare till, i mina ögon, en fantastik gammal byggnad som varit med i bevarande program samt är en gammal lanthandel som för lokalborna där betytt mycket och redan har många stannat och pratat minnen om hur de som barn sprang med inköpslistor och där bonusen var där Ebba Bladh malde kaffet då det luktade himmelsk enligt grannarna. Ska dock inte romantisera allt för mycket. Det är massor att ta sig ann. Jag valde att anlita en duktig arkitekt med erfarenhet av likande hus som även besiktigat huset och fick inga störra kalldushar förutom några lerpustade innerväggar på ovanvåningen som vittrar sönder en del. Torrt och fint i källare.

Tillträde 30 december 2024
Byggt 1881 och påbyggt någon gång mellan 1910 och 1920 2 våningar med en delvis oinredd vind plus källare med en bottenplatta på ca 180-190 kvm och källaren är nog ca 70-80 kvm och sen resten krypgrund. Fyra skorstenar där tre av dem är nedmonterande till under taket. Tomten är 1,2 ha. Halva tomten är mycket sly mm på hem hittat lite roliga växter som jag berättar mer om. Tanken är att min kära mor får ansvaret lite för trädgården/tomten för att lägga upp en plan för den.

De övergripande åtgärderna att ta sig an omgående.
  • Tak ska bytas omgående. Klarat sig ok men läcker in på sina ställen. Blir troligen listtäckning. Vacklar lite mellan det och plåttak.
  • Fasad putsas om utvändigt ev justering av fönster storlekar till orginal.
  • Fönster, renovera då orginalfönster finns kvar. Blir strykning med linolja
  • Innerväggar och tak kollas över och putsas där det behövs.
  • Värmesystem ska väljas. Lutar åt pelletsbrännare och ev återbruk av gamla oljepannan men det är önsketänk ;)
  • Elsystem kollas över.
  • Kök ska flyttas och göras om men i form av återbruk då gamla detaljer som skåp mm finns kvar. Blir troligen en vedspis
  • Badrum helrenoveras
  • Sällskaps rum 2 st, slipa fiskbensparkett, knacka ner löst, ta bort tapet, måla dörrar med linolja mm
  • Rensa ut det som inte ska användas på vinden.
  • Punchverandra renoveras
  • Lanthandeln renoveras tidstypiskt för möjlighet för loppis, gårdsbutik och/eller möteslokal med vinprovningar osv.
  • Knäpp som man är står en bastu högt upp på listan och har hittat det perfekta stället för den. Mer om den senare men utsikten påminner om landskapet i Piemonte så där kommer jag sitta och filosofera.

Det är svårt att ta in hur mycket som ska göras. Men projektplan kommer.

Tidsplan, ja den är svår. Jag väljer att gå en lite krångligare väg med återbruk och återställande till så mycket ursprung jag kan så min tidigare erfarenhet säger det kommer ta tid. Jag känner mig i gott mod även om jag vet att det kommer dala vissa moment och tider. Jag kommer vara frikostig i att dela med mig av erfarenheter av resultat och utmaningar.

• Gammal radiator med metallventil och patina, monterad mot en smutsig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal radiator mot vitkaklad vägg och trägolv i ett hus under renovering.
    Skapa konto
  • Gammalt kök med gröna, slitna skåp och lådor, delvis med glasdörrar. Trägolv och dyster belysning. Kablar hänger löst på väggen.
    Skapa konto
  • Äldre badrum med svart toalettsits, grönkaklade väggar, badkar och handfat. Delvis trasig kakelbit under badkaret. Vitt kakel och turkosa väggar.
    Skapa konto
  • Tomt rum med gamla garderober, en vit byrå och en madrassram. Mörkt fiskbensparkettgolv och ljusa väggar.
    Skapa konto
  • Mörkt rum i gammal byggnad med hög bänk och tre pallar, stora fönster och element. Utvändig vy av övervuxen trädgård synlig genom fönstren.
    Skapa konto
  • Slitna dubbeldörrar med glasrutor och avskavd färg i ett gammalt hus; väggen är tapetserad och färgen flagnar. En stol syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Slitet rum med fiskbensparkett, tapet på väggarna, äldre dörr, kontorsmöbler och hyllor. Rummet har tecken på slitage och kräver renovering.
    Skapa konto
  • Ett gammalt träskåp framför en sliten, sprucken vägg med vinrankor i ett rum med gröna dörrar och mörkt golv.
    Skapa konto
  • Gammalt skrivbord och stol i ett rum med tapetserade väggar och hyllor. Träbordet har lådor och en bok ovanpå. Golvet är av sliten träplank.
    Skapa konto
  • Gammaldags trähyllor och skåp med många lådor, del av en lanthandel. Sliten yta, omgiven av kartonger och målarburkar.
    Skapa konto
  • Bokhylla i ett äldre hus med böcker, en papperspåse och kläder på hyllorna; slitet golv och en röd ställning bredvid.
    Skapa konto
  • Ett gammalt rum med avskalat trägolv, stora fönster mot en lantlig utsikt, och kartonger samt gamla möbler och byggmaterial staplat vid väggen.
    Skapa konto
  • Gammal eldstad med murad öppning och träplanka inuti, i behov av renovering.
    Skapa konto
  • Källargång med vitmålad tegelvalv, träbord med gul plastbalja, gamla kablar på väggarna, del av renoveringsprojekt i gammal lanthandel.
    Skapa konto
  • Gamla glasflaskor på ett bord i en rustik källare med vittrade väggar och träpallar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal Bosch kylskåp med rostfläckar står i ett förråd nära ett fönster, del av ett renoveringsprojekt i ett öde hus.
    Skapa konto
  • Gammalt kylskåp i ett förråd med trähyllor och färgburkar. Mörkt rum med stege och diverse byggmaterial staplade mot väggen.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
strike och 10 till
  • Laddar…
Det ska bli mycket roligt att följa. Kör hår och lycka till!

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.